Min 2,5år gamla son

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
susanne med O

Min 2,5år gamla son

Inlägg av susanne med O »

Hej

Min son är nu 2,5år och jag börjar märka att trotsen är på väg...

Han har en storasyster på 5år, en lillasyster på 1år& 3mån och vilken dag som helst kommer ett till småsyskon. Så huset är i full rulle :lol:

Han sover kl 19-7 och varannan dag sover han 1,5h middag.
Han går på dagis 3d/v. Han sover inte middag på dagis.

Här hemma har han börjat matkrångla med besked. Han får nästintill panik redan innan han sätter sig till bords, jag känner mig osäker på hur jag ska bemöta detta.

I BB står det väl nått om att om barnet inte äter så får han vara hungrig tills nästa mål serveras? Men det känns lite tokigt om jag bara ska låta honom slippa äta lunchen och sen äta sig mätt på mellis?
Hur ska jag göra?

Har han tex ätit dåligt på dagis (vilket han oftast gör) så är han ju väldigt hungrig när han kommer hem...Kanske ska jag byta plats på middagen på "dagisdagar"? Så att jag serverar mat ca kl 14 och sen vid kl 17 blir det nått lättare tex mjölk och smörgås?

Jag vet ju att jag måste vara extra stark nu när han börjar trostar men jag känner verkligen att jag vacklar, mycket pga min egen trötthet och oro/många tankar inför förlossningen m.m

Jag tar gärna emot era tips och tankar !!!

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Min 2,5år gamla son

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vet du, vi har en matkrångalre av rang här hemma. Han äter lite ibland ibland petar han. Ibland massor.

Jag lägger ingen värdering i om han blir mätt på pasta och sås, eller på mackor som det är på mellis på dagis.

På dagis säger de att han äter massa mellis (oftast äter de fullkornsbröd med pålägg) och lite så där till lunch. Jag är glad ATT han äter MAT (inkl. mackor, fil, smoothies osv) än att det är bullar, kakor och annat dåligt. Dessa saker finns i och för sig inte hemma hos oss.

Så ge barnet något mättande och gott till mellis det är väl inte hela världen tänker jag.

MEN, så har vi pappan i denna familj som sitter och "matar" sonen (då äter han nämnligen det mesta ganska vetttigt) men jag vägrar. :roll:

Så alla löser det olika. Men jag hade fortsatt servera mat 4-5 gg/dag inte mer och inte andra tider. Man sitter med vid bordet en tid och får gå när man är klar. Så funkar det, typ.

MEN, jag skall erkänna att jag har en mack och frukt kille smal som en spik och äter helst dåligt med riktig mat. Så är det. Men han äter inte dålig mat, om du hänger med?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Full rulle, ja! Och spännade tider med bàde trotsàlder och ny bebis! :heart:

Vi har precis samma problem här (ingen ny bebis dock :lol: ) med vàr store trotsare. Han älskar havregryn med mjölk som han fàr till mellis. Han tycker att middagsmat inte är sà gott, men äter i perioder. I perioderna han inte äter sà mycket brukar vi ocksà backa pà mellisarna, sà han inte äter sig mätt pà bara havregryn hela dagarna, gröt pà morgon och havregryn till mellis. :roll:

Det funkar, dà är han passligt hungrig till middag som vi äter vid 19 och slevar in passliga mängder av det som finns pà tallriken. Hos oss behöver de inte äta upp, men de ska smaka pà allt.

Rutiner är guld, särskilt i trotstider!
Sà er rutin kan vara tidig middag pà dagisdagar.
Man ska inte göra det enkla svàrt!

Kram och lycka till med allt!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
susanne med O

Hej

Tack för era svar !!!

Jag känner mig också ganska så lugn med sonens matsituation, men min man ser allvarligare på det...Känner igen det där med att mannen matar, det totalvägrar jag med att göra !!!!
Jag var själv jätte dålig på att äta när jag var liten, är väl egentligen det fortfarande. Mina föräldrar hotade med både det ena och det andra och det ledde ju bara till att det blev värre, så jag vill inte skapa nått liknande här hemma...
Jag är noga med att maten serveras vissa tider och inget där imellan oavsett hur hungrig han än säger sig vara (inga barn svälter ju på nån timme)
Imorgon ska jag försöka köra med att han sitter med vid bordet, men äter han inte så är det hans "problem" blir han hungrig innan nästa mål så får han snällt vänta (som vi gjort hittills)

Imorgon är en ny dag med nya pigga tag :lol:

Tack igen, känns så skönt med lite feed back !!!
susanne med O

Glömde ju fråga om ni tror att det är förtrots han är i eftersom han "bara" är 2,5år. Den riktiga trotsen ska väl dyka upp senare för pojkar?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Den första vågen "trots" kan absolut börja nu vid 2,5 år. Det gjorde det för oss. Men vi fick ändå hantera det lite som mellan "förtrots/trots" för att det skulle bli rätt.

Min son "regriderar" i utveckling så att då backa bandet är lite mera effektivt än att köra hårt mot hårt typ, om du hänger med?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"