Hallå! Eftersom detta inte har ett dugg med mina barns sovvanor att göra väljer jag att starta en ny tråd. Vill helst ha så många svar som möjligt dessutom, så jag tror att det blir bäst såhär?
Jag har helt enkelt två frågor;
1) När vi rest bort i sommar har vi använt oss av folie på fönstrena, efter tips här på forumen. Hur bra som helst och barnen har sovit lika bra som hemma. Ett litet problem uppstod dock när vi var i Dalarna en vecka och fönstrena i deras rum var så många att vi lät folien sitta kvar hela vistelsen. Det skulle vi inte ha gjort. När vi drog ner folien hade det bildats ett märkligt mönster på fönstrerutorna som inte gick bort. Någon slags kemisk reaktion när sol, fönster och folie mötts?
Det är så fult! Vi var tvungna att åka hem innan vi fått bort det, men mina svärföräldrar som äger lägenheten har kämpat med allt!
Det går inte bort. Jag tänker att vi knappast kan vara ensamma om detta. Eller? Vad gör ni för att få bort detta?
2) Vi bor sedan i april i ett villa med två våningar. Fantastiskt på alla sätt och vis, om det inte vore för att övervåningen blir en bastu när värmen sätter in. Vi vet verkligen inte vad vi ska göra för att hålla det mörkt i barnens rum och samtidigt hålla dem vid liv ...
Fönstret är ju inte att tänka på att öppna, eftersom solljuset då kommer in och de tror att det är morgon vid fem, sådär. Inga ramsor i världen kunde få vår ettåring att gå på att det var natt då, märkte vi.
Hur gör ni?
Alla tips emottages tacksamt! Nu kanske inte värmen är det största problemet längre (det var värre i juli), men det där med foliemärkena är verkligen så pinsamt och måste få en lösning, snabbt.
Tack på förhand!