1) Foliemärken på fönstren? 2) Mörkläggning i sommarvärmen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bentemaria

1) Foliemärken på fönstren? 2) Mörkläggning i sommarvärmen?

Inlägg av bentemaria »

(Gissar att min ämnestitel inte är helt optimal, men den jag hade tänkt skriva fick inte plats)

Hallå! Eftersom detta inte har ett dugg med mina barns sovvanor att göra väljer jag att starta en ny tråd. Vill helst ha så många svar som möjligt dessutom, så jag tror att det blir bäst såhär?

Jag har helt enkelt två frågor;

1) När vi rest bort i sommar har vi använt oss av folie på fönstrena, efter tips här på forumen. Hur bra som helst och barnen har sovit lika bra som hemma. Ett litet problem uppstod dock när vi var i Dalarna en vecka och fönstrena i deras rum var så många att vi lät folien sitta kvar hela vistelsen. Det skulle vi inte ha gjort. När vi drog ner folien hade det bildats ett märkligt mönster på fönstrerutorna som inte gick bort. Någon slags kemisk reaktion när sol, fönster och folie mötts?
Det är så fult! Vi var tvungna att åka hem innan vi fått bort det, men mina svärföräldrar som äger lägenheten har kämpat med allt!
Det går inte bort. Jag tänker att vi knappast kan vara ensamma om detta. Eller? Vad gör ni för att få bort detta?

2) Vi bor sedan i april i ett villa med två våningar. Fantastiskt på alla sätt och vis, om det inte vore för att övervåningen blir en bastu när värmen sätter in. Vi vet verkligen inte vad vi ska göra för att hålla det mörkt i barnens rum och samtidigt hålla dem vid liv ...
Fönstret är ju inte att tänka på att öppna, eftersom solljuset då kommer in och de tror att det är morgon vid fem, sådär. Inga ramsor i världen kunde få vår ettåring att gå på att det var natt då, märkte vi.
Hur gör ni?

Alla tips emottages tacksamt! Nu kanske inte värmen är det största problemet längre (det var värre i juli), men det där med foliemärkena är verkligen så pinsamt och måste få en lösning, snabbt.

Tack på förhand! :)
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
videunge

Re: 1) Foliemärken på fönstren? 2) Mörkläggning i sommarvärm

Inlägg av videunge »

Hej :D

foliefläckar går jag bet på.

vi har det också varmt. vi har gjort så att när barnen somnat ordentligt och det är kväll och rejält svalare så har vi haft dörren öppen och vädrat absolut korsdrag i hela huset. för att luften även skall cirkulera in dit kan man ev ha en liten fläkt men det går även att"stänga" och öppna dörre lite så fläktar det in. Jag ser då till att ha det så mörkt som möjligt utanför så att de inte skall vakna. Sen när det är lite vädrat och vi skall sova så stänger jag deras dörr så att det är mörkt på morgonen. 8) Sen, försök att ha fönster stängda på dagen så att klan håller sig. vädrar man när det är varmt så blir det bara värre.

lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

Tack för dina tips! Menar du att ni alltså då kan stänga dörren på natten och att de inte helt förgås i värmen där inne? Vi har försökt köra med dörren öppen, men med ett tyg utanför och det är det enda som funkat lite - men, då är problemet att det inte är jättemörkt utanför, så när morgonen närmar sig blir det nästan alltid ett litet gny från ettåringen - då går jag upp och ramsar och passar samtidigt på att stänga dörren, så får de ha det varmt i några timmar.

Men, jag tror att vi kanske får försöka mörklägga hela övervåningen på något sätt, så att vi kan köra med dörren öppen. Det är nog den enda vettiga lösningen, kanske. Tjoho ... det blir mycket tyger här och var! ;-) För rullgardiner tycker jag inte funkar alls. Det lyser ju bara in på sidorna.
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

om man har öppet på natten och stängt på dagen så håller det sig någorlunda svalt inne även under dagen. öppnar man absolut korsdrag på sen kväll så blir det tillräcklgigt svalt så det håller sig. märk väl att vi stänger dörren när vi går och lägger oss för att inte ljuset skall störa. resten av fönstren får vara öppna hela natten. på så sätt är det rejält svalt på morgonen
:wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Lugn och fina nu. :lol:

När barnen är mycket små är mörkläggning AochO MEN det jag har gjort och gör är att först vädrar jag när jag lägger. Sen öppnar jag fönster och dörr när jag lägger mig själv. Går sen upp runt typ 05 (för då kissar jag i alla fall) och stänger dörrar och fönster igen. Då klarar de sig fint de aboslut varmaste nätterna.
Det är så kort tid vi i sverige har 20 gradiga nätter så det är inte värt besvär med att mörklägga ett helt våningsplan för att ha öppet 1-2 mån. 8)

Runt 3 år är de inte lika lättväckta längre och då tål många lite mer ljus från typ en litet öppen dörr eller så. Annars gör man samma på morgonen och stänger då. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

Tack snälla ni för era svar! Du har rätt i att det verkligen är en ganska lång tid för att ta till drastiska åtgärder (vi var t.o.m. inne på att köpa en portabel AC till deras rum, men hejdade oss), TorsMamma, men vi får försöka hitta något mellanting.
Du har alltså deras dörr öppen helt hela natten och stänger vid fem?

Har mycket riktigt märkt att de är mer svårväckta vid 3 år. Vår äldste är tre år (fyller idag :) ) och han sover så otroligt mycket bättre nu än vad han gjorde för bara några månader sedan - och då sov han ändå bättre än tidigare, eftersom vi "halvkurat" honom. Så skönt!

Men ... ingen som har något tips om foliemärkena? Är det verkligen bara vi som upplevt detta? Det här börjar bli så himla pinsamt - vi måste få bort dem!
Evelina

Inlägg av Evelina »

Jag bevakar tråden. Jag har också hemska foliemärken på ett fönster. Har försökt med Yes och disksvamp och liksom gnugga bort (med den grövre sidan på svampen), lite mekanisk rengöring sådär. Försvinner till viss del, dock är väl risken att man drar repor på fönstret istället...SUCK! Hoppas någon kommer med tips! Aldrig mera folie. Lite för dyrt att köpa nya fönster kan jag tycka :-? fast mörkt blir det ju ;-)
Liten, född december 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag har väl aldrig hört på maken. Har ni provat ättika? T-röd istället. Dessa repar inte. (var försiktig med spriten på det lackade bara)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Tänka sig att jag då har lösningen på foliemärken på fönster :lol:
Det var faktiskt min mor som kom på lösningen ( var märken på mina, mammas och min sambos bors fönster. Inte kul!)
Köp rakblad och skrapa. Jag har testat allt, men det är den ENDA som har fungerat. Jobbigt, men det går bort iallafall. Finns att köpa på bygghandlar etc.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Evelina

Inlägg av Evelina »

Tack LilloppansMamma!
Liten, född december 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"