Inne på fjärde dagen av kuren för min gosse snart 6 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Re: Inne på fjärde dagen av kuren för min gosse snart 6 mån

Inlägg av frk Carlsson »

Underbar rapport! :D =D> Ni har gjort ett jättefint jobb ! Lev och må! Och glöm inte att NJUTA! :heart:

Det stämmer att arga barn inte tar till sig av verktygen, så låt honom vara bara.
Och finfint att husljuden verkar funka så bra :D

Kram.
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Alltså ...bara för att jag skrev som jag gjorde igår så fick Isak under eftermiddagen feber..hög feber.Ingen fara, det bästa är sömn för honom då( och en supp innan sänggående!) ..lade honom som vanligt kl 19:00 ,Han somnar. Jag åker iväg på affären. När jag kommer hem kvart i nio så har han smågnällt för sig själv av och till i en timme rapporterar pappan...aldrig såpass mycket att han tyckte det skulle va nödvändigt med ramsa...han har gjort "husljud" istället..och han har tystnat...för att gnälla lite till strax därefter...Så när jag kom hem så vaknar han till lite mer och låter ledsen...jag smyger in för att checka tempen(har en för örat som går fort)...men tänder inte lampan..har bara dörren på glänt som ledljus(Men det märks på honom att han genast undrar vad som händer..han blir på sin vakt och undrar vad jag gör där känns det som!)...febern har gått ner nu..så jag lägger honom tillrätta och trycker till några sekunder extra eftersom jag ju "stört" honom (och det brukar vi ju inte göra)...han går igång..men tystnar innan jag ramsat klart utanför dörren så jag drar på med bekräftelsen med. Tyst. Kring 01 tiden så hör vi att han vaknar igen...vi avvaktar ...men han vill inte somna om själv...hör honom av och till fram till 02 då jag bedömmer det som läge med en Pangramsa! Jag passar på att gå på toa och gå upp och ner för trappen några varv så han hör mig en stund....tyst ett litet tag...sen börjar det igen...eftersom jag är av principen "störa så lite som möjligt " så avvaktar jag rätt länge...men tillslut låter han matt och ledsen så jag får gå in och tempa igen...då har han fått riktigt hög feber och är kanonvarm! Förstår att han känner sig gnällig...Han får en supp och en torr blöja( Hade pinkat minst en liter!)...jag lägger tillrätta och går...tystnar i kanske 20 minuter för att sedan börja igen med smågnäll då och då...jag går lite utanför...ett tag blir han rätt arg...men jag väntar...kring 04:30 har han varit tyst i ungefär en halvtimme..då kliver min stackars man upp som ska med morgonplanet söderut...( jag har legat på soffan eftersom babyvakten låter en del...ingen mening att alla ska va vakna...)Så då går jag upp och lägger mig igen...väcker Isak prick 07. Men det såg nästan ut på honom som att han redan varit vaken en liten stund...alternativt va väldigt trött precis som jag! Han hade ingen feber på morgonen nu..men känns ändå sådär mosig..så han fick en supp till...
Hoppas jag inte ställt till allt med nattsömnen nu med mitt rännande inatt! =( Jag ska försöka att inte oroa upp mig men det är svårt att låta bli... Han va ju naturligtvis inte på så väldans gott och tålmodigt humör nu på morgonen...men han fick allt vänta till 09 iallafall innan jag satte ut honom i vagnen! Puh! Hur reagerar era barn när dom får feber...var nattsömnen åt helsicke för dem med ? Eller är det bara för att Isak är så nykurad som det är lätt att falla in i gamal hjulspår... :(
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej umalotta :)

Jag tycker inte att du ska oroa dig. Det är klart att det kan bli lite struligt när de är sjuka, men jag tyckte att du hanterade det hela väldigt bra ändå. Han meddelade ju sig ordentligt där mitt i natten då du gick in och han hade ju fog för det, dvs febern hade stigit rejält.

I övrigt höll ni ju er borta :) eftersom ni bedömde att han klarade sig. Och ni gjorde ju uppenbarligen riktiga bedömningar.

Vår son hade 3-dagarsfebern när vi var i fjällen i påskas, underbar tajming eftersom vi skulle sova med honom i en pytteliten stuga med bara ett enda rum, så han sov i andra änden av rummet bakom en tjock filt som vi spänt upp. Han snittade på över 40 grader dygnet runt, även på natten. Vi hörde hur han låg och pep och jämrade sig, men han SOV
:o .Han fixade det där själv galant. Det är ju inte säkert att Isak var vaken bara för att han lät (?).

Bete dig bara som vanligt.Behöver du ta tempen el ge en supp, gör det med attityden av att inget händer/har hänt. Gör det snabbt och tyst och gå sen ut utan att ramsa (med inställningen att du faktiskt aldrig var där). Jag brukar använda ficklampa i såna situationer för att minska på ljuset i allra största mån.

Ge honom mer sömn i form av marginalkvartarna (både innan och efter lurarna) nu när han är sjuk. Behåll lugnet :thumbsup:

Jag tycker personligen att Ipren är bättre att ge innan natten än Alvedon eftersom det har en annan verkan, den tar ner febern på ett helt annat sätt. På dagtid kan du varva Alvedon och Ipren eftersom de växelverkar, det har hjälpt oss enormt under långa perioder med hög feber. Följ alltid anvisningarna på bipacksedeln dock :)

En annan sak: skrota babyvakten :wink: Jag ska berätta varför - risken är stooor att man ligger och väntar på minsta lilla ljud alt vaknar till vid minsta skrap (och så kommer vargarna). Vill Isak meddela sig så gör han det! :D Och då vet du/ni att det är på riktigt och inget litet gnöl bara. Ett smart sätt att hålla de egna vargarna borta.

Mina SHN-kids sover bakom tjocka timmerväggar på nedervåningen (vi sover på övervåningen) och alla i familjen har stängda dörrar. Vi har aldrig missat en magsjuka el ngt annat som inträffat på natten, de har låtit oss veta...

Hoppas den lille kryar på sig snart!

/Sanna
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Natt 2 med feber, så fick han ipren innan sänggående för han hade väldigt hög feber och va väldigt påverkad av febern..så där mosig och öm i kroppen som man ju kan bli...han vaknade vid ungefär samma tidpunkt som natten innan.. 03:15 ungefär..fick först en chans att somna om själv..men jag märkte snart att han inte skulle göra det( medicinen hade slutat verka) Så då smög jag in och gav en ny supp och bytte blöja...sen smög jag ut utan att ramsa..precis som om jag hade varit en dröm... :D och det fungerade...för han somnade om istället för att gå igång...och sov till jag väckte 07:00.

Natt 3 dvs..natten till idag..så gjorde jag likadant...men han är väl på väg att bli bättre så nu somnade han faktiskt om själv då han vaknade vid 3 tiden..., men sen vaknade han klockan 06:00 och har pratat för sig själv till och från tills väckningen 07.00. Kan han ha blivit piggare för att han fick sova lite mer på dagen...jag använde lite extra tid vid de två 45 minuters lurarna på dan..kanske 10-15 minuter på varje...
Nu har han tack och lov ingen feber längre vad det verkar..hoppas det är över nu..för imorron kommer tjocka släkten från Boden för då är det dags för dop av Isak.
Tack Sanna för dina råd! Jag blev väldigt hjälpt av dem..nu känner jag mig bättre rustad och säkrare till nästa sjukdomsutbrott...
:D :D :D KKram!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra att det gick bra, och att Isak är på bättringsvägen :D .Du ser, nu har du en strategi inför nästa sjukdom som dyker upp :D . Det kommer att komma fler fnurror oavsett om det är feber el annat inblandat, men gör bara på liknande sätt så är ni strax på banan igen :thumbsup: I takt med att kuren sätter sig och veckorna/månaderna går så kommer små uppvak att vara det minsta problemet ni har...

Hoppas ni hade ett fint dop :) .

Jag bor ju då i Boden btw :wink: Är du möjligtvis härifrån eftersom er släkt finns här :) ?
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Hej igen,
Dopet blev mycket lyckat! :D jag använde mig av marginalkvartarna för att klara dagen tidsmässigt och det funkade super!Jo, jag är född och uppvuxen i Boden. Har hela min släkt där nästan, dock flyttade jag som 16 åring iväg för egna äventyr! :D Jag är 28 år gammal nu... :lol: så jag har inte bott där på mååånga år. Har minsann tjuvkikat på din blogg så jag såg att ni bor i Boden... :wink:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:D

Härligt jobbat! Fortsätt på samma sätt nu bara som sagt :thumbsup:
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Alltså...Allt har ju gått så bra hittills...och det mesta gör det nu också...men de två senaste dagarna och även idag har Isak vaknat ca 12,15 på lunchluren och skrikit...och han somnar INTE om. Utan fortsätter att skrika sig hysteriskt arg! Länge!
De två första dagarna sov han ute på lunchen precis som vanligt...de bygger på en tomt i närheten...han är van vid ljud..men kanske slamrade det lite väl mycket så han vaknade med ett ryck!? Jag väntade länge länge innan jag gjorde nåt...och jag skulle inte ha gjort nåt alls eftersom när jag tillslut ramsade så blev han så arg att han skrek upp sig ännu mer. Igår va jag på lunch hos en kompis..Isak lades i vagnen ute som vanligt 11.30.. och nästan prick 12.15 så gick han igång...( de bygger om där i närheten också och sköt med spikpistol på ett tak...väntade och väntade och väntade...men han blev tokig därute! Kände mig TVUNGEN att göra nåt...(min kompis är införstådd med hur jag hanterar sådant här så , det va inte att jag kände mig tvungen inför henne att göra nåt när han skrek) Det hjälpte inte utan han skrek så han nästan tappade andan...
Jag inväntade då precis som dagen innan en tyst paus sen när han skulle vakna och gick ut och smilade upp mig ordentligt så han åtminstone inte skulle komma gråtande och skrikande ur vagnen...
Så idag tänkte jag att jag va tvungen att bryta detta "mönster" som jag ser är på väg att ta form...
Jag körde in vagnen i gästrummet här hemma och lade honom där...va supernoga med att mata i honom ÄNNU mera mat vid förmiddagsmålet än annars. så att han inte skulle va det minsta hungrig iallafall. Samt att han verkligen skulle SKRATTA innan han kom i vagnen...det är annars lite svårt att få han att skratta jättemycket även om vi alltid får han att åtminstone le och vara glad. Han somnade...sen vaknar han 12.15 idag igen...och nu eftersom vi är inne så kan jag ju göra husljud bättre än utomhus... så jag igång med diskmaskin, dammsugare,tv...musik har jag haft på hela tiden...han vrålar och vrålar...tillslut biter husljuden och han somnar om 12.25...sen går han igång igen 12.30 och skriker och skriker...jag har dock bestämt mig för att inte ramsa idag eftersom det ju inte fungerade vare sig igår eller förrgår...nu 12.48 är det tyst igen och jag hoppas han är fortsatt tyst fram till 13.00 då han ska ha lunch. VAd beror detta på? Ska jag korta ner någon lur...behöver han inte sova så mycket på dagarna längre ? han sover 9-9.45 11.30-13.00 och 15.15-16 sen natt 19-07. han äter alltid precis då han vaknat samt nattslurken precis innan han ska sova , kanske 18.30.
Känns inte kul detta ...vill inte att detta ska bli en ovana nu... :(
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Igår va vi ute i skogen hela dagen på jaktprov med hundarna.
Jag och Isak satt med ett gäng vid elden...och jag la honom i vagnen som vanligt vid lurarna... och idag tack och lov så sov han hela lunchluren igen! Puh! Han klarade sig bra hela dagen trots lite regn och massa folk och prat..han va go och glad och åt och sov och va med runt elden och "snackade" han med! =) go'ungen! Det är klart han kanske kände sig "hemma" i skogen vår lille jägare-to-be! ;)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt det låter med skogen och liten som sover så gott. Håller tummarna för att det fortsatt så.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"