Verktyg på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
FruNolsu

Verktyg på dagen?

Inlägg av FruNolsu »

Hej!

Vi har börjat kura min dotter Selma, 7 månader framförallt för att hon inte somnat utan att ammas och för att sluta med napp. Hon har överlag sovit bra på natten redan innan men dagslurarna har varit problematiska hela tiden då hon bara sovit i 30 minuters intervaller.

Vi är inne på fjärde natten nu, kvällarna har gått ganska bra och hon har somnat inom 30 minuter och svarar på ramsan, dock behöv det lite buff/solfjäder för att hon ska lugna sig och lyssna på ramsan så vi är inte framme vid att endast ramsan funkar ännu.

Nu till min fråga, sovstunderna på dagen är riktigt rally, jag vet inte hur jag "får" använda verktygen då jag uppfattar det som om man inte ska buffa alls efter första dygnen. Men det funkar inte alls då hon inte lyssnar på ramsan. Idag solfjädrade jag henne på första luren (ramsade och bekräftade men hon sov nästan då), gick med vagnen på andra och vagnade inne på sista tills hon nästan sov (tog 30 min och en helt förstörd unge). Det innebär ju även att det blir rörigt i schemat eftersom hon passerar mattiden om hon ska sova hela luren ut...

Hur ska jag hantera dagarna på bästa sätt?
Dottern Selma född Januari 2011, kurstart 23 aug
FruNolsu

Re: Verktyg på dagen?

Inlägg av FruNolsu »

Nu är vi inne på 7:e dygnet av kuren och Selma sover mycket bra om nätterna! Vissa nätter har hon sovit rakt igenom och i natt behövdes bara en ramsa i vargtimmen och sedan låg hon och snurrade lite för att sedan som somna om till 6:50 (morgonen börjar 7:00). Min fundering i detta läge är ska jag fortsätta med ramsan och försöka få henne att somna om till 7:00?

Dagslurarna går fortfarande inte bra, den första funkar ok för då är hon så trött av sig själv men ju längre dagen går desto jobbigare. Hon har inte sovit sin lur ut en enda dag och det är jätte svårt att få henne att somna om efter att hon vaknat efter 30 minuter (verkar vara hennes sovrytm). Vi har sedan innan haft stora problem med sovandet på dagen så min inställning är att det kommer behövas mycket jobb - men det svåra är ju att jag inte riktigt vet hur jag ska använda verktygen på dagen. Jag försöker att endast använda ramsan men den tar inte alls på dagen. Några tips eller hjälp på vägen?
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej FruNolsu!

Jag kikar in medans du får svar från experterna här.

:arrow: Lägg in Selmas schema, så blir det lättare för alla att hjälpa er :) Kanske är det dags att justera lite sömntider?
:arrow: Mat? vad äter tjejen?
:arrow: Utevistelse?
:arrow: Social delaktighet?
:arrow: Mörkläggning? Min tjej behöver mörkt på dagen också.

Svara på dessa, så får du hjälp ännu snabbare :lol:
Nu till min fråga, sovstunderna på dagen är riktigt rally, jag vet inte hur jag "får" använda verktygen då jag uppfattar det som om man inte ska buffa alls efter första dygnen. Men det funkar inte alls då hon inte lyssnar på ramsan. Idag solfjädrade jag henne på första luren (ramsade och bekräftade men hon sov nästan då), gick med vagnen på andra och vagnade inne på sista tills hon nästan sov (tog 30 min och en helt förstörd unge). Det innebär ju även att det blir rörigt i schemat eftersom hon passerar mattiden om hon ska sova hela luren ut...
Jag upplever att det blir lite rally på dagarna, eftersom du i all välmening, gör det till ett rally :lol: Lurarna bör ske på samma ställe. Man bestämmer helt enkelt var varje lur skall ske någonstans och håller sig sedan fast vid det beslutet. Kör du bekräftelseramsa separat eller har du bakat ihop den med påminnelseramsan? Den bör vara ihopbakad nu. (Om nu ramsan har börjat att gå in vill säga). Passerar mattiden när hon sover luren ut? Då är det nån schemamiss som behöver åtgärdas! Jag misstänker att lugnet inte kan förmedlas till Selma eftersom säkerheten inte är etablerad. Det bör blir mer konsekvent. Bestäm vart lurarna skall ske! Läs, läs och läs i SHN-boken!

Det här klarar ni! Pepp! :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
FruNolsu

Inlägg av FruNolsu »

Hej FruNolsu!

Jag kikar in medans du får svar från experterna här.

:arrow: Lägg in Selmas schema, så blir det lättare för alla att hjälpa er :) Kanske är det dags att justera lite sömntider?
:arrow: Mat? vad äter tjejen?
:arrow: Utevistelse?
:arrow: Social delaktighet?
:arrow: Mörkläggning? Min tjej behöver mörkt på dagen också.

Svara på dessa, så får du hjälp ännu snabbare :lol:
OK, tack! Här kommer lite svar då:
Schemat (som jag såhär i efterhand inte är 100% nöjd men kommer justeras efter uppföljningsveckan)
Natt 19:30-07:00
Frukost 07:00 (gröt med katrinplommon)
Mellis 09:00 Ammar (tränar med välling)
Sova (inne i säng) 09:30 - 10:45
Lunch 12:00 (Lagad mat + fruktpure)
Sova (ute i vagn) 13:00 - 14:30
Mellis 15:00 (avocado/fruktpure)
Sova (ute/inne i vagn) 16:30 - 17:00
Middag 17:30 (Gröt + fruktpure)
19:00 Nattslurk (Ammas, tränar med välling)
19:30 Sova natt

Natten håller vi bäcksvart, soft belysning på dagen hemma och med förtäckt vagn ute.

Vi är ute nästan varje dag, en sovstund men hon är även uppe och vaken, gungar kanske eller träffar andra bebisar. Hon är ofta med när jag gör saker hemma, tänder/släcker lampan, håller i saker åt mig osv...

Jag upplever att det blir lite rally på dagarna, eftersom du i all välmening, gör det till ett rally :lol: Lurarna bör ske på samma ställe. Man bestämmer helt enkelt var varje lur skall ske någonstans och håller sig sedan fast vid det beslutet. Kör du bekräftelseramsa separat eller har du bakat ihop den med påminnelseramsan? Den bör vara ihopbakad nu. (Om nu ramsan har börjat att gå in vill säga). Passerar mattiden när hon sover luren ut? Då är det nån schemamiss som behöver åtgärdas! Jag misstänker att lugnet inte kan förmedlas till Selma eftersom säkerheten inte är etablerad. Det bör blir mer konsekvent. Bestäm vart lurarna skall ske! Läs, läs och läs i SHN-boken!
Jag låter henne sova lurarna på samma ställe under dagen enligt schemat ovan.
Bekräftelseramsan är inbakad i påminnelsen.
Det stämmer nog att jag inte kan förmedla säkerheten på dagarna för på natten så tar hon ramsan på ett helt annat sätt. Jag tror att det till stor del beror på att jag inte känner mig säker på hur jag ska använda verktygen. Jag har snart läst sönder SHN boken men jag tycker att det saknas text om dagarna (nätterna är beskrivna superbra) och det kanske har med saken att göra...

Det här klarar ni! Pepp! :lol:

LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Tålamod :lol: Dagslurarna krånglar nästan alltid för alla kurbarn. Vektygen och användandet av verktygen är detsamma dag som natt. Min erfarenhet av kurandet var att JAG blev lite mer stressad över dagslurarna, det var liksom mindre tid man hade på sig att få barnet att somna. Det smittar av sig, tonfallet och användadet av verktygen blir mer osäkra. Då vågar ju ingen unge somna heller!

Fortsätt bara med ramsa (och krisverktyg när det är KRIS). Du har också marginalkvartar att ta till. Bete dig som Anna säger: liksom goddag yxskaft, vad gott du har sovit nu ska vi göra annat. :lol: Poletten kommer att trilla ner.

Ni ligger lite plus på sömntimmar. Min första spontana reaktion på schemat är att det ligger mycket sömn på schemat dagtid. 1 tim och 15 minuter på förmiddagen, känns lite mastigt. Dessutom känns det passet lite udda tidsmässigt. 45 minuter eller 1,5 timma är mer naturliga sömnpass. Sista luren är på 30 minuter? Jag tror att ni skulle tjäna på att införa 12 timmars nätter, då blir inte det lika långa sömnpass på dagen för att komma upp i rätt antal sömntimmar. Då tror jag att strulet skulle minska dagtid också. (sjävklart skall du vänta tills uppföljningsveckan är över) Kika på denna:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Mitt schema för min skrutta ( en piggis) född den 1: jan är
08.00 Storstilad godmorgon! Ersättning
09.00 Havregrynsgröt, med smör. Lite fruktpure ovanpå. Hon äter en halv vuxenportion.
10.00 Sova 45 min.
12.00 Lunch- 1 st barnmatsburk ( tycker inte om sin mammas matlagning, jädra unge :lol: ) lite fruktpuré. Toppa med välling ca 160 ml.
13.00 Sova middag 1,5 tim.
15.00 Mellis- havregrynsgröt, halv portion
18.00 Middag 1 barnmatsburk, fruktpuré
18.45 Bad
19.30 Nattslurk välling ( ca 200 ml)
20.00 Med goda skratt i hela kroppen så läggs hon.

Varje dag är vi ute minst en timma, men i regel brukar vi vara ute två ggr dagligen. Hon hjälper till med allt möjligt här hemma!

Mitt tips är att införa 12 timmars natt och se över lurarna över dagen. (efter uppföljningsveckan)

Det här fixar ni!

:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
FruNolsu

Inlägg av FruNolsu »

Tack för peppningen!
Ja, det är ju det där tålamodet.... :)

Det har gått lite bättre på dagarna nu och jag tror att hon hade en djupdykning i gamla mönster i gårkväll då hon var olyckligare än någonsin. Men - höll emot impulsen att vara där för mycket, ramsade en del men fick gå in med en lång solfjäder innan hon gav med sig och somnade till en vanlig mjuk ramsa ihop med bekräftelsen.

Ja, jag känner såhär efterhand att schemat inte var perfekt, dock kommer vi nog ha kvar 11,5 timmars natt tills då det alltid passat henne att sova det intervallet, dock inför vi nog 12 timmar när vi tar bort eftermiddagsluren.
Nytt schema som jag tänkt på (uppföljningen klar på söndag)

Natt 19:30 - 07:00
7:00 Frukostgröt
9:00 Sova 45 minuter
9:45 Mellis - fruktpure
12:00 Lunch - lagad mat
13:00 Sova 1,5 timme
15:00 Mellis frukt/välling
16:30 Sova 30 minuter (vet att det inte rekomenderas i boken men hon sover naturligt 30 minuter denna tid)

Jobbar vidare och tänker på attityden!
FruNolsu

Inlägg av FruNolsu »

Inne på 9:e dygnet nu och kvällarna/nätterna fortsätter gå bra. Läggningen tar ca 15 minuter men sedan sover hon hela natten med undantag för ett litet uppvak tidig morgon men då lyssnar hon på ramsan och somnar om.

Dagssovet har ju hela tiden strulat men idag lyssnade hon på ramsan på första sovstunden och sov passet ut. Vid andra luren så somnade hon i vagnen (men stillastående) och sov 1 timme, jag kunde verkligen inte få henne att somna om hur jag än gjorde...

Nu sover lillan sin eftermiddagslur och jag har hållit på i 30 minuter för att få henne att sova, men jag känner att verktygen inte tar....
Jag börjar som vanligt, lägger tillrätta, ramsar mig ut, försöker gå från dörren och pilla med diverse grejjer och ramsar i förbifarten när jag går förbi dörren men hon hulkgråter från sängen och lugnar sig inte. Jag går in och lägger tillrätta, buffar lite kort så att hon lugnar sig, en kort solfjäder (redan här stegrar hon igen) och ramsar ut. Proceduren fortsätter på samma sätt så jag testar att bara hålla solfjädern läääänge som funkat tidigare i liknande läge men hon fortsätter gråta på samma sätt...

I det läget så kan jag inte höra henne gråta mer på detta sätt och sätter in nappen, varpå hon tystnar och somnar på 2 sekunder... Jag vet att det inte var rätt men jag kunde inte hålla attityden när hon efter 30 minuter inte lugnat sig, huuu detta var nog jobbigaste läggningen någonsin...

Nån SHN expert som kan ge mig vägledning?
FruNolsu

Inlägg av FruNolsu »

Så har vi kommit till 11:e dagen på kuren och det är dags att utvärdera första tiden. Vårt utgångsläge var ju en dotter som inte somnade för kvällen om hon inte ammades och kunde ligga och sprätta i vår säng hur länge som helst. På dagarna var hon också oroligt och var svår att få i säng, som jag jobbade med nappen/bröstet... Även på nätterna hoppade jag upp i tid och otid för att stoppa in den där proppen.

Efter dessa dagar somnar hon på kvällen efter ett par ramsor, dock fortfarande arg när man lägger ner henne och hon börjar fatta när vi ska få till skrattet och är inte så lättroad. Men det är verkligen ett stort framsteg att hon somnar utan bröst eller napp och raseriutbrott. Hon somnar även om med en ramsa i vargtimmen och vi har bara haft problem med någon tidig morgon, vilket även det är ett stort framsteg.

På dagarna somnar hon med ett par ramsor på första luren och somnar även bra i vagnen på den andra luren, men har fortfarande inte sovit hela 1,5 timmen utan vaknar efter 30 eller 45 minuter. De sista dagarna har jag inte fått henne att sova alls på den sista luren utan det har varit 30-40 minuters kamp som slutat med att hon inte sovit alls.
Men inte heller varit så trött som jag trott på kvällen vilket fått mig att fundera om det är dags att ta bort den sista luren - hon är 7,5 månad och sömnbehovet kanske minskat nu?

Jag ser en stor fördel med schemat och det känns bra att veta vad som händer både i mat och sovväg.

Det stora problemet som jag har är ju framförallt attityden, och det är lustigt att den skiljer sig åt från kväll och morgon/dag. Jag känner mig orubblig på kvällen och där biter hennes gråt inte på mig på samma sätt, eller är det gråten som är annorlunda? På dagen har jag svårare att själv hantera hennes gråt som kan låta som den olyckligaste och ledsnaste lilla tjejen och jag känner själv hur säkerheten viker från mig.

De två kommande veckorna ska jag nu satsa på att odla attityden och säkerheten på dagen och satsa på att dagslurarna sitter.

Peppande ord på vägen eller tips på attitydstänk på dagen?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

De flesta går över till 2 lurar mellan 7-9 mån. Min son var 9 mån innan vi gick över. Men så var sista luren bara 20 min och den lät jag honom på på prommenad. Ibland sov han, ibland sova han 5 min ibland inget. MEN, vila skulle man, där var jag obeveklig.

Så jag rekommenderar MINST VILA och skall man in i 8-mån ångesten och allt som det innebär är vila ett skönt avbrott i tillvaron.

Spänn fast, häng över skynke och GÅ i 20 min. Är mitt råd. Det är ju bara i 1,5 mån du gör detta så det är så kort tid, för att få en paus alla behöver.

FÖr resten av lurarna, pepping pepping med attityden.

Hur ser schemat ut för övrigt?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
FruNolsu

Inlägg av FruNolsu »

Tack för svar!

De flesta går över till 2 lurar mellan 7-9 mån. Min son var 9 mån innan vi gick över. Men så var sista luren bara 20 min och den lät jag honom på på prommenad. Ibland sov han, ibland sova han 5 min ibland inget. MEN, vila skulle man, där var jag obeveklig.Så jag rekommenderar MINST VILA och skall man in i 8-mån ångesten och allt som det innebär är vila ett skönt avbrott i tillvaron. Spänn fast, häng över skynke och GÅ i 20 min. Är mitt råd. Det är ju bara i 1,5 mån du gör detta så det är så kort tid, för att få en paus alla behöver.
Ja, jag känner nog att det inte riktigt är dags innerst inne men eftersom hon kämpat emot så mycket så söker jag nog andra lösningar...Men vila i vagnen ska vi nog klara av iallafall även om hon inte vill sova.
Hur ser schemat ut för övrigt?
Såhär har jag tänkt efter lite justering från startschemat

Natt 19:30 - 07:00
7:00 Frukostgröt
9:00 Mellis - fruktpure/vällingträning
9:15 Sova 45 minuter (inne)
12:00 Lunch - lagad mat
13:00 Sova 1,5 timme (ute i vagnen)
15:00 Mellis frukt/välling
16:00 Sova 20 minuter
17:30 Middag - gröt+frukt
19:00 Nattslurk (ersättning)
19:30 Sova natt
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ett litet förslag. Du kan inte tänka dig att byta plats på fm luren och långluren. Så hon sover i vagn 45 min och säng 1,5 tim. Många barn har faktiskt svårt att sova på rygg i vagn över 45 min. Och behöver kunna böka i sängen och ha det kolsvart i rummet. (sån var min son)

Sen hade jag med resesäng om vi sov långlur borta. Så fick vi lösa det hela. 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
FruNolsu

Inlägg av FruNolsu »

Jo, jag kan absolut byta plats på lurarna, det slog mig i går kväll när jag tittade runt på forumet och funderade ett varv till på schemat. Så jag gjorde om det och lät henne sova längre på morgonen, nu kom vi inte upp i 1,5 timme ändå men 1,10 sov hon iallafall, och sov lätt 45 minuter i vagnen (där hon faktiskt kan ligga på mage än så länge).

Nu återstår bara eftermiddagsluren som jag nu laddar inför! Pepp pepp!

Tack för tipset!
FruNolsu

Inlägg av FruNolsu »

Uppföljningsveckan är slut och jag försöker hålla tider, rutiner och jobbar med attityden. Men lilla loppan vill inte somna/sova hela luren ut så jag funderar på att göra en mini-kur för dagslurarna. Jag upplever att hon aldrig tagit ramsan på dagen och funderar på om man kan göra motsvarande första och andra natten som den är beskriven i boken när man startar kuren fast på dagen för att få ramsan att sitta dagtid. Jag har avsatt hela nästa vecka och bokat av alla planer så att vi rigitt kan följa schemat och inte störas av BVC besök ody.

Vad tros om det?

Kvällarna fungerar fortfarande bra, hon gråter lite men somnar inom en kvart, och ramsa vid vargtimmen fungerar. Några tidiga uppvak som inte kunnats bota men på det hela bra nätter.

Ytterligare en faktor som kommit upp är att hjärtat börjat ställa sig upp i sängen, både dag och kväll vilket gör att vi måste gå in och lägga ner henne. Hon verkar inte fattat hur man tar sig ner, hur löser vi detta på bästa sätt? Låta henne stå där tills hon fattar, träna att sätta sig på dagtid? Vad har ni för erfarenheter kring detta?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst kan du köra minikur på dagen. Börja från natt 2 enl. lathunden. Perfekt!

stå upp tror jag du hittar en del om under "våra favoriter".
Man lägger ner dem när de BER om hjälp. så våga avvakta lääänge. Dagtid öva, öva, öva, öva, öva. Minst 10ggr/5min/dag.

Lycka till!
Tor 2006

FruNolsu

Inlägg av FruNolsu »

Då satsar vi på en minidagskur, som det är nu sover hon 1,5 timme för lite fortfarande och det syns på henne...

En fundering bara - hur ska jag agera då hon vaknar under fm luren en halvtimme förtidigt. Som det är nu ramsar jag och det slutar med att jag solfjädrar och så somnar hon om några minuter, men sedan är hon vaken igen. Har inte fått henne att somna om länge nog för att få ihop 1,5 timme, eftersom det skiljer sig från natten där det är många timmar tills dom ska vakna tycker jag att det är svårt att veta hur mycket man ska jobba med verktygen innan sovstunden är slut. När vi började kura fick vi ju jobba länge de första kvällarna men sedan satt det ju, men då har man ju många timmar att spela på som sagt...

Jag undrar även lite kring buffa/solfjädra vid tillrättaläggandet.
I nuläget skrattar vi (dock väldigt svår att locka skratt ur) innan läggning, lägger tillrätta, trycker till kort och går ut med ramsan. Men hon börjar gråta redan när vi lägger ner henne och får sedan ramsa ett par gånger innan hon eldat upp sig så mycket att vi får gå in och lägga om henne med en lite längre solfjäder, och då lugnar hon sig och somnar på två röda sekunder. Ska vi ändra sätt och solfjädra lite längre i samband med tillrättaläggandet så hon är lugn från början och kan somna med ramsan?

Vi buffar bara vid kris och då hon "fastat" och solfjädern inte funkar.

I nuläget buffas hon inte alls utom någon enstaka gång då hon "fastar" och inte lugnar sig med solfjädern.

Tack för pepp och stöd!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"