Efter lugnet kommer... förvirring??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fiffan

Efter lugnet kommer... förvirring??

Inlägg av Fiffan »

Vi kurade vår tjej för drygt en månad sen. Hon är sex månader snart. Det gick inte som på räls, och ett tag var vi på väg att ge upp ("vad gör vi för fel???") men så plötsligt en dag, började ramsan ta, vilken upptäckt! Därefter kom rs-virus :cry: och efterföljande sjukperiod, men nu är vi tillbaka på banan igen. :D

Utan större problem har vi återerövrat nätterna igen efter förkylningsproblemen. Vi delar rum med tjejen, det går bra och hon sover i princip hela nätterna (19.30-07.00). Ibland vaknar hon till, men somnar om själv. Någon natt har jag fått ramsa och vid ett tillfälle lagt henne till rätta. Vi är så nöjda och stolta \:D/

Men så länge varade inte friden. De senaste tre nätterna har hon vaknat punktligt vid 02.00 och varit vaken i cirka 2 timmar. Första natten lät jag henne vara, nöjd, men i slutet av vakenperioden började hon gnälla lite - ramsa och sen somnade hon. Andra natten ungefär likadant, men i slutet av dessa två timmar blev hon förfärligt ledsen och jag fick till och med buffa en gång! :shock:

I natt samma procedur, men jag ramsade då ganska direkt när hon vaknade för att se vad som hände. I övrigt gjorde jag inget. Hon var lugn, men somnade inte, och efter kanske en timma blev hon ledsen. Och då var hon riktigt ledsen i nästan 45 minuter! :shock: :shock: Jag använde solfjädern vid två tillfällen, buffade vid ett - mer än vi behövt göra på väldigt länge.

Hur gör jag här? Jag tycker inte det är för mycket trafik - i natt var jag hos henne flera gånger som sagt, men hon var riktigt ledsen och det ska hon ju inte behöva vara. Hon ligger avskärmat från oss, i mörker, och det är svalt i rummet. Övriga delen av natten är fridfull, hon har inte vaknat till varken före eller efter.

Kan någon komma med något klokt tips?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon borde vara i fred på nätterna - det sorgliga är ju att man faktiskt stör med sin blotta närvaro.

Finns det en chans att hon kan få eget rum :?: Det är verkligen rätta tiden nu.

Om inte, får ni sätta in en liten minikur - ni får helt enkelt flytta ut själva några nätter. Så att hon kan ramsas utifrån, och vara ostörd med ett absolut minimum av trafik. Sedan när hon sover sina nätter som folk kan ni smyga in när hon somnat :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fiffan

Inlägg av Fiffan »

Tack för ditt svar. Den möjlighet vi har är att hon får dela rum med storebror, vilket är tanken på sikt. Kanske kan vi göra en minikur först och sen flytta in henne i hans rum? Eller är det lika bra att göra en kur i hans rum direkt? :?

Det var faktiskt liiiiite bättre inatt. :D Hon vaknade till ett par gånger mellan 01-02, men somnade om själv ena gången, fick ramsa andra och somnade. Totalt vaken 17 minuter under denna timma. Vaknade sen 06, låg och pratade för sig själv och somnade om med en kvart kvar att sova. Jag vet inte om det beror på att hon sov lite mindre på dagen igår, jag har funderat ett tag på om jag måste ändra hennes schema eftersom hon har svårt att komma till ro numera vid dagsslumrarna.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, jag tycker inte du ska ändra hennes schema (än). Det luktar osäkerhet och vargar lång väg :!: Stå på dig, ha schemat klistrat på näsan och kör på :lol: :lol:

Och jag tycker absolut du kan flytta in henne. I den berömda Attityden... Sedan ramsar du dem båda över en kam, om det skulle behövas. Rakt av. Storebror kommer inte att vakna av henne, när han väl insett att det finns andra - ni ömma föräldrar - som tar hand om "problemet" :idea:

Jag tror att det kommer at tgå riktigt bra :!: Vänta er bara inte att lilla älsklingen själv ska göra jobbet åt er, utan ta ledningen - i den där, ja, du vet - Attityden :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fiffan

Inlägg av Fiffan »

Ja, nog är det ju lustigt ibland hur det blir :D :D :D

Här var jag inställd på att flytta lillayster till storebrors rum och minikura efter julen - ingen idé att försöka göra något hos morfar o mormor, med risk att förstöra schema och trygghet.

Men hur det nu blev så sover lillan själv i ett eget rum. Och plötsligt funkar sömnen mycket bättre!! :D I tre nätter har hon sin vana trogen vaknat kring 02-03, varpå jag har avvaktat och ramsat om det behövts. Vakentiden har minskat varje natt. I natt vaknade hon enbart kl. 05, då somnade hon om direkt efter att jag lyckats befria henne från spjälorna som hon omfamnat med både armar och ben :? Ja, hon ÄR mycket rörlig i sängen :wink:

Nu känner jag att attityden är tillbaka! Jag har lyssnat utanför hennes rum, ramsat och sen gått och lagt mig i mitt rum - tryggt förvissad om att jag kommer vakna om hon skriker. Lika förvånat har jag vaknat på morronen av storebror (kl. 07) och då fått väcka lillan. Tack för din peppning Anna!! :D

Schemat hålelr vi fortfarande, ett tag till har jag tänkt, men sen tror jag vi ska ändra det. Fast då ska sömnen funka först.
:D :D :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"