Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
aso

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av aso »

Lite små uppvak i vargtimmen men det är väl bara det sista som ska finslipas :wink: .

:?: Nu ramsar jag en glad upplysningsramsa så fort jag hör att han vaknar i vargtimmen och hittills har han somnat om själv efter lite grymtande och något enstaka skrik, men jag har inte kört någon bekräftelseramsa. Har förstått det som att under vargtimmen råder lite egna regler = en enda ramsa direkt och sen inget mer - har jag förstått det hela riktigt :?:

Han har fått fina rosiga kinder och orken ökar för varje dag :D .

En fråga till... :o vi räknar med att ersättningen han nu får efter maten kommer fasas ut i takt med att han lär sig äta riktig mat? I samband med maten ger vi honom kokt avsvalnat vatten i egen liten flaska som han kan hålla själv, tänkte att det var bra om han lärde sig gilla vatten..

Kör följande matschema nu och tar gärna emot tips på förbättringar om vi är ute och cyklar :wink: :

07.00 ammning
07.20 grötfrukost med katrinplommon tillsammans med resten av familjen

10.00 (försöker få honom att vänta på maten här och förlänger med några min var dag målsättning 10.45...)
Grönsakspurè, typ sötpotatis, morot, palsternacka, broccoli
10.30 ersättning så mkt han önskar, mängden varierar

13.30 gröt, bananmos, katrinplommonpurè
14.00 ersättning

16.15 middag med kött, kyckling...+fruktmos som han hatar :roll: provat aprikos, äpple, päron och mango men han blir bara arg...
16.45 ersättning

18.30 nattslurk 50/50 välling/ersättning (han vill inte ha bara välling...)

Ha en strålande fin dag :D !
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej! Så härligt att höra!
aso skrev:Lite små uppvak i vargtimmen men det är väl bara det sista som ska finslipas :wink:
Ja, lite gruff i vargtimmen går ju att leva med. Riktigt mörkt och ett konsekvent bemötande är modellen. Precis som du skriver så är det Pangramsa som gäller. "Det är natt, sov!" ska känslan vara :D
aso skrev:Han har fått fina rosiga kinder och orken ökar för varje dag :D .
Visst är det vackert. :heart:
aso skrev: En fråga till... :o vi räknar med att ersättningen han nu får efter maten kommer fasas ut i takt med att han lär sig äta riktig mat? I samband med maten ger vi honom kokt avsvalnat vatten i egen liten flaska som han kan hålla själv, tänkte att det var bra om han lärde sig gilla vatten..
Låter som en bra plan. Avvakta tills han kommer upp i rejäla portioner bara. Gillar han gröt bättre än välling så går det ju också att erbjuda. Eller turkisk yoghurt. Schemat i övrigt tycker jag ser kalas ut. Håll koll på hans ålder bara så ni inför milda kötträtter och fisk i tid och inte fastnar i grönsaksmoset (kalvfärs brukar vara bra att börja med i små kokt eller mkt lätt stekta bollar eller ner i sötpotatismoset)

Vilket härligt jobb ni gör tillsammans!
:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Hej på er!

Vi kör på med nätter utan mat och ramsar vid eventuella uppvak. Har än så länge fått 3 nätter :D alldeles utan uppvak och så en blandning på 1-4 uppvak i vargtimmen däremellan.
Läggningarna går mycket fortare nu :D ! Vi jobbar vidare med säkra 12 timmars nätter som mål :wink: ...

Över till detta med mat...jag har nu helt slutat amma och ger ersättning istället, i tillägg till mat.
Ska vi fortsätta erbjuda ersättning efter varje mål mat så länge han vill ha det? Clara du skrev att vi ska vänta tills han kommer upp i rejäla portioner (hur vet man vad en rejäl portion är?), menar du att vi ska bestämma åt honom? Nu har vi som rutin att han får mat först och erbjuds ersättning efteråt, allt inom max 45 min. Varierar väldigt hur mkt erättning han vill ha allt från 10-180 ml...

07.00 180 ml ersättning
07.20 grötfrukost med katrinplommon tillsammans med resten av familjen 2/3 PORTION MILD HAVREGRÖT

10.15 (försöker få honom att vänta på maten här och förlänger med några min var dag målsättning 10.45...)
Grönsakspurè, typ sötpotatis, morot, palsternacka, broccoli ÄTER 1 LITEN BARNMATSBURK
10.45 ersättning så mkt han önskar, mängden varierar

13.30 gröt, bananmos, katrinplommonpurè 1 PORTION GRÖT, 1/2 BANAN
14.00 ersättning

16.15 middag med kött, kyckling...+fruktmos ÄTER 2/3 STOR BARNMATSBURK + LITE FRUKT
16.45 ersättning

18.30 nattslurk välling

Han är väldans hugrig på morgonen och får nu först ersättning 180 ml och äter sedan gröt. Eftersom vi vuxna äter grötfrukost känns det kul om vi kan ha det ihop som gemensam familjefrukost. Hoppas att han ska växa till sig och så småningom klara att vänta på gröten så vi kan hoppa över ersättningen - vad tror ni om den taktiken?

Vi njuter massor av att vår kille blivit piggare och det är härligt att följa hans utveckling :P !

Kram kram
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
aso skrev: Ska vi fortsätta erbjuda ersättning efter varje mål mat så länge han vill ha det? Clara du skrev att vi ska vänta tills han kommer upp i rejäla portioner (hur vet man vad en rejäl portion är?), menar du att vi ska bestämma åt honom? Nu har vi som rutin att han får mat först och erbjuds ersättning efteråt, allt inom max 45 min. Varierar väldigt hur mkt erättning han vill ha allt från 10-180 ml...
Ja hur vet man vad en rejäl portion är? När ersättningen som bjuds efter bara blir en liten pytteslurk typ :D
Jag har varit generösare med att fylla på med ersättning efter lunchen än många andra här på forumet. Detta eftersom Lilla L var en skarvare av Rang och behövde vara Proppmätt, mer än proppmätt för att sova ordentligt. (Glöm inte att servera hemkokt fruktmos efter måltiderna - gott och nyttigt som "topping")

Har er stjärna nått fyra månader (vilket jag får det till men är känd för att räkna fel :oops: ) så är välling också ett nytt trevligt sövande inslag :D Havre eller majsvälling märkt med 6 månader går alldelles utmärkt att ge från 4 månader.
Fasa ut ersättningen genom att ge blandningen 25% välling och 75% ersättning några dagar för att magen ska hinna med och öka sen till 50/50 osv.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Jodå lillprinsen har passerat 5 månaders ålder nu :wink: .

Han får välling på kvällen vilket funkar fint.
Jag ger som sagt först ersättning 180 ml kl 07.00 (för då är han vrålhungrig och kan inte tänka sig att vänta på någon gröt som ska skedas in) och så fyller vi på med gröt 07.30.
Vid alla andra mål får han först mat och så fyller vi på med ersättning, nu äter han sällan mer än 100 ml. Vi får inte i honom något vatten alls till maten han bara leker och spottar ut det...så nu verkar han ha ersättning som måltidsdryck?

Men då förstår jag det som att vi matar på med mat så mycket han kan tänkas äta och förtsätter fylla på med ersättning tills han väljer bort den själv?

Ha en fin dag! :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Men då förstår jag det som att vi matar på med mat så mycket han kan tänkas äta och förtsätter fylla på med ersättning tills han väljer bort den själv?
Precis sâ! :thumbsup:

aso

Inlägg av aso »

Nu var det längesedan jag skrev något om vår lille Z, kan det kanske vara för att ett härligt lugn lagt sig över mitt mammahjärta :heart: ?

För visst har vi haft det fint hela vägen, men de senaste veckorna har allt liksom fallit på plats - VILKEN LYCKA :D !
Jodå, det skarvas fortfarande på långa dagluren emellanåt och vissa dagar får vi ett uppvak i vargtimmen, men vad gör det?
Vi jobbar vidare, för färdig blir man aldrig :wink: . Men däremot har vi blivit otroligt lyckliga :D !

Vår goa kille har nu blivit 5.5 månad gammal, är alldeles ljuvlig och generös med skratt, leenden, bus. Han tar sig fram i ganska högt tempo i en stil som numera är en korsning mellan ålning och krypning. Två små tänder har kommit fram :D och han älskar mat. Gnällig är han knappt alls, för orken har ökat markant efter att han började sova hela nätter, däremot ganska bestämd :lol: . Är en fröjd att se honom växa och utvecklas :heart: !

Kram kram aso
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härlig läsning :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Dags för en liten fråga igen :o ...

Måltidsdryck :?:

Nu äter Z med GOD aptit 100 ml ersättning som kickstart på morgonen, 2 grötmål och 2 matmål + kvällsvälling 200ml.

Erbjuder honom ersättning efter alla målen men nu är det sällan han vill ha något alls, kanske 50 ml någon enstaka gång. Serverar alltid vatten i pipmugg till maten, som han hålla själv med en stöttande hand. Buskul att ta vatten i munnen och sen rinner allt ut igen över hakan :? . Med andra ord får han inte i sig något vatten alls, ett par munnar om dagen kanske.
Har ingen erfarenhet alls på den här fronten så lite guidning tas tacksamt emot. Någon vätska vid sidan om maten behöver han väl få i sig under dagen?

Kram aso :D
aso

Inlägg av aso »

Har någon inspel på mitt förra inlägg om måltidsdryck blir jag jätteglad :wink: .

Slänger ut en fråga till när jag ändå är igång:

:arrow: Vad kan man ge den lille att pilla med vid matbordet :?:
Han är 5.5 månad och har tröttnat på skorpor och majskrokar...
Fick för mig att jag läst att man kunde ge små bitar macka (hur små i så fall..)?? Fler förslag??
Jag har stor respekt för det där med att sätta i halsen :shock: .

Hur länge ska man ha maten helt slät? Han har fått två fina små tänder :o .

Kram :heart:
aso

Inlägg av aso »

Ikväll blir det invigning av spjälsängen :D !
Sydde klart ett högt spjälskydd igår och har boat in med stor kudde i fotändan och hoprullade lakan längs sidorna. Han har fått ligga där och leka nu på morgonen och verkar stortrivas.

Vi har nämligen en riktig vändningscirkus här på nätterna nuförtiden :shock: . Han är en hejare på att vända sig på golvet, så tekniken sitter finfint men det är ju trångt i vagnen där han sover nu och då skriks det när han väl kommit sig över på rygg. Kör på taktiken in å vända fort, ut direkt å ingen ramsa och då somnar han om direkt.
Imorse vaknade jag av sång och när det var dags för godmorgon låg han på rygg i vagnen med snutten i högsta hugg och mötte mig med ett stort leende :lol: och hela blöjan full med bajs :shock: .

Hittade en lösning på det med vatten till maten, var hos en kompis och deras dotter 6 månader gammal drack gladeligen ur ett plastglas. Provade på Z och det var superpoppis :) .

Plockmat är fortfarande något jag funderar på hittade en tråd där det föreslogs små små mackebitar med osaltat smör, så det ska vi prova.
FLER FÖRSLAG MOTTAGES TACKSAMT :wink: .

:heart: aso
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej aso :D
aso skrev:Sydde klart ett högt spjälskydd igår och har boat in med stor kudde i fotändan och hoprullade lakan längs sidorna. Han har fått ligga där och leka nu på morgonen och verkar stortrivas.
Perfekt! :thumbsup: Hos oss har alla smâ skräp bara sovit bättre när de fâtt lite mera plats. Och sâ lär man sig ju att vända själv mycket lättare om man har plats att göra det pâ. :wink:
aso skrev:Hittade en lösning på det med vatten till maten, var hos en kompis och deras dotter 6 månader gammal drack gladeligen ur ett plastglas. Provade på Z och det var superpoppis :)
=D> Ja, de smâ kan ofta (mycket) mer än vad man tror!
aso skrev:Plockmat är fortfarande något jag funderar på hittade en tråd där det föreslogs små små mackebitar med osaltat smör, så det ska vi prova.
FLER FÖRSLAG MOTTAGES TACKSAMT :wink: .
Jag hade precis samma funderingar som du med vâr mellanbror. Jag fick jättebra tips i min trâd inne pâ Mat, mage och barnakropp:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=23251

Ett hett tips: investera i en vaxduk att ha pâ golvet under stolen där Z äter, det minskar det eviga städandet en liten aning.

aso

Inlägg av aso »

Ja men då var premiärnatten i spjälsäng avklarad, jag ville så gärna att han skulle sova i sängen istället för vagnen att jag hade superattityd vid läggdags. Jag var helt övertygad om att det blir bäst för oss allihop att han får en egen härlig säng och lycklig blir man när han var helt enig.
La sig snällt, men så kom det lite frågor efter en kort stund. Kort tillrättaläggande och bekräftelse och så sov det lille underverket som en sten :D . Vilken lycka =D>!

Kort uppvaknade vid 23-tiden, vändningscirkus, som han redde ut själv i sin nya säng, vi hörde hur han nöjt styrde på och vände och vred. Somnade om men vaknade igen, då gräts det och lillen låg på tvärs i sängen utan täcke, väl på plats igen somnade han gott.
Men så vid 5 var det stor vacker sångkonsert :D , jag kunde knappt hålla mig för skratt :lol: har aldrig hört ungen sjunga så ihållande, i 10 min var det högljudd ljuvlig sång inifrån barnrummet och sen somnade han, vaknade igen efter 10 min ny konsert och sen sov han till godmorgon då jag hittade honom på rygg med snutten i högsta hugg, utan täcke och fick mig serverat ett stort leende :heart: .

Styrkt efter nattens succè så körde jag på med första 45-min luren i sängen, han brukar alltid sova den inne i sitt rum fast i vagnen. För säkerhets skull körde jag det ganska rejält mörkt så lille nyfikne Z inte skulle ha för mycket att kika på och han somnade snällt efter ett par korta småfrågor som han besvarade själv :wink: . Härligt att ha premiären avklarad och jättegott att han trivs och är trygg i sin säng :D .

Stort tack för ditt tips om plockmat Sarisparis :heart: !
När jag läste din mat-tråd hade du skrivit att du glömt tänka på "sök-funktionen" , var ju precis detsamma som jag gjort, givetvis hade det ju gått finfint att söka på plockmat :wink:.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Härligt att ha premiären avklarad och jättegott att han trivs och är trygg i sin säng :D.
Underbart! :-({|=

aso

Inlägg av aso »

Ååååååååååååååååå
jösses vilken vändningscirkus :shock: 8) :roll: .
Detta är definitivt en intressant, men tröttande, process!
Läggningen igår gick finfint, han somnade på sidan :) .

Z klarade av att somna om efter en snabb vändning vid 22-tiden. Men vid 4 imorse, då var det rock`n roll här i huset. Han vände sig och skrek, snabb in och vända rätt, fort ut ur rummet utan ramsa. Men så vände han sig igen efter en kort stund, och igen och igen. Jag vände honom 4 ggr inom en halvtimme sen la jag bestämt rätt och solfjädrade, bestämd ramsa på väg ut och efter det fick han hålla på bäst han ville. Och det skreks och bökades och hölls på en halvtimme till, hörde tydligt att han låg på rygg :shock:. Men det finns ju inget mer jag kan göra, avvaktade länge, han var inte hysterisk men väldans arg i vågor. Till slut fick han en ramsa, lugnade sig något, jag avvaktade, ny ramsa och sen sov han. Fråga mig inte hur han låg, efter en timmes cirkus tänkte jag att han ligger säkert fint om han nu väl somnat.

Den inboande vadderingen längs sidorna i sängen fick jag ta bort på ett tidigt stadium för han snurrade ändå, tänkte att han får väl lära känna sin säng en gång för alla. Det ger honom de bästa förutsättningarna för att få plats att vända sig själv, vilket jag hoppas att han snart får ordning på.

Ny cirkus igen vid 6, la rätt honom en gång sen fick han hållas bäst han ville. Skrek i vågor och vid en tyst paus en efterlängtad marginalkvart innan godmorgon tog jag upp honom. Phu...säger en trött mamma, men ungen har varit hur glad som helst hela förmiddagen.

Första 45-luren tog vi i spjälis som igår, gick strålande efter att ha vänt honom en gång somnade han snabbt =D> .

Men så var det dags för långa luren ute och nu stötte jag på nya utmaningar :? :shock: . La ner som vanligt men han var direkt över på rygg och hur glad som helst, han vänder sig blixtsnabbt :roll: :lol: . Lät honom ligga så en stund för att se vad som hände men han var alldeles för intresserad av att titta på himmlen för att ens fundera på att sova. Vände honom en gång, men tillbaks på rygg direkt. La filt över och lät honom ligga och styra på rygg i mörkret. Efter 25 min var han irriterad och då la jag återigen på mage och då somnade han. Tog exakt 30 min. Antar att han helt enkelt bara måste få lov att lära sig somna på rygg 8) . Han somnade ju på sidan igår kväll och inatt vid 4 somnade han på rygg, så vi är väl sakteligen på väg.

Tack och lov protesterar han inte alls emot spjälsängen, så bara han lär sig att A/ somna på rygg och B/ vända rygg-mage så ordnar det sig säkert. Nu försöker jag ha is i magen 8) och minimera trafiken, lättare sagt än gjort :oops: , hålla mig till min strategi och hoppas att vi snart får ordning på sovandet igen. Fortsätter vända rätt ett tag till, men det lutar redan åt att jag får börja ramsa honom på liggandes på rygg istället...

Alla tips välkomnas :D !!!

:heart: aso
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"