Spika ett schema för 10-veckors?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
pluttens mamma

Spika ett schema för 10-veckors?

Inlägg av pluttens mamma »

Hej!

Den 4 juni föddes vår lilla son, Hugo.
Jag har läst en hel del i Barnaboken och här på forumet. Jag måste tillstå att jag är inte en helt och hållet övertygad AW-fantast och jag använder mig inte av SM. :oops: MEN jag tror ändå på AWs grundsyn på barn och på den inställning och attityd hon har till barn och föräldraskap, något jag också försöker anamma. Vill bara att min son ska må bra och vara glad och att vardagen och föräldraskapet ska kännas enkelt och självklart.

Trots att jag inte kör SM fullt ut så hoppas jag ändå att jag inte blir ratad härifrån :) och att jag kan få lite tips och råd. Jag skulle nämligen vilja spika ett schema och ha fasta tider och rutiner för plutten nu!

Lite bakgrundsfakta:
:arrow: När Hugo var ca 4 veckor började vi komplettera amningen med ersättning, eftersom han inte gick upp så bra i vikt. Detta har vi fortsatt med och nu ger vi ca 100 ml efter varje amning.

:arrow: Hugo började tidigt sova långa nätter, kanske redan när han var runt en månad gammal. För det allra mesta sover han från någon gång mellan 21 och 22 till 4-5 på morgonen. Då får han amma (inte flaska vid detta målet) och sen somna om och sova fram till ungefär kl 8.

:arrow: Hugo äter länge, ofta tar det runt 45 minuter för honom att amma båda brösten. Jag ger alltid båda bröst vid varje amningstillfälle. På sistone har jag gjort så att han ammar båda bröst, sen byter jag blöja och ”sköter” honom för att sen ge honom flaskan.

:arrow: Han orkar vara vaken i 1,5-2 timmar. Nån gång ibland när han varit pigg och nöjd har det nog hänt att han varit vaken upp mot 2,5 timme.

:arrow: Att somna honom på kvällen är inga problem. Han sover på mage med andningslarm. Vi lägger honom i sängen, säger godnatt och går ut. Sen behöver vi bara gå in och stoppa in nappen två-fyra gånger innan han somnar lugnt. Det tar oftast inte mer än max 10 min-en kvart för honom att somna. Ungefär likadant är det vid daglurarna, fast då sover han i vagnen i vardagsrummet. Problemet vid daglurarna är att han skarvar efter 30-40 minuter. Ibland funkar det att stoppa in nappen och köra lite med vagnen så han somnar om, ibland inte.

:arrow: Senaste veckan har det varit lite jobbigt på morgnarna. Efter nattamningen (som kanske tar 45 min-1 timme) kan det ta ganska lång tid för honom att somna om. Säg att han somnar vid kl 6 igen. Sen börjar han böka och ha sig vid 7 igen, uppenbart fortfarande trött, men kan inte sova ordentligt. Jag tycker det är för tidigt att ge mat då, när han fick nattmålet vid 5. När klockan är 8 och jag tycker det är dags för mat så är han fortfarande trött och jag är också trött av allt bökande och alla nappinstoppningar på morgonen. Idag var han jättetrött kl 8, så jag gjorde faktiskt så att jag la honom på mitt bröst och han slocknade igen direkt. Då sov både han och jag ända fram till 9.30! Var det dumt gjort? Vill ju att han ska kunna sova själv i sin egen säng eller vagn, men vet också att han ofta sover bra när han får sova så nära mig.

Helst skulle jag vilja ha ett 4-timmars schema. En dryg vecka så blev det så av sig självt. Då åt han kl 8, 12, 16 och 20. (plus nattmålet). Tyckte det var suveränt, men sedan började han vilja ha mat oftare och sen dess har det varit lite snurrigt. Vet inte om jag bara ska öka på mängden ersättning i flaskan, eller om det är så att han kanske behöver ett tre-timmars schema? Problemet med det är att han då inte hinner sova tillräckligt mycket mellan målen och då orkar han inte äta ordentligt plus att han gärna somnar natt redan efter fjärde målet och då hamnar nattsömnen för tidigt. 3,5-timmesschema kanske skulle vara något?

Finns det någon av er kloka och erfarna mammor som vill tipsa mig lite om hur jag ska lägga ett schema för plutten?

Ett förslag jag filat lite på ser ut så här:
Ca 4-5 på morgonen, nattamning
8.00 Mat, med allt vad det innebär (amning, flaska, skötning, vakentid…)
9.30-11.30 sömn
11.30 Mat
13.00-15.00 sömn
15.00 mat
17.00-18.30 sömn
19.00 mat
bad och nattning 20.00

Det jag är rädd för här är att sista målet kommer lite för tidigt, så att han vaknar tidigare på natten, och att resten av natten sedan blir knölig.
Jag funderar också på att det kanske blir svårt att få honom att sova så länge vid tredje luren. Ofta sover han bara en liten stund där på sena eftermiddagen.

Några frågor:
:?: Hur vet jag hur mycket ersättning jag ska ge? Kan ju inte veta hur mycket han får i sig från bröstet, så mängden vi ger nu är egentligen en ren gissning.
:?: När kan man ta bort nattmålet? Tror att han behöver det än eftersom han fortfarande är ganska smal, men jag längtar efter att sova hela nätter igen!
:?: Om jag spikar ett schema, ska jag följa det slaviskt då? Om han t ex nån gång sover längre än han ”ska”, ska jag väcka honom då? Nu kör jag så att om han fortfarande sover när det gått 3-3,5 timme sen förra målet så låter jag honom sova tills det gått 4 timmar. Men aldrig mer än 4 timmar, då väcker jag honom.

Detta blev superlångt, ledsen för det… Hoppas någon orkar läsa! Verkligen glad för alla tips jag kan få! :)
Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Spika ett schema för 10-veckors?

Inlägg av SusanD »

Hej och varmt välkommen till Forumet. Grattis till den lilla nykomlingen också. :heart:
pluttens mamma skrev:
:arrow: När Hugo var ca 4 veckor började vi komplettera amningen med ersättning, eftersom han inte gick upp så bra i vikt. Detta har vi fortsatt med och nu ger vi ca 100 ml efter varje amning.
Smart drag med ersättningen, på mätt mage sover man mycket bättre. Om du ammar först och ger ersättning därefter så låt honom äta så mycket han bara orkar, han ska vara riktigt övermätt och inte orka en droppe mer.
pluttens mamma skrev: :arrow: Hugo började tidigt sova långa nätter, kanske redan när han var runt en månad gammal. För det allra mesta sover han från någon gång mellan 21 och 22 till 4-5 på morgonen. Då får han amma (inte flaska vid detta målet) och sen somna om och sova fram till ungefär kl 8.
Låter som ett bra upplägg.
pluttens mamma skrev: :arrow: Hugo äter länge, ofta tar det runt 45 minuter för honom att amma båda brösten. Jag ger alltid båda bröst vid varje amningstillfälle. På sistone har jag gjort så att han ammar båda bröst, sen byter jag blöja och ”sköter” honom för att sen ge honom flaskan.
Att äta 45 min är inte alls för länge på något vis, låt honom äta i lugn och ro, fyll sen på med ersättning precis som du gör. Det viktigaste är att han verkligen äter så han inte ligger och småslumrar vid bröstet.
pluttens mamma skrev: :arrow: Att somna honom på kvällen är inga problem. Han sover på mage med andningslarm. Vi lägger honom i sängen, säger godnatt och går ut. Sen behöver vi bara gå in och stoppa in nappen två-fyra gånger innan han somnar lugnt. Det tar oftast inte mer än max 10 min-en kvart för honom att somna. Ungefär likadant är det vid daglurarna, fast då sover han i vagnen i vardagsrummet. Problemet vid daglurarna är att han skarvar efter 30-40 minuter. Ibland funkar det att stoppa in nappen och köra lite med vagnen så han somnar om, ibland inte.
Bra att han sover på mage med larm. Det främjar inte bara sömnen utan även hjärnans utveckling. Det är inte helt ovanligt att småttingar skarvar, hjälp du till lite på traven och vagna så sover han över skarven snart.
pluttens mamma skrev: :arrow: Senaste veckan har det varit lite jobbigt på morgnarna. Efter nattamningen (som kanske tar 45 min-1 timme) kan det ta ganska lång tid för honom att somna om. Säg att han somnar vid kl 6 igen. Sen börjar han böka och ha sig vid 7 igen, uppenbart fortfarande trött, men kan inte sova ordentligt. Jag tycker det är för tidigt att ge mat då, när han fick nattmålet vid 5. När klockan är 8 och jag tycker det är dags för mat så är han fortfarande trött och jag är också trött av allt bökande och alla nappinstoppningar på morgonen. Idag var han jättetrött kl 8, så jag gjorde faktiskt så att jag la honom på mitt bröst och han slocknade igen direkt. Då sov både han och jag ända fram till 9.30! Var det dumt gjort? Vill ju att han ska kunna sova själv i sin egen säng eller vagn, men vet också att han ofta sover bra när han får sova så nära mig.
Kan du inte skippa nappen då, den stör säkerligen mer än den gör nytta skulle jag tro. Sovmorgon är ju skönt i sig men att lära honom att sova tryggt i sin egen säng är bäst i längden för hela familjens sömn.
pluttens mamma skrev: Helst skulle jag vilja ha ett 4-timmars schema. En dryg vecka så blev det så av sig självt. Då åt han kl 8, 12, 16 och 20. (plus nattmålet). Tyckte det var suveränt, men sedan började han vilja ha mat oftare och sen dess har det varit lite snurrigt. Vet inte om jag bara ska öka på mängden ersättning i flaskan, eller om det är så att han kanske behöver ett tre-timmars schema? Problemet med det är att han då inte hinner sova tillräckligt mycket mellan målen och då orkar han inte äta ordentligt plus att han gärna somnar natt redan efter fjärde målet och då hamnar nattsömnen för tidigt. 3,5-timmesschema kanske skulle vara något?
Vid 7 veckor ligger det en ökningsperiod och då vill de äta oftare än vanligt. Kanske var det då som ditt fyratimmarsupplägg rasade.
pluttens mamma skrev: Ett förslag jag filat lite på ser ut så här:
Ca 4-5 på morgonen, nattamning
8.00 Mat, med allt vad det innebär (amning, flaska, skötning, vakentid…)
9.30-11.30 sömn
11.30 Mat
13.00-15.00 sömn
15.00 mat
17.00-18.30 sömn
19.00 mat
bad och nattning 20.00

Det jag är rädd för här är att sista målet kommer lite för tidigt, så att han vaknar tidigare på natten, och att resten av natten sedan blir knölig.
Jag funderar också på att det kanske blir svårt att få honom att sova så länge vid tredje luren. Ofta sover han bara en liten stund där på sena eftermiddagen.
Måste erkänna att jag, antagligen på grund av den sena timmen, drabbats av ett smärre hjärnsläpp. Men jag tycker schemat ser bra ut i det stora hela. Lägg sista målet en halvtimme tidigare så hinner du med en nattslurk precis innan läggningen.
pluttens mamma skrev: :?: Hur vet jag hur mycket ersättning jag ska ge? Kan ju inte veta hur mycket han får i sig från bröstet, så mängden vi ger nu är egentligen en ren gissning.
Du behöver inte gissa något alls, det spelar absolut ingen roll hur mycket bröstmjölk han fått i sig. Amma och ge sedan en hel flaska ersättning. Han ska äta tills han själv säger nej tack, proppmätt ska magen vara. Det kan inte bli för mycket, det lovar jag.
pluttens mamma skrev: :?: När kan man ta bort nattmålet? Tror att han behöver det än eftersom han fortfarande är ganska smal, men jag längtar efter att sova hela nätter igen!
Ha du kvar nattmålet, han kommer behöva det ytterligare ett tag framöver. Men ju mer mat han äter på dagarna desto bättre blir nattsömnen och ju snabbare kommer det gå att ge nattmålet dessutom.
pluttens mamma skrev: :?: Om jag spikar ett schema, ska jag följa det slaviskt då? Om han t ex nån gång sover längre än han ”ska”, ska jag väcka honom då? Nu kör jag så att om han fortfarande sover när det gått 3-3,5 timme sen förra målet så låter jag honom sova tills det gått 4 timmar. Men aldrig mer än 4 timmar, då väcker jag honom.
Japp! Du ska följa det slaviskt. Men det handlar inte om slaveri utan mycket mer om frihet. Du behöver aldrig undra vad lillen behöver, du ligger alltid steget före med både mat och sömn och får en go och glad unge, nöjd, mätt och utsövd.
Sikta på två timmars sömn och två timmars vakentid så faller det på plats. Att väcka lilla barnet tycker jag är otroligt främjande för en god sömn. Liten behöver inte själv hålla koll på när det är dags att stiga upp utan sover gott ända tills du väcker.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
pluttens mamma

Hej igen!

Tack snälla för svaret! :thumbsup:
Här har det varit fullt upp senaste dagarna, så har inte hunnit skriva nåt mer. Men nu har jag lite fler funderingar...
Det är inte helt ovanligt att småttingar skarvar, hjälp du till lite på traven och vagna så sover han över skarven snart.
Okej, så han kommer så småningom att lära sig att somna om själv när han vaknar? Jag kommer inte behöva hjälpa honom varje gång? Hur lång tid skulle du tippa att det tar, innan han lärt sig det?
Dum fråga kanske, men hur "lång" är en skarv? Ibland har jag fått honom att somna om, men så sover han kanske bara 10 minuter innan han skarvar igen. Är det samma skarv då, eller börjar han om? Undrar också hur länge jag ska hålla på och försöka de gånger han inte somnar om. Som det är nu så har jag "gett upp" efter typ en halvtimme. :oops: Känns lite som att om han inte somnat om efter så lång tid så kommer han inte somna om... Så då tar jag upp honom och så får han helt enkelt va lite trött och grinig fram tills nästa mål. Rätt tänkt? Eller finns det något annat tips?
Tror att jag lätt hamnar i överkoncentration... På sistone har jag börjat spara lite disk till hans skarv... :) Ställer mig och diskar, så hör jag inte varje pip från honom och får något annat att tänka på. Plus att jag tror att han blir lugnare när det är lite ljud och slammer runt honom.
Kan du inte skippa nappen då, den stör säkerligen mer än den gör nytta skulle jag tro.
Jo, jag har också tänkt den tanken, att den kanske bara stör honom om han råkar vakna och den inte sitter i munnen. Känns dock som att jag inte riktigt vågar ta bort nappen än... :oops: Nappen var räddaren i nöden för mig och min man när Hugo var tre veckor och vi inte orkade sitta fast med ett finger i hans mun jämt. Dessutom blev han så härligt lugn när han fick nappen och började sova mycket bättre.
När han är lite halvvaken och bökar runt de få gånger han vaknar på natten, så somnar han om och blir lugn direkt bara han får nappen. Vad ska jag ge honom då om jag inte har nappen? Är rädd att han skriker upp sig och vaknar ordentligt om han inte får den...
Du behöver inte gissa något alls, det spelar absolut ingen roll hur mycket bröstmjölk han fått i sig. Amma och ge sedan en hel flaska ersättning. Han ska äta tills han själv säger nej tack, proppmätt ska magen vara. Det kan inte bli för mycket, det lovar jag.
Tack för det tipset! :thumbsup: Har helt slutat att räkna ml nu, vi gör så mycket ersättning som vi tror han kommer äta, tömmer han flaskan så gör vi lite till. Han får äta tills han själv kniper ihop munnen och vägrar suga mer. Och visst har han blivit ännu lite mer lugn! (Han var lugn och lättskött innan också, men ändå...!)

Sen sist jag skrev så har ett lite annorlunda schema utarbetats, nästan av sig själv, här hemma. Är så stolt över lillplutten som sover längre och längre nätter och som "hjälper" sin mamma att tala om vad han behöver. :) :heart: Måste säga att jag är lite stolt över mig själv också, som har fått in en hyfsad lugn vardag efter den första månadens KAOS.
Åter till saken, jag har några frågor angående schemat, hoppas någon orkar läsa igenom ett schema till och ge lite feedback...
Så här har det sett ut i snart en vecka nu:

6.00 "natt"amning
somna om
9.30 godmorgon
9.45 mat
11-13 sov
13.15 mat
15-17 sov
17 mat
19-19.45 sov
20.30 mat, bad
21.30 godnatt

:?: Ser det lagom ut med sömn kontra vakentid?

:?: Där jag känner mig mest osäker är sista luren vid 19-tiden. Han behöver en lur där för att orka, samtidigt får han inte sova för länge för att inte kvällen ska bli alltför sen. Vet inte riktigt var jag ska lägga luren och hur lång jag ska låta den vara?

:?: Jag vet att vi har ett schema med sen kväll och sen morgon, men för mig som är kvällsmänniska och väldigt trött på morgnarna så är det väldigt skönt! Verkar som att han också är en tröttis på morgnarna, för det är inga problem att somna om efter "natt"amningen och han orkar sällan vara vaken mer än 1,5 timme innan första luren. Så just nu är jag nöjd, men tänker att jag längre fram kanske ändå vill ha lite mer kväll med sovande bebis. Kan man då bara förskjuta hela schemat så att han sover natt mellan 19-7 eller mellan 20-8?

:?: Vad innebär nattslurken egentligen? Nu gör jag så att jag ammar honom, sen blir det bad, pyjamas och lite mys på skötbordet, sen får han flaskan som det sista innan vi lägger honom. Är det en nattslurk?

:?: Berätta lite mer om marginalkvarten, vad innebär den egentligen?

:?: Hur lång tid tar det att få ett schema att sitta? Och vad händer om man någon gång måste göra undantag eller frångå schemat. Typ om man har en viss tid att hålla som inte passar med hans schema, t ex BVC eller något annat. Förstör man allt då så att man måste börja om från början, eller kan man rucka lite på schemat ibland?

:?: Om jag nu får det här schemat att funka och sitta (vilket jag har goda förhoppningar om!) hur länge kan jag använda mig av det då? Funkar det i flera månader, eller kommer jag behöva ändra på det när han blir äldre och hans behov förändras?

Tacksam för all input jag kan få, är så skönt att höra andras tankar! Från BVC har jag tyvärr inte fått något stöd alls... :(
Tack för allt jobb ni lägger ner i det här forumet! Börjar bli mer och mer såld på Barnaboks-filosofin! :D
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag tycker nog att det ser ganska vettigt ut. Men om jag räknar rätt och liten är drygt 2 månader så kan det vara snudd på lite mycket. 16h är rekommenderat ungefär. MEN man kan absolut behöva mer. om liten sover så ha det så tycker jag. Sen justerar man efter hand. I ditt fall skulle jag kapa ner fm sovet till 1,5h först.

här är en bra länk med mat och sovtider
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

visst kan man så smånigomförskjuta schemat.
:?: Vad innebär nattslurken egentligen? Nu gör jag så att jag ammar honom, sen blir det bad, pyjamas och lite mys på skötbordet, sen får han flaskan som det sista innan vi lägger honom. Är det en nattslurk?
Det låter som en utmärkt nattslurk :D :lol: nattslurk är liksom sista chansen att få bort eventuella hungerhål i lilla magen. här ges den typ en halvtimme innan sov. flsaka eller bröst spelar ingen roll. tar en 20 min eller så. Är du med? det gör inget om den kommer rät tätt inpå sista maten. någon timme eller så.
:?: Berätta lite mer om marginalkvarten, vad innebär den egentligen?
Om vi säger att du har satt mat kl 9.45. Då skall maten börja någon gång mellan 9.30-10.00. alltså inom en kvart åt båda hållen. Om barnet behöver en förskjutning av någon anledning. blöjbyte, extra hungrig, extra trött osv...men man siktar på tiden. MÅnga använder marginalkvarten när de lägger för sov för att man skall ha lite "gnöltid på sig att somna. :wink:
:?: Hur lång tid tar det att få ett schema att sitta? Och vad händer om man någon gång måste göra undantag eller frångå schemat. Typ om man har en viss tid att hålla som inte passar med hans schema, t ex BVC eller något annat. Förstör man allt då så att man måste börja om från början, eller kan man rucka lite på schemat ibland?
Bvc rekommenderar jag att fösöka fixa på vakentiden. det är absolut smidigarst och har du schema så vet du ju när det är. Mina har alltid varit tillmötesgående. Räkna med ett pra dagar för att få schemat att sitta.
:?: Om jag nu får det här schemat att funka och sitta (vilket jag har goda förhoppningar om!) hur länge kan jag använda mig av det då? Funkar det i flera månader, eller kommer jag behöva ändra på det när han blir äldre och hans behov förändras?
Titta i länken jag gav dig om sömntider så står det rekommenderat sömnbehov. Sen tycker jag att man får se på barnet. man behöver inte ge sig till att ändra bara för att liten blir tre mån. utan man tittar också på om det börjar strula. vaknar tidigt/svårt att somna.

Det var en del. Lycka till.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
pluttens mamma

Tack videunge för svar och tips!
Ska kolla mer på länken du skickade när det är dags att justera schemat.

Tacksam för fler svar på mina andra funderingar... :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej pluttens mamma och välkommen hit! :D

:oops: Jag har fortfarande lite semesterkoma (nyss hemkommen efter nästan tre veckors datorfria semester 8) ), jag ser inte riktigt vad du inte fâtt svar pâ av SusanD :heart: och videunge :heart:. Kan du skriva igen?

Vad gäller schemafunderingar sâ gillar jag verkligen TorsMammas SM-översikt som ger en bra grund när man sitter och filar pâ hurm an ska fâ ihop det.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Men som videunge säger, se främst pâ barnet! När schemat väl satt sig sâ kommer du att märka när det är dags att justera.

:heart:
pluttens mamma

Ingen fara, Sarisparis! Tack för länken, jättebra lathund ju!
Har nog fått svar på det mesta, bara några fler funderingar...

:arrow: Angående skarven: (kopierar in från mitt förra inlägg)
Okej, så han kommer så småningom att lära sig att somna om själv när han vaknar? Jag kommer inte behöva hjälpa honom varje gång? Hur lång tid skulle du tippa att det tar, innan han lärt sig det?
Dum fråga kanske, men hur "lång" är en skarv? Ibland har jag fått honom att somna om, men så sover han kanske bara 10 minuter innan han skarvar igen. Är det samma skarv då, eller börjar han om? Undrar också hur länge jag ska hålla på och försöka de gånger han inte somnar om. Som det är nu så har jag "gett upp" efter typ en halvtimme. :oops: Känns lite som att om han inte somnat om efter så lång tid så kommer han inte somna om... Så då tar jag upp honom och så får han helt enkelt va lite trött och grinig fram tills nästa mål. Rätt tänkt? Eller finns det något annat tips?
Tror att jag lätt hamnar i överkoncentration... På sistone har jag börjat spara lite disk till hans skarv... :) Ställer mig och diskar, så hör jag inte varje pip från honom och får något annat att tänka på. Plus att jag tror att han blir lugnare när det är lite ljud och slammer runt honom.

:arrow: Angående nappen:
Jo, jag har också tänkt den tanken, att den kanske bara stör honom om han råkar vakna och den inte sitter i munnen. Känns dock som att jag inte riktigt vågar ta bort nappen än... :oops: Nappen var räddaren i nöden för mig och min man när Hugo var tre veckor och vi inte orkade sitta fast med ett finger i hans mun jämt. Dessutom blev han så härligt lugn när han fick nappen och började sova mycket bättre.
När han är lite halvvaken och bökar runt de få gånger han vaknar på natten, så somnar han om och blir lugn direkt bara han får nappen. Vad ska jag ge honom då om jag inte har nappen? Är rädd att han skriker upp sig och vaknar ordentligt om han inte får den...

:arrow: Angående kvällsluren:
Där jag känner mig mest osäker är sista luren vid 19-tiden. Han behöver en lur där för att orka, samtidigt får han inte sova för länge för att inte kvällen ska bli alltför sen. Vet inte riktigt var jag ska lägga luren och hur lång jag ska låta den vara?

:arrow: Vad händer om man någon gång måste göra undantag eller frångå schemat. Förstör man allt då så att man måste börja om från början, eller kan man rucka lite på schemat ibland?

Återkommer säkert med andra funderingar senare.
Måste bara säga att jag har en så underbar och nöjd bebis! :) :heart: Han gråter väldigt sällan, och på sistone har han börjat prata och jollra så det står härliga till! Att spika ett schema och börja proppa i honom mat var helt klart en höjdare! :thumbsup: :-D

Kram
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

När det gäller schemaförändringar så har man ju alltid marginalkvarterna att ta till. Det klarar man faktiskt det allra mesta på. sen ser man till att få bvc och så i vakentiden. Sen tror jag inte det blir absolut tvärkris om en dag skevar men liten mår bäst av att hålla sina tider. Planera lite så brukar det gå.

Det är jättesvårt att säga hur länge det tar innan liten inte skarvar. Men generellt så gäller att ju mer skarvar desto mer mat behövs... :wink: Speciellt om man bara sover tio min sen. Förresten spelar det ngn roll om det är samma skarv eller inte? :? :lol: Vagna och sikta på att mata mer nästa mål helt enkelt.

om man har spikat schema så får man vagna. ta upp tidigare inom marginalkvarten om det behövs, helst efter ett bara så litet omsomnande för att visa att JAG har koll på när det är dags att vakna.

Diska är bra mot överkoncentration, absolut. en annan favorit är att damsuga. Det låter högt och bra. musik mm.

Sen kan man ju fundera på skarvarna. OM jag räknar rätt så har ni 16,45h sömn på schemat. det kan också skarvas om det är för mycket sömn på schemat. Sen finns tröttisar som verkligen behöver ligga över det rekommenderade timmarna men det kan vara värt att fundera på. Jag skulle nog direkt dra ner fmsov till 1,5 ialla fall. Vad tror du om det?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej pluttens mamma :D

Ledsen att du fâtt vänta lite pâ svar. :oops:
pluttens mamma skrev: :arrow: Angående skarven: (kopierar in från mitt förra inlägg)
Dum fråga kanske, men hur "lång" är en skarv? Ibland har jag fått honom att somna om, men så sover han kanske bara 10 minuter innan han skarvar igen. Är det samma skarv då, eller börjar han om? Undrar också hur länge jag ska hålla på och försöka de gånger han inte somnar om. Som det är nu så har jag "gett upp" efter typ en halvtimme. Känns lite som att om han inte somnat om efter så lång tid så kommer han inte somna om... Så då tar jag upp honom och så får han helt enkelt va lite trött och grinig fram tills nästa mål. Rätt tänkt? Eller finns det något annat tips?
Tror att jag lätt hamnar i överkoncentration... På sistone har jag börjat spara lite disk till hans skarv...
Skarvar kan vara nog sâ besvärliga, de bästa vapnen brukar vara en riktigt mätt mage, magläge, lite lagomt med husljud och en mamma som INTE stâr och lyssnar vid dörren och undrar om han verkligen sover som han ska. :lol: Det är vad jag själv satsat allt krut pâ för min lille kille som är typ en vecka äldre än din, men det har skarvats friskt iallafall. :roll: Men sedan nâgra dagar har det faktiskt blivit mycket bättre! En liten ändring jag gjort som kanske spelar in är att jag drar för gardinerna sâ att det blir lite halvdunkelt. Och sâ ÖSER jag pâ med husljud. Allra helst dammsugare, tvättmaskin, tvâ storebrorsor och sâ bra musik pâ det. :lol:¨

Det där med hur lâng en skarv är har jag inget bra svar pâ. Verktygar du nâgot? Vissa kör en liten skarvkur och mysvaggar alldeles innan skarven i ett par dagar och "lär" dâ barnet att sova hela passet. Man fâr dock inte glömma att backa efter den lilla minikuren sâ att man inte fastnar i mysvagningsträsket. :wink:
Känner du att han skriker upp sig alldeles sâ kan du ju vagna (visst har du kollat filmklippet där Anna visar hur man gör? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start)
Du har helt rätt i att han lugnas av att höra att det händer saker runt omkring, han ligger inte övergiven och alldeles ensam. :wink: Och överkoncentrationsboven kan ställa till med mycket dumt, sâ gör nâgot annat helt enkelt. Du hör om det blir kris, jag lovar.
pluttens mamma skrev: :arrow: Angående nappen:
Jo, jag har också tänkt den tanken, att den kanske bara stör honom om han råkar vakna och den inte sitter i munnen. Känns dock som att jag inte riktigt vågar ta bort nappen än... Nappen var räddaren i nöden för mig och min man när Hugo var tre veckor och vi inte orkade sitta fast med ett finger i hans mun jämt. Dessutom blev han så härligt lugn när han fick nappen och började sova mycket bättre.
Släng den nu är mitt enkla râd. Vâr äldste hade napp och det blir inte lättare att ta bort den sen, tro mig. :oops: Du har ju dessutom en hel rad verktyg att ta till vid nattliga uppvak (buffning/solfjäder lâter ju smidigast eftersom an sover i säng, men känner du att vagningen "tar" bättre kan du ju lâta honom sova i vagnen nâgra nätter).
pluttens mamma skrev: :arrow: Angående kvällsluren:
Där jag känner mig mest osäker är sista luren vid 19-tiden. Han behöver en lur där för att orka, samtidigt får han inte sova för länge för att inte kvällen ska bli alltför sen. Vet inte riktigt var jag ska lägga luren och hur lång jag ska låta den vara?
Vilket schema kör ni pâ nu? Fortfarande det här?
6.00 "natt"amning
somna om
9.30 godmorgon
9.45 mat
11-13 sov
13.15 mat
15-17 sov
17 mat
19-19.45 sov
20.30 mat, bad
21.30 godnatt

Jag tycker att natten börjar lite väl sent och hâller pâ lite väl länge. :wink: Hos oss trollades kvällstrasslet bort successivt genom tidigare och tidigare lägningar. Nu är vâr lille Nils (tremânader idag) i säng innan âtta och kvällstrasslar ytterst sällan. Med rejält tidigare läggning kommer man ifrân hela "kvällslursproblemet". :D
pluttens mamma skrev: Vad händer om man någon gång måste göra undantag eller frångå schemat. Förstör man allt då så att man måste börja om från början, eller kan man rucka lite på schemat ibland?
När man hâller och pâ och "sätter" ett schema (tre dagar plus en vecka) sâ bör man vara strikt med tiderna, annars gör man det svârt för bebisen att fâ tiderna i kroppen. När sen tiderna sitter kan man lättare bjuda pâ en liten sidotur om det är nödvändigt. Men det som är sâ bra med ett schema är att det blir mycket lättare att göra grejer. Ibland passar det att ha med en sovande bebis, ibland passar det att ha med en vaken bebis. :D Och ibland blir allt pannkaka och dâ ser man till att ta sig tillbaka upp pâ banan sâ fort det gâr. Och det gâr alldeles utmärkt om man har bra rutiner att gâ tillbaka till.

Sâg just att videunge :heart: precis svarat, the more the merrier :D

pluttens mamma

Tack Sarisparis och videunge för svar, minuterna efter varandra! :)
videunge skrev:Förresten spelar det ngn roll om det är samma skarv eller inte? :? :lol:
Haha, nej du har rätt, det spelar ingen roll!
Märker faktiskt redan skillnad. Behöver inte vagna särskilt mycket längre. Ibland vaknar han och lyckas somna om själv, ett par gånger har han inte skarvat alls! =D>
videunge skrev:Sen kan man ju fundera på skarvarna. OM jag räknar rätt så har ni 16,45h sömn på schemat. det kan också skarvas om det är för mycket sömn på schemat. Sen finns tröttisar som verkligen behöver ligga över det rekommenderade timmarna men det kan vara värt att fundera på. Jag skulle nog direkt dra ner fmsov till 1,5 ialla fall. Vad tror du om det?
Jo, jag har faktiskt redan kortat kvällsluren till ca 20-30 minuter. På förmiddagen så blir det 1,5 timme om han är pigg och glad och natten varit god och 2 timmar om han är tröttis. Kan man göra så, eller förvirrar det honom?
Sarisparis skrev:Vissa kör en liten skarvkur och mysvaggar alldeles innan skarven i ett par dagar och "lär" dâ barnet att sova hela passet. Man fâr dock inte glömma att backa efter den lilla minikuren sâ att man inte fastnar i mysvagningsträsket. :wink:
Hmm, det låter intressant, mysvaggar? Jag har faktiskt hört någon som sagt att ett par minuter innan de vet att barnet skarvar, så går de dit och ”puffar” lite på honom och ”stör” honom lite, på så sätt somnar han om innan sin egen skarv… Typ den principen, eller?
Sarisparis skrev:Vilket schema kör ni pâ nu? Fortfarande det här?
6.00 "natt"amning
somna om
9.30 godmorgon
9.45 mat
11-13 sov
13.15 mat
15-17 sov
17 mat
19-19.45 sov
20.30 mat, bad
21.30 godnatt
Jag tycker att natten börjar lite väl sent och hâller pâ lite väl länge. :wink:
Japp, samma, fast med kortare kvällslur och sista målet redan kl 20. Och ibland en kortare förmiddagslur, som jag skrev tidigare.
Håller med om att natten börjar lite väl sent, men att den håller på lite länge? Jag har siktat på tolv timmars natt, fast med uppehåll för en amning. Är han för liten för det, eller hur menar du? Min tanke har varit att göra kvällen tidigare om ca en månad när nattamningen förhoppningsvis inte behövs, men börjar fundera på om det kanske är dags redan nu… Kan man göra kvällen tidigare successivt, lite i taget, eller ska man ändra från en dag till en annan?

En annan fundering…
Hur får ni blöjan att hålla tätt en hel natt? Flera nätter nu på sistone så har han vaknat och gruffat en massa vad halv fem-fem utan att kunna somna om igen. När jag känt efter så har han då varit blöt, inte konstigt att han inte kan somna om då! :-s Hur ska det funka med 12-timmars natt om blöjan inte ens håller de 8-9 timmar som han sover nu?? :?

Kram och TACK!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

pluttens mamma skrev:Hmm, det låter intressant, mysvaggar? Jag har faktiskt hört någon som sagt att ett par minuter innan de vet att barnet skarvar, så går de dit och ”puffar” lite på honom och ”stör” honom lite, på så sätt somnar han om innan sin egen skarv… Typ den principen, eller?
Skulle tro att det rör sig om den principen! :D Jag har aldrig testat själv, men andra har lyckats. (Läs gärna gamla trâdar, bebisar förändras ju inte sâ mycket sâ det finns mânga guldkorn att hämta i gamla trâdar :D )
pluttens mamma skrev:Japp, samma, fast med kortare kvällslur och sista målet redan kl 20. Och ibland en kortare förmiddagslur, som jag skrev tidigare.
Håller med om att natten börjar lite väl sent, men att den håller på lite länge? Jag har siktat på tolv timmars natt, fast med uppehåll för en amning. Är han för liten för det, eller hur menar du? Min tanke har varit att göra kvällen tidigare om ca en månad när nattamningen förhoppningsvis inte behövs, men börjar fundera på om det kanske är dags redan nu… Kan man göra kvällen tidigare successivt, lite i taget, eller ska man ändra från en dag till en annan?
12timmarsnatt är ju rätt tänkt, men natt 21.30 tycker jag lâter väldigt sent (och dâ blir ju morgonen väldigt sen, i min värld alltsâ :lol: ).
Kör du med schema sâ ändrar du rakt av och ger det hela tre dagar plus en vecka innan du utvärderar. Just tidigareläggningar brukar tas emot väl. :D
pluttens mamma skrev:En annan fundering…
Hur får ni blöjan att hålla tätt en hel natt?
Har du rätt blöjstorlek? Annars en större blöja till natten?

pluttens mamma

Hej igen!

Sen sist har plutten hunnit bli döpt och vi har haft hela storfamiljen på besök... Fullt ös alltså!

Nu hade jag bestämt mig för att börja köra ett nytt schema, med tidigare nattning. Typiskt nog har plutten fått sin första förkylning... :( Det skär i mammahjärtat att höra honom snora och rossla...
Tror ni det är dumt att börja med schemaändringarna precis när han är krasslig, eller funkar det ändå? De senaste dagarna har ändå varit lite snurriga med dop, kalas och besök, vi har inte lyckats hålla tiderna riktigt, så det kanske egentligen passar bra nu med nytt schema...? :-k

Det nya schemat blir i alla fall så här:
8.00 Mat
9.45 sov 45 min
11.00 mat
12.30 sov 2 h
14.30 mat
16.30 sov 45 min
17.15 mat
19.30 nattslurk
20.00 godnatt
5.00 natt mål

Har tagit schemat direkt från Susan D, tror jag det var, i hennes exempeltråd, har bara ändrat till 8-20 istället.
Hoppas det kommer funka, men det tror jag!

Tack för stöd och tips härifrån, jag återkommer när jag har fler frågor!
pluttens mamma

Just det, skulle ju säga också att det var blöjstorleken som spökade på natten. Nu fyller han ut en större blöja och nu håller den också hela natten! :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej pluttens mamma :D
pluttens mamma skrev:Har tagit schemat direkt från Susan D, tror jag det var, i hennes exempeltråd, har bara ändrat till 8-20 istället.
Hoppas det kommer funka, men det tror jag!
Schemat ser förstâs alldeles perfekt ut. :wink: Hur har det tagits emot av lille plutten?
pluttens mamma skrev:Just det, skulle ju säga också att det var blöjstorleken som spökade på natten. Nu fyller han ut en större blöja och nu håller den också hela natten! :)
:thumbsup: :D

pluttens mamma

Nu har vi kört med det nya schemat i sju dagar och det funkar stort sett väldigt bra! Det togs verkligen väl emot med tidigare kvällar, han somnar jättefint kl 20 och sover (nästan) alltid till kl 5! :D
Plutten har en morgontrött mamma, så för mig är det lite jobbigare på morgnarna efter schemaändringen... :sleep: :oops: Men det är SÅ skönt att få lite mer barnfri tid på kvällen! :thumbsup:

Några frågetecken har jag bara...

:arrow: Där det strular lite är på eftermiddagen/kvällen... dels är det svårt att få honom att sova 45 min på den luren. Antingen tar det lång tid för honom att somna, eller så vaknar han efter typ en halvtimme och då hinner jag inte få honom att somna om innan det är dags att ta upp honom. Sen är han supertrött från typ kvart över sju, när han varit vaken två timmar ungefär. Vi försöker verkligen med fullt ös hans sista vakenpass. Han får vara med oss, sitta i knäet och se allt som händer när vi äter, det blir mycket lek och bus med pappa, vi sjunger och stimmar och har oss... :roll: Men mycket gnäll blir det ändå. Kan man göra någon liten justering i schemat så att hans vakentid inte blir fullt så lång, eller kommer han vänja sig så småningom att vara vaken lite längre där?

:arrow: Dessutom så har han börjat krångla med maten vid sista målet och äter inte särskilt mycket, varken från bröstet eller från flaskan. Jag tolkar det som att det är för kort tid mellan 14.30-målet och 17.15-målet. Vad göra?

:arrow: Ibland går det inte ner så mycket vid nattslurken heller. (Det kan vara så även när han inte ätit så mycket vid 17.15-målet.) Betyder det att han verkligen är tillräckligt mätt då, så jag behöver inte oroa mig? Nattslurken var väl sista chansen att försäkra mig om att han fått tillräckligt under dagen? Så om han knappt äter nånting då så borde det väl betyda att han är mätt? Blir ju så nervös att han inte ska sova så länge när han inte äter något innan natten...

Tack och hej!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"