Hej igen!
Tack snälla för svaret! :thumbsup:
Här har det varit fullt upp senaste dagarna, så har inte hunnit skriva nåt mer. Men nu har jag lite fler funderingar...
Det är inte helt ovanligt att småttingar skarvar, hjälp du till lite på traven och vagna så sover han över skarven snart.
Okej, så han kommer så småningom att lära sig att somna om själv när han vaknar? Jag kommer inte behöva hjälpa honom varje gång? Hur lång tid skulle du tippa att det tar, innan han lärt sig det?
Dum fråga kanske, men hur "lång" är en skarv? Ibland har jag fått honom att somna om, men så sover han kanske bara 10 minuter innan han skarvar igen. Är det samma skarv då, eller börjar han om? Undrar också hur länge jag ska hålla på och försöka de gånger han inte somnar om. Som det är nu så har jag "gett upp" efter typ en halvtimme.

Känns lite som att om han inte somnat om efter så lång tid så kommer han inte somna om... Så då tar jag upp honom och så får han helt enkelt va lite trött och grinig fram tills nästa mål. Rätt tänkt? Eller finns det något annat tips?
Tror att jag lätt hamnar i överkoncentration... På sistone har jag börjat spara lite disk till hans skarv...

Ställer mig och diskar, så hör jag inte varje pip från honom och får något annat att tänka på. Plus att jag tror att han blir lugnare när det är lite ljud och slammer runt honom.
Kan du inte skippa nappen då, den stör säkerligen mer än den gör nytta skulle jag tro.
Jo, jag har också tänkt den tanken, att den kanske bara stör honom om han råkar vakna och den inte sitter i munnen. Känns dock som att jag inte riktigt vågar ta bort nappen än...

Nappen var räddaren i nöden för mig och min man när Hugo var tre veckor och vi inte orkade sitta fast med ett finger i hans mun jämt. Dessutom blev han så härligt lugn när han fick nappen och började sova mycket bättre.
När han är lite halvvaken och bökar runt de få gånger han vaknar på natten, så somnar han om och blir lugn direkt bara han får nappen. Vad ska jag ge honom då om jag inte har nappen? Är rädd att han skriker upp sig och vaknar ordentligt om han inte får den...
Du behöver inte gissa något alls, det spelar absolut ingen roll hur mycket bröstmjölk han fått i sig. Amma och ge sedan en hel flaska ersättning. Han ska äta tills han själv säger nej tack, proppmätt ska magen vara. Det kan inte bli för mycket, det lovar jag.
Tack för det tipset! :thumbsup: Har helt slutat att räkna ml nu, vi gör så mycket ersättning som vi tror han kommer äta, tömmer han flaskan så gör vi lite till. Han får äta tills han själv kniper ihop munnen och vägrar suga mer. Och visst har han blivit ännu lite mer lugn! (Han var lugn och lättskött innan också, men ändå...!)
Sen sist jag skrev så har ett lite annorlunda schema utarbetats, nästan av sig själv, här hemma. Är så stolt över lillplutten som sover längre och längre nätter och som "hjälper" sin mamma att tala om vad han behöver.

Måste säga att jag är lite stolt över mig själv också, som har fått in en hyfsad lugn vardag efter den första månadens KAOS.
Åter till saken, jag har några frågor angående schemat, hoppas någon orkar läsa igenom ett schema till och ge lite feedback...
Så här har det sett ut i snart en vecka nu:
6.00 "natt"amning
somna om
9.30 godmorgon
9.45 mat
11-13 sov
13.15 mat
15-17 sov
17 mat
19-19.45 sov
20.30 mat, bad
21.30 godnatt

Ser det lagom ut med sömn kontra vakentid?

Där jag känner mig mest osäker är sista luren vid 19-tiden. Han behöver en lur där för att orka, samtidigt får han inte sova för länge för att inte kvällen ska bli alltför sen. Vet inte riktigt var jag ska lägga luren och hur lång jag ska låta den vara?

Jag vet att vi har ett schema med sen kväll och sen morgon, men för mig som är kvällsmänniska och väldigt trött på morgnarna så är det väldigt skönt! Verkar som att han också är en tröttis på morgnarna, för det är inga problem att somna om efter "natt"amningen och han orkar sällan vara vaken mer än 1,5 timme innan första luren. Så just nu är jag nöjd, men tänker att jag längre fram kanske ändå vill ha lite mer kväll med sovande bebis. Kan man då bara förskjuta hela schemat så att han sover natt mellan 19-7 eller mellan 20-8?

Vad innebär nattslurken egentligen? Nu gör jag så att jag ammar honom, sen blir det bad, pyjamas och lite mys på skötbordet, sen får han flaskan som det sista innan vi lägger honom. Är det en nattslurk?

Berätta lite mer om marginalkvarten, vad innebär den egentligen?

Hur lång tid tar det att få ett schema att sitta? Och vad händer om man någon gång måste göra undantag eller frångå schemat. Typ om man har en viss tid att hålla som inte passar med hans schema, t ex BVC eller något annat. Förstör man allt då så att man måste börja om från början, eller kan man rucka lite på schemat ibland?

Om jag nu får det här schemat att funka och sitta (vilket jag har goda förhoppningar om!) hur länge kan jag använda mig av det då? Funkar det i flera månader, eller kommer jag behöva ändra på det när han blir äldre och hans behov förändras?
Tacksam för all input jag kan få, är så skönt att höra andras tankar! Från BVC har jag tyvärr inte fått något stöd alls...
Tack för allt jobb ni lägger ner i det här forumet! Börjar bli mer och mer såld på Barnaboks-filosofin!

Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.