Trassligt hår

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

/LO
Kontakt:

Trassligt hår

Inlägg av /LO »

Hej
Vera börjar få lite längd på håret och det blir lätt trassligt. Hittills har jag aldrig tvättat håret på henne, bara sköljt det i badvattnet eller duschat.

Ska/kan man använda balsam till sådana små, eller finns det bra schampoo?

Hon har så fint hår, så jag hade hoppats på att slippa tvätta det ett tag till...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
nilam

Re: Trassligt hår

Inlägg av nilam »

Hej

På mina två tjejer har balsamspray funkat bra, jag använder iof schampobalsam när jag tvättar den stora tjejens hår, men jag tycker inte att det funkar så bra.
Sprayen kan du också ta på på torrt hår, det brukar vara bra hemma hos oss när morgonfrisyren ska bort :!:

Jag är ingen frisör men har hört och upplever att hårkvaliteten är bra hos storasyster 3år 3 mån för att vi har klippt henne ofta (mannens faster är frisör) hon är blond och får lätt trassligt hår.
Lillasyster, också blond, fick sin första hårklippning för en månad sedan och det känns bättre (inbillning :?: ) topparna är inte så kluvna så det ligger bättre, är inte en frisör ett alternativ kan du ju alltid klippa själv. :)

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack
Jo, klippt har jag gjort ett par gånger. Det blir bättre då, men som sagt, morgonfrisyren är ju ett skatbo.
Förstår inte hur en magsovare kan ha så trassligt hår i nacken :shock: :lol: .

Hur nyttigt är det att spraya balsam? Det är lite sånt jag funderar över när det gäller både schampo och balsam. Hur bra är det för huden/håret/magen, och nu också lungorna? Någon som har funderat i banorna?
Jag är inget hälso-freak, men vill ändå välja det bästa om jag kan.
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag använde inget schampo på Karl innan jag upptäckte dermanord. Helt kanon, kika in på deras sida och läs runt lite. Väldigt nyttig läsning. Efter jag blev introducerad slängdes allt här hemma, allt som innehåller minaralolja.

Jag brukar ofta prata varmt om deras grejer, men de är verkligen bra. Karl har verkligen ärvt våra hår. Mitt tjockt som en hästman och pappas superlockigt. Konstaterade när Karl kollade på 5 myror är fler...... att han liknar många av de olika gossarna, dvs typisk 70 tals frilla, lugg och lite längre i nacken, ja du fattar va? Och dermanord schampot räcker. Vi använder alla det, och jag med mitt tjocka kunde inte leva utan balsam förrut, men sedan jag bytte har jag inte använt balsam en endaste gång, + att man inte behöver tvätta lika ofta.
http://www.dermanord.se/
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Läs även detta.
http://www.ehdin.com/Hudvard.html

Långt ner står det endel om baby produkter. Men det andra är också värt att läsa.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Jag tvättar min dotters hår i äkta olivtvål. Fungerar utmärkt och håret blir jätte lent. Det känns också bra att veta att det inte finns några konstiga ämnen i den. Bara olivolja, salt och soda! :D Annars är dermanord jättebra sägs det!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
T.P

Inlägg av T.P »

LO Så du har ej behövt shampo el balsam till dottern förenns nu :) gu va bra!
Här bor det dock det ena å andra i min dotters hår :wink: och går ej att kamma utan balsam :lol: (har en redig kalufs)

Jag köpte balsam på en hälsokost butik "Fram" heter den här i gbg
"Urtekram" är märket =ekologiskt och bara naturliga ämne i..den finns nog i samtliga hälsokost affärer
Tina-stinas olivtvål..använder jag som både shampo och tvätt ..super bra

Ska testa dermanords produkter också
tack för tips.. j och å
barn födda 04/06/08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Tack för alla svar.
Nä, faktiskt ingen tvål och inget schampo. Har badat nästan varje dag med en tesked olivolja i vattnet. Det har räckt. Men det krävs numera lite mer olivolja och då blir håret nästan lite kladdigt och det ser ju inte så fräscht ut.

Ska testa olivtvål. Det är ju inte så långt ifrån.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Alltså snacka om attha trasslat till håret :shock:
Jag försökte göra mig lite julsnygg - jag är ill orange i håret. :shock: :roll: :? Inte snyggt kan jag meddela. Det skulle vara rött med ljusa slingor. Rött som blir ljusare blir orange - kanske borde ha tänkt på det innan. :oops:

Sorry att jag kom i från ämnet barnen...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
T.P

Inlägg av T.P »

:lol: :lol: :lol: :lol: själv lyckades jag en gång med gult..
Apropå olivtvålen..den får du köpa av Tina-Stina..finns ej i hälsokost..
Kontakta henne via PM
barn födda 04/06/08
Fia

Inlägg av Fia »

:D Hej på er! :D

Jag är med i svenska naturskyddsföreningen och förra året gjorde de en undersökning av nästan alla hygienprodukter (schampo, balsam, tvål) på marknaden, som riktade sig mot barn. Det visade sig att nästan alla innehåller ämnen som är miljöfarliga, hälsofarliga eller innehåller ämnen som inte testats (dvs man vet inte om de är farliga eller inte).

Testet finns på naturskyddsföreningens hemsida (www.snf.se, tror jag). Urtekram var ett av de få schampon som blev "grönflaggade". Ett annat var Änglamarks baby schampo och Änglamarks flytande barntvål, så vi använder dem till alla tre barnen. Inget balsam fick helt godkänt, så vi använde inget balsam fram till i somras när det blev nödvändigt till tvååringens risbuske. Hon har supertunna hårstrån som tovar ihop sig till en enorm hårboll mitt på skalpen!

Så i somras började vi använda natusan balsam spray, men jag sprayar bara på längderna, dvs inte i hårbotten, och så håller jag handen under håret så min tjej inte får så mycket balsam på huden. Det blev förresten bättre när vi toppade håret också.
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
Kit

Inlägg av Kit »

J och Å skrev:
Och dermanord schampot räcker. Vi använder alla det, och jag med mitt tjocka kunde inte leva utan balsam förrut, men sedan jag bytte har jag inte använt balsam en endaste gång, + att man inte behöver tvätta lika ofta.
Det där är intressant för en med mycket och långt hår och med stor utgiftspost på både schampo och balsam. Jag har tidigare av J och Å fått tips om Dermanords handkräm; den är superbra! Mina tidigare torrfnaspartier på fingrarna är ett minne blott! Tack J och Å!
Nu ska jag testa schampot!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja Kit, testa schampot, jag kör lemongrass helt kanon.

Testet om baby produkter:
http://www.snf.se/verksamhet/konsument/barnvard.htm

Åsa
T.P

Inlägg av T.P »

tittade på undersökningen..suck..och sådana saker ger man till föräldrar på BB :( Får ta och köpa dermanord om man nu kan lita på d ???J och Å
:wink:
barn födda 04/06/08
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja, jag litar i allefall på dermanord.
Gå in och läs mer på deras hemsida www.dermanord.se

Annars kan du gå in på den andra länken jag tipsade om http://www.ehdin.com/Hudvard.html där kan du läsa ytterligare och så finns en massa andra producenter med där.

Hoppas det kan vara av nytta. Jag smörjer i allefall hellre Karl med jojobaolja och bivax än en massa kemikalier. Precis som jag gör på mig själv. Finns inte en sån produkt kvar i huset, hm undrar hur många kronor som åkte i papperskorgen.

Olivtvål är kanon, men du kan även använda dermanords schampo som tvål, den heter Hair and Body. Luktar gudomlig, lemongrass.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"