Sova på förskola

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Tin
Rådgivare/advisor

Sova på förskola

Inlägg av Tin »

Japp,
så var det dax förskola, kul tycker lilla O som fullständigt älskar att åka kana och gunga och hoppa i vattenpölar med dom andra barnen.
Det jag som mamma som undrar är om ni har några tips för att få sovet att fungera på förskolan? Allt annat verkar fungera hur bra som helst nu under inskolningen.

Lilla O sover 12-timmar nätter som en klocka och 1,5 h i sitt spjälis när vi är hemma. På förskolan är det samma tider på sovet som hemma - det är bra.
Men att ligga på madrass med andra i rummet, och utan att ligga i spjälis är riktigt underhållande tycker lilla O. Inte sovs det inte.

Så är detta en non issue? Att det löser sig på 3 dagar när föräldrarna inte är där längre?
Eller finns det nåt man kan göra? Ge ramsan till förskolepersonalen? etc
Och när det inte sovits på dagen, lägga tidigare på kvällen? En 20 minuters napp för att orka när man kommer hem?
Ja, har ni några tips som fungerat bra eller berättelser som lugnar. :)

kram Tin
(som inte varit på forumet på länge för allt funkar så BRA, clara cecilia hur är det med dig?)
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mian71

Re: Sova på förskola

Inlägg av Mian71 »

Hej! :-)
Åhh.. känner igen mig i dina tankar.
" Hur faskiken ska det hääär gå"
Jag var riktigt orolig för hur min dotter skulle kunna sova på dagis.
Hennes fröken som tillhör den äldre arten av dagisfröknar sa till mig att under hennes alla år som förskolelärare så har hon aldrig någonsin varit med om ett barn som de aldrig fått sova på dagen.
Det lugnade mig.
Och visst, det är väl lite konstigt så där i början för den lilla. Klart det..Allt är nytt. Men jag kan nästan garantera, att lilla O kommer sova. Sen om det tar tre dagar eller en vecka kan jag inte svara på. Men sova, det kommer O att göra.
Jag trodde också jag skulle behöva berätta om ramsa osv. Att jag skulle berätta om mina rutiner och hur jag gjorde.
Men se.. det behövdes inte alls. Idag vet min lilla ( och hajjade ganska snabbt) att på dagis funkar det så här och hemma på ett annat sätt.

Ge det lite tid. Du ska se att det kommer funka. Stressa inte över det bara. Sover han dåligt i början lägg liten O lite tidigare på kvällen.

Håller tummarna!
:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Här kommer ytterligare ett lugnande inlägg (från en som t om jobbar på småbarnsavdelning på förskola).

Lille O kommer att sova det kan jag garantera dig. :D Kanske inte de tre första dagarna men det kommer. Barn har en otrolig förmåga att göra som de andra när de är i grupp.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Ja men ser ni nu känns det bättre. :)
Allt man behöver är lite pepp. På onsdag är första "lämna dagen" och då får förskollärarna ta över och skapa den nya rutinen. Eller bekräfta snarare.

Hälften av det spralliga i lilla O på sovstunden är ju säkert för att mamma ligger bredvid ändå, det är ju så konstigt tycker hon och petar förtjust på en och skrattar.

Men jag kör på, och känner mig trygg nu med att det ordnar sig. Hon får lägga sig 18:00 istället för 18:30 tills sovet är fixat.

Kraaam på er Tin och lilla O

Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Hej hopp!
Nu vill jag ju inte avskräcka dig eller så... :oops:
Men min flicka (som iofs var två år när hon började förskola) hade svårt att sova. Ville jag att hon skulle sova på dagen fick jag hämta henne och lägga hemma. (Pluggade, gjorde mycket hemifrån..)
Skulle hon sova där fick jag ta upp henne redan vid 7, alltså en halvtimme tidigare än vanligt. Så de dagar jag var i skolan fick vi gå upp tiiidigt.
Men förskollärarna gav henne bara nån kvart på sig att somna, annars fick hon komma upp och leka. För de kunde ju inte "sitta där och vänta". Så hon lärde sig snabbt att höll man sig bara vaken ett tag så...

Men, för de flesta verkar det ju lösa sig smidigare!!
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D Om det inte skulle lösa sig så kan du kolla med personalen om det är ok att ta dit en resesäng, så slipper hon sova i öppet landskap.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
annica72

Inlägg av annica72 »

För mina tjejer har det gått hur bra som helst att sova på dagis. Det var jag som skolade in den yngsta och då tillämpade de någon sorts kort inskolning. Jag var bara med vid vilan den första dagen - och det sabbade jag totalt! :oops:

Van som jag var hemifrån, så la jag henne bara ner och hon for upp och protesterade. Jag försökte lägga tillrätta igen, men det funkade inte. Kände mig som in en brottningsmatch! :shock: Jag gick ut med den lilla och åkte hem och la henne hemma.

Nästa dag hade inskolningsfröken vyssjat henne i famnen och gradvis lagt henne ner. Nästa dag gnällde hon lite, men lugnade sig när hon såg kompisen lägga sig på sin madrass. Då kunde hon lägga sig utan problem.

Trots lite fnurror hemma med sömnen av och till har hon alltid sovit som en stock på dagis. De har väl bättre attityd än vad jag har! :D
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Tack för alla svar. :)
Första dagen själv på dagis för lilla O idag. Och vad hände då? Jo hon sov som en stock i över 1 timme på dagis och var glad som en lärka hela dagen. Har inga detaljer om hur läggningen gick till men det känns irrelevant - lillan sov. :)
Pappa som lämnade hade det värre, mycket konstigt att gå hem utan lilla O tyckte han så han storstädade hela huset för att kunna tänka på nåt annat och inte ha så mycket längt. Jag kom alltså hem till ett prickfritt hus, en lättad pappa och en glad lilla O. Nice!
Hoppas imorgon går lika bra, det tror jag.

/Tin

Mian71

Inlägg av Mian71 »

Du ser ;-)

Skönt att det gick bra.

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Det låter ju toppen att låta pappa lämna lilla barnet, inte helt fel att komma hem till ett nystädat hus varje dag. :wink: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"