Förvirrad! Angående sov-och vakenpass för 2,

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gabbimedtv

Förvirrad! Angående sov-och vakenpass för 2,

Inlägg av Gabbimedtv »

Hej!

MIn gosse på 2,5 månad vill vara vaken i 2.5 timmars pass åt gången. Jag tänkte jag skulle börja införa den så kallade standardmodellen på honom eftersom jag har fått barnaboken i julklapp. Men där är det ju 1.5 timmars vakenpass som gäller - eller har jag missförstått nåt?

Jag känner mig väldigt förvirrad av det här med scheman och tider, men jag är så sugen på att börja ordentligt med rutinerna här hemma.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag ANALYSERADE vår plutts vanor innan jag spikade schemat och om jag har förstått det hela rätt så är det så man ska göra. Jag tog EN VECKA och skrev ned allt, t ex hur länge han orkade vara vaken, när han åt osv. I vårt fall orkar vår plutt sällan vara vaken längre än 2 h... Schemat skall ju utgå från barnet och inte gälla generellt för alla barn. Anna skriver väl bara om exempel???? :roll:

Vi började med schema "halvhjärtat" när han var 3 månader (han gavs ingen mat på natten fr 3 nov) men nu vid 4,5 månader har vi ett fast schema.

07.00 god morgon och mål 1
08.45 fm-lur ca 30 min (sällan längre)
10.00 mål 2
11.30 middagslur 2,5 h
14.00 mål 3
16.00 em-lur ca 30-45 min
17.00 mål 4
18.30 nattslurk
19.00 sova för natten

Jag har gjort några justeringar med tiden, men bara små.

Får se hur länge detta schema hålls, men än så länge fungerar det jätte bra :) !

Lycka till!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"