8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: 8 månaders älskling - inne på 4a natten - men vad händer

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej, sömnen fungerar toppen. Freja sover dag som natt och vi väcker henne vid varje vila. Hon somnar inom minuten utan att protestera, hon vill sova. Vi har dock förlängt dagsvilan till 2 timmar.. sen vi gjorde det funkar allt klockrent. Innan var hon alltid så trött och vi fick slänga in 5 minutare 1-2 gånger om dagen. Nu sover hon ju lite mer än hon ska.. det lär väl märkas ni vi behöver dra ner på sömnen.. När/om Freja vaknar har det räckt att påminnsbekräfta en en ramsa x3 eller x1 så sover hon igen.

Nu till min fråga. Hon börjar bli förkyld och jättesnuvig, förra gången sabbade vår oro hennes nätter nä'r hon var sjuk. HUr går man tillväga.. för om hon har feber vill man ju ge tablett osv. Samtidigt vill man inte hålla på att springa in och ut heller. Finns det några riktlinjer? Fattar ju att det är lite upp till varje barn och att man får använda sunt förnuft.. men ja som sagt. Finns det något man ska ha i åtanke eller som man kan göra?

Kram
Lilla älsklingen Freja 20100704
Kurstart 20110312
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag som är lite mera bokstavstrogen än andra har dessa riktlinjer.

Man kan ge marginalkvart till varje lur och lägga 30 min tidigare på kvällen vid feber. Så fort feber ger med sig upp på banan.

Ang. tabletter. Feber är ju till för en andledning, så jag ger ingen tablett om inte febern är lite över 40 gr. Man märker när det är så illa att de inte sover eller dricker. Då ger jag. Men bara matvägran så får man leva på dryck, smoothies och glass typ. Nässpray och näsdroppar kan man ge i när de sover typ. och innan de lägger sig.

Höj huvudändan, ställ hackad lök under sängen när du går och lägger dig.

Vill man kolla extra gör man det när man själv lägger sig eller när barnet sovit 10 min.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag brukar också hålla schemat med marginalkvartarna men det beror på hur sjuk gossen varit. När han varit riktigt risig så har jag låtit honom få sova hur mkt han vill. Ibland sov han 3 timmar på efm vilan och sov hela natten lång. Ibland även 12,5 tim :shock: .

När han inte velat ngt och bara gråtit har jag lagt honom oavsett vilken tid det var och det har gått fint. Men så fort han verkar mått bättre så har jag kört med schemat igen.

Vi kör också smoothies och dryck hela dagen. Det går lättast ned och ger snabb energi. Vi har klarat oss fint utan Alvedon utom ngn enstaka gg. (Allmän tillståndet avgör för min del när behov finnes.) Då har jag gett det i flytande form på natten och det har fungerat bra.

Jag brukar tänka mkt dryck, "löksoppa" under sängen, rensa snor med nässpray/ångbad och OSTÖRD sömn varje gg han blivit sjuk. Alvedon vid KRIS. Tittar till honom gör jag inte om han inte vaknar och gråter ledsamt. Först då vet jag att han behöver hjälp, annars får han vara ifred. Sömnen är ju alltid det mest läkande för sjuklingar. :heart:

Lycka till! :D /Luvisen
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Tack för snabbt svar, aneldeningen att jag vill försäkra mig är just för att i somras fick vi hit 3 dagars febern och då hade hon runt 40 och over i 4 dagar. Och hon soooov hela dagarna, för annars grät hon bara och åt inget och drack inget. På nätterna vaknade hon och grät och grät.. det var hemskt. Det tog en vecka och sen var hon bra igen, men våra självförtroenden rubbade.

Just nu har vi kört löksoppa och nässpray, samt höjt sängen vid huvudet. Hon har ingen feber ännu och hoppas att det går över. Men hon hostar och hostar.. den fördömda hostan är tillbaka, eller försvann väl aldrig riktigt!

Men får ska bara tänka som ni skriver. Man behöver ju verkligen sova när man är sjuk!

Kram och tack :heart:
Kurstart 20110312
Nat

Inlägg av Nat »

Hej

Hur går det för er?
Är febern och hostan borta?

/Natalie
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej, hostan nästan borta och inte lika snorig längre. Hon sover hela nätter fast hon hostar och snorar dock. Hon har gnällt till någon kväll, men hon löser allt själv, Så vi har inte behövt göra något. Det är sååå skönt och helt overkligt att det fungerar så bra. Nu måste vi bara vårda detta och inte slarva bort det som förra gången!

Har flera kompisar nu som har fått barn som hela tiden pratar om sömn och mat hit och dit. Vad BVC rekommenderar.. tex att hålla de små månaders barnen vakna från 14 på em för att de ska kunna somna på kvällen. Min vän sa att hennes bm sa att om de så bara sover 20 min efter 15-16 så är de uppe i 4 timmar minst efteråt. Jag försöker förklara hur bra det går och är med SHN och BB, men ingen lyssnar. Antar att ingen har kommit till desperationsstadiet ännu då deras barn bara är allt från 6veckor-6 månader. :D
Önskar bara att alla förstod hur bra det här är, för alla. Lilla barnet och föräldrarna och därmed alla runtomkring!

TACK FÖR ATT DU BRYR DIG NAT!
Kurstart 20110312
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Va skönt att förkylningen verkar vara på övergående. Precis det är rätta takter det att vårda det ni jobbat så hårt för att nå fram till.

Ja man blir lite matt när man hör vad vissa på BVC rekommenderar, sen finns det säkert bra folk oxå där men det är ändå förvånansvärt ofta man hör helt absurda råd i stil med "bäbisar tar den sömn de behöver, sover lille x 6 veckor bara 13 timmar dygnet, ja då behöver han nog inte mer"...

Trevlig helg!
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej, allt flyter på och vår dotter är nu helt frisk och fri från hosta och snor. Det som hände då var så konstigt bara. Hon har börjat vakna när jag går upp på morgnarna. Vid 6. Hon vaknar precis innan min klocka ringer. Jag hör hur hon ligger och pratar för sig själv. Hon gråter inte. Min sambo väcker henne alltid halv 8 och då sover hon. Men kan alltså ligga vaken och fundera/prata/leka i allt från 5-60 min mellan 6-7. finns något bra tips? Jag har aldrig kört någon pangramsa eller så för hon är aldrig upprörd. Hon sover ju 2 timmar på dagen. Kan det vara det?

En annan fråga. F ska börja fsk om några dagar och de har ju vila runt 11.45-12. Hur ska jag tänka inför detta och hur gör man? Berättar man att man kör med Anna W eller kan F vänja sig vid ljust rum fullt med andra barn osv? Hur ska jag tänka kring schemat nu? ska man köra in henne på fsk tider innan eller hur går man tillväga. Hon kommer att gå dit till 9.00 på morgnarna.

Kram
Kurstart 20110312
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Skönt att det mesta flyter på för er och att dottern är frisk!
Nu till dina frågor:
Det som hände då var så konstigt bara. Hon har börjat vakna när jag går upp på morgnarna. Vid 6. Hon vaknar precis innan min klocka ringer. Jag hör hur hon ligger och pratar för sig själv. Hon gråter inte.
Barn som är nöjda skall vi inte verktyga, med det menar jag att varken ramsa, buffning eller liknande är nödvändigt. Hon sköter det ju bra själv :D Däremot kan man börja ifrågasätta om hon kanske är lite väl pigg och ligger på pluskonto rent sömnmässigt. Endera tror jag att hon får en liten aning för mycket sömn under dygnet, eller så är hon extremt lättväckt och störs av din klocka. Prova några nätter att sätta ditt larm till lägsta volym samt lägga nåt ljuddämpande ovanpå mobilen, exempelvis en tröja så att volymen blir mer dämpad. Stäng även er sovrumsdörr. Om hon fortfarande vaknar och är vaken länge varje morgon så tycker jag att vi kan börja ifrågasätta mängden sömn hon får.
En annan fråga. F ska börja fsk om några dagar och de har ju vila runt 11.45-12.
Några dagar innan hon börjar på förskola kan det vara bra att skola in henne på de nya sovtiderna i hemmet, på det sättet blir omställningen lättare för henne.
Berättar man att man kör med Anna W eller kan F vänja sig vid ljust rum fullt med andra barn osv?
Här får du nog känna in lite själv, vad som känns bäst och hur du tycker att dagispersonalen verkar vara. Är de öppna och flexibla eller kör de stenhårt på en egen metodik? Du kan ju alltid köra en mellanväg och säga saker i stil med: "ja vi hade stora problem med sömnen under många månader, men nu har vi slutligen fått henne att sova bra och känner oss därför lite oroliga för hur det skall fungera här, hoppas vi kan komma fram till något tillsammans..."

Ett tips är att ta reda på vilka tider som kommer att gälla i den grupp din dotter kommer att tillhöra på dagiset. Alltså när äter dom, när är de ute, när sover de etc. Skriv sedan ner detta och jämför med ert egna schema. Är det stora skillnader kan vissa modifikationer behöva göras för att underlätta för den lilla. Barn är anpassningsbara och hon kommer att förstå att saker är olika på dagis och hemma, men för att hon skall sova så bra som möjligt tror jag personligen att det är enklast att ha samma sovtider både hemma och på dagis.

Lycka till!!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag tror man ska låta dem prova att lägga erat barn tillsammmans med de andra för det kan gå jättebra när hon ser att de andra sover. :wink: Som Nat tror jag det är super att sovtiderna hemma och på dagis är de samma så att eran älsklings rytm inte störs och frågorna börjar hagla.

Sedan tycker väl jag att man inte behöver säga att ni kör Anna W för det är ju egentligen inte det viktiga i sammanhanget utan att ni tydligt talar om för dagis att hennes sömnbehov på dagen är X, och att ni vill att det behovet ska fyllas även när hon är på dagis. Det tror jag bara är positivt. Personal känner att ni kan erat barn, att ni vet vad ni önskar fr dem och att de har ngt konkret att anpassa sig till. (eller inte eftersom många dagis faktiskt har 1,5 till 2 tim sömn mitt på dagen. :wink: )

Sedan är inte dagis att rekommendera för älsklingar under 3, ville bara säga det eftersom detta är Anna Ws forum och hon tycker inte barn under 3 ska vara på dagis eftersom de fram till 3 års ålder befäster sin tillhörighet till familjen ( sin flock) och orienterar sig utifrån den. Dagis kan ej utgöra "flocken" och skapar förvirring i lilla barnets uppfattning av sin tillhörighet. Jag kan bara bekräfta hur otroligt bra det varit för mitt barn att få förbli i sin lilla värld medans han utforskar den större världen. Han är verkligt harmonisk och springer inte omkring och säger "min, min!" som är så vanligt bland dagis barn. Det är bara en liten del av det hela, det står så mkt mera klokt i Annas Barnaboken kring det hela.

Lycka till med sovandet!
/Luvisen
SM rookie
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Tack för all hjälp, vi hade tänkt att vi skulle köra samma schema som de har, får väl ändra lite eftersom. Vi vet ju inte ännu var vår dotter ska gå heller.

Vill ju egentligen inte att min lilla ska börja på förskolan..Känns inget bra att lämna ifrån sig de små när de är just så små. Skulle vilja att hon skulle få vara hemma och vara ett litet barn så länge hon bara kan. Men det är såhär det får bli, om vi ska kunna få ihop vårat livspussel. =(

Tack återigen för all bra hjälp jag fått!

Kram
Kurstart 20110312
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Hej, det börjar smyga vargar i vårt vardagsrum!!

Vår dotter är toppen, hon sover äter växer och lär sig massor! Jag, mamman dock verkar aldrig lära mig. Nu börjar vargarna smyga runt mina fötter. Freja har hållit sig frisk men har nu fått feber!! runt 40 grader.. äter ok, men vill bara sova på dagen. Hon vaknar när hon ska sova och gråter. Alltid när hon är sjuk vaknar hon och skriker massor. Även efter att vi kurat och hon sover varenda natt. När hon har feber så vaknar hon alltid skrikande.

Innan jag drar in vargarna, för hittills har hon sovit på nätterna. HUr går man tillväga när de är sjuka? Vet att jag frågat förut. Men ponera att hon skulle vakna inatt (vilket jag inte tror) men om. VAd gör vi? Går vi in med vatten, låter vi henne skrika? Kan man gå in och stanna där och trösta? Jag tänker hela tiden, hon ska sova det är skönt det är ett måste för att bli frisk. Men om hon nu börjar grina..hör redan hur hon har börjat vakna och hon har bara sovit ca 30 min. Ramsar man? Låter man henne vara? Hon kommer inte sova hela natten... det märker jag nu.. Men jag vill inte dra dit vargarna. Och tro mig, har varit jättelugn och precis som vanligt vid nattning! Hon somnade precis som hon brukar..

Tacksam för svar!
Kurstart 20110312
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Frejeri! :lol:

Inte kul när de små är sjuka. Jag och loppan har varit (och är ) lite småkrassliga. Nu har min inte haft så hög feber någon gång än. Men så här hade jag gjort under nattens gång. Om nu liten har feber och börjar att gråta på natten- så hade jag främst velat titta febern - så att den vargen kan skjutas. Med så lite ljus som möjligt och helt utan ord. Feber ok?- ge lite vatten(alt, ge lite alvedon om man anser att det behövs) och ut med en vanlig-normaliserande ramsa. Sedan hade jag skött natten som vilken natt som helst. Skruttan måste ju sova sig frisk (bättre än all alvedon i världen :D ). Ledsen?-ramsa- husljud. Arg?- husljud Detta får ta den tid det tar. Ni ska ge samma svar ända in i evigheten. Självklart vid superkris- buffning/solfjäder

Finns en annan väg att gå:
Vid ledsamheter- in och solfjädra till sömntung- ut med ramsa och sedan betryggande husljud. Kruxet är att ni måste backa från solfjädern succesivt från detta. Jag hade också lätt kunnat överdosera solfjädern. Men det är jag det. :roll:

Det är ni som skall visa att allt är som vanligt trots att den lilla har feber. Ni får inte inrätta krisläge för damen! Annas berättelse om tant Elinda beskriver detta fenomen på ett mycket målande sätt. "All is well" är det skruttan behöver höra- eller snarare uppleva.

All lycka till, och hoppas den lilla damen tillfrisknar fort!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Frejeri

Inlägg av Frejeri »

Tack för ditt snabba svar! Lillgumman vaknade ju just och började att gråta.. hon höll på ganska länge och gnällde och grät osv. Jag lyssnade och hörde att det var ok. Hon var inte arg eller ledsen bara gråtgnällig. Jag svarade med att sätta på vattenkokare, laga middag och sätta på TV:n. En 10 minuter senare somnade hon..

Jag ska ta och fortsätta på samma sätt som vanligt med andra ord. Men kan kolla feber och ge vatten/alvedon om det behövs. Nu känner jag mig lugn och säker igen. Nu vet jag vad som gäller igen.. behöver lite påminnelse då och då bara. Vargarna har du med ditt mail precis hjälpt mig mota bort.

TACK!! :heart:
Kurstart 20110312
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"