2,5-årig storasyster som håller på att tappa fotfästet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Moster Majsofi

2,5-årig storasyster som håller på att tappa fotfästet

Inlägg av Moster Majsofi »

Hej!

Ska be om lite hjälp av er nu - har fått goda råd förut på detta världens bästa föräldraforum och nu är goda råd dyra.

Vår storasyster har liksom plötsligt tappat bort sig själv. Allt gick väl när lillebror föddes men nu har problem uppstått. Plötsligt leker hon inte alls självständigt mera, vilket vi i och för sig förstår. Hon känner väl att hon hela tiden måste hålla koll på vad mamma/pappa gör med lillebror.

MEN. Hon är oerhört aktiv och kanaliserar nu sin energi på helt fel sätt. Hon vill inte tas i bruk - vägrar om man ber henne om en tjänst, vill inte vara med och sköta lillebror eller laga mat etc. Det enda som duger om ingen sitter bredvid är planlöst "härjande" (springa, hoppa, busa, riva, kasta saker, slå mamma då mamma matar lillebror osv osv). Se på TV/film går också an, men det är inget vi vill uppmuntra och efteråt blir hon om möjligt ännu mer oregerlig.

Har aldrig förr tänkt att vår dotter har koncentrationssvårigheter, men nu har hon det. Ibland är det knappt så hon kan lyssna på en bok utan att samtidigt hålla på och flänga runt. Försöker vi lägga pussel så bara flamsar hon och blir frustrerad då bitarna inte passar direkt. Sen slänger hon dem i golvet och börjar härja runt igen.

:?: Snälla - har ni några råd att ge hur vi kan få in henne på rätt spår igen :?:

Tidigare kunde hon sysselsätta sig själv hur bra som helst, kunde t.ex. leka i sandlådan för sig själv nästan en timme. Periodvis lekte hon i sängen om morgnarna närmare 2 timmar, men då hon lärde sig att hoppa ner ur sängen själv så fick vi aldrig till det igen.

Vi är ute så mycket som möjligt, men med en liten som ska skötas blir det kanske inte tillräckligt mycket. På tumis tillsammans med en vuxen leker hon bra utomhus och då kan hon faktiskt sysselsätta sig själv också. I det stora hela flyter allt bäst då hon är ensam med en vuxen och det är program hela tiden. Att "bara vara hemma" med hela familjen är däremot pest.

Kram,
Mia
// Mia, mamma till Venla f. 21 jan -09 och Veikka f. 31 maj -11
Moster Majsofi

Re: 2,5-årig storasyster som håller på att tappa fotfästet

P.S. Hon har börjat skrika också, i stället för att prata. Hon gör det ofta och HÖGT, både när det är nåt hon vill och när det är nåt hon inte vill. T.ex. om skeden trillar på golvet och hon vill ha den eller om hon bör gå på pottan men inte vill.
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Trotsen börjar ju där nångång. Har du Barnaboken så du kan läsa in dig på trotskapitlet?

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Moster Majsofi

Hej!

Jo jag vet, har nog läst in mig. Protesterna och skrikandet kan jag tro är trots - men knappast koncentrationssvårigheterna och oförmågan till självständiga lekar :?: :?: :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag kan bara säga att jag har själv i perioder funderat på om min son har "problem" utöver typ utveckling som trots och annat. Men så fort utvecklingsperioden har passerat har problemen det med till stor del.

Min son kunde inte se på film fokuserat förrän han var gott och väl över 3. MEN, på dagis har han full koncentrationsförmåga och inga som helst problem.

Med det vill jag inte förringa era problem. MEN också säga att det är inte ovanligt att man har tider som dessa också, då man undrar om något är mer fel än vad andra har.

MEN, sen vill jag inte köra över din mamma inuition!! Känner du att något är direkt FEL så tycker jag du skall kontakta BVC och kanske få komma till BUP för utredning, om inte annat för att utesluta och lindra dina tankar. För jag är helt och full införstådd med att mamma intuitionen är alltid rätt.

Dock tror jag inte man utreder barn under 3 år så ni får nog vänta, men ni har meddelat er oro och därmed kan man ha koll och stötta er bättre hoppas jag.

Men som ni fått svar på innan så brukar social delaktighet vara en stor nyckel. samt en massa utevistelse för att bli av med en massa energi. Minst 1 timme klättrandes i parken 2 ggr/dag behövs eller promenera ute i skogen minst 1 timme/dag. Mycket energi behöver man kanalisera (oavsett vilket barn man har).

Läs om trotsen i BB och i "favoriter" i början av detta forum för inspiration.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Du har fått fina svar. Jag vill bara understryka att du inte ska leta fel utan acceptera att det är en utvecklingsperiod och raringen är vilsen. Det är ni som genom att hantera trotsen ska ge henne trygghet och ledning. Det är bara att gå till sig själv. När det stormar som värst i ens inre (och kanske yttre) så blir man ganska hyper och svårt att ta det lugnt. Det är inte koncentrationssvårigheter utan en normal reaktion på svårigheter i livet. Så jag kan bara hålla med i övriga råd om sömn, mat, rutiner, utevistelse, social delaktighet samt övriga metoder för att guida henne igenom trotsen. Och glöm inte humor. Hon är lika vilsen, om inte mer, som er.

Varm kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Moster Majsofi

Tack för era fina svar och allt stöd! :heart:

Inte tror jag EGENTLIGEN att det är nåt fel på henne - hon har ju varit helt "vanlig" innan. Men just nu känns det så. Det behövs så liiiite för att allt ska bli fel. Som i morse t.ex. Pappa tog upp henne kring halv 8 och allt var frid och fröjd. Sen ville hon leka nåt som pappa inte riktigt förstod (knappast hon själv heller) och DÅ brakade det loss. Hon sprang ner till mej som skötte lillebror, klamrade sig fast i min famn och VRÅLADE i mitt öra i en kvart ungefär, tills jag lyckades få henne på andra tankar. Dessa "utbrott" kommer så gott som dagligen nu. Jag förstår att hon är vilsen/ledsen, men jag kan faktiskt inte acceptera detta vrålande för det gör ont i örat! Har försökt förklara detta flera ggr, men det är samma sak varje gång. Om jag sätter ner henne en bit ifrån mig så tar hon sig upp i min famn direkt igen och vrålar ännu högre. Och det är bara jag som duger.

:?: Hur vore det klokt att göra i dessa specifika (och ångestfyllda) situationer :?:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Tänk leda, visa, lära och hjälpa. Det är din uppgift som förälder.

Visa henne var hon kan skrika. Här kan du skrika, hitta ett passande rum var hon kan skrika och ropa hur mycket hon vill. När hon börjar gapa dig i örat kan du bli förvànad och undra var det nu var man fick skrika. Gà dit tilllsammans och prova skrikrummet. med glimten i ögat. Sedan säger du att om hon vill skrika sà är det här man gör det.

Vi var precis pà semester med en 1 àr och 8 mànaders gammalt barn och det var skrik och gnäll fràn morgon till kväll. För att jag skulle kunna njuta av min semetser :oops: tog jag tag i problemet och visade pappan hur man kan göra. Om man vill skrika sà kan man gà till trappan, för här pratar man. Och en gyllene regel som finns hos oss är att runt matbordet fàr man inte skrika. Punkt! När hon började skrika, fràgade jag eller pappan henne om hon ville skrika om svaret var ja gick vi till trappan om svaret var nej, fick hon varsàgod sluta skrika. Det funkade pà tvà dagar. Hon blev inte förvisad, hon fick vara med oss men i hallen och fick ingen uppmärksamhet med sitt skrik och det var ju urtràkigt att sitta där och gratiskrika. Lugn och ro blev det.

Lite kort om själva skrikandet. Läs i Barnaboken och pà forumet om trotsàldern och social delaktighet sà fàr du lite hjälp pà vägen.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Moster Majsofi

Jo just så där hade jag tänkt mej, men problemet är att hon prompt ska upp i famnen och då skriker hon ju i örat. Det är liksom det som är grejen. Rummet har ingen betydelse, hon följer mej som en blodigel och ska upp, upp, upp i famnen och skrika. Men jag läser på...
miniz

Inlägg av miniz »

Moster Majsofi skrev:Jo just så där hade jag tänkt mej, men problemet är att hon prompt ska upp i famnen och då skriker hon ju i örat.
Dà fàr du visa henne att man skriker inte i mammas famn och bestämt sätta ner henne och säga att hon fàr komma i knät när hon slutat skrika.

Nu när trotsen klampar in sà där behövs klara gränser och svar. Du ska inte vara rädd för att säga nej. Hon behöver veta hur du ska ha det. Innan trotsen unviker man nej, men nu söker hon gränser. Sà dà fàr man säga nej ibland. Man ska sà klart unvika alla onödiga nej.

Om onödiga nej.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=18769
Det finns en tràd i tràden ocksà.
Moster Majsofi skrev: Och det är bara jag som duger.
Kom ihàg att barn fràgar med pàstàenden. Sà hon fràgar är det bara du som duger. :wink:
Om du söker med "mammig" pà sök hittar du mànga bra tràdar. den här t.ex
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=18495

:arrow: Social delaktighet.
:arrow: Utevistelse.
:arrow: Paktande.
:arrow: Mötet.
:arrow: Rutiner.
:arrow: Humor.
:arrow: Raka svar.
Med detta kommer ni làngt. Helt fram faktiskt.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"