Tankar kring schema – hjälp behövs

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Isolde

Tankar kring schema – hjälp behövs

Inlägg av Isolde »

Jag sitter och fnular på ett schemauppslag till Frida, 2,5 månader gammal, och har fastnat. Det känns som om jag inte riktigt fått kläm på det, fast jag observerat henne och försökt utröna hennes egen rytm i snart 3 veckor (och gjort färgglada schemastaplar i Excel :lol: ).

Detta är mina utgångspunkter för Frida:
:arrow: Hon vaknar första gången på riktigt klockan 07.30 (med marginalkvart).
:arrow: Hon är morgontrött, orkar inte vara vaken längre än 1,5 timme i första omgången.
:arrow: Hon är pigg på kvällen, och klarar galant av ett vakenpass om +2,5 timme innan godnatt-läggningen.
:arrow: Frida äter fortfarande på nätterna, och vaknar efter en god "sömndag" första gången efter fyra timmar och andra efter ytterligare två. (Vi har bestämt att göra en kur när det är dags att sova-hela-natten och ta bort båda målen på en gång.)

Resten verkar i min förvirrade hjärna variera från dag till dag (= ohållbart).

För oss vuxna gäller:
:arrow: Mamma är morgontrött.
:arrow: Vi bor i stan och kan inte ha henne sovandes ute, tyvärr. Däremot kan vi promenera efter att det blivit mörkt!
:arrow: Familjen har sena kvällsvanor, och vi äter ofta mellan 20 och 21.

Utifrån detta har jag kommit fram till det här:

07.30 Morgon och frukost (1,5 h vakentid)
09.00 Sova förmiddag (2 h)
11.00 Lunch (2 h vakentid)
13.00 Sova eftermiddag
?
?
?
19.00 (eller t.o.m. 18.30) Middag (2,5 eller 3 h vakentid)
21.30 Sova natt.

Hittills är 12 timmar sömn inprickade, så jag behöver hjälp med fördelning och placering av 3,5 till 4 timmar. Hur jag än vänder och vrider på det känns inget bra. :roll: Jag tar förstås gärna emot alternativa förslag på resten av dagen! :D
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Om man klämmer in en tjugominutare så skulle det kanske kunna se ut så här? (Mina förslag är skrivna med fetstil)

13.00-13.45 Sova 45-min
15.40-16.00 Sova 20-min?
18.00-18.45 Sova 45-min
Middag (2,5 eller 3 h vakentid)
21.30 Sova natt. :sleep:
Isolde

Inlägg av Isolde »

Tack för förslag Sagomamma! :D Men det ger en sammanlagd sömn om *räknar* 13 timmar och trekvart, och Frida behöver 15,5–16 timmar fortfarande.

Det stora problemet jag har är att hon inte blir trött och sovfärdigt förrän efter 1,5–2 timmar, samtidigt som hon gillar korta sovpass … Hittills har jag ju inte "tvingat" henne att sova vidare när hon vaknar efter 45 minuter fast jag hoppats på ett tvåtimmarspass t.ex., så jag känner mig lite orolig för hur det ska fungera. Och orolig ska man ju INTE vara … :roll:

För att få in tillräckligt många timmar skulle vi behöva något sådant här:

13.00 Sova eftermiddag (1,5 h)
14.30 Mellanmål (2 h vakentid)
16.30 Sova kväll (2 h)
18.30 Middag (3 h vakentid)
21.30 Sova natt

Eller skulle man börja med natt klockan 21.00 i stället och göra båda de två sista lurarna 1,5 timme långa? *kliar mig i huvudet*
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Isolde! Jag skulle ha gjort just så och lagt vid nio istället. Då behöver du ju inte heller ändra tiderna så mycket när det blir dags att sova hela natten. Min lille stiger upp vid sju, är vaken två timmar och sover sedan en och en halv och likadant hela dagen igenom förutom sista passet då han är vaken två och en halv timme. Sover natt vid åtta och sedan tar vi upp honom för snabbt nattmål innan vi själva lägger oss. Känns rätt skönt att mata då istället för vid fyra som var standardtid innan. :) Hannes har haft sitt schema i några veckor nu och det har satt sig bra. Men jag var tvungen att få lite ordning på natten först för att dagstiderna skulle börja fungera.
Lycka till!

Siri
Isolde

Inlägg av Isolde »

Siri, intressant att höra att ni valde motsatt väg, så att säga! Våra nätter tycker jag är okej så länge, så det kändes som om att vi var tvungna att ta dagarna först. Förhoppningsvis kan nätterna styra upp sig rätt bra av bara farten – hon har hela tiden ökat längden på sina nattpass, så hon kanske klarar att göra 10-timmarsnatt av sig själv? :lol:

Hoppas kan man ju alltid! 8)

Jag ska fundera lite på den tidigare läggningen, är inte riktigt säker på om hon kommer att sova till 07.30 då eller vakna en halvtimme tidigare. Att väcka för nattmål på tidiga natten tar emot lite (även om jag gärna skulle slippa 03-matningen :roll: ) eftersom hon sover som bäst då.

Hm. Mycket att tänka på.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"