3 månaders natt och annat.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mammanovis

3 månaders natt och annat.

Inlägg av mammanovis »

Hej,
Har varit inne och läst mycket på forumet, vilket fantastiskt ställe men känner att jag behöver starta en egen tråd då jag skulle behöva få lite feedback på mina funderingar :D .

Har en dotter som är född 110321 och vi har haft standarmodellen med oss hela tiden. I början fick hon äta så fort som hon vaknade och det gjorde hon väl de första 4 veckorna. Har efter det börjat få lite längre tid mellan matningarna strävat efter 2-2, och har nu fått till ett mer strukturerat schema.
Schemat ser ut:
0700- vakna, mat
0815 sova
0945 vakna
1015 mat
1145 sova
1345 vakna
1400 mat
1615sova
1645 vakna
1715 mat
1830 extra mat
1900 sova
nattmål vid 01 och 04

Nu kommer jag till mina funderingar:
:arrow: Bestämde mig för en vecka sedan att målet vi 01 skulle bort, och det har gått åt rätt håll det men jag har inte helt kunnat sluta vagna henne, men fram till inatt var det nere på två "vagnsdrag" så det kändes som om det var på rätt håll :) Men inatt började hon knorra och vid ett vaknade hon och var hungrig så jag bestämde mig för att ta upp och mata henne och visst åt hon mycket. Trodde kanske att hon skulle sova över fyra målet när hon hade fått mat, men nej, hon vaknade och ville ha mat så jag gav henne då. Jag inbillar mig att hon har haft sin ökninsperiod för dygt en vecka sedan, då åt hon etremt mycket, och det var därför som jag bestämde mig att när ökningsperioden var slut att då skulle jag ha bort nattmålet. Så min fråga är ska jag fortsätta få bort ett målet? Eller ska jag gå tillbaka och ge henne mat vid ett?
:arrow: Det känns som om hon sover lite mycket, men samtidigt känner jag att hon behöver sömnen, hur vet jag om hon får för mycket sömn?

Har mycket fler funderingar, men det känns som om jag får börja någonstans, annars hade denna tråden blivit hur lång som helst..

Ska tilllägga att jag helammar(hon äter mkt bra), sover på rygg och mage, och är världens solstråle(tror att det beror på att hon alltid fått mycket mat och när hon har velat).

Hoppas någon kan ta sig tid att svara på mina funderingar
//åsa
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
videunge

Re: 3 månaders natt och annat.

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen är du. :D
grattis till liten :heart: Skönt med en liten solstråle eller hur? LÅter som att ni har det gott.

Det låter som att du har barnaboken, annars rekommenderar jag den starkt :wink: Om du går in under kontrollpanelen och profil så kan du skriva in juvelens födelsedatum där så syns den i alla dina inlägg. Det gör det mycket lättare för oss som svarar att hålla ordning på juvelens ålder. tack :D

Du frågade om hon sover för mycket, men om jag räknat rätt så får ni ihop 16 h vilket är lite mer än vad som rekomenderas. Annars märker man att det är för mycket sömn genom till exempel tidiga uppvak och skarvar efter en period när sömnen fungerat om du förstår( fast är man så här liten beror den typen av problem nog mer på hunger än på för mycket sömn :roll: )KÄnner du att hon behöver si eller så mycket sömn, gå på den känslan :wink: LÅt ungen sova :sleep:

Sen nätterna då. Oavsett vad du gör så var konsekvent. Bestämmer du att ett nattmål skall bort så är det så. Annars blir liten förvirrad och det blir svårare nästa gång :roll:

HUr sover hon på nätterna? vagn, säng, mage eller rygg (med larm hoppas jag :wink: ) På mage är det för de allra flesta lättare att sova längre.

Sen är det ju matmässigt. Du kan ju rätt snart börja lite med smakisar om du vill. det gör det ju lättare att sova längre på nätterna. Eller pröva att fylla på med ersättning eller urpumad BM sista målet för att se om lite till går ner för att verkligen bygga upp backup inför sömnen :sleep:

lite att börja med ialla fall

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mammanovis

Inlägg av mammanovis »

Tack för svaret som jag fick vid förra inlägget. Nu är jag tillbaka igen med några frågor som jag hoppas jag kan få svar på :P .
Mitt lilla gryn är snart fem månader och vi har börjat med smakportioner sedan ca en månad tillbaka. Schemat som vi strävar efter är: 12, 1.5, 1.5, 45, oftast blir det bara en 1,5 lur som hon sover den andra 1,5 luren brukar hon bara sova 45 min, men jag låter henne ligga kvar i sin säng/vagn för att hon ska få möjlighet att sova och hon är väldigt nöjd med det. Hon sover alltid i sin säng på mage inne och alltid på ry i sin vagn ute.
:arrow: På kvällen somnar hon alltid på ry och vi har gått in efter 10 min när hon har somnat och lagt henne på mage. Mest för jag tycker hon sover bättre på mage men när jag ska mata på natten ligger hon oftast på ry igen. Ska vi strunta i att vända henne till mage och bara låta henne sova som hon vill? Jag känner det lite som jag är inne och klampar hos henne och stör henne. Hon sover inte i eget rum än, men i ett eget hörn i vårt sovrum.
Hon äter morgon :bm, fm:bm+puré (grönsak,frukt), em bm+gröt(gröten började jag med idag, då jag upplevt att hon inte har blivit riktigt mätt) kv: bm + puré, kvällslurk:välling
:arrow: Jag tog beslutet att hon skulle äta två gånger på natten men det behöver hon inte enligt barnaboken, jag trodde att hon skulle sova öva dessa målen själv när hon började äta mer än bm, men icke :D Ska jag bara fortsätta och ta upp henne och ge henne mat eller ska jag buffa bort nattmålen? Kan nattmålen försvinna av sig själv itakt med att hon får mer mat?
Hoppas någon har tid att svara på mina frågor, tack på förhand!
//Åsa
Grynet 20110321
Kurstart Fredag 14/10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Gott att det går bra. :D När man är snart 5 månader så börjar man närma sig 15h sömnbehov så det kan ju vara det du ser i och med att den ena långluren blir kortare om det är nöjd vakentid.

Vi gör lite olika vad gäller nattmål. Själv satsade jag på mat och allt dagtid och nattmålen flyttades framåt för att sen försvinna. mEN vissa små älsklingar får man hjälpa lite på traven. Om liten snart är 5 mån tycker jag absolut att du skall vagna bort ett nattmål ialla fall. Sen kan du också försöka öka mängden riktig mat på dagen. en snart 5 måndar närmar sig perioden när man nästan är omättlig. Så var inte rädd för att mosa en banan eller två :lol: :wink: Det är det sammanlagda matintaget under dagen som avgör nattsömnen. Extra kaffe och kaka till alla mål ordineras :D

Om man skall vända till magen gör man det tio minuter (inte 20) efter att liten somnat. Då kan man göra nästan vad som helst efter som de sover så tungt. 8)

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"