Schema för 5 månaders kille efterlyses

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sus1

Schema för 5 månaders kille efterlyses

Inlägg av Sus1 »

Han sover just nu ganska bra på nätterna men på dagtid blir det troligen för lite sömn totalt sett. Överväger en kur inkl byte till magläge.

Ang schema så vaknar han f n kl 7. Den 15 augusti (fyller 5 månader då) börjar storebror på dagis igen och de tider vi då behöver passa är hämtning kl 14.30 mån-ons och kl 13.30 tors. Det tar 20 min att gå till dagis med vagnen. Det går inte att sova på mage i vagnen. Om det ska sovas alls i samband med hämtningarna så bör det nog bli fråga om något kortare pass.

Sova för natten bör ske kl 19.30.

Han har nyss börjat få puré på förmiddagen och lite gröt på eftermiddagen, endast smakportioner ännu. Det går fint så portionerna blir nog större rätt snart. Han ammas och får ersättning som tillägg, snart blir det nog en del välling till kvällsmat också. Grabben är rejäl, vägde 8,5 kg på 3-månaderskontrollen.

Tacksam för lite hjälp på traven med bättre rutiner!
Lillkille född 110315, planerad kurstart torsdag kväll 110811
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Schema för 5 månaders kille efterlyses

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Sus1 skrev:Det går inte att sova på mage i vagnen.
Fixa en vagn som går att sova i :!: Det finns billiga begagnade på Blocket, exempelvis, gamla hederliga rymliga och plana.

Det är ju trots allt vagnen som är till för barnet, inte tvärtom, om du förstår :mrgreen:

Och särskilt om nu dagis ska sätta villkoren för er vardag (sade hon surt :evil: ) måste lillebror kunna få sina lurar både ute och inne. Liksom han måste kunna vara vaken både ute och inne. En vagn som går att sova i så skönt (och länge nog) är ett måste :!:

* * *

Schemat kräver sin lilla hjärngymnastik, men det klarar du fint =D> Här kommer ett stycke ur Internationella Sova hela natten ("Verktygslådan. När, var, hur?") till inspiration:

*SCHEMAT

Tänk med papper och penna. Börja med att bestämma när natten ska infalla, så att det passar familjelivet. Och hur lång ska den vara? Tolv timmar, elva eller elva och en halv?

Fortsätt med måltiderna. Sikta på fyra rejäla mål om dagen med tre timmars mellanrum, eller tre och en halv, samt en såkallad nattslurk alldeles före läggningen. Nattslurken är undantaget som bekräftar regeln: den kan komma så tätt som en timme inpå ”middagen”.

Gå sedan vidare till dagslurarna. I Barnet och sömnen såg du sömnbehovet per dygn specificerat för de olika åldrarna. Här får man räkna lite: väljer man till exempel 11,5 tim natt för sin sju-åttamånaders älskling, återstår tre timmar av det sammanlagda dygnsbehovet på 14,5 timmar att fördela på förslagsvis tre dagslurar.

Naturliga sömnrytmpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim. Efter dem seglar barnet upp till ytan, så att säga, och är lättväckt i stället för motsatsen.

Tänk och pussla noga! Schemat ska vara så väl genomtänkt, att du inte ens drömmer om att justera det förrän allra tidigast efter uppföljningsveckan. När du väl ”spikat” det, får det inte ifrågasättas!

Här följer några exempel på hur ett schema kan se ut:

PHILIP, fyra månader. Sammanlagd sömn: 15,5 tim / dygn.

Natt kl 20 – kl 7.
Äta kl 7
Sova kl 8.30 – 10 (1,5 tim)
Äta kl 10
Sova kl 11.30 – 13 (1,5 tim)
Äta kl 13
Sova kl 15 – 15.45 (45 min)
Äta kl. 16
Sova kl 17.45 – 18.30 (45 min)
Äta / nattslurk kl 19.30
Sova natt kl 20.

Här infaller måltiderna – som bör pågå under högst en timme åt gången (redan om en månad är lille Philip nere i högst trekvart) - med tre timmars mellanrum konsekvent. Det, tillsammans med det faktum att natten är elva timmar lång och inte tolv, gör att det blir en smula långt till nattslurken. Som därför kanske måste förstärkas med lämpligt tillägg utöver bröstmjölken, om barnet ammas.

Det är sådana funderingar man får ägna sig åt, när man gör upp sitt schema!

* * *

EMMA, fem månader. Sammanlagd sömn: 15 tim 15 min

Natt kl 20 – 7
Äta kl 7
Sova kl 8 – 8.45 (45 min)
Äta kl 8.45
Sova kl 9.45 – 10.30 (45 min)
Äta kl 12
Sova kl 13 – 15 (2 tim)
Äta kl 15
Sova kl 17 – 17.45 (45 min)
Äta / nattslurk kl 18.30
Sova natt kl 20

Plats för fler funderingar, som du ser. Här infaller första luren redan en timme efter natten, och andra målet kommer tidigare inpå det första än de stipulerade tre timmarna – det är bara en timme och trekvart emellan dem.

Detta beror på att lilla Emma visat sig så pass morgontrött i hela sitt lilla liv att hennes pappa och jag fick ta det i beaktande, när vi gjorde upp hennes schema. Andra målet blev en andra frukost.

En månad senare, när Emma var sex månader, justerades schemat, eftersom barnet blivit större. Nu kortade pappa ner eftermiddagsluren till 20 minuter.

Efter ytterligare en månad, när lilla Emma var sju månader, slopade familjen eftermiddagsluren helt och lät natten börja kl 19. Så fick Emma sina tolv timmars nattsömn.

Den långa middagsluren mitt på dagen eller på tidiga eftermiddagen kan behållas i flera år, så planera gärna in den från början!

Ordningen under det första levnadsåret är att eftermiddagsluren faller bort först, därefter den andra förmiddagsluren (om det fanns någon) och sist den första.*

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sus1

Inlägg av Sus1 »

Tusen tack för svar.

Vagnfrågan är löst, jag kom på att vi faktiskt har ett sådant gammalt "skepp" som storebror haft som dagisvagn.

Just dagishämtningen känns som ett stort aber i planeringen. Jag har tänkt ändra, om det går, till att hämtningen sker kl 14 varje dag, så blir det åtminstone samma tid varje dag.

Frågan är om ett långt sovpass skall läggas så att lillebror får sova i vagn till och från hämtningen eller om det är bättre att han är vaken och pigg vid dessa promenader. Jag har läst på forumet att någon tyckte att man bör undvika alltför mycket promenerande under sovtiderna eftersom det riskerar att bli krångel av alltihop. Jag tänker att det finns risk att han blir störd på olika sätt om det ska sovas i vagnen till och från dagis.

Synpunkter mottages tacksamt!
Sus1

Inlägg av Sus1 »

Hej,
Jag har nu snickrat på ett förslag till schema enligt nedan.
07.00 Väckning
07.15 Mat
08.30-09.15 Sova 45 min
10.20 Mat
11.00-13.00 Sova 2 tim
13.00 Mat
13.40-14.30 Dagishämtning
15.00-15.45 Sova 45 min
16.45-17.30 Mat
19.30 Nattslurk och god natt

Synpunkter mottages tacksamt! Jag funderar lite över eftermiddagen, finns det risk för att det blir både för lite mat och för lite sömn? Dagishämtningen känns som ett elände, den påverkar helt klart dagen negativt.
/ Sus!
Sus1

Inlägg av Sus1 »

Nu har jag själv justerat schemat på så sätt att natten blev 12 timmar lång, börjar kl 19, och eftermiddagen på så sätt lite kortare. Den långa luren får bli kl 11.30-13.

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag! :D

Jag tycker schemat ser jättebra ut! Jättebra att du låter lillebror vara vaken då du hämtar den store på dagis, super! Promenader när man är vaken, som kan göras längre med åldern (mer upptäckande tillsammans längs vägen?) är superbra!

Sedan lite mellis när ni kommer hem, kanske tillsammans alla tre? Oavsett vad ni äter till mans om du är med så är det en trevlig stund tillsammans, och sedan kanske skjuta em-luren liiite lite. Kanske lägga den 16? Så kan storebror vara med dig, lite ensamtid och förbereda middagen tillsammans ni två, så får du in en stor portion, systematisk, social delaktighet också - superbra för den store och för dig! :wink:

Skriv också gärna i din signatur när lilleman är född samt när ni planerar att starta kuren, det blir lättare för oss att hjälpa till då.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sus1

Inlägg av Sus1 »

Tusen tack för svar.

Då flyttas eftermiddagsluren till kl 16. Det blir lite långt från tidigare målet men då får även lilleman äta något när vi kommer hem från dagis.

Sömnstatusen för närvarande är somnar kring 19.45, sömnig efter amning och ersättning. Somnar ibland själv och kan ligga vaken ett tag före, utan gnäll. Vaknar allt mellan tolv och fyra för amning en gång. Somnar om och vaknar kring fem när han får ligga med mig och vid bröstet till åttatiden. Tänker att jag behöver en kur för att bryta morgonovanan. Förväntar mig det största bekymret mellan 04-07 eftersom insomningen inte är något större problem just nu.

Dagslurarna är rätt krångliga just nu, vi har fastnat i ett promenadträsk där han somnar in när vagnen rullar och vaknar en massa gånger. Att somna av sig själv där vore ju toppen.

Han får ersättning till kvällsmål. Törs jag blanda i lite vällingpulver där redan nu? Det står ju från 6 mån på paketen.

Läser SHN-boken just nu, känner mig rätt förberedd.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

Du kan absolut köra välling nu, även den från sex månader. Han är ju 5 månader i princip. Gröt och fast mat kan du också införa nu, eller bör införa inför kuren - så tillvida att du inte har turen att kunna servera grädde från kroppen din. :wink: :mrgreen: :wink:

När han blir 6 månader kommer du märka att aptiten nästan inte kan mättas, då krävs det mat och massor av mat, helst fast till både lunch och middag, i stora mängder, samt gröt till mellanmål och frukost.

Men det tar vi då. :wink: 6månaders gröten kan vara lite lösande för magen, vi bytte fårn Semper till Nestle och tyckte den var snällare för magen, men avgör själv. :)

Läs på och förberede dig noga, öva ramsan när han inte kan höra dig. Röstlägen, volymer och tonfall - öva även buffning och solfjäder.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sus1

Inlägg av Sus1 »

Ok, nu har jag en konkret fråga.

Lillkillen ligger på rygg, ska jag ta bort mobilen som hänger över hans säng?

På kvällarna har jag tagit bort den men dagtid hänger den där. Den varianten som snurrar och spelar musik, vilket den givetvis inte gör när han ska sova, men jag för för mig att han blir lite uppjagad av den och vill försöka få tag på grejerna när han läggs i sängen för dagsvilor. Å andra sidan har han legat där själv ganska snällt rätt länge innan han har somnat och han har väl kanske lite att titta på där han ligger, i väntan på John Blund. Om han inte hade haft den förströelsen kanske han hade tappat tålamodet - en teori bara.

Mobil eller inte?
Sus1

Inlägg av Sus1 »

Jag svarar själv - mobilen togs bort. Han är ändå för stor för den, rör sig såpass mycket i sängen att han snart skulle börja rycka i den.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra. Han kan väl ha den när han ligger på rygg och leker, vaken? (För han sover väl på mage? Det underlättar rörelsefriheten kolkossalt.)

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sus1

Inlägg av Sus1 »

Den här killen sov ganska bra, på rygg, redan innan vi började med kur i torsdags. Kunde ibland somna själv men ville äta vid femrycket o sedan sova vid mig till åtta. Dagsovandet var struligare, somnade i rullande vagn o vaknade ett otal gånger. Dessutom saknades vettiga rutiner. Under sommaren har vi flängt runt på nöjen för storebror o lillen har mest fått hänga med. Ätande o sovande har blivit därefter.

Första kvällen provade jag magläge. Han skrek mellan kl 20-23 o sov bara korta svängar, att jämföra med att ha sovit alldeles utmärkt tidigare vid den tiden. Kl 23 lades han på rygg, drog en suck av lättnad o sov till 6.30. Det blir inget mer magläge för oss m a o.

Att följa schemat är toppen, behöver aldrig undra vad han behöver o oceaner av tid har frigjorts. Han somnar snällt själv på dagarna, ibland efter visst gnöl o när jag någon gång gått in o strukit honom över ryggen (han läggs på sidan) men han har alltid somnat efter max 10 min. Även det långa passet går bra, förutom igår när han vaknade 35 min för tidigt riktigt arg o vägrade somna om.

Jag ramsar och bekräftar, har dock inte märkt någon direkt reaktion på detta än.

Han har sovit/legat vaken för sig själv utan att skrika från 19.30-07.00 en natt. Någon morgon har han vaknat 04.45 tvärarg. Andra morgnar har det varit prat både länge och väl som så småningom ökat i intensitet. Jag har då gått in både före och efter sammanbrottet, låtit honom äta några minuter på ena bröstet och sedan lagt honom igen vaken och ramsat ut, vilket han nöjt sig med till 07.

Aptiten har ökat rejält. Till lunchen idag tog han en hel burk majspuré och 1/3 burk plommon. Att hinna få i sig detta, samt amma ett bröst, inom en halvtimme innebär viss utmaning. Mamma har lärt sig mata som en maskin.
Han äter gröt, nästan en hel portion, och fruktpuré på eftermiddagen samt får 1 dl välling + ersättning som nattslurk. I övrigt amning/ersättning. Nattslurken var svår att få i honom igår.

Frågor: Bör jag redan nu införa ytterligare ett fast mål? Gröt eller barnmat o när på dagen? Blev fem månader i måndags.

Vi hade tänkt lillen sova tillsammans med storebror 2 år 8 mån så småningom när lillen sover bra. Men storebror vill ha lampa på och lillens sovhörna mörkläggs just nu enligt konstens alla regler! Vad göra?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Angående maten så låter det i mina öron som om han äter bra. Jag skulle lugna mig med ytligare ett mål "riktig" mat.

Klurigt det där med lampan. Är det vid insomning som storebror har lampan tänd? Kanske det går att mörklägga lillebrors hörna ordentligt och storebror har en svag lampa som också är avskärmad. Men det bästa kanske är att lära båda att somna mörkt?

Låter som om du förbereder dig väl inför kuren, det är A och O för en lyckad kur tycker jag.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Sus1

Inlägg av Sus1 »

Eftermiddagsluren kl 16-16.45 har börjat krångla. Jag får för mig att lillen kanske inte är helt mätt i magen. Han äter gröt kl 13 och lite fruktpuré som mellanmål kl 14.30. Mellanmålet kan jag flytta fram till kl 15 utan problem, och ge mer, men kan jag också tidigarelägga sovandet till kl 15.30-16.15? Han läggs kl 19.30. Har upplevt honom som gnällig mellan kl 15-16, kanske både trött och hungrig helt enkelt. Till saken hör att 13-målet inte kan flyttas fram.
Sus1

Inlägg av Sus1 »

Hej,
Imorgon torsdag är det alltså 14 dagar efter kurstart - på rygg. Det har gått jättebra, men numera har sista luren kl 16 börjat att gnissla. Han är så glad och nöjd resten av dygnet, och somnar snällt de andra lurarna och för natten, men just här är han riktigt arg och till slut ledsen. Luren har missats helt flera gånger nu. Jag funderar på om han möjligen kan vara hungrig eftersom det senaste stadiga målet var kl 13.

Schemat nu:
7 God morgon, amning, 1/2 portion gröt
8.45-9.30 Sova 45 min
10.20 Amning ett bröst, 2/3 burk grönsakspuré, fruktpuré
11-13 Sova 2 tim
13 Amning ett bröst, 1/2 p gröt
15.30 Mellanmål: ersättning och fruktpuré
16-16.45 Sova - bekymmer
16.45 2/3 burk grönsaktspuré, fruktpuré
19 Nattslurk amning och ersättning/välling
19.30 Skratt och godnatt

Skulle möjligen detta bli bättre?
Mat enligt ovan kl 7, 10 och 13. Hoppa över mellanmålet och istället äta middag kl 16. Sova kl 16.30-17.15. Frågan är om han orkar att vara vaken mellan kl 13 och 16.30? Är han för trött för att äta middag kl 16? Blir det för långt mellan middagen och nattslurken? Det tror jag i och för sig inte gör något eftersom han ibland inte tar något alls av ersättning/välling.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"