Lillasystern vill inte lägga sig tidigare an storebror
Lillasystern vill inte lägga sig tidigare an storebror
Vi har haft insomningsstrul med vår 15 månaders dotter de senaste veckorna och det blir allt värre. Vi har tagit upp henne ibland och sedan lagt henne tillsammans med storebror (knappt 3 år) som vi brukar lägga en halv timme senare. Andra läggningen har då funkat ganska bra, hon accepterar nog att det är sovdags när storebror också lägger sig. Men nu är frågan om vi inför detta som regel, att de alltså alltid läggas samtidigt. Visst vore det skönt, och det skulle nog lösa problemet. Men å andra sidan finns det skäl för att vi hittills lagt storebror senare. Han sover 11 timmar natt och 2 timmar middag. Dottern däremot 11, 5 timmar natt och 2 timmar middag. Om vi lägger dottern senare får hon för lite sömn, och vi vill inte utvidga middagssömnen. Om vi lägger sonen tidigare, får han för mycket nattsömn. Och vi vill inte korta ner hans middagssömn för att då skulle dottern vakna med honom efter 1,5 timmar. Dessutom sitter och läser/målar vi med honom i ca. 20 minuter innan läggdags, vilket är en fin lugn stund, och om vi bibehålla detta skulle vi inte hinna lägga honom tidigare. Sedan kan det också ta ett tag tills vi fått honom in i sängkammaren (kissa, blöja på, in i rummet, in i sängen, det behövs lite tjat för trotsbarnet, men det tillhör nästan rutinerna). Och så har han blivit van med att han får en god natt sång när han ligger i sängen (lillasystern har då aldrig vaknat till), men lillasystern måste man fortfarande bara lägga och sedan lämna rummet (tror jag i alla fall). – Men kan det vara så pass komplicerat att lägga en dryg ettåring och en knappt treåring samtidigt? Nu funderar vi på om vi ska få henne acceptera att hon måste lägga sig tidigare än storebror eller att ändra på rutinerna och fixa ihop ett nytt schema. Vi är tacksamma för lite tipps Har ni haft lite erfarenhet med yngre syskon som inte vill lägga sig tidigare (om det nu är skälet för att hon skriker)? Och hur praktiserar ni gemensam läggningen med ett en liten och ett barn i trotsåldern?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Re: Lillasystern vill inte lägga sig tidigare an storebror
Jag skulle tro att du lättare skulle få respons på detta inne på Kurforum - Säkra sovare exempelvis. Själv har jag alltid lagt dem samtidigt, utan besvär, kittlat eller jagat in dem tillsammans. Innan lilltufsan kunde gå fick hon vara raket och jaga in storebror. Men har man olika tider så kan jag inte se att det inte skulle fungera lika väl det, bara man agerar som att det är naturligaste saken i världen och tingens ordning. Men vill du få konkreta tips från andra i samma situation kanske Kurforum fungerar bättre.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack , Ewa!
Rosine
-
Umm 'AbdurRahmân
Hej!
Introducerar med mitt första inlägg på forumet *Ler*
Jo, jag hade själv samma rutinproblem här hemma.
Dem delar rum. Men jag löste/löser det oftast med
att "låta" Stora gå och lägga sig först,
och efter en ca 15 min. ta in Liten
- då Stora somnat, annars är Liten så vaken
på om Stora sover eller ej.
I början la jag dem samtidigt, och det gick jätte bra,
God will, men så upptäckte ju Liten
hur mysigt det är att prata lite med varandra
från sängarna - men som inte riktigt blev godkänt
från den Stores sida (och började komma ut och beklaga sig)
Så så fick (permanent eller ej?) det bli - Stora först, sen Liten.
Eller tvärtom - om Liten visar kan-slockna-när-som-helst-sidan till *Blink*
Lycka till!
Och kanske en korrigering i schemat löser det hela.
Introducerar med mitt första inlägg på forumet *Ler*
Jo, jag hade själv samma rutinproblem här hemma.
Dem delar rum. Men jag löste/löser det oftast med
att "låta" Stora gå och lägga sig först,
och efter en ca 15 min. ta in Liten
- då Stora somnat, annars är Liten så vaken
på om Stora sover eller ej.
I början la jag dem samtidigt, och det gick jätte bra,
God will, men så upptäckte ju Liten
hur mysigt det är att prata lite med varandra
från sängarna - men som inte riktigt blev godkänt
från den Stores sida (och började komma ut och beklaga sig)
Så så fick (permanent eller ej?) det bli - Stora först, sen Liten.
Eller tvärtom - om Liten visar kan-slockna-när-som-helst-sidan till *Blink*
Lycka till!
Och kanske en korrigering i schemat löser det hela.
Storasyster -08
Lillasyster I -10
Lillasyster II -11
BF 131009
Hej Umm 'AbdurRahmân, tack för att du meddelar dina erfarenheter. Vi har nu börjat att hjälpa lillasyster genom att spela lite musik när vi lägger henne. Då verkar hon kunna acceptera bättre att det är läggdags, hon kan lyssna på musiken (som spelar utanför barnens sovrum) och somnar fint.
Rosine