Vad gör vi för fel??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
erics föräldrar

Vad gör vi för fel??

Inlägg av erics föräldrar »

Hej och tack för ert underbara arbete här på forumet. Jag har tidigare kurat min lille son som numera är tre år och en säker sovare. Vi har fått ytterliggare ett barn som idag är tre och en halv månad gammal. Vi har kört enligt standardmodellen och spikade ett schema för ca två månader sedan. Men- dessvärre fungerar det inte alls lika problemfritt som med sonen. Jag helammar och försöker trruga men det går inge vidare, hon är glad och nöjd men går upp ganska sparsamt i vikt ca 140 g den senaste månaden. Ammar en gång per natt (kl 3) eftersom hon går upp så lite i vikt, planerar att sluta med det när hon blir ca 5 mån. Ger lite smakportioner en gång per dag. Vägrar ersättning med flaska. Så här ser vårt schema ut:

7.00 Godmorgon + mat
9.00 sova lur 2 tim
11.00 mat+ vakentid
13.00 sova lur 2 tim
15.00 mat+ vakentid
17.00 sova lur 20 min
17.20 mat+ vakentid
19.00 nattslurk
19.30 God natt
03.00 nattmål (ca 20 min)

Vi får alltid vagna vid lurarna, i bästa fall kanske endast fem minuter, i sämsta upp till 40. Ibland går dagslurarna bra och sista luren dåligt ibland tvärsom. Hon har dessutom börjat vakna innan kl sju på morgonen vilket hon inte gjort tidigare. När hon väl somnar om kvällarna fungerar dock nattsömnen väldigt bra. Vad gör vi för fel??? Mycket tacksam för hjälp
Eric 4 juni 08 född i v.37+4
Mumsan 23 april 11 född i v.39+1
Clara Cecilia

Re: Vad gör vi för fel??

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej och hjärtligt välkomna till Späda och Små!

(Först av allt får jag be er att lägga till nya stjärnans födelsedatum i er signatur, det blir så mycket enklare för alla som svarar att kunna se direkt vilken ålder ni har för dagen :D )

Jag tycker inte alls att det låter som ni gör några stora fel! Jag har några frågor och så tar vi det därifrån ok?

:arrow: har ni läst Barnaboken? Om inte, låna eller köp - den är guld värd även åren framöver. Och har ni den hemma läs om tre-fyra månaders åldern.
:arrow: sovläge på mage med larm? (Alla lurar?)
:arrow: hur ser dagarnas vakentid ut? Social delaktighet och utevistelse?
:arrow: vilka smakportioner står på menyn och hur tas dom emot? :D
:arrow: är det Helt mörkt i hennes sovrum?

:!: Sist men inte minst så har ni lite mycket sömn på schemat :shock: :lol: . Rekommendationen för 3-4 månaders är 15,5 timme och på ert schema har ni 15,5 + 20 minuter om jag läser rätt. Många små ligger i överkant på sömnen och behöver det men två st 2 timmars lurar tycker jag verkar vara i mesta laget. Kolla förslag på fördelning av timmar här:

Tröttis:
3-4 mån (15,5 timmar)
12-45-2-45

Piggis:
3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20

Många små visar att det är dags att minska dagssömnen just genom att lurar börjar trassla. Jag skulle korta morgonluren till 1,5 timme bums. Lunchluren vill man ju ha kvar ett bra tag och eftermiddagsluren brukar falla bort först.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
erics föräldrar

Inlägg av erics föräldrar »

Hej och tack för snabbt svar!

Barnaboken har vi behöver dock läsa på lite igen känner jag.

Inget larm och ingen magsovare :oops:, får erkänna att jag är lite rädd för att lägga henne på mage och har väl blivit skrämd av rapporterna om att maglarmet inte alltid fungerar som det ska.....

Vakentiden fylls av egen tid på olika platser i huset där jag hängt upp roliga saker att titta och känna på. Försöker göra henne socialt delaktig vid ex lunch då hon får sitta med och ha en sked i handen som hon kan tugga på (detta kan jag dock bli bättre på). Har börjat ta med henne ut nu när värmen inte är lika påfrestande, hon får då hänga framåtvänd i selen på min mage, detta verkar hon uppskatta.

Har enbart smugit igång med smakportionerna ca 2 tsk vid lunch efter ammning, har testat banan och potatis. Hon slukar det utan att blinka och blir lite sur när jag slutar. Har dock inte vågat ge henne mer eftersom hon inte är riktigt fyra månader ännu. Vad tror ni jag kan öka lite?

Hon sover alltid i vagn, dag som natt, med ett mörkläggningslakarn som släpper in luft. Har funderat på att flytta henne till spjälsäng på natten men är rädd att det ska trassla till det ännu mer. Känns som att vi hamnat i ett vagningsträsk, funderar på att börja mer med ramsa och buffning, vad tror ni?

Kommer genast att justera sovtiderna :D !
Eric 4 juni 08 född i v.37+4
Mumsan 23 april 11 född i v.39+1
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej! :)
erics föräldrar skrev: Inget larm och ingen magsovare :oops:, får erkänna att jag är lite rädd för att lägga henne på mage och har väl blivit skrämd av rapporterna om att maglarmet inte alltid fungerar som det ska.....
Mm, jag hoppas att du är medveten om att våra små kan drabbas av PSD även om de ligger på sida och på mage. Ett larm tycker jag absolut man ska ha oavsett hur lilla barnet sover. Sen föredrar jag själv att ha dem att sova på mage både för att de sover bättre men även för att det främjar hjärnans utveckling.
Vi har ju brandlarm i våra bostäder men det är ju ingen som kan garantera att de fungerar till 100 procent.
erics föräldrar skrev:Vakentiden fylls av egen tid på olika platser i huset där jag hängt upp roliga saker att titta och känna på. Försöker göra henne socialt delaktig vid ex lunch då hon får sitta med och ha en sked i handen som hon kan tugga på (detta kan jag dock bli bättre på). Har börjat ta med henne ut nu när värmen inte är lika påfrestande, hon får då hänga framåtvänd i selen på min mage, detta verkar hon uppskatta.
Låter som ett bra upplägg tycker jag. Jag brukar ha så små liggande på köksbordet när vi andra äter, eller på diskbänken när jag fixar där. Det gäller bara att ha full koll så det inte trillas ner. När jag är i badrummet och fixar tvätten med de andra barnen är småttingen med och ligger någonstans i tvätthögen. :wink:
erics föräldrar skrev: Har enbart smugit igång med smakportionerna ca 2 tsk vid lunch efter ammning, har testat banan och potatis. Hon slukar det utan att blinka och blir lite sur när jag slutar. Har dock inte vågat ge henne mer eftersom hon inte är riktigt fyra månader ännu. Vad tror ni jag kan öka lite?
Kör på du, sluta mata när hon själv säger stopp. Vi börjar alltid med smakportioner och gröt när de små är 3,5 mån och vid 4 mån äter de riktigt stora portioner och sover dessutom väldigt gott.
erics föräldrar skrev:Hon sover alltid i vagn, dag som natt, med ett mörkläggningslakarn som släpper in luft. Har funderat på att flytta henne till spjälsäng på natten men är rädd att det ska trassla till det ännu mer. Känns som att vi hamnat i ett vagningsträsk, funderar på att börja mer med ramsa och buffning, vad tror ni?
Vagningsträsk är ju urtråkigt att plaska omkring i, ta er därifrån bums. Mer förtroende till det lilla barnet, vagna tills det är tyst, avsluta med ett skak och en dunk i handtaget. Gå sedan och pyssla med något viktigt, gärna något som låter, tex dammsugning. Lyssna av barnets reaktion och vagna igen om det behövs. Det gäller att sluta i tid och inte ingripa för tidigt. Nu ska man kunna somna gott alldeles på egen hand. Introducera ramsan nu så kommer överflyttningen till spjälsängen inte vara något problem alls.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"