Trotsig 5-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MammaAnnelie

Trotsig 5-åring

Inlägg av MammaAnnelie »

Jag har en femårig dotter som stundoms gör mig så glad och lycklig för att en liten stund senare driva mig till vansinne.. Värst är det på morgnarna samt när jag hämtar henne på dagis. Det är som att hon älskar att reta upp mig, jo, jag vet, allt för att testa gränserna. Detta förekommer i princip bara mot mig, inte mot hennes pappa som inte är lika lättirriterad som jag och för det mesta lyckas skämta bort alltihop (vilket har lett till att han är "favoriten" som hon skriker efter när hon blir arg). Jag känner mig som världens sämsta mamma och tänker ibland med sorg i hjärtat att allt hon kommer att minnas från sin barndom med mig är skrik o bråk.
Som ex: I morse skulle hon ta på kläderna och trosorna dög inte, jag hämtade nya och sen tog det en hel evighet innan de kom på. Dåligt morgonhumör som jag har blev jag mer o mer irriterad av att tjata på henne att vi måste till dagis. Sen kunde hon inte välja klänning. För att reta mig tar allt en evinnerlig tid att göra allting och jag börjar till sist skrika åt henne (jag vet att det är opedagogiskt men jag blir så frustrerad att jag inte klarar av att göra nåt annat). Hon gråter/gnäller och sen ska hon inte ta på sig skor, kofta o går barfota till bilen. Gråter o gnäller hela vägen till dagis. När jag ska lämna henne byter det till att hon inte vill släppa iväg mig och kramar mig hårt och håller fast.

Jag funderar ofta på vad som jag gjort fel och hur jag ska komma till rätta med dessa trots-utbrott. Hon kan bli tjurig för minsta lilla tillsägelse, ibland skitförbannad för att hon inte lyckas med nåt och är allmänt tjurig utan att säga varför. För att två minuter senare vara världens solstråle.

Några tips i hur man allmänt lindrar trotsen och lyckas att själv behålla lugnet?
Fanny_carlsson

Re: Trotsig 5-åring

Inlägg av Fanny_carlsson »

För att unvika klädproblemet. Välj på kvällen och lägg fram dem.
Hemma bestämmer jag några kläder, kanske byxor och sedan får hon välja tröja.
IDA 070201
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Utnyttja den kloka, världsvana unge som ju en 5-åring är, och som ju säkert finns bara ni hittar bättre kommunikationsvägar. Ge henne i uppdrag, som Fanny skriver, att plocka fram sin utstyrsel kvällen innan exempelvis. Gå igenom vad dagen har att bjuda på och vad det kan tänkas kräva av kläderna och lämna valet till henne. Och fler uppdrag för henne att sköta på egen hand. Finns ingen så kompetent som en 5-åring som också underbart gärna vill berätta i detalj sedan hur de utförde sitt uppdrag, nöjda med att de så totalt behärskar världen omkring sig.

Fler tips i Barnaboken (läs kapitlet om 5-åringen som är så på pricken) samt under våra favoriter här inne. Exempelvis Gå i pakt med barnet, Förhållningssättet. Och återkom med funderingar om det dyker upp några.
:D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
MammaAnnelie

Inlägg av MammaAnnelie »

Tack för tipsen! :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"