Hej!
Mitt första inlägg i detta forum...
Har en son på snart 8 månader som under hela sitt unga liv har vaknat flera gånger per natt. Nu är det ca 6-9 ggr/natt. Som värst har det varit upp till 20 ggr/natt och som bäst 4 ggr/natt (kan räkna på en hand). Är minst sagt trött på att inte finnas till 100% mentalt för honom och njuter nog inte så mycket som jag "borde" av att ha barn.
Ända sen han föddes har vi tagit upp hans (och våra) sömnproblem på BVC. Först hade han kolik(?!?) i 4 1/2 månad, då blev vi tillsagda att avvakta tills den hade gått över. När han var ca 6 1/2 månad och vi hade "avvaktat" klart (tyckte vi), fick vi rådet att ta hjälp av nära och kära, vilket vi har gjort.
Förra veckan fick jag rådet att boka tid hos barnpsykolog. De ska höra av sig inom fyra veckor och ge mig en tid. Läste om utbrände Tom (då 8-månader) på Anna Wahlgrens hemsida och kände igen mig en hel del. Vi vill prova på denna metod innan vi tar till så drastiska metoder som Lergican eller annan medicinering.
Nu undrar jag om någon med barn i ungefär samma ålder, som har genomgått kuren eller håller på, skulle kunna ge mig lite schemaförslag att utgå ifrån när jag gör vår lilla killes schema? Dessutom undrar jag förstås hur det har gått för er/går för er!?
Dessutom har jag undrat över om orsaken till hans sömnproblem kan bero på att han under sina första 2 levnadsdygn på BB, blev väckt och "tvångsmatad" och stucken i foten pga blodprov för låg blodsockerhalt 1 ggr/h? Vad har ni andra föräldrar med liknande problem för teorier om varför era barn sover dåligt? Eller ska man strunta i varför och bara se framåt?
Vill jättegärna komma i kontakt med andra föräldrar! Är så trött på att vara trött och behöver "träffa" andra normala föräldrar med detta problem (eftersom jag inte har stött på några andra föräldrar med barn med liknande sömnproblem).
Mvh,
Lotta
PS. Håller på och läser Sova Hela Natten för andra gången nu. Vill verkligen vara peppad, redo och förberedd innan jag sätter igång. DS.
Aldrig vaknat färre än 4 ggr/natt, som mest 20 ggr
hej!
det är jättebra att du läser boken, när du trott att du fattat, läs en gång till!
vi kurade vår dotter när hon var 5 månader, hon hade inte varit "jättestökig" på nätterna, men jag fick ett diskbråck under graviditet och hade ont hela tiden, att inte få sova gjorde inte saken bättre. när jag väl hade blivit opererad så satte jag igång. maken var väl sådär intresserad...
jag läste och läste och läste.... min man var väl måttligt intresserad men jag är av naturen ganska envis och jag hade bestämt mig. gjorde upp ett schema för henne. Det schema vi gjorde när hon var 5 mån höll hon sedan till hon var drygt 10 månader, vår lilla dotter kom nämligen fram till att hon verkligen gillade att sova.... (nu har vi bestämt oss för att ändra och ha henne sovandes vid två tillfällen om dagen istället, det schemat ser du också här nedan)
Schema Rut 5 mån
7 upp, gröt
10.30 lunch, riktig mat
12-13.30 sova, vila vila sov så gott
14 gröt
16.30-17.10 sova, vila vila sov så gott
17.30 mat
18.40 välling
19, Natti natti sov så gott
hon gillade verkligen att sova när hon väl "fattade" när, var och hur man gör.
hennes schema idag ser ut så här:
7 upp, gröt
9.45-1015 ensamlek
10.15 lunch
11-12.40 sova, vila vila sov så gott
13.30 gröt
15.45-16.30, sova, vila vila sov så gott
17 middag
18.40 välling
19 sova
du får gärna maila mig om du vill diskutera vidare och om du har frågor om själva kuren. mtn@spray.se
ha det gott!
man behöver inte ngt lycka till, vid kurning, det är bara att man är påläst, har rätt attityd, en smula envis och en stor tro på sitt barn!
malin
det är jättebra att du läser boken, när du trott att du fattat, läs en gång till!
vi kurade vår dotter när hon var 5 månader, hon hade inte varit "jättestökig" på nätterna, men jag fick ett diskbråck under graviditet och hade ont hela tiden, att inte få sova gjorde inte saken bättre. när jag väl hade blivit opererad så satte jag igång. maken var väl sådär intresserad...
jag läste och läste och läste.... min man var väl måttligt intresserad men jag är av naturen ganska envis och jag hade bestämt mig. gjorde upp ett schema för henne. Det schema vi gjorde när hon var 5 mån höll hon sedan till hon var drygt 10 månader, vår lilla dotter kom nämligen fram till att hon verkligen gillade att sova.... (nu har vi bestämt oss för att ändra och ha henne sovandes vid två tillfällen om dagen istället, det schemat ser du också här nedan)
Schema Rut 5 mån
7 upp, gröt
10.30 lunch, riktig mat
12-13.30 sova, vila vila sov så gott
14 gröt
16.30-17.10 sova, vila vila sov så gott
17.30 mat
18.40 välling
19, Natti natti sov så gott
hon gillade verkligen att sova när hon väl "fattade" när, var och hur man gör.
hennes schema idag ser ut så här:
7 upp, gröt
9.45-1015 ensamlek
10.15 lunch
11-12.40 sova, vila vila sov så gott
13.30 gröt
15.45-16.30, sova, vila vila sov så gott
17 middag
18.40 välling
19 sova
du får gärna maila mig om du vill diskutera vidare och om du har frågor om själva kuren. mtn@spray.se
ha det gott!
man behöver inte ngt lycka till, vid kurning, det är bara att man är påläst, har rätt attityd, en smula envis och en stor tro på sitt barn!
malin
kör - det funkar
Hej du
vi hade likadant, vårt andra barn vaknade lika ofta, första gången alltid 45 min efter att han hade somnat. Efter sju mån var vi väldigt trötta desstum med en liten två åring som också ville ha mycket uppmärksamhet och som sover bra men inte varje natt.....
I alla fall vi hade försökt lite allt möjligt, så här i efterhand säkert lite för ikonsekventa.
Vår erfarenhet är att ni mentalt måste vara superladdade och pålästa, stötta varandra när det blir ett bakslag, låta den andra kanske sova borta nån natt för att vila upp sig och varva. För oss blev det mycket bättre efter 3 nätter det höll i sig, sen kom ett bakslag efter en vecka men efter två veckor sov han sju till sju. Det händer ju fortfarande att han vaknar upp men vi vet vad vi ska göra och han somnar om - en trygghet för alla.
Spika ett dagsschem - vid den här åldern har han väl redan lite tider. Anpassa efter dom, lägg det långa sovpasset efter lunch.
Lycka till - det funkar och det är så fruktansvärt skönt när ni har kommit dit, ge inte upp
Anna N
vi hade likadant, vårt andra barn vaknade lika ofta, första gången alltid 45 min efter att han hade somnat. Efter sju mån var vi väldigt trötta desstum med en liten två åring som också ville ha mycket uppmärksamhet och som sover bra men inte varje natt.....
I alla fall vi hade försökt lite allt möjligt, så här i efterhand säkert lite för ikonsekventa.
Vår erfarenhet är att ni mentalt måste vara superladdade och pålästa, stötta varandra när det blir ett bakslag, låta den andra kanske sova borta nån natt för att vila upp sig och varva. För oss blev det mycket bättre efter 3 nätter det höll i sig, sen kom ett bakslag efter en vecka men efter två veckor sov han sju till sju. Det händer ju fortfarande att han vaknar upp men vi vet vad vi ska göra och han somnar om - en trygghet för alla.
Spika ett dagsschem - vid den här åldern har han väl redan lite tider. Anpassa efter dom, lägg det långa sovpasset efter lunch.
Lycka till - det funkar och det är så fruktansvärt skönt när ni har kommit dit, ge inte upp
Anna N
fral
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022