Hej! är nu på dag 11 med min 6mån dotter och så här är läget: hon har ännu inte sovit en hel natt men som bäst har hon bara vaknat en gång, för det mesta vaknar hon 2-3 gånger. det är klart mycket bättre än före kuren men..
på dagen har vi tre tupplurer (45min 1,5h, 45min) första tuppluren funkar i princip alltid. den långa tuppluren vaknar hon vanligtvis halvvägs och efter 15-20 min somnar hon om efter mycket möda. men ofta vaknar hon också/istället 5-10 minuter för tidigt och då får jag aldrig henne att somna om men brukar försöka ta upp henne när hon iaf är "lugn". sista tuppluren vaknar hon också mer eller mindre alltid 5-10min för tidigt med samma resultat som den långa tuppluren. hon har problem med allergi mot något förmodligen många saker men läkarna har hittils inte låtit oss göra pricktest..(uarg!!!!!) hittils misstänker jag mjölk, päron, citrusfrukter,nötter och majs men det är anyones guess really. hur som helst så vaknar hon nästan alltid av att det kliar och då tycker jag att ramsan har väldigt liten effekt. brukar till sist lyckas men det känns inte bra alls då det känns som att hon gråter sig till sömns och inte att hon somnar för att ramsan skulle vara någon som hellst tröst. det skär i mitt hjärta varje dag! men jag kan ju inte göra något åt att det kliar annat än att smörja henne många gånger om dagen?! hon äter inte så bra heller som jag önskar eftersom hon alltid blir ledsen när jag tar upp henne ur vagnen eller sängen oavsett om jag väcker henne eller hon är vaken. men det är ju tydligen meningen att hon alltid ska äta efter att hon sover eftersom alla uppenbarligen lagar sina scheman så, därav också vi, men hur får man ett barn att äta som redan är ledsen? jag försöker alltid få henne lugn först men det enda som hjälper är om jag ger henne mjölk från bröstet eller flaska. efter det kan jag få henne att äta lite fast föda men inte särskilt mycket. dom dagar som det kliar mindre äter hon bättre men resten av dagarna blir det inte så mycket så då ger jag mera mjölk efteråt för att hon ska hållas mätt tills nästa gång.
vad ska jag göra????!!!
tackar i förväg för tip!
vaknar av att det kliar
Re: vaknar av att det kliar
Hej
hoppar in här som allergiförälder. Om man faktiskt inte tål mjölk så skall man inte ha det. Så enkelt är det. Om det nu är det så blir det ju värre när du ger flaska eftersom all ersättning som finns i affären innehåller mjölk. Sen kommer det ju även över via bröstmjölken om du äter/dricker mjölk.
Men en sak vill jag säga. Ett pricktest på en så liten är väldigt osäkert och det är därför man många gånger inte gör det. Diagnos ställs genom att man utesluter och förhoppningsvis blir bättre och sen provar liten mängd. kommer då symtom tillbaka så är diagnos klar. MEn att utesluta mjölk är en stor sak och det är bäst att ha kontakt med läkare. om inte annat för att få mjölkfri ersättning också som om man köper det på apoteket, utan att det är utskrivet, är svindyrt. Men man kan ju alltid vända sig till en annan läkare vilket jag tycker att du skall göra om du känner att ni behöver det. Barnmottagningar brukar finnas på sjukhuset dit man hör. kan även finnas privata sådana liksom man kan hitta tex en privat vårdcentral.
Om du vill kan du på späda barn och små läsa om vår allergiresa
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=30
Hur sover juvelen? på mage med larm sover de flesta djupast.
hur har ni det med mörkläggningen?
förresten en 6 mån gammal dam behöver inte alls äta direkt efter sov. Sikta på 3,5-4h mellan målen. då är det lättare att få upp aptiten också.
vår sons schema (5,5 mån) i fall det kan inspirera.
07.15 vakna och frukost
9.15-10 sova 45
10.45 lunch
12-13.30 sova 1,5
14.15 mellis
15.45-16.30 sova 45
17.15 kvällsmat
18.45 kvällsvälling
19.15 god natt
lycka till
hoppar in här som allergiförälder. Om man faktiskt inte tål mjölk så skall man inte ha det. Så enkelt är det. Om det nu är det så blir det ju värre när du ger flaska eftersom all ersättning som finns i affären innehåller mjölk. Sen kommer det ju även över via bröstmjölken om du äter/dricker mjölk.
Men en sak vill jag säga. Ett pricktest på en så liten är väldigt osäkert och det är därför man många gånger inte gör det. Diagnos ställs genom att man utesluter och förhoppningsvis blir bättre och sen provar liten mängd. kommer då symtom tillbaka så är diagnos klar. MEn att utesluta mjölk är en stor sak och det är bäst att ha kontakt med läkare. om inte annat för att få mjölkfri ersättning också som om man köper det på apoteket, utan att det är utskrivet, är svindyrt. Men man kan ju alltid vända sig till en annan läkare vilket jag tycker att du skall göra om du känner att ni behöver det. Barnmottagningar brukar finnas på sjukhuset dit man hör. kan även finnas privata sådana liksom man kan hitta tex en privat vårdcentral.
Om du vill kan du på späda barn och små läsa om vår allergiresa
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=30
Hur sover juvelen? på mage med larm sover de flesta djupast.
hur har ni det med mörkläggningen?
förresten en 6 mån gammal dam behöver inte alls äta direkt efter sov. Sikta på 3,5-4h mellan målen. då är det lättare att få upp aptiten också.
vår sons schema (5,5 mån) i fall det kan inspirera.
07.15 vakna och frukost
9.15-10 sova 45
10.45 lunch
12-13.30 sova 1,5
14.15 mellis
15.45-16.30 sova 45
17.15 kvällsmat
18.45 kvällsvälling
19.15 god natt
lycka till
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Re: vaknar av att det kliar
Hej!
tack för svaret! eftersom jag misstänker mjölkallergi har jag redan varit på mjölkfri diet i två veckor och tagit d vitamin och calsiumtabletter. när jag matar henne från flaska ger jag utpumpad bröstmjölk eftersom jag vet att butiksersättning innehåller mjölk. för två veckor sedan tog vi också ett blodprov som skulle visa om hon reagerar på mjölk men har inte fått något svar ännu. vi har mörkläggningsgardiner men hon sover på rygg eftersom vi inte har något larm. hon har sovit rätt så bra under kuren och somnat om ganska bra tills det började klia mera de senaste dagarna. nu idag funkar ingenting. ramsan hjälper inte. i natt somnade hon om efter solfjädern men imorse vaknade hon två timmar för tidigt och somnade aldrig riktigt om mera än 5min i taget. på dagen har hon vaknat för tidigt från tupplurarna och det går inte att få henne att somna om. eftermiddagsluren när hon vaknade 30min för tidigt fick jag inte ens henne lugn med vagning utan tog tillsist upp henne skrikande när inget hjälpte och enda sättet att få henne lugn var att ge bröstet. det känns som att vi är på ruta ett igen
barnrådgivningscentralen är inte värt något, särskilt inte nu i semestertider. det har varit olika läkare varje gång och bara att få recept på bassalva tog flera veckor så jag har lust att vrida nacken av hela systemet!!!! jag antar att enda sättet är att gå privat men då får vi stå för hela kalaset själva eftersom försäkringen inte täcker något som har med hennes hud att göra.
tack för linken annars, jag ska läsa den så fort jag hinner.
en annan fråga också: om man har henne att sova utomhus och hon vaknar för tidigt för att hon bajsat, vad gör man då?
tack igen!
tack för svaret! eftersom jag misstänker mjölkallergi har jag redan varit på mjölkfri diet i två veckor och tagit d vitamin och calsiumtabletter. när jag matar henne från flaska ger jag utpumpad bröstmjölk eftersom jag vet att butiksersättning innehåller mjölk. för två veckor sedan tog vi också ett blodprov som skulle visa om hon reagerar på mjölk men har inte fått något svar ännu. vi har mörkläggningsgardiner men hon sover på rygg eftersom vi inte har något larm. hon har sovit rätt så bra under kuren och somnat om ganska bra tills det började klia mera de senaste dagarna. nu idag funkar ingenting. ramsan hjälper inte. i natt somnade hon om efter solfjädern men imorse vaknade hon två timmar för tidigt och somnade aldrig riktigt om mera än 5min i taget. på dagen har hon vaknat för tidigt från tupplurarna och det går inte att få henne att somna om. eftermiddagsluren när hon vaknade 30min för tidigt fick jag inte ens henne lugn med vagning utan tog tillsist upp henne skrikande när inget hjälpte och enda sättet att få henne lugn var att ge bröstet. det känns som att vi är på ruta ett igen
barnrådgivningscentralen är inte värt något, särskilt inte nu i semestertider. det har varit olika läkare varje gång och bara att få recept på bassalva tog flera veckor så jag har lust att vrida nacken av hela systemet!!!! jag antar att enda sättet är att gå privat men då får vi stå för hela kalaset själva eftersom försäkringen inte täcker något som har med hennes hud att göra.
tack för linken annars, jag ska läsa den så fort jag hinner.
en annan fråga också: om man har henne att sova utomhus och hon vaknar för tidigt för att hon bajsat, vad gör man då?
tack igen!