Hej,
Vi skulle vilja kura vår son som är snart 6 månader. Vi kurade storebror när han var 5 månader med fantastiska resultat, och vill förstås göra samma sak för lillebror!!
Men, lillebror Max har sedan han var två månader haft dålig viktuppgång pga att han äter för lite. Han har problem med förstoppning och gaser vilket gör att han tappar aptiten. Han är inskriven på Sachsskas uppfödningsenhet och vi kämpar med att få i honom tillräckligt med mat. Den enda gången han äter utan att kinka är på natten, vilket gör att vi inte är beredda att ta bort hans nattmål ännu (brukar inträffa runt 03.00). Ställer det till det för SHN-kuren? Jag menar att det blir ju säkert förvirrande för honom om vi tar upp och matar honom ibland när han vaknar och ibland inte.
Min andra fråga gäller kvällsslurken. Han kan inte äta när han är trött utan äter alltid direkt efter uppvak. Det gäller oavsett om han ammar, får flaska eller "vanlig mat". Fram tills nu har han somnat för kvällen i min famn och sen har jag ammat honom när han sover (han äter förvånansvärt bra i sömnen och trasslar inte alls då) och sen lagt ner honom sovande i sängen. Så kan jag ju förstås inte göra om vi ska kura honom, men då vet jag inte heller hur jag ska kunna få i honom någon mat inför läggningen i vaket och trött tillstånd.
Jag vore så tacksam för era tankar och idéer på hur vi ska kunna kura Max på bästa sätt!
Tusen tack på förhand!
/Helena
Inför kurstart: frågor om kvällsslurk och nattmål
-
helena&felix
Inför kurstart: frågor om kvällsslurk och nattmål
HELENA&FELIX
Två söner:
Felix född 080724, kurstart 090102
Max född 110212, kurstart snarast möjligt
Två söner:
Re: Inför kurstart: frågor om kvällsslurk och nattmål
Hej
i och med att jag inte har någon erfarenhet av hur man hanterar barn som går upp dåligt i vikt varken med eget barn eller från yrkesroll vågar jag inte säga för mycket. Dock kan jag säga att när vi slutade med vår nattamning så började vår son äta MYCKET mer på dagen istället. Innan kuren åt han extremt ofta och väldigt lite varje gång. Efter kur åt han 7 gånger om dagen men mycket mycker mer vid varje måltid.
Jag förstår mycket väl er oro och vågar inte säga hur ni ska göra utan det bästa är kanske att först rådfråga läkare där ni är inskriven?!?
i och med att jag inte har någon erfarenhet av hur man hanterar barn som går upp dåligt i vikt varken med eget barn eller från yrkesroll vågar jag inte säga för mycket. Dock kan jag säga att när vi slutade med vår nattamning så började vår son äta MYCKET mer på dagen istället. Innan kuren åt han extremt ofta och väldigt lite varje gång. Efter kur åt han 7 gånger om dagen men mycket mycker mer vid varje måltid.
Jag förstår mycket väl er oro och vågar inte säga hur ni ska göra utan det bästa är kanske att först rådfråga läkare där ni är inskriven?!?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
frk Carlsson
Jag håller med Nat
. Och ja, aptiten har ju kommit som ett brev på posten i om att den goda och välgörande sömnen infunnit sig. Men det är som sagt svårt att säga ngt när man själv inte har tillräckligt med medicinska kunskaper el är insatt i ert specifika fall.
Dessutom - för att man ska kunna känna sig riktigt säker och trygg ("Attityden" du vet) så är det allra bäst att ni känner att ni är 100% säkra på att det kommer funka för er lille kille. Ni kan fråga här och få svar och sen kan ni ju fråga läkarna. Och sen är det ju bara ni som kan bestämma vilka svar som passar er bäst
I övrigt borde ni väl kunna köra på schematänk, erbjuda MKT mat (även om han nu inte alltid kanske äter lika mkt som ni vill pg a sina svårigheter
) mörkt rum, magläge etc etc. Sen att det inte är ngn renodlad kur må väl kanske vara, men då har det ju sina anledningar iaf tänker jag. Vem vet vad som händer längre fram (?) och då har ni redan grunderna att stå på tänker jag...
Hopas ni hittar tänk/sätt som passar er och att ni fattar beslut som känns rätt :thumbsup:
Mvh /Sanna
Dessutom - för att man ska kunna känna sig riktigt säker och trygg ("Attityden" du vet) så är det allra bäst att ni känner att ni är 100% säkra på att det kommer funka för er lille kille. Ni kan fråga här och få svar och sen kan ni ju fråga läkarna. Och sen är det ju bara ni som kan bestämma vilka svar som passar er bäst
I övrigt borde ni väl kunna köra på schematänk, erbjuda MKT mat (även om han nu inte alltid kanske äter lika mkt som ni vill pg a sina svårigheter
Hopas ni hittar tänk/sätt som passar er och att ni fattar beslut som känns rätt :thumbsup:
Mvh /Sanna
-
helena&felix
Tack för era kloka tankar! Ja, vi får kanske helt enkelt plocka de delar av SHN som funkar med tanke på omständigheterna och hoppas på att det vänder för Max snart och då kunna kura på riktigt.
Vi skulle så gärna vilja kura honom nu, innan han blir för stor, eftersom jag tror att det är lättare då. Jag tänker mig att det är svårare när barnen är mer medvetna och dessutom kan ställa sig upp i sängen osv, men samtidigt är det högst upp på prioriteringslistan att få i honom mat - om det så må vara på natten.
Vill också passa på att säga att vi är så glada att vi kurade storebror för nu 2,5 år sedan. Det är underbart att se att han fortfarande njuter så av sömnen och ofta själv ber om att få gå att lägga sig för att det är så mysigt. Stort tack till Anna W och alla andra som engagerar sig här på forumet!
/Helena
Vi skulle så gärna vilja kura honom nu, innan han blir för stor, eftersom jag tror att det är lättare då. Jag tänker mig att det är svårare när barnen är mer medvetna och dessutom kan ställa sig upp i sängen osv, men samtidigt är det högst upp på prioriteringslistan att få i honom mat - om det så må vara på natten.
Vill också passa på att säga att vi är så glada att vi kurade storebror för nu 2,5 år sedan. Det är underbart att se att han fortfarande njuter så av sömnen och ofta själv ber om att få gå att lägga sig för att det är så mysigt. Stort tack till Anna W och alla andra som engagerar sig här på forumet!
/Helena
HELENA&FELIX
Två söner:
Två söner: