Läste precis Annas tråd: "Det gick så bra i början... Vad gör vi för fel?!" som var hämtad ur boken. Men känner INTE att jag fick ngn hjälp.
Vi gjorde kuren för en månad sen med vår (nu 5 månaders) son Arvid. Till en början gick det bra. Redan efter tre nätter hade de vanliga 8-10 uppvaken reducerats till 2-3, och under uppföljningsveckan sov han 3, sen 5, sen 8 timmar i sträck. Och sen dess har han sovit antingen hela natten. alt. vaknat en gång i vargtimmen.
När allt hade satt sig efter uppföljningsveckan började vi slappna av lite. Vi följde såklart schemat men tog oss friheten att åka hem till kompisar och släkt, det är ju ändå semester. Hur som helst: allt har funkat bra tills sista veckan när Arvid har börjat vakna igen på nätterna vid tider han under en hel månad aldrig vaknat på. Exempelvis kl 23.30 eller 1.30. (Han somnar 20.30.) Och då kan han ibland ligga och skrika i en hel timme - hur mkt vi än buffar honom lugn håller det bara i sig i femton sekunder.
Jag tycker metoden är fantastisk men i Annas tråd "Vad gör vi för fel" tycker jag tyvärr bara att jag ser okonkreta floskler. Vi har ända sen uppföljningsveckan varit extremt försiktiga med att gå in/ramsa/buffa i onödan. Har VÄLDIGT svårt att tro att inte tryggheten finns där.
Så vad gör vi. Orkar inte få tillbaka mitt skrikiga barn!
Zzzzzzzzzzzzzzz
Bakslag!
Re: Bakslag!
Hej och välkommen till Forumet.
Det du beskriver är ni inte de enda som upplevt. Självklart ska man kunna åka till vänner och bekanta, det är ju en del av livet.
Men det gäller att hålla schemat, oavsett var ni befinner er. Om det blir uppvak på natten så är det RAMSAN som ska vara det verktyg ni använder er av. Att buffa lugnar för stunden men så fort ni slutar är det samma elände igen.
Träna på ramsan, se till att nå kommunikation med lilla barnet. Ramsa, lyssna av reaktionen och besvara den med ramsan. Det gäller att jobba på, att ge sig dän på att ni ska nå fram, då gör ni det.
Räkna med tre nätter innan ni fått till det hela igen, det tar tid att komma upp på banan igen.
Något annat att tänka på är om mörkläggningen av rummet barnet sover i är total, det ska vara kolsvart även på morgonkvisten. Kommer det in lite ljus talar det om för hjärnan att det är dags att vakna, så funkar små barn och även vi vuxna faktiskt.
Matintaget, en femmånaders liten unge kan äta enorma mängder. Mata i så mycket det bara går och så lite till, riktig mat ska det vara och mycket.
Utevistelse, att ligga på gräset, träna krypa, rulla i en liten backa, undersöka stenar och hela naturen.
Jobba på så ska ni se att allting faller på plats.
Kram Susan
Det du beskriver är ni inte de enda som upplevt. Självklart ska man kunna åka till vänner och bekanta, det är ju en del av livet.
Men det gäller att hålla schemat, oavsett var ni befinner er. Om det blir uppvak på natten så är det RAMSAN som ska vara det verktyg ni använder er av. Att buffa lugnar för stunden men så fort ni slutar är det samma elände igen.
Träna på ramsan, se till att nå kommunikation med lilla barnet. Ramsa, lyssna av reaktionen och besvara den med ramsan. Det gäller att jobba på, att ge sig dän på att ni ska nå fram, då gör ni det.
Räkna med tre nätter innan ni fått till det hela igen, det tar tid att komma upp på banan igen.
Något annat att tänka på är om mörkläggningen av rummet barnet sover i är total, det ska vara kolsvart även på morgonkvisten. Kommer det in lite ljus talar det om för hjärnan att det är dags att vakna, så funkar små barn och även vi vuxna faktiskt.
Matintaget, en femmånaders liten unge kan äta enorma mängder. Mata i så mycket det bara går och så lite till, riktig mat ska det vara och mycket.
Utevistelse, att ligga på gräset, träna krypa, rulla i en liten backa, undersöka stenar och hela naturen.
Jobba på så ska ni se att allting faller på plats.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
-
frk Carlsson
Re: Bakslag!
Hejhej!
Håller med Susan
Kolla upp allt det där. Barnen sover om vi ger dem förutsättningarna (ok, kanske låter som en floskel, men mer än så kan vi inte förvänta oss av dem,faktiskt
)
Jag tror att kruxet ligger i att ni har gått in och buffat när han vaknat, ist för att köra på ramsan helt och hållet (det finns en anledning till varför man ska skippa buffningen efter dygn1 och det är just denna - att ramsans funktion annars desarmeras).
Klart att det blir protester sen när ni går ut
, buffning är ju det skönaste/tryggaste som finns
. Och att han sen fortsätter skrika efter er när ni inte kommer in och fortsätter buffa - det ser jag som ganska så självklart
, han förstår ju inte varför ni helt plötsligt byter taktik
.
Ramsan tränar man bäst utom hörhåll för barnet. Växla mellan olika tonarter och melodier -vad det är ni vill säga med den ? Och lita på att han tar den, han har ju gjort det en gång i tiden (väl?) - varför skulle han inte kunna ta den nu helt plötsligt (?). Eller är det ni vuxna som känner er stressade över att han har börjat vakna och så fort som möjligt vill få tillbaka de obrutna nätterna
(jag är fräck och frågar på detta sättet, för jag vet hur det är
)
Vakna får man göra, och det gör man, och ibland frågar man sig - och sin omgivning - vad man ska hitta på nu då. Och då är det bäst med ett svar man känner igen
och som innebär så lite konkret kroppskontakt och spring in i sovrummet som möjligt
För då börjar man tvivla på sin egen förmåga och då måste man fråga ÄNNU mer...
Sen undrar jag om schemat. 20.30 låter liiite i senaste laget för en 5-månaders att gå och lägga sig. Hur ser det ut i övrigt? Kanske kan vi knåpa lite tillsammans (?), kanske ngt som behöver ändras nu efter kuren (?).
Mvh Sanna
Håller med Susan
Jag tror att kruxet ligger i att ni har gått in och buffat när han vaknat, ist för att köra på ramsan helt och hållet (det finns en anledning till varför man ska skippa buffningen efter dygn1 och det är just denna - att ramsans funktion annars desarmeras).
Klart att det blir protester sen när ni går ut
Ramsan tränar man bäst utom hörhåll för barnet. Växla mellan olika tonarter och melodier -vad det är ni vill säga med den ? Och lita på att han tar den, han har ju gjort det en gång i tiden (väl?) - varför skulle han inte kunna ta den nu helt plötsligt (?). Eller är det ni vuxna som känner er stressade över att han har börjat vakna och så fort som möjligt vill få tillbaka de obrutna nätterna
Vakna får man göra, och det gör man, och ibland frågar man sig - och sin omgivning - vad man ska hitta på nu då. Och då är det bäst med ett svar man känner igen
Sen undrar jag om schemat. 20.30 låter liiite i senaste laget för en 5-månaders att gå och lägga sig. Hur ser det ut i övrigt? Kanske kan vi knåpa lite tillsammans (?), kanske ngt som behöver ändras nu efter kuren (?).
Mvh Sanna