Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Asjak
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 17:00
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av Asjak »

Hej!
Vet inte om jag kluddar på rätt forum...men ändå..

Jag har en 4 åring (som blev 4 i början på maj), han har blöjor och vi har just slängt bort alla nappar framgångsrikt och utan något krånglerier.
Men nu, eller redan förra sommaren började vi så smått att pott träna lite, han satt där det första han gjorde på morgonen och klarade sig torr hela natten.
En och en annan gång så satt han på stora toan och kissa en drill....
Vi åkte på en utlandsbadsemester och det gick strålande på stranden...och hela dagarna...
Men när vi kom hem så var vi tillbaka på blöjor...
okej vi väntar in han tänkte vi...och tiden går..
Sen började dagmamma klaga på att han inte säger till att han bajsar och sitter med bajset kvar.Vi började försöka lite mera potträning hemma och pratade att de vore bra om han sa till när han hade bajsat...(misstänker att dagmamma tjatde om det)
DÅ blev det värre!! bajsar nu dessutom 4-5 gånger per dag (annars 1 gågn oftast på morgonen)
Bajsar små kluttar nu mest hela tiden...
Verkar som han håller tillbaka, men bajset är helt normalt..
Har han inte tid?
Han är nu oxå en mkt rörligt och flaxig 4 åring som inte har tid att sitta still så länge, vilket började för några veckor sen bara.
Make och jag beslutar att ignorera det hela, inte tjata eller säga nått om potta eller när han småbajsar....
Tips!!!
Hur ska vi göra??
Sa åt dagmamma att vi slutar tjata för det har blivit värre, hoppas hon har gjort det oxå....

HJälp.....

/ bajsblöjetrött Kajsa mamma :?
Mamma till Lucas :heart: född 20070506
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vet du? jag hade låtit honom ha blöjan den månaden som är kvar tills ni skall ha sommarlov.

Undertiden så kan man förbereda och säga. SNART är det sommarlov och då blir du en STOR kille. Och STORA killar behöver inte blöja på dagen. (natten är en helt annan grej, den är hormonstyrd så den kan man inte "träna" bort)

Annonserar att den/då kommer han att bli stor och kissa och bajsa på toaletten som stora pojkar. Pappa kan visa hur detta skall gå till några gånger.

Sen är inte jag så pro att man får springa runt naken på sommaren och kissa lite här och där. Utan man har kalsonger/badbyxor och säger till och drar ner och kissa i en buske eller så. LIte mera strukturerat. Annars tycker jag det är lätt att ha olyckor inne också. Det blir liksom inte så tydligt vad som är vad.

Kissar han sen på sig, eller bajsar. Ja då får man städa efter sig. Torka golv, tvätta kalsoner osv... omständigt skall det vara.

Skaffa en PLAN. Presentera och förebered. Genomför. Se inte tillbaka. Använd blöja på natten.

Det är många pojkar som inte är nattorra vid 4, då det är en hormonmognads fråga. Så här kan man tyvärr inte planera, förbereda och genomföra. Utan han skall vara nattrorr i 2 veckor tycker jag innan man tar bort nattblöja. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Asjak
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 17:00
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av Asjak »

Just som vi tänkt :)
Men är lite ororad över reaktionen nu, att han plötsligt småbajsar efter att ha varit en regelbunden morgon bajsare så pluppar han 4-5 gånger per dag....
Men vi försöker bara ignorera det då...
Sen när semestern börjar kan vi kanske gå över till kalsong, som han för övrigt längtar efter och frågar om ibland, då jag brukar säga att ja då får så många kalsonger du vill när du börjar sitta på pottan eller toan..

Han är så "duktig" på mkt annat, så blev lite tagen av dettta, han räknar , läser och snappar upp utlänska som engelska och italiensa hur lätt som helst utan att vi ens uppmuntrar honom.....men detta verkar som en grej!

En grej vi tänkte på, det värsta tänkbara när en olycka hänt är när man ställer han i duschen efter....är det något vi kan ta till så han "tänker sig för" inann olyckan sker...?
Mamma till Lucas :heart: född 20070506
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av helamig »

Hej!

Spontant tänker jag att det är svårt att lämna över det till honom. Att "han får så många kalsonger han vill bara han bajsar på toan" (rätta mig om jag har fel, jag har bara yngre barn :wink: ) Du kanske behöver ta kommandot som Torsmamma skriver. Förbered honom genom att säga- Nu är du stor kille och då använder man kalsong och går på toaletten själv. Då och då är det dags.. Genomför och låt honom torka upp mm om det sker en olycka, jobbigt ska det vara, se torsmammas svar.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
gosmamman
Inlägg: 200
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 10:19

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av gosmamman »

Jag kan ju bara ge ett tips som funkade för både min son och min dotter och det är BAJS-GODIS! :D
Vi köpte små godisnallar som vi la i en särskild burk på toaletten. Och så berättade vi att de här fick man BARA om man bajsade på toaletten. Liten bajs- en godis, STOR bajs- 4 godisar! Funkade klockrent med båda två, de fick liksom en morot för att verkligen gå på toa. Och det blev väldigt viktigt!
Efter en månad när det satt sig så började vi långsamt "glömma bort" godiset och tillslut så rann det ut i sanden, för då hade de faktiskt lärt sig det.

Låter lite knasigt kanske men det funkar! :lol:
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
Asjak
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 17:00
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av Asjak »

Hej!
Tack för svaren!
Här har vi infört guldstjärnor vid torr byxa och pottresultat.
Eller som han själv säger nu - Kisseriet går jättebra mamma, det är lite sämre med bajseriet!
Han har blöja på natten, men är torr när han vaknar och går på toan, kanske kan det hända nån "jag hann inte " olycka men annars är han jätteduktigt med kisseriet.
Bajsa, som han alltid gjort som en klocka , efter frukost, är inte så längre..
Han verkar inte "kunna" "vilja" bajsa i pottan eller på toa.
Han små bajsar 4-5 gånger per dag!! små luttar som sitter mellan skinkorna, ibland en och annan större..
Så vart han hård..bajsade inte på tre dagar...
Ko bara kanin pluttar, stenhårda..
Jag gav han microlax och en stor stor korv produceradesI POTTAN!
Guldstjärna utdelades och lyckan var hör!
Tänkte att hans potttänk kunde vända med bajseriet...men nää..
Nu pluttar han vidar.
Vill inte heller alltid tala om att han har bajsat...utan man känner det...

Nu behöver jag en plan!!
Hur ska man göra..
Bara inte göra nån grej alls och byta byxor torka och sätta på ny...
eller....
Har försökt med att han fått tvättat egena kalsonger....jaha säger han och gör det..
Vill inte tjata heller.men börjar faktiskt förlora tålamodet vissa gånger..
- Nu måste du börja bajsa på toa...eller potta...eller kom och säg till så får du blöja....INNAN..
Men det händer inte...

Tacksam för svar...från kalsongtvättande Mamma
Mamma till Lucas :heart: född 20070506
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av TorsMamma »

Jag hade i så fall börjat ge "lösande" mat till sonen.

massa och massa Kiwi sätter fart på magen. TYp 3 om dagen då händer det grejer. Päron, katrinplommon. Rotfrukter m.m.

Stoppande och undvik

Grön banan (övermogen kan funka, men var restriktiv)
Pasta, mjöl, spannmål.
Vissa mjölkprodukter är stoppande på många magar, sluta med mjölk men ge grädde, CF och andra feta produkter.
Äpple, äpplemos,
Ris

Undviker du det mesta av dessa saker och ger mer Kiwi så skall du se att ni får lite fart på det hela. Då är det lättare och känna att NU trycker det på och bajsa allt. Som med microlaxen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Asjak
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 17:00
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av Asjak »

Inser att det ligger mer bakom än bara lite hård mage...
Han vill inte bli av med bajset, så är det..
Hans egna funderingar kring ...vart tar bajset vägen när man spolar bort det har oxå satt igång en dialog om det.
Har nu beställt bajs böcker..
Tacksam för mera råd hur man gör...

ps. vårt belöningssystem med guldstjärnor när man kissar och bajsar på toa och har torr byxa...ska kanske slopas?
Eller byta fokus....

Kajsa :?
Mamma till Lucas :heart: född 20070506
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av TorsMamma »

Min fråga är... Varför skall toabesök belönas? Det är ju något lika natruligt som att äta och sova. Visst?

Att ge lösande gör det svårare för honom att hålla sig och därmed måste bajsa mera regelbundet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Ajsak! :D

Jag tycker absolut att du ska skrota belöningssystemet! :thumbsup:
Det är inget snällt eller duktigt att gå på toaletten, som man ska ha belöning eller beröm för, utan nåt helt naturligt som man gör för att det är skönt för ens egen mage - visst är det den normen som gäller i samhället och som vi vill lära våra barn? (Däremot är det förstås bra att dela barnets egen förtjusning och stolthet när det där eländiga toabajsandet äntligen lyckas :heart: - men även då är jag noga med att tala i termer av: "Ja! Vad skönt för din mage!" snarare än "vad duktig du var nu"....:roll:)

Fyraåringar är ju vetgiriga och nyfikna, så bajsböcker är säkert bra, men framförallt tror jag att du måste sluta att ta ansvar för hans bajsande. Förberedelsen, som ni skrev om i början av tråden, har ni ju skött, så nu när blöjan väl är borta så är den borta! :shock: Ta bort den på natten också, om han är torr och vaknar när han vill kissa - bara för att man inte kan tvinga fram nattorhet betyder det ju inte att det alltid måste dra ut på tiden. (Båda mina barn blev torra på natten så fort de blivit torra på dagen, jag tror inte att det är ovanligt.)

Som jag ser det finns det två beståndsdelar här:
:arrow: 1) att inte lägga sig i. Alltså, inte sätta honom på pottan, inte påminna, inte fråga, utan låta honom sköta sina behov helt själv (man kan ju hjälpa till att torka efter uträttat behov om det behövs). Måste han kissa för att ni ska nånstans så sköter man det på temat: "Alla kissar innan vi går", och så gör alla det, du med. :wink:
:arrow: 2) att han får ta hand om sina olyckor själv, eller med minimalt understöd - eg samma sak som att inte lägga sig i, ju. Så när han kommer och har bajsat i byxorna så frågar du (vänligt och intresserat och inte fördömande, förstås! :D): "Ojdå! Hur ska du lösa det?" och så får han klara sin byta-tvätta-etc-rutin på egen hand så långt det är möjligt. Och ju längre problemet pågår, desto jobbigare ska rutinen bli.

Tillsammans med Torsmammas lösande mat (linfrön på yoghurten, kan jag bidra med! :wink:) borde detta lösa problemet rätt snabbt! :D

PS Om man är så stor som 4 år kanske inte pottan känns så hipp längre? Man kanske får sitta lite dubbelvikt och har svårt att få plats med rumpan och det blir jobbigt att få ut bajset av det skälet? I så fall kan det vara värt att skippa pottan och gå direkt på toaletten. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Asjak
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 17:00
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av Asjak »

Japp, belöningssystemet borta...
och inför att han får sköta sig själv när han gör i byxan.
Nu har magen rättat till sig och han bajsar löst(normalt löst) igen.
Bajsar varje eller varann dag...i kalsongerna....
Får sen tvätta dessa själv och sig själv...
Detta har blivit mkt jobbigt för han, han gråter och vill inte, men mamma och pappa står på oss, vi vill inte heller tvätta bajs..men det finns ju en lösning säger jag..
Då skiner han upp..
- gå på toaletten nästa gång!
- jaa det ska jag...
En halvtimme senare står han med nästa bajsklump i byxan...har dessutom tagit i så kisset kom oxå...
Och vi börjar om...eller han..
Huuu mamma börjar misströsta..
Komer det här funka ( ja jag förstår att han inte kommer hålla på så här till vuxen ålder...) men det känns som som en evighet bort.
Ska alltså inte tjata, inte hjälpa till...inte påminna..
Går vi hemmifrån kör vi redan med "alla kissar" och det funkar bra.
Hur lång tid kommer detta ta....när ska poletten trilla ner att det är mkt smidigare att gå på toa ??
Näst nästa vecka börjar han hos dagmamma....hoppas han kommit på det till dess..annars kanske det blir ännu jobbigare...
Ja jag vet små prloblem det här men
SKITJOBBIGT!
Hahha

Tack för alla svar och stöttning, guld att ni finns :D
Mamma till Lucas :heart: född 20070506
skrattmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 24 nov 2010, 11:37

Re: Småbajsig 4 åring som inte vill skiljas från blöjan....

Inlägg av skrattmamma »

Hej
Vet du jag förstår hur det känns för dig. Exakt såhär var det när min dotter skulle sluta med blöja. jobbigt var det. För alla tror jag.

Det kändes som en evighet. När skulle poletten trilla ner? Den gjorde det till slut. Vi hade provat belöningssystem-funkade väldigt dåligt. Det blev bara en konstig kamp, hon klurade ut hur hon skulle spela små trix med "systemet". I efterhand kan jag tycka att det är ganska lustigt, smart den där lilla tjejen :D . Det kändes även fel att belöna för något som alla människor och djur gör.

Jag slutade helt enkelt att bry mig. Hon fick bajsa i trosan, men tvätta själv och byta trosa (väldigt omständigt, men på något sätt verkade hon gilla att lösa problemet själv). Kisset verkade inte vara några problem det löste hon efter någon vecka. Det var precis som du berättar med småkluttar och flera gånger om dagen.

Det som tillslut fick poletten att trilla ner och få henne att verkligen vilja själv var att visa hur vi gjorde där inne på toaletten. Pappa som är den stora hjälten hemma, proklamerade högt och tydligt att han behövde gå på toaletten. Dottern fick följa med. :oops: Så pratade han om hur han gjorde, att han helst ville vara själv men att hon den här gången fick följa med, för att se. torkade sig. Spolade ner (stort event). Tvättade händerna. Klart.

DÅ började hon försöka.

Hon försökte och strävade. Och jag förstod under utvecklingens gång att, hon nog var väldigt rädd att misslyckas. Hon kände även som att det gjorde ont att vara bajsnödig, om man tänker på något riktigt mycket så gör det nog ont :( Ca. en månad efter "förevisningen" så klarade hon det själv. Vi lade saker tillrätta för henne på toaletten, skapade de bästa förutsättningarna för att hon skulle klara det. Hon fick en toaring av mormor, en pall av mamma, serietidningar av pappa att ha på toa när hon satt där och liter våtservetter att torka sig med (det fick hon självklart hjälp med). Hon ville ju oxå kunna spola ner bajset i toaletten som dom stora gör.

Vi pratade även om hur hundar gjorde, tittade på bajs på gatan "nej men usch, har hunden BAJSAT på gatan" var ska bajset vara? o.s.v. Vi undrade och tog reda på tillsammans. mest på skoj vid sidan av. Jag slutade även påminna henne, helt. Annars skulle hon ju aldrig börja känna efter själv. Dessutom kom jag på nu bara för någon vecka sedan att hon höll sig ganska mycket, Det var ju inte så konstigt, det behöver man ju verkligen öva på till senare i livet. Hur man håller sig när kisset eller bajset pressar på.

Det kommer ordna sig, det är jobbigt men det är värt det.
Snart är ni framme vid målet.
Mamma till lilla S -07 och lille E -10. S föddes med urakut kejsarsnitt och Lilla E vanlig födsel då jag lyckades övervinna min fölossnings-ångest efter det urakuta kejsasnittet. Mycket stolt.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"