Kurning av R, 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
emla

Re: Kurning av R, 5 mån

Inlägg av emla »

Varför jag började kura och inte fortsatte med standardmodellen? Tja, för att jag kände att jag fastnat i överkoncentration och trodde att kuren på något sätt skulle göra att det hela gick fortare så att jag skulle komma ur överkoncentrationen. Jag har ju insett att jag hade fel men ångrar ändå inte att vi kurade eftersom det innebar att nappen försvann och eget rum introducerades.

Felet var ju istället att jag förväntade mig att "vara i mål" för snabbt. Särskilt eftersom vi med SM kommit så pass långt. Jag trodde att det skulle bli så mycket lättare pga detta. Och det gick helt vansinnigt lätt i början. Och blev bättre och bättre. Så jag trodde vi skulle vara framme inom en vecka. Sedan tillstötte problemet med dagslurarna och jag stod helt handfallen. TROTS att jag visste att detta var ett vanligt problem, för det skulle ju inte hända oss, vi som redan höll på med SM sedan 2 månader och som var så pålästa.

Nu befinner vi oss lite i ett moment 22 där R behöver lugn och ro och en glad och positiv mamma med attityd för att sova men jag behöver fart och fläng för att må bra och vara glad och positiv med attityd.

Men vi kör mer sm-tänk nu och låter det ta sin tid. Jag hoppas att vi snart är framme vid njutningen men stressar inte upp mig över att det tar lite tid. Vi har i alla fall säker sömn 10,5 h på natten och 2 h 45 min på dagen. Det är ju alltid något. Innan hade vi inte alls så mycket.

Inser att det är hög tid att byta ut min BB från 1982...
M april -13
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
emla

Inlägg av emla »

Liten uppdatering:

Nu har R sovit två hela nätter i rad utan att jag behövt ingripa det minsta på morgonen! Natten till igår grät han visserligen två gånger men jag tror att båda var i sömnen för jag hann inte ens fram till hans dörr för att lyssna innan han sov igen. Den här natten har vi inte hört ett pip från honom.

Igår vaknade han på lunchvilan efter lite mer än en timme men låg sedan nöjt och gymnastiserade i vagnen i 30 min. Då stod både jag och min mamma och var livrädda att han skulle ramla ur vagnen för han ställde sig på alla fyra i den och tittade över kanten. Idag på morgonen blev det cirkus för han skulle vända sig till mage och kika över kanten hela tiden. Eftersom vi var rädda att han skulle ramla ur vågade vi inte hålla oss därifrån och tja, det blev ren underhållning.

Så vi beslutade oss för att det nu är dags att sova i sängen även dagtid, i alla fall när vi är hemma. Så nu till lunchen la vi honom i sängen och höll tummarna. Visst, det var lite protester men mest arga och de kunde mycket väl hållit på lika länge (till och från i 15 min) i vagnen. Och han sover fortfarande! Han har vaknat till några gånger men somnat om direkt utan att gråta eller skrika. Lille R är en stor gosse nu, vagnen är nog för trång och varm. Måste ju vara grymt mycket skönare att få sova i sin säng!

Och om han sover bättre och mer dagtid blir han mindre trött och gnällig och inte så övertrött inför läggningarna vilket gör att det är lättare att få till skrattet vilket i sin tur gör läggningarna lättare. Ohoj vilka sköna tider vi går till mötes! Jag känner så att det är på gång nu, att vi närmar oss njutningen! Om en vecka eller två tror jag att säkerheten finns här på riktigt och sedan, sedan är det ju bara att njuta av njutningen så att säga...
M april -13
Elle

Inlägg av Elle »

Strålande jobbat!Se till att han får MASSOR av ålning och krypträning under vakentiden så har han snart inte behov av ett gympapass vid sovdags :wink:
emla skrev:Ohoj vilka sköna tider vi går till mötes! Jag känner så att det är på gång nu, att vi närmar oss njutningen! Om en vecka eller två tror jag att säkerheten finns här på riktigt och sedan, sedan är det ju bara att njuta av njutningen så att säga...
Vilken härlig läsning! :heart: :D.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
emla

Inlägg av emla »

Suck! Översvämning i hela källaren och eventuellt kan vi inte bo hemma på ett tag nu. Gäller att inte tappa bort attityden och säkerheten då... Jaja, men grabben sov i alla fall som en stock hela natten trots högljudda brandmän och pumpar i hela huset.

Lite sämre idag på förmiddagen. Verkar inte riktigt ha fattat att han ska sova när vi lägger honom i sängen. Tog nästan en timme innan han kom till ro. Men det är ju nytt än så länge.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Hm, jag ska verkligen inte ropa "hej" för tidigt. Varje gång jag skriver att det går bra så kommer ett bakslag.

De senaste två dagarna har inte ens förmiddagsvilan fungerat, den som oftast varit perfekt. Och eftermiddagsvilan har han inte lyckats somna alls. R har inte riktigt godkänt sängen som viloplats på dagen. Igår gick det riktigt pissdåligt hela dagen. Det påverkar även kvällsläggningen som gick sämre än vanligt. Men men, nu är det lugnt och metodiskt arbete som gäller. Inom men vecka har han förhoppningsvis accepterat sängen tillräckligt mycket för att vi åtminstone ska vara tillbaka där vi var i vagnen. Det tråkiga är ju bara att jag under den här veckan kommer att vara fast här hemma. Det känns dumt att förvirra honom genom att ta vagnen ibland.

Trist bara att det ska gå bakåt så fort vi börjar se mållinjen hela tiden...
M april -13
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

inte mitttrösta, vissa barn frågar mer än andra. Vår dotter var sådan också och får fnurror och frågeperioder ibland här också, men om man serverar samma svar så nöjer de sig - jag lovar.

Så ändra ingenting, var konsekvent och EXTRA lugn och säker - det är det han behöver. :shock: 8)

Inte ifrågasätta bara för att han gör det, han behöver att ni ger de säkra svaren.

En dålig dag kan alla ha, nästa blir bättre! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
emla

Inlägg av emla »

Redan nu börjar det gå bättre igen och sängen är väl nästan lika accepterad som vagnen nu. Det är mycket stök och bök innan han somnar men inte så värst mycket missnöje och ännu mindre gråt. Förmodligen får han inte tillräckligt mycket krypträning men det är svårt att hinna med mer på förmiddagen. Han äter jättemycket men ganska långsamt så det tar 45 min innan han är nöjd. Sen tvättning och blöjbyte på det så är det inte mycket tid kvar mellan de två första vilorna. Att hinna ut för lite frisk luft är inte att tala om. Då får vi stressa som idioter.

Men nu är jag optimistisk igen i alla fall.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

De senaste två dagarna har förmiddagsvilan fungerat bra igen så förhoppningsvis var det bara en liten dipp medan vi bytte till sängen.

Lunchen är dessvärre fortfarande ett problem. Insomnandet är ok, går oftast på max 15 min. Men han vaknar fortfarande oftast efter ca 45 min. Då myser han en bra stund, sedan bajsar han och då börjar han gråta. Efter byte (enligt konstens alla regler) blir han ledsen direkt och verkar inte alls vilja sova mer.
Hur ska jag gå till väga här? Nu har han ju fått in i kroppen att han inte ska sova mer här.
Någonstans läste jag att man under ett par dagar kunde gå promenader under hela vilan för att få in vanan att sova tillräckligt mycket per dygn. Är det en metod jag borde testa eller ska vi bara tröska på i tröstlösheten? Han blir verkligen superledsen här och tårarna kan ibland rinna en liten stund efter att vi tagit upp honom också så det är inget spel för gallerierna. Övriga tider är han aldrig ledsen utan i så fall mer arg.
M april -13
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

emla skrev:Men han vaknar fortfarande oftast efter ca 45 min. Då myser han en bra stund, sedan bajsar han och då börjar han gråta. Efter byte (enligt konstens alla regler) blir han ledsen direkt och verkar inte alls vilja sova mer.
:D Han kan bli ledsen av den banala anledningen att han (fortfarande) är trött. Så varför inte hjälpa honom i ro att sova vidare :?:
emla skrev:Någonstans läste jag att man under ett par dagar kunde gå promenader under hela vilan för att få in vanan att sova tillräckligt mycket per dygn. Är det en metod jag borde testa eller ska vi bara tröska på i tröstlösheten?
"Tröska vidare i tröstlösheten" gör ju ingen människa glad. Varför göra det så onödigt svårt :?: Ta ut honom på promenad (gärna med hela vagnen övertäckt av ett ituklippt svart lakan) och låt honom sova klart. Det är TIDERNA han behöver hjälp med att få in i lilla skallen :wink:

Bajsandet kommer han att sluta med om han slipper vakna. Man vaknar inte för att man bajsat utan man bajsar i så fall för att man vaknat.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
emla

Inlägg av emla »

Lunchvilan fungerar nu allt oftare. Inte varje dag men åtminstone varannan eller var tredje. Han sover inte hela tiden som han ska men är nöjd hela tiden och är han nöjd så är jag nöjd.

Ja, att han bajsar efter att ha vaknat vet vi. Det har faktiskt hänt ett stort antal gånger att han bajsat i sömnen men det var mest när han var lite yngre. Idag lyckades han bajsa innan han somnade så han kan visst sova med bajsig blöja ibland. Gör lite ont i mammahjärtat att veta att han just nu ligger med en nersketen blöja och sover men inte fasen kan jag väcka honom för det! Det vore idioti om något...

Nätterna går fortsatt bra förutom just i natt. Blöjan läckte och en dyngsur liten gosse vaknade och grät. Jag försökte byta i sängen men det blev totalkaos. (Där bland annat en yrvaken pappa plötsligt dök upp i dörröppningen och försökte ramsa både mig och sonen.) Jag tror att jag skrämde honom när jag kom in, kanske var han trots allt inte helt vaken. Det slutade med att hans pappa fick ta honom en stund medan jag fick torka rent hela golvet samt mina fötter från bajs (fråga inte...) och byta i sängen. Därefter somnade en nöjd och torr liten bebis direkt i nybäddad säng.

Jag måste bara kontrollfråga en grej om marginalkvartarna. R är en riktig bökare och somnar så gott som aldrig direkt efter läggning. Ofta tar det ca 15 min med bök och gnöl (och ibland enstaka sekunder med gråt). När det är på det här viset, dvs han somnar 15 min efter läggning men utan att jag behöver ingripa, då ska han väl inte få marginalkvarten i slutet?
Om han istället är missnöjd under 15 min, ska han då få marginalkvart?
Jag börjar nämligen misstänka att jag är lite för generös med kvartarna...
M april -13
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, antingen lägger du en stund innan luren så han hinner "böka av sig" och får luren i sin helhet eller kör som du gör idag. Du känner sonen bäst och vet om han behöver sin lur i helhet.

emla

Inlägg av emla »

Tack Elle!
Vi kör nog på som nu. Det fungerar allt bättre. De tre senaste kvällarna har vi haft superbra läggningar. Då har ändå en av dem varit i ett hotellrum i en nyinköpt resesäng med oss i samma rum och utan total mörkläggning.
Jag tror nu inte att det dröjer alltför länge tills jag kan skriva i "Livet efter kuren...".
M april -13
Elle

Inlägg av Elle »

Jag ser fran emot att läsa om er kurresa :D !

emla

Inlägg av emla »

Efter en tid som varit ganska bra (men fortfarande inte perfekt) har vi nu ramlat ner i nästa hål.

Idag fyller R 7 mån men jag misstänker att han redan råkat ut för 8-mån ångesten. Han har blivit extremt mammig och vill gärna snutta på en massa på bröstet dagtid (brukade tidigare bara vilja ha mjölk på morgon och kväll). Min mamma har märkt stor skillnad på hur han är när han är hemma hos dem utan oss, han är inte ledsen men inte alls lika oberörd som tidigare. Han kan börja gråta hejdlöst utan uppenbar orsak och kan då vara svår att trösta/få lugn.

Nätterna har ju varit bra för oss i stort sett hela tiden sedan kuren. Vi har haft en del problem med tidiga morgnar till och från men senaste veckan har det blivit värre. Han har vaknat ca 45 min för tidigt flera gånger men det har varit relativt lätt att få honom att somna om. För tre nätter sedan vaknade han redan kl 6 vilket var tidigare än innan. Natten till igår vaknade han tre gånger inom en timme vid 4-tiden och hade lite halvsvårt att somna om. I natt vaknade han ca varannan timme och vid två tillfällen var jag tvungen att buffa för att få honom lugn.

Tror ni att det kan vara 8-mån ångesten som slagit till?
Jag är fast besluten om att fortsätta som tidigare och kanske till och med försöka bli ännu tydligare och med ännu mer fasta rutiner för att hjälpa honom genom den här svåra tiden. Något annat jag bör tänka på nu? Hur länge brukar den här perioden vara?

Eftersom han nu är lite äldre är det dags att dra ner på sömnen så jag planerar att ha det så här: 11-1,5-2-20. Det stämmer väl?

Jag har vid kriser kört på buffning eftersom jag inte gillar solfjädern och inte fått den att fungera. Det har hänt vid några tillfällen sedan kuren att jag fått buffa men inte ofta. Mest har det varit vid förändringar som tex när vi övergick från vagn till säng dagtid. När jag buffar som krisverktyg, ska jag buffa tills han är sömntung som man ska med solfjädern eller ska jag ut så fort han blir lugn? Nu har jag mest kört på buff till tyst därefter hålla kvar händerna stilla på honom tills han är sömntung. Börjar han skrika igen börjar jag buffa och slutar när han tystnar. Jag tycker att det fungerat bra.
M april -13
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"