Emilia snart 5 månader, kura eller inte?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MalinEriksson

Emilia snart 5 månader, kura eller inte?

Inlägg av MalinEriksson »

Hej
Har lite funderingar på om vi ska kura vår dotter , nu 4,5 månader eller om vi på annat sätt ska komma iordning med hennes sömn.
Jag har försökt följa SM sedan Emilia var ca 2 månader vilket resulterat i (tror att det iallafalldelvis beror på det :) ) att hon nu sover 8-9 timmar i sträck på natten i egen säng i eget rum. Vanligtvis somnar hon vid 9 tiden och sover så till 6, då hon ammas lite snabbt och somnar om igen till ca 8,30. Alltså problemet ligger inte i nattsömnen utan dagslurarna. Under dagen är det ofta svårt att få henne att komma till ro (i vagnen svårare än i sin säng). Hon vaknar efter 20 eller 45 minuter skrikande, ibland somnar hon om igen efter att nappen pluggats in men då i orolig slummer, för att snart behöva tas upp. På sista tiden har maten börjat krångla, hon blir helt ifrån sig och vägrar ta bröstet eller ibland flaskan. Däremellan är hon en solstråle. Vi har börjat ge smakportioner iform av gröt och lite fruktpuré, det går väl sådär. Min oro ligger i att jag tror att hon inte får tillräkligt med sömn totalt sätt på dygnet och att det kan bidra till utbrotten kring och vid matning. Min fråga är således ska vi kura trots den goda nattsömnen eller ska vi på annat sätt försöka komma tillrätta med dagslurarna? Kan ju tyckas som ett "lyxproblem" när hon sover på nätterna men jag känner att det är viktigt att få fungerande rutiner, i synnerhet för att få dagarna med storasyster att fungera tillsammans, så att hon inte ska behöva vara knäpptyst när lillasyster ska äta för att inte störa den lättstörda bebisen eller att mamma står och försöker få lillasyster att somna om stup i kvarten. Ja detta kan lätt bli en hel uppsats men detta är sammanfattning av läget.
tacksam för lite vägledning. Malin
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Emilia snart 5 månader, kura eller inte?

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet.

Det låter som om ni har det väldigt bra i det stora hela. Men jag skulle ändå rekommendera dig att köra en kur. Då sätter ni 12 tim natten, får dagslurarna att fungera och aptiten kommer öka. Antagligen är lilla barnet övertrött när det är dags att äta och då blir det struligt, man orkar helt enkelt inte äta ordentligt.

I samband med kuren kastar ni nappen, den har gjort sitt nu, sugbehovet är inte längre så stort att den behövs.

Läs på ordentligt om kuren, skriv ner ett schema som passar er alla och sen kör ni igång.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MalinEriksson

Hej och tack för tips. Det är väl så jag tänkt, nu har jag fått bekräftat. Nu ska jag bara övertyga mannen som ju tycker att det fungerar bra som det är (men han är ju inte hemma om dagarna). Har knåpat på ett schema som jag putsat på ett tag efter att studerat Emilias rytm idag. Är detta fungerande eller ska sovtiderna justeras? Behövs fler måltider?
8.00 Glad morgon
8.00 Frukost
10-10,45 sova fm
11,15 lunch
13-14,30 sova middag
15,00 mellis
17-17,45 sova em
18 middag
19,30 Nattslurk
20,00 skratt och gonatt

Tack Malin
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

min skrutt är drygt 5 mån och schemat du föreslår är väldigt likt vårt så jag tror absolut att det fungerar. Det som kan ev spöka är att det kan vara lite lite sömn dagtid. Från 5 mån krävs minst 15h men ibland lite mer. speciellt om man inte riktigt är 5 mån än. men i så fall kan ju tex lunchluren göras till 2h. Lycka till! Sen hade jag nog backat sista luren lite för att få längsta vakenpasset sist på dagen.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MalinEriksson

Stort tack för tipsen! 19/8 blir det kurstart :D Spännande!

/Malin
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen, om jag inte sagt det förut. :)

Spännande! Härligt att du fattat beslutet - vi finns här med vår kunskap och vårt pepp längs vägen. :thumbsup:

Läs nu på ordenligt, tänk i frågor och svar och tjuvstarta inte, trots att du vill. Öva ramsan när du har stunder för dig själv - olika tonfall, volymer och betoningar, sjung och "prata" verserna växelvis mellan sig så skall du höra hur du kommer kunna föra en dialog med skatten sedan, allteftersom frågorna ändrar sig. Tänk dig själv som en trygg klippa som VET, KAN och LITAR på Emilias förmåga att ta emot SHN-tillvaron.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"