Hej
Har lite funderingar på om vi ska kura vår dotter , nu 4,5 månader eller om vi på annat sätt ska komma iordning med hennes sömn.
Jag har försökt följa SM sedan Emilia var ca 2 månader vilket resulterat i (tror att det iallafalldelvis beror på det

) att hon nu sover 8-9 timmar i sträck på natten i egen säng i eget rum. Vanligtvis somnar hon vid 9 tiden och sover så till 6, då hon ammas lite snabbt och somnar om igen till ca 8,30. Alltså problemet ligger inte i nattsömnen utan dagslurarna. Under dagen är det ofta svårt att få henne att komma till ro (i vagnen svårare än i sin säng). Hon vaknar efter 20 eller 45 minuter skrikande, ibland somnar hon om igen efter att nappen pluggats in men då i orolig slummer, för att snart behöva tas upp. På sista tiden har maten börjat krångla, hon blir helt ifrån sig och vägrar ta bröstet eller ibland flaskan. Däremellan är hon en solstråle. Vi har börjat ge smakportioner iform av gröt och lite fruktpuré, det går väl sådär. Min oro ligger i att jag tror att hon inte får tillräkligt med sömn totalt sätt på dygnet och att det kan bidra till utbrotten kring och vid matning. Min fråga är således ska vi kura trots den goda nattsömnen eller ska vi på annat sätt försöka komma tillrätta med dagslurarna? Kan ju tyckas som ett "lyxproblem" när hon sover på nätterna men jag känner att det är viktigt att få fungerande rutiner, i synnerhet för att få dagarna med storasyster att fungera tillsammans, så att hon inte ska behöva vara knäpptyst när lillasyster ska äta för att inte störa den lättstörda bebisen eller att mamma står och försöker få lillasyster att somna om stup i kvarten. Ja detta kan lätt bli en hel uppsats men detta är sammanfattning av läget.
tacksam för lite vägledning. Malin