Hur länge och mycket mat vid varje mål? (6 m&arin

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
kokos

Hur länge och mycket mat vid varje mål? (6 m&arin

Inlägg av kokos »

Det blir ju en helt ny värld när barnet börjar äta mat, gröt och välling jämfört med hur det är när man ammar.

Har några frågor om detta:
1) Hur lång tid ska varje mål ta? Är det fortfarande en timme med paus för blöjbyte i mitten eller ska man truga i ett svep tills det är stopp?

2) Hur mycket mat behöver barnet äta, ungefär? Nu ger jag så här:

6.30 Ammar eller 260 ml Babyplus
10.30 Ammar (eller 110 ml Babyplus) + 1/2 burk grönsakspuré + 1/3 burk puré med kött + mer amning eller Babyplus om det går ner mer
14.15 200 ml Babyplus
17.15 Ammar (eller 110 ml Babyplus) + gröt (1 dl havregryn) + 1/2 burk fruktpuré
18.30 110 ml välling + 110 ml Babyplus

Samtliga mål håller jag inom en timme förutom 14-målet då han sveper flaskan direkt och 17-målet då jag försöker skynda mig eftersom han snart ska ha välling igen.

Nån som har några tips på vägen? Har försökt ge gröt utan att amma eller ge flaska men då totalvägrar han (varför då?). Likadant är det med 10.30-puréerna: han vill amma/ha flaska först. Vore skönt att ha några mjölkfria mål!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
kokos

Inlägg av kokos »

Nu när jag väl börjat sökt efter info har jag hittat lite rekommendationer, så nu tipsar jag mig själv :lol: :

Morgonmål
200-250 ml bröstmjölk/ersättning

Lunch (exempel)
1 mosad potatis
0,5 dl mosade grönsaker + 1 tsk fett
3 msk mosat kött, fisk eller kyckling
Efterrätt av 0,5-1 dl frukt eller bärmos eller mosad banan
5 AD droppar

Middag
200-250 ml bröstmjölk/ersättning
eller
1 dl gröt+0,5-1 dl mjölk
2-3 msk bärmos

Kvällsmål
200-250 ml bröstmjölk/ersättning/välling

Det jag ser här är att det inte finns nåt mellanmål mellan lunch och middag: där klämmer jag i nuläget in 200 ml ersättning men det kanske är onödigt? :?:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Det där med tid och mängd är inte så lätt. Det beror på hur mycket barnet äter...och hur fort. Men du behöver rapa och byta emellan. Det är nog bättre att äta när man äter.

Tänk på att det kan ta lite tid innan barnet får till det här med ättekniken. Det är inte helt lätt att mosa maten (som redan är mosad) i munnen och sedan få ner den i magen. Att barnet spottar betyder inte att maten inte är god.

Du ska få in fyra mål per dag + nattslurk. Det ska vara mellan 3,5 och 4 timmar mellan målen. Inget däremellan. Nattslurken räcker att den ligger en timme efter sista målet. Den är ju bara för att barnet ska klara hela natten utan mat.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Såhär ser vårt schema ut (för Rebecka 6,5 månader):

07:45 amma + välling ca 100 ml (det kan ta 30 minuter mellan dessa "två" mål ibland)
(08:45 - 09:45 sova)
10:30 gröt på ca 1 dl vatten (och gröt pulver till lämplig konsistens).
(11:45 - 13:45 sova)
14:00 mat - hemlagat, 6 iskuber grönsakspurér, ibland även några teskedar burkpuré med "kött" som extra om hon är hungrig.
(16:30 - 17:15 sova)
17:30 mat - en barnmatsburk.
19:15 - (amma kanske) välling ca 170 ml (så mycket det går...)

Till VARJE "mat/gröt" måltid blir det minst 2 stora teskedar katrinplommonpuré. Är hon inte mätt så fyller jag på med mer mat, och/eller fruktpuré.

Före varje gröt eller "mat" mål (10:30, 14:00, 17:30) så passar jag på att amma om jag har möjlighet. Ska snart börja jobba (1/1 :-() så jag måste ändå trappa ner. Isådanafall ammar jag före ätandet, annars är hon för mätt och ointresserad.

Hon är väldigt förtjust i att dricka vatten, som hon får till varje mat-mål, och har fått bra "fling" på att hålla flaskan själv, så hon dricker nog mer vatten än hon är törstig. Hörde att man kanske kunde minska på vattnet på sista målet för att barnet förtfarande skall vara törstig till kvälls-vällingen. Inget problem för oss dock.

Jag matar själv (hon rör inte maten ännu, har inte riktigt koll på armar och händer på det sättet ännu) så våra måltider går ganska fort (ca 15-30 minuter totalt). Jag matar så länge hon öppnar munnen (även om hon inte direkt gapar). Ibland märker jag att hon inte sväljer, oops, och då får jag vänta lite. Då är hon i regel inte hungrig längre. Sista målet är tillsammans med hela familjen, så det blir lite längre. Det gillar hon starkt!!

Hon bajsar klart oftare nu tycker jag, sen jag börjat "proppa" i henne mat, i enlighet med instruktioner från AW. Ofta faktiskt i slutet på måltiderna, så vi måste gå å byta mitt i allt...

Jaha, så är våra dagar, alltid ger det någon något tips kanske.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
kokos

Inlägg av kokos »

Tack för tipsen!
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Sonen "fyller" 5 månader på tisdag och vi tänkte fira med havregrynsgröt.
Fråga 1: Hur mkt mjölk ska vi ha i..? ( Fet mjölk=standardmjölk? )

Fråga 2: Nattslurk på 360 ml, Babyplus, är det ok???? :shock: Utan att truga!

Tack, kokos, för rekommendationerna!

:D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Kokar man som vanligt 1 dl. gryn, och 2 dl. vatten, så blir den lite "stabbig".
Blanda bara i lite mjölk (standardmjölk, ja) så den blir lite mer "lagom" i konsistensen. Blanda även i en klick smör eller en skvätt olja.

360 ml. ersättning utan att truga?
Jajamensan, det är helt o.k, så länge han äter ska han ha!
Går det i ÄNNU mer, så prova :wink:
Allt vad ni kan få ner ska ner, så sover han gott på natten! :D
Det kan ALDRIG, aldrig bli för mycket, överskottet kommer ut!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
father of sons

Godmorgon! :D

Tack för svar, Anna.
Ny fråga: Smör / olja = vilken som helst? Tips?

Ha en bra dag!
:D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Godmorgon!

Själv har jag kört med olivolja eller majsolja.
Eftersom det går åt så lite kan ni ju satsa på fin kvalitet, ekologisk.
Du kan ta vad som helst, bara det inte innehåller för mycket salt, det ska dom ju inte ha de små liven.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
father of sons

Tack snälla Anna för dina tips :D
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Tjena,

när vi gjorde en liten undersökning kom vi fram till att raps-olja var bästa fettet. Kommer inte ihåg varför men trot det hade att göra med animaliskt kontra vegetabiliskt fett och vi ville gärna ha flytande fett.

Ekologiskt rekommenderar jag också, men det innebär INTE ALLTID att produkten är bättre utan att framställningen gjorts miljö-vänligt. Detta bidrar ju dock till en bättre värld totalt sett, så jag röstar också för detta!

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Kristin

Inlägg av Kristin »

[quote="HelBoB"]Såhär ser vårt schema ut (för Rebecka 6,5 månader):

07:45 amma + välling ca 100 ml (det kan ta 30 minuter mellan dessa "två" mål ibland)
(08:45 - 09:45 sova)
10:30 gröt på ca 1 dl vatten (och gröt pulver till lämplig konsistens).
(11:45 - 13:45 sova)
14:00 mat - hemlagat, 6 iskuber grönsakspurér, ibland även några teskedar burkpuré med "kött" som extra om hon är hungrig.
(16:30 - 17:15 sova)
17:30 mat - en barnmatsburk.
19:15 - (amma kanske) välling ca 170 ml (så mycket det går...)

Helbob,

satt och sökte på schema för 6 månaders bebisar och fick upp denna tråd bl a. Jag kan se här att er plutt sover totalt 15 h 45 min (i alla fall när inlägget gjordes). Jag utgår från att natti natti är 19.45? Enl AW är ju det egentligen lite för mycket på dygnet. Men det fungerar bra för er?

Det här är ingen kritik, bara en fråga. Jag försöker ligga steget före när det gäller vår plutt och hans schema så jag är ute och kollar läget... Vår plutt sover idag 12 h natt och 3,5 h dagsömn. Det som är på G för oss är att han kan vara vaken lite längre mellan middagsluren och em-luren, men annars behövs samtliga lurar fortfarande.

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"