Behöver råd i hur jag ska hantera mina två härliga pojkar som när de är tillsammans blir väldigt vilda och hör och lyssnar inte alls.
De är bästa vänner, liten ålderskillnad (1,5) , och jag tycker absolut att det är härligt när de leker med varandra och har roligt tillsammans men ibland vet jag inte hur jag ska få dem att lyssna.
Till exempel läggdags; till rutinen hör; tvätta tänderna pyjamasen på, läsa saga, sjunga några sånger, in i egen säng och sova. Ljuset släcks och mamma går ut ur sovrummet.
Tidigare satte mamma eller pappa med pojkarna i sovrummet till åtminstone den ena hade somnat, men nu tycker vi att pojkarna ska klara sig att somna själva. Så nu har de hittat på att efter att ljuset släcks stiger de upp från sina sängar hoppar in i varandras sängar och börjar leka och/eller kommer ut ur sovrummet. Det här har nu hållit på i några veckor.
Vi har försökt med att leda tillbaka dem i sängen många, många gånger. Om man leder dem tillbaka till sängen blir det som en rolig kapplöpning för dem, de springer runt huset och vill att mamma eller pappa ska jaga dem… Sen var taktiken att de får välja om de vill hjälpa till att städa hela huset (tips från BB) eller gå tillbaka till egen säng, och nu hjälper de glatt till med att tömma diskmaskin, hänga upp tvätt, städa undan leksaker, mm. Alltså hellre städar de glatt tillsammans än att sova…
Tyvärr nog brukat mitt tålamod ta slut vid något skede och jag blir arg på dem, säger till på skarpen och pojkarna blir ledsna. Så vill jag inte ha det… Jag vill ju att de ska somna glada.
Problemet är nog att de har så roligt tillsammans att de inte vill sova. Vad ska jag göra?
Pojkarna är inte kurade, har sovit bra från början med standardmodellen.
bröderna har för roligt med varandra och vill inte sova
bröderna har för roligt med varandra och vill inte sova
Storebror maj 2007
Lillebror oktober 2008
Lillebror oktober 2008
-
chokladkaninen
Re: bröderna har för roligt med varandra och vill inte sova
Hej Mimi! 
Mina barn är lika gamla som dina, ungefär, och vi har haft precis samma problem i sommar..... att det kan tjoas i upp till 90 min innan de små liven faktiskt somnar!
De här sakerna skulle jag råda dig att börja med att se över (för det är nämligen de jag själv har kollat på och då började fnurran lösa upp sig här
):
Hur mycket sover de, sammanlagt? De ska vara lagom trötta när det är läggdags, så att de är redo att somna men inte övertrötta, för då blir de stimmiga för det istället. 4-åringen behöver sova sina 12 timmar per natt, och knappt 3-åringen lite mer. Vår snart 3-åring gillar att sova middag, och vi har fått börja vakta på att han inte tar sig mer än 1,5h, helst bara 45 min. Låter man honom själv styra sover han gärna över 2h efter lunch....
och sedan håller han sin syster som behöver sin hela natt vaken på kvällen. ](*,)
En viktig sak som har fallit bort ibland under sommaren har varit att 4-åringen också ska vila medan 3-åringen sover. Annars blir hon övertrött och "härjig" till sovdags. Så CD-saga och rita, pärla eller liknande efter lunch, inte film (som mest stressar henne), inte lek, och inte ens social delaktighet under den stunden. Utan lugn och ro och helst ensamhet.
Och sedan gäller det ju att man själv orkar upp och väcka dem i lagom tid, även under semestern....8) För annars somnar de förstås inte i vanlig tid heller! :^o
Temperatur: Vi började få insomningsfnurra när värmeböjan kom igång i juni. Ordentlig vädring och en fläkt kan hjälpa, samt att bada dem före läggning så att de blir lite svala.
Vad gäller själva beteendefnurran så kan man dela dem temporärt. Jag har haft hyfsad framgång med "sitta på pallen-strategin" (Vill du inte sova? Nehej, varsågod och sitt på - den sjuuuuukt tråkiga
- pallen istället, finns närmare beskrivet i BB:s trotskapitel), när jag har tillämpat det på trotsbarnet. Det har då givit 4-åringen lite tid att varva ned, samtidigt som det har lärt 3-åringen att det inte är så kul att vara vaken heller. När jag har bedömt att det snarare är 4-åringen som stör 3-åringen har jag försökt sätta henne på pallen istället, men det har inte funkat utan bara blivit underhållning för henne. #-o
Slutligen: Vårt trotsbarn har fortfarande spjälsäng. I och för sig klättrar han ur den, men om inte ditt gör det kan den vara värd att återinföra ifall du har tagit bort den. För om du får en situation där det bara är ett barn som kommer upp igen så är det ju en enkel sak att haffa honom och sätta honom i arbete (eller på pallen). Och den andre hinner somna eller åtminstone varva ned.... 
Lycka till!
Mina barn är lika gamla som dina, ungefär, och vi har haft precis samma problem i sommar..... att det kan tjoas i upp till 90 min innan de små liven faktiskt somnar!
Lycka till!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och