Laddar för att börja kura min 11-mån tjej

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jane

Laddar för att börja kura min 11-mån tjej

Inlägg av jane »

Hej!

Jag har en snart 11 månaders tjej som jag laddar för att kura.
Har läst internationella SHN-boken, men har några funderingar jagkört fast på.

Idag samsover vi och jag ammar nätterna till ända och är numer ett vrak. (Har även en 5 och en 7-åring som jag inte minns hur jag gjorde med :P )
Hoppas nu på att få bättre sömn, ett nytt liv och utan amning.

Läste i boken att man inte behövde buffa större barn samt att dom brukar föredra att ligga på sidan. Jag undrar om jag ska hoppa över buffningen och bara köra ramsa och solfjädra och om jag ska lägga på mage eller på sidan. (Idag sover hon på rygg när hon nu sover...)

Har prövat att lägga ner i spjälsängen på mage och solfjädra vid ett tillfälle, men då kände jag mig så osäker och hon blev som en skalbagge på rygg. Ska man då fortsätta solfjädra och liksom hålla fast?

Känner mig påläst och jag har gjort ett schema, viljan finns, men jag känner mig osäker på det praktiska genomförandet.

På dagarna sover hon i vagnen och det funkar bra, kan jag fortsätta med det eller ska jag lägga henne i spjälsängen då också?

Stort tack på förhand, längtar efter att komma till skott med kuren!
Må så gott!
Jane
frk Carlsson

Re: Laddar för att börja kura min 11-mån tjej

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Jane,

och varmt välkommen hit! Vilket bra beslut du fattat! :D
jane skrev:Läste i boken att man inte behövde buffa större barn samt att dom brukar föredra att ligga på sidan. Jag undrar om jag ska hoppa över buffningen och bara köra ramsa och solfjädra och om jag ska lägga på mage eller på sidan. (Idag sover hon på rygg när hon nu sover...)
Har man bara rätt attityd så funkar det mesta tror jag. Hon är så pass stor så hon väljer sovställning själv i spjärlsängen, men... :!: och detta är mina egna funderingar -

...jag tänker såhär - att lägga ner på mage är ett kraftfullt besked om att det är "ngt annat" som gäller f rom nu. Förändring! Jag är övertygad om att det går att buffa en 11-månaders om man bara är säker på sin sak och stadig på handen. Dessutom är det endast under första dygnet som du kommer göra detta.

Jag återkommer till det här med "förändring" - för det är ju det du kommer att förmedla under de allra första inledande dygnen av kuren. Att då använda sig av så konkreta och "omvälvande" tillvägagångssätt tror jag är det absolut mest verkningsfulla. Tänk bara själv på de ggr som ngt i ditt liv förändrats...var inte det de ggr som det blev totalt tvärtemot hur du var van? Det är så mnsk brukar fungera - det vi minst förväntar oss skapar störst förändring!

Men, som sagt, du måste vara säker som berget. Öva, öva, öva på att buffa. Det ska vara handfast och barnet ska lixom "skjutas" framåt på ett skönt och rytmiskt sätt :D Dom brukar gilla det! På ett större barn kan man säkerligen få ta ena handen och hålla på ryggen, inte pressa ner utan mer som ett fast stöd om du fattar :wink:

Visst kan man buffa, både på rygg och sida, men magläget brukar vara det bästa sättet.

Sen, när du lämnat henne, då får hon ju inta vilken sovställning hon själv önskar...men under dygn 1 är det tillbaka till magläge (om du nu bestämmer dig för det) hela tiden som gäller när du går in vid minsta lilla pip. Ok?

Det kommer frågas och säkerligen protesteras i om starten av kuren, så buffningen behövs verkligen första dygnet för att visa att mamma fins där och att det här är tryggt trots att det är nytt.
jane skrev:Har prövat att lägga ner i spjälsängen på mage och solfjädra vid ett tillfälle, men då kände jag mig så osäker och hon blev som en skalbagge på rygg. Ska man då fortsätta solfjädra och liksom hålla fast?
Ja, du var osäker och visste inte vad du höll på med. Det kommer INTE att vara så när du väl kör, för då ska du inte göra ngt som du inte känner dig 110% säker på :thumbsup:

:arrow: Läs, läs, och åter läs ännu mer i SHN-boken och även här på forumet. Man kan vilja ha en tendens till att bara läsa om verktygen eftersom man vill veta "hur man gör"...men då missar man hela tanken bakom SHN. :!: Så jag vill peppa extra för kapitlet om Safarin samt de 3 kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen. De sammanfattar så fint vad SHN står för och att det är en filosofi. Och med det i ryggen så är man inte så osäker längre.

Hon kan absolut sova sin dagslur i vagnen under kuren, men tänk då på att mörklägga ordentligt samt att hon ska somna i stillastående vagn.Rullar i väg gör ni först efter det att hon sovit 10 min.

Lycka till, och hör gärna av dig igen om du vill! Vi finns här! :thumbsup: :heart:

/Sanna
jane

Inlägg av jane »

Tusen Tack för bra o snabbt svar! På fredag är det dags!
Är lite nojjig, som vi har det idag; somnade vid amning 19,30 och har sedan dess varit in tre gånger o fyllt på... Är så less.
Ska nu läsa lite mer o peppa mig själv!
kram o Tack igen
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Bara det - att du är leds på amniningarna - kommer att ta dig en god bit på vägen :)
Kör hårt! Vi finns här om det uppstår frågor.

Kram.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"