Frågor om kur för Olle 6 mån
Frågor om kur för Olle 6 mån
Hej!
Vi började för 3 v sedan att kura Olle 6 mån bara på nätterna. Det har gått bra och han sover nu för det mesta sina 12 h på natten. Problemet har varit läggningen där vi till att börja med fastnade i buffandet. Nu har vi slutat med det och vi lägger honom tillrätta, solfjädern och ramsar oss ut. Ofta är han då ganska lugn (ligger och pratar lite) i drygt 15-30 min och blir sedan ledsen. Ramsar då när jag märker att han inte lugnar sig själv. Enstaka gånger lugnas han av ramsan men för det mesta skriker han upp sig till hysteri vilket slutar med att jag går in och lägger till rätta och solfjädrar varpå han somnar helt utmattad. Fråga: Hur kan jag gå tillväga för en smidigare läggning?
Sedan några dagar kör vi kuren till 100 %, även dagtid. Allt funkar bra, men det är samma som läggningen på natten, känns som att vi bråkar honom till sömns varje dag vilket gör mig väldigt ledsen och det känns ju inte alls som det är så det ska vara vilket får mig att tro att vi gör något fel. Han sover i vagninsatsen på golvet. Där lägger vi honom, solfjädrar och säger vår dagramsa. Han ligger och pratar ca 10-15 min och blir sedan jätteledsen och jag hittar honom på tvären i vagnen med huvudet på den hårda kanten. Gör då solfjädern och han somnar till slut. Så några frågor: Ska det vara mörkt i rummet även dagtid? Gäller samma som på natten, ingen buffning från dag 2? När han vaknar för tidigt efter 45 min istället för 1,5 h och jag ramsar utan resultat, ska jag låta honom ligga och prata tills det är dags att vakna och räkna det som att han haft förutsättningarna att sova eller gå in och solfjädra alt. buffa så att han verkligen somnar om?
Mycket tacksam för svar! Många kramar Emilie och Olle
Vi började för 3 v sedan att kura Olle 6 mån bara på nätterna. Det har gått bra och han sover nu för det mesta sina 12 h på natten. Problemet har varit läggningen där vi till att börja med fastnade i buffandet. Nu har vi slutat med det och vi lägger honom tillrätta, solfjädern och ramsar oss ut. Ofta är han då ganska lugn (ligger och pratar lite) i drygt 15-30 min och blir sedan ledsen. Ramsar då när jag märker att han inte lugnar sig själv. Enstaka gånger lugnas han av ramsan men för det mesta skriker han upp sig till hysteri vilket slutar med att jag går in och lägger till rätta och solfjädrar varpå han somnar helt utmattad. Fråga: Hur kan jag gå tillväga för en smidigare läggning?
Sedan några dagar kör vi kuren till 100 %, även dagtid. Allt funkar bra, men det är samma som läggningen på natten, känns som att vi bråkar honom till sömns varje dag vilket gör mig väldigt ledsen och det känns ju inte alls som det är så det ska vara vilket får mig att tro att vi gör något fel. Han sover i vagninsatsen på golvet. Där lägger vi honom, solfjädrar och säger vår dagramsa. Han ligger och pratar ca 10-15 min och blir sedan jätteledsen och jag hittar honom på tvären i vagnen med huvudet på den hårda kanten. Gör då solfjädern och han somnar till slut. Så några frågor: Ska det vara mörkt i rummet även dagtid? Gäller samma som på natten, ingen buffning från dag 2? När han vaknar för tidigt efter 45 min istället för 1,5 h och jag ramsar utan resultat, ska jag låta honom ligga och prata tills det är dags att vakna och räkna det som att han haft förutsättningarna att sova eller gå in och solfjädra alt. buffa så att han verkligen somnar om?
Mycket tacksam för svar! Många kramar Emilie och Olle
Olle januari 2011
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Frågor om kur för Olle 6 mån
Vackert så, men som du ser - eftersom ni har beslutat er för att kura till 100% - hänger allt samman. SHN-kuren "light" måste ändå fullföljas förr eller senare, om man vill uppnå det underbara resultatet av NJUTNING. Och det vill man juEmilie skrev: Vi började för 3 v sedan att kura Olle 6 mån bara på nätterna. Det har gått bra och han sover nu för det mesta sina 12 h på natten.
Menar du allvar med att han "skriker upp sig till hysteri" och somnar "helt utmattad" har du väntat åt skogen alldeles för länge med att lugna honom.Emilie skrev:Enstaka gånger lugnas han av ramsan men för det mesta skriker han upp sig till hysteri vilket slutar med att jag går in och lägger till rätta och solfjädrar varpå han somnar helt utmattad.
Jag förmodar du har Internationella Sova hela natten? Läs den, läs den och läs den om igen, tills ögonen blöder, förståelsen är total och Attityden av Självklarhet på plats!
Bråka honom inte till sömns. Skratta honom till sömns.Emilie skrev:Sedan några dagar kör vi kuren till 100 %, även dagtid. Allt funkar bra, men det är samma som läggningen på natten, känns som att vi bråkar honom till sömns varje dag ---
Det låter inte särskilt trevligt. Varför sover han på golvet? Skulle du själv vilja det? Det finns en anledning till att sängar har ben (läs SafarinEmilie skrev:Han sover i vagninsatsen på golvet. Där lägger vi honom, solfjädrar och säger vår dagramsa. Han ligger och pratar ca 10-15 min och blir sedan jätteledsen och jag hittar honom på tvären i vagnen med huvudet på den hårda kanten.
Sedan måste du lära dig lyssna av. Var är dialogen? Kommunikationen? Du är dåligt påläst och därmed illa insiktsfull. Förlåt att jag säger det. "Jätteledsen", och du "hittar honom på tvären i vagnen med huvudet på den hårda kanten" tyder på att du ännu inte lärt dig förmedla ens LUGNET, än mindre SÄKERHETEN - utan vilka han knappast kan somna lugnt och sova lugnt, trygg i sig själv. Läs på
Det kan det vara under själva kuren, om man vill göra det lätt för sig, och det kan man gottEmilie skrev:Ska det vara mörkt i rummet även dagtid?
Ja. Men då ska också ramsan ta över och fungera betryggande. I ordets rätta mening. Och man får inte ge sig förrän den verkligen gör det. Läs på i Verktygslådan och ÖVA (på någon annan än barnet)Emilie skrev:Gäller samma som på natten, ingen buffning från dag 2?
Se ovan. "Ramsa utan reslúltat" finns inteEmilie skrev:När han vaknar för tidigt efter 45 min istället för 1,5 h och jag ramsar utan resultat, ska jag låta honom ligga och prata tills det är dags att vakna och räkna det som att han haft förutsättningarna att sova eller gå in och solfjädra alt. buffa så att han verkligen somnar om?
Trafikera inte. När du känner att du "måste" gå in, det är då du ska ramsa. Effektivt, dvs enligt konstens alla regler. Det funkar inte "light" [-X
Så shoot, helhjärtat, övertygat, GLATT och målmedvetet =D>
Och som sagt, allt hänger samman. Kura regelrätt den här gången, så är ni snart i mål.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej Anna och tack för ditt svar!
Vill också tacka dig för sova hela natten kuren som verkligen gjort att vi kan njuta 100 % av vår lilla Olle, även om vi var bra nära 99 % även utan sömn på natten
De två dagar som gått sedan mitt inlägg har jag ängnat åt att läsa läsa läsa och tänka och diskutera med Olles pappa. Vilket gjorde att jag tog lite illa upp av dina hårda ord om att jag var dåligt påläst. Men sanningen är väl det som verkligen tar, och nu när poletten ramlat ner för mig har den naturligtvis även gjort det för Olle som igår kväll somnade utan gråt, och som nu ligger (i sin SÄNG naturligtvis) och sover sin förmiddagslur efter lite gnäll och djupa samtal med sin lilla kanin.
Bara en fråga till, hur går man smidigast över till att sova dagslurarna i vagnen efter uppföljningsveckan? Ska man vagna vid behov och annars bara täcka över med filt och ramsa? Brukar det fungera att han sover på rygg i vagnen även om han är van vid magläge nu?
Så nu är kuren införd till 100 %, mamman och pappan har fått självförtroende och smarta lilla Olle har köpt konceptet helt, inte undra på när han säkert bara gått och väntat på en fast hand som kan visa honom hur det ska gå till här i världen.
Så, tusen tack för ditt svar och din erfarenhet och den bästa boken som kommer vara en given present till alla i vår närhet som väntar barn, önskar att någon upplyst i min närhet sett till att jag fått den i min hand redan med magen i vädret!
Många kramar Emilie o Anders o Olle
Vill också tacka dig för sova hela natten kuren som verkligen gjort att vi kan njuta 100 % av vår lilla Olle, även om vi var bra nära 99 % även utan sömn på natten
De två dagar som gått sedan mitt inlägg har jag ängnat åt att läsa läsa läsa och tänka och diskutera med Olles pappa. Vilket gjorde att jag tog lite illa upp av dina hårda ord om att jag var dåligt påläst. Men sanningen är väl det som verkligen tar, och nu när poletten ramlat ner för mig har den naturligtvis även gjort det för Olle som igår kväll somnade utan gråt, och som nu ligger (i sin SÄNG naturligtvis) och sover sin förmiddagslur efter lite gnäll och djupa samtal med sin lilla kanin.
Så nu är kuren införd till 100 %, mamman och pappan har fått självförtroende och smarta lilla Olle har köpt konceptet helt, inte undra på när han säkert bara gått och väntat på en fast hand som kan visa honom hur det ska gå till här i världen.
Så, tusen tack för ditt svar och din erfarenhet och den bästa boken som kommer vara en given present till alla i vår närhet som väntar barn, önskar att någon upplyst i min närhet sett till att jag fått den i min hand redan med magen i vädret!
Många kramar Emilie o Anders o Olle
Olle januari 2011
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
De hårda orden var onödiga
Uppföljningsveckan och vad till efter den hörer tar vi sedan
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej igen!
Är mycket tacksam för att du tar dig tid!
Olles schema:
7 morgon och amma
8.30 frukost med gröt
9.30 sova 45 min
12 lunch
12.30 sova 1,5 h
15 ersättning
16.30 sova 45 min
18 gröt
18.30 bad, nattslurk och skratt
19 natt
Sista luren kl 16.30 krånglar och oftast skriker sig Olle igenom de 45 min. Ibland har jag buffat och då har han sovit ca 30 min. När han sovit sin em lur är han svår att lägga för natten, när han inte sovit går det lättare. Är det dags för oss att plocka bort den sovstunden? Han blir 7 mån om några dagar. Känslan jag får är att han inte riktigt behöver sova då, han är inte trött innan vi lägger honom, och heller inte gnällig efteråt när han inte får sova. Tror han bara att han är utsövd eller är han kanske faktiskt det? 12 h har han sovit på natten i ca 3 v.
Hur som helst går det underbart bra och vi är ganska stolta över oss själva men mest av allt av vår älskade Olle
Är mycket tacksam för att du tar dig tid!
Olles schema:
7 morgon och amma
8.30 frukost med gröt
9.30 sova 45 min
12 lunch
12.30 sova 1,5 h
15 ersättning
16.30 sova 45 min
18 gröt
18.30 bad, nattslurk och skratt
19 natt
Sista luren kl 16.30 krånglar och oftast skriker sig Olle igenom de 45 min. Ibland har jag buffat och då har han sovit ca 30 min. När han sovit sin em lur är han svår att lägga för natten, när han inte sovit går det lättare. Är det dags för oss att plocka bort den sovstunden? Han blir 7 mån om några dagar. Känslan jag får är att han inte riktigt behöver sova då, han är inte trött innan vi lägger honom, och heller inte gnällig efteråt när han inte får sova. Tror han bara att han är utsövd eller är han kanske faktiskt det? 12 h har han sovit på natten i ca 3 v.
Hur som helst går det underbart bra och vi är ganska stolta över oss själva men mest av allt av vår älskade Olle
Olle januari 2011
Jag svarar själv! Nej han är inte utsövd och ja det är för tidigt att plocka bort eftermiddagsluren! [-(
Men jag undrar hur jag jag ska gå tillväga när det är dags att gå över till dagslurar i vagnen?
Åh igår somnade Olle för natten utan ett enda snyft! Stort framsteg!! Glad mamma och glad bebis \:D/
Varma kramar!
Men jag undrar hur jag jag ska gå tillväga när det är dags att gå över till dagslurar i vagnen?
Åh igår somnade Olle för natten utan ett enda snyft! Stort framsteg!! Glad mamma och glad bebis \:D/
Varma kramar!
Olle januari 2011
Vilken härlig läsning!!
Ja, han behöver nog em-luren ett tag till. Jag har haft tre lurar till mina juveler tills 8-månadersångesten är förbi. Däremot är det nog dags att dra ner till en 20-minutare. Jag gav alltid den i vagn och vissa dagar sovdes det hela luren, andra dagar 5 min och ibland bara vila men pausen behövdes.
Har ni tänkt gå över till att ha alla tre lurarna i vagn? Som oftast när man ska införa något nytt så räkna med att det tar tre dagar att införa och sedan en vecka innan det är stabilt.
Elle
Ja, han behöver nog em-luren ett tag till. Jag har haft tre lurar till mina juveler tills 8-månadersångesten är förbi. Däremot är det nog dags att dra ner till en 20-minutare. Jag gav alltid den i vagn och vissa dagar sovdes det hela luren, andra dagar 5 min och ibland bara vila men pausen behövdes.
Har ni tänkt gå över till att ha alla tre lurarna i vagn? Som oftast när man ska införa något nytt så räkna med att det tar tre dagar att införa och sedan en vecka innan det är stabilt.
Tack för ditt svar!
Vi har tänkt lägga två av lurarna i vagn, lunch och em. Det jag undrar är hur jag gör rent praktiskt? Spänner jag bara fast honom i selen, fäller ned ryggstödet och täcker för vagnen? Ska jag ramsa då och/eller vagna? Han har inte blivit vagnad förut, bara buffad i sin säng.
Kramar!!!
Vi har tänkt lägga två av lurarna i vagn, lunch och em. Det jag undrar är hur jag gör rent praktiskt? Spänner jag bara fast honom i selen, fäller ned ryggstödet och täcker för vagnen? Ska jag ramsa då och/eller vagna? Han har inte blivit vagnad förut, bara buffad i sin säng.
Kramar!!!
Olle januari 2011
Ja, precis så! Sedan beror det på om luren ska ske under promenad eller i stillastående vagn. Gör så här: Precis som du planerat, säg ramsan och gå bort från vagnen. Lyssna av, påminn vid behov. Du har vagningen att ta till om det skulle bli krisläge. (Se dock till att öva vagningen innan med tyngd i vagnen.)Klocka när han somnar. Avvakta 5 minuter och sedan kan du gå eller låt vagnen stå still. På så sätt vänjar han sig inte vid att vagnen måste vara i rörelse för att kunna somna. Ett annat sätt är att göra som du planerat, efter ramsan så går du, har koll när han somnat, klockar luren och väcker efetr utsatt tid. Gör som det passar er
Elle
Vad gör man om man känner att ramsan inte tar? Ibland är Olle glad när jag lägger honom, och ligger då bara och pratar en stund innan han somnar. Men ofta skriker han (mest argt) och då väntar jag med att ramsa tills han låter ledsen. Men han lugnas aldrig av ramsan på så sätt att han tystnar av den, han skriker alltid en stund till efteråt och lugnar sig sedan (själv? av ramsan?). Hur ska jag göra för att den ska ta? Jag övar på tonlägen och tycker att jag borde lärt mig lyssna av hans skrik, men någonting är inte som det ska, för jag har ofta ont i hjärtat av att han skriker.. Vi har så roligt i hans rum innan han ska sova, men när jag lägger honom i sängen blir han jätteledsen. Varför lyckas jag inte förmedla lugnet? Kram
Olle januari 2011
-
frk Carlsson
Hej Emilie,
vet du - enda sättet att få Olle att förstå ramsan , det är att du ÖVAR ännu mer på den och ser till att han lär sig den, dvs känner sig trygg med den och det budskap den förmedlar = lugnet.
Anna09 beskrev i en annan tråd på ett sånt himla bra sätt hur man kan resonera. Så jag kopierade det och klistrar in det:
"...bara ni laddar och ÖVAR ramsan innan, utom hörhåll efter som lilla Iris brukar fråga och kanske rent av svära in emellan. Då anpassar man volym, betoningar, pratar, melodi-ar de olika verserna så att man får ett behagligt och säkert samtal. När jag "satte" ramsan tog det inte många minuter efter att jag börjat "prata" den på det viset och hon lugnade sig och lyssnade. När hon då gjorde det sa jag den som vi säger den vanligtvis och avslutade med bekräftande verser, ett par stycken. Om Iris skulle "komma igång" igen då, så går du tillbaka till "rams-samtalet" som ni hade innan och avslutar igen när hon lugnar sig med bekräftande vers - och så håller man på. Ester blev ledsen i ett par omgångar och då föreställde jag mig i tanken att jag höll henne i famnen och vaggade henne - och tonfallet blev annat i ramsan - och hon lugnade sig."
Jag antar att det är det som behövs, dvs att ni "sätter" ramsan
helt enkelt. Och det här är en väldigt konkret beskrivning av hur man går till väga :thumbsup: Bara att "nöta" med andra ord, men med känsla
:thumbsup:
Vänliga hälsningar/Sanna
vet du - enda sättet att få Olle att förstå ramsan , det är att du ÖVAR ännu mer på den och ser till att han lär sig den, dvs känner sig trygg med den och det budskap den förmedlar = lugnet.
Anna09 beskrev i en annan tråd på ett sånt himla bra sätt hur man kan resonera. Så jag kopierade det och klistrar in det:
"...bara ni laddar och ÖVAR ramsan innan, utom hörhåll efter som lilla Iris brukar fråga och kanske rent av svära in emellan. Då anpassar man volym, betoningar, pratar, melodi-ar de olika verserna så att man får ett behagligt och säkert samtal. När jag "satte" ramsan tog det inte många minuter efter att jag börjat "prata" den på det viset och hon lugnade sig och lyssnade. När hon då gjorde det sa jag den som vi säger den vanligtvis och avslutade med bekräftande verser, ett par stycken. Om Iris skulle "komma igång" igen då, så går du tillbaka till "rams-samtalet" som ni hade innan och avslutar igen när hon lugnar sig med bekräftande vers - och så håller man på. Ester blev ledsen i ett par omgångar och då föreställde jag mig i tanken att jag höll henne i famnen och vaggade henne - och tonfallet blev annat i ramsan - och hon lugnade sig."
Jag antar att det är det som behövs, dvs att ni "sätter" ramsan
Vänliga hälsningar/Sanna