Min 10-månaders dotter har tagit till sig kuren hur bra som helst redan från start, men vi har alltid haft problem med middagsluren. Jag har aldrig lyckats få henne att sova 1,5h. Hon vaknar alltid efter 60 min eller max 75 min. Då är hon så utsövd så hon vägrar somna om hur mycket jag än ramsar. Hon är aldrig ledsen eller arg när hon vaknar. Ska jag strunta i att försöka få henne att sova 1,5h??? Hennes schema ser ut så här:
7.30 frukost
9.30-10.15 tupplur
11.00 lunch
13-14.30 middagslur
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.30 nattslurk
19.30 sova natt
Dagslur som krånglar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Dagslur som krånglar
Och förlåt tystnaden - så här i semestertider lyckas vi inte alltid upprätthålla vår tredagarsambition (att ingen fråga ska stå obesvarad mer än högst tre dygn
Grattis till så vackert genomförd kur =D> Säger jag inte minst å lilla barnets vägnar
Enklast är att kapa förmiddagsluren. Hon har en aning för mycket sömn på schemat (anser hon). Små barn signalerar detta faktum - att det är dags att revidera schemat - genom att "krångla" (vakna för tidigt) antingen på morgonkulan eller på middagsluren. I regel. Men då stöter de på patrull
Så korta 45-minutersluren på förmiddagen till 20 minuter (exakt). Då kommer hon att muttra, för på förmiddagen sover man så gärna, så. Bär dig åt som om hon är hur glad som helst ÄNDÅ, fastän bara 20 minuter gått, och ge henne tre dagar att "sätta" den nya ordningen
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack så hemskt mycket för ditt svar. Jag har full förståelse för semestrar juli månad är ju lite helig
Min dotter är supersnäll och finner sig i det mesta jag hittar på. Det var mest jag som behövde vägledning och konkreta råd, vilket man inte får från många idag. Din bok är helt underbar, att läsa från pärm till pärm för att sedan använda som uppslagsbok. Innan jag kurade fick jag gunga henne till sömns i famnen för att sedan lägga ner henne i sängen sen sov hon hur bra som helst, men det funkar ju bara tills hon blev för tung. Det är först nu jag märker den stora skillnaden hon är inte alls klängig och gnäller inte alls lina mkt längre. Många vänner och bekanta (däribland min make) som tvivlat och kritiserat metoden är nu så imponerade när jag lägger min dotter. Det är lite roligt faktiskt
Nog om det ville bara ge dig lite positiv feedback och tacka så mycket för att du delar med dig av din kunskap.
Jag misstänkte att det var nått på schemat som krånglade, men trodde precis som du nämnde att om det var för långa lurar att hon skulle krångla på rätt lur
Fr.o.m imorgon ska jag korta fm luren och se om det blir nån förbättring.
Tack så mkt återigen
Jag har en till fråga. .. Hur skall man räkna sovminutrarna? Ska jag räkna 20 min från det att jag lägger henne eller från det att hon somnar?
Min dotter är supersnäll och finner sig i det mesta jag hittar på. Det var mest jag som behövde vägledning och konkreta råd, vilket man inte får från många idag. Din bok är helt underbar, att läsa från pärm till pärm för att sedan använda som uppslagsbok. Innan jag kurade fick jag gunga henne till sömns i famnen för att sedan lägga ner henne i sängen sen sov hon hur bra som helst, men det funkar ju bara tills hon blev för tung. Det är först nu jag märker den stora skillnaden hon är inte alls klängig och gnäller inte alls lina mkt längre. Många vänner och bekanta (däribland min make) som tvivlat och kritiserat metoden är nu så imponerade när jag lägger min dotter. Det är lite roligt faktiskt
Jag misstänkte att det var nått på schemat som krånglade, men trodde precis som du nämnde att om det var för långa lurar att hon skulle krångla på rätt lur
Fr.o.m imorgon ska jag korta fm luren och se om det blir nån förbättring.
Tack så mkt återigen
Jag har en till fråga. .. Hur skall man räkna sovminutrarna? Ska jag räkna 20 min från det att jag lägger henne eller från det att hon somnar?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Visst är det underbartKarmenka skrev:Det är först nu jag märker den stora skillnaden, hon är inte alls klängig och gnäller inte alls lika mkt längre. Många vänner och bekanta (däribland min make) som tvivlat och kritiserat metoden är nu så imponerade när jag lägger min dotter. Det är lite roligt faktiskt![]()
Tack snälla du. Har du sett tråden "Efter kuren - en uppmuntran"? Tänk om du ville skriva ner din berättelse där!Karmenka skrev:--- ville bara ge dig lite positiv feedback och tacka så mycket för att du delar med dig av din kunskap.
Förhoppningsvis somnar hon snabbt och drar inte ut på tiden. Klocka då 20 min exakt från det du tror att hon sover, eller håller på att somna.Karmenka skrev: Ska jag räkna 20 min från det att jag lägger henne eller från det att hon somnar?
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ville bara berätta hur det gick 
Det gick långt över förväntan.
Hon sov 1,5h i sin vagn hemma hos en kompis till mig medan vi satt och fikade och pratade och radion stod på. Det var så häftigt. Jag hade inte förväntat mig att det skulle gå så bra så snabbt, men där ser man
Anna jag skall se till att skriva lite i den tråden du nämnde nu på en gång.
Det gick långt över förväntan.
Hon sov 1,5h i sin vagn hemma hos en kompis till mig medan vi satt och fikade och pratade och radion stod på. Det var så häftigt. Jag hade inte förväntat mig att det skulle gå så bra så snabbt, men där ser man
Anna jag skall se till att skriva lite i den tråden du nämnde nu på en gång.