Hello,
Va härligt att kurandet går bra.
Jag skulle rekommendera att man väntar med saker som ruckar på tider för mat och sömn tills kuren verkligen satt sig. För oss tog det cirka 2 månader men det är nog ganska individuellt.
När sömnen sitter stenhårt och bäbisen är en så kallad "säker sovare" då kan man undantagsvis rucka på sov- och ättider när man är på resor och liknande. Men då bör man enligt mig se detta som undantag och inget man gör på regelbunden basis som att exempelvis rucka på långa middagsluren varje onsdag..
Saker som ruckar på tider skulle jag kalla för engångsföreteelser och under dessa dagar skippa det mesta som rör sömn och mat-rutiner och sedan ta tag med nya tag och otroligt strikta rutiner så fort man kommit på plats på nya stället. Att gå in med en förhoppning att man skall lyckas hålla en bäbis vaken långa perioder i en bilbarnstol är dömt att misslyckas, likaså att få dom att sova på rätt tid. Kanske går för vissa men för oss skulle det aldrig gå. Dessutom kanske man kör bilen själv och då är man nog nästan en trafikfara om man skall hålla en liten 7-månaders vaken med ena handen och köra med andra
Alltså:
1. Vänta med resor och liknande tills barnet är en säker sovare
2. skippa rutinerna under själva resan
3. inför otroligt strikta rutiner när ni kommer fram för att säkerställa ordningen snabbt, när allt återigen fungerar kan ni återgå till vanlig ordning
Vi har varit på flera både långa och korta resor och för oss har det gått väldigt väldigt bra. Vi reste efter kuren till andra sidan jordklotet vilket tog 33 timmar utan några större paniksituationer. Vi skippade sömn och mattider och körde bara på och lät sonen sova när han så önskade. Vi körde lite social delaktighet på toaletten samt när vi gjorde iordning hans mat men det var svårt som attan på ett krängande flygplan. När vi kom fram tog vi tag i rutinerna med allt ifrån utomhusaktivitet, sovtider, mattider, sociala, kreativa etc etc från dag 2 och körde stenhårt. Dag 4 sov lillen som han skulle igen trots 7 timmars tidsskillnad. Vi var mycket imponerade av honom. För mig och mannen tog det nästan 10 dar innan vi var helt aklimatiserade till nya tiden. Varje kväll tjatade jag om att få gå och lägga mig kl 19...
Lycka till!!