Kurfråga vid fyra månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Catten78

Kurfråga vid fyra månader

Inlägg av Catten78 »

Hej!

Trodde inte jag skullebehöva kura, men nu drar vi igång med det ändå. :)

Några frågor bara...

Läste att man kan kura borta om man bara är på samma ställe de tre första dagarna. Stämmer detta?

Kan man börja kura i vagn borta och sen gå över till spjälsängen hemma eller blir det för mycket frågor från barnet?

Om vi tar med sängen, blir det konstigt om han börjar kuras i vårt sovrum borta och sen hamnar i sitt eget rum hemma?

Kram c
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kurfråga vid fyra månader

Inlägg av annawahlgren »

:D Med "borta" antar jag du menar att ni är ensamma där, lilla familjen - alltså inte besöker folk? För då är det ingen bra idé. Folk lägger sig i och man tycker ju inte själv det är särskilt kul att STÖRA, vilket obevekligen sker.

De första fyra nätterna är det enklast om barnet kan få befinna sig på samma plats. Men allting går som måste gå.

Man kan absolut börja kura med vagnen och även fortsätta med den hemma ett tag, tills nätterna börjar komma på riktigt under uppföljningsveckan. Man måste inte ha så brått med att övergå till spjälsängen. Men som sagt, allting går... Det som INTE går att schackra med är ens synnerligen pålästa Attityd av Sjävklarhet och därmed övertygelsen att man vet exakt vad man gör och varför, när man väl bestämt sig för att kura, och att man då aldrig släpper målet ur sikte utifrån djupaste respekt för barnets behov av god och sammanhängande sömn.

Kuras han i ert sovrum de första nätterna måste antingen han eller ni ut ur det :mrgreen:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej Anna o alla andra! :)

Vi har de tre första nätterna hemma och det har gått enligt planerna. Nu efter två dagar upptäcker jag att killen nog inte behöver fyra dagslurar. Dåligt av mig att inte fatta det... :oops:

Jag har kurat in schemat:
Äta 07.00
Sova 08.30-10.00
Äta 10.00
Sova 11.30-13.00
Äta 13.00
Sova 15.00-15.45
Äta 16.00
Sova 17.45-18.30
Äta19.30
Sova 20.00-07.00

Han är inte alls trött. Tror ni att han blir det? Det har ju trots allt bara gått två dagar.

Jag får ju köra på detta schema nu, så det inte blir fler frågor. Vad tror ni?

Kramar C
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Jag kan väl ändra det längre fram?! Det behöver ju ändå justeras när han blir fem månader. Tidigare blir väl bara rörigt för honom?

Det jag kom på är ju att killen inte har några problem att vara vaken två timmars pass på dagen, men han känner väl kanske inte att han är så trött eftersom han sover så bra på natten. :) Han är underbart glad, precis som han var innan han började vakna lite för ofta på natten. :D

Vi ska till mina föräldrar i morgon och de gillar den här metoden skarpt! De såg ju vad som hände med storebror! :D Jag är inte ett dugg orolig för att fortsätta där! 8)

Kram igen!
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, ta det lugnt! Ni har ju precis inlett uppföljningsveckan!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"