Inne på fjärde dagen av kuren för min gosse snart 6 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Umalotta

Inne på fjärde dagen av kuren för min gosse snart 6 mån

Inlägg av Umalotta »

Först : Mitt allra varmaste och djupaste TACK! till dig Anna...jag är så överväldigad och tacksam över hjälpen din bok gett mig att jag inte finner ord....så det enda jag skriver är TACK!
Har nu kommit så långt som till fjärde och sista dygnet på kuren och går imorgon in i Uppföljningsveckan. Min lilla gosse som nu det senaste 3 veckorna legat och ätit tisse hela natten lång och jag va HELT slut. Sovit dåligt på dagarna och vaknat ofta på nätterna har han gjort sen han va 3 veckor. I början sov han åtminstone på natten före och efter nattmålet...men som ni säkert kan gissa så började han naturligtvis vakna oftare och oftare och somnade sällan om efter maten tills det hade eskalerat så pass att vi inte stod ut en enda dag till varken jag eller han. den dagen va i lördags...på söndagkväll började jag kuren( samma kväll blev jag dyngförkyld , dagen innan va det mjölkstockning och feber) och det blev en helvetesnatt! Den första halvan av natten. Men det vände, jag stålsatte mig...vilket inte är lätt för en mamma som samsovit med sin minibebis, tagit honom i famnen vid minsta pip..osv..natt 3 sov han 20:10 till 06:30 i ett svep...och även om jag fortfarande va mycket trött så kände jag en sån enorm glädje över att jag tagit rätt beslut, att jag gjorde det! För hade det inte varit rätt hade han ju inte med en sån lättnad "svarat" på denna för honom "helt nya" behandling! Han tystnar nu oftast på första eller andra påminnelsen på natten( imorse vaknade han i vargtimmen 05:00) , på dagen i vagnen kan det ta någon påminnelse till .
Nu vet ni lite bakgrund, nu till min fråga (tillslut! :D ) Gossen har alltid sovit på rygg, han tränar ju på mage på dagen, men kan lätt bli less på det läget(åtminstone har det varit så..kanske försvinner med nya krafterna?) Andningslarm har jag haft sen han va 1 månad gammal efter en otäck incident. Nu under kuren har jag ju lagt honom på mage(tror det har bidragit lite till en del av protesterna och argheten) för natten, men jag hör att han stånkar sig över till rygg med en gång igen då jag går... i vagnen ligger han alltid på rygg även under kuren. Ska jag vänta till efter uppföljningsveckan innan jag provar lägga honom för natten på rygg också? Det tycks vara läget han föredrar nämligen...men jag vill ju inte förändra något nu eftersom man inte skulle det förrän tidigast efter uppföljningsveckan...hur ska jag göra?
Umalotta

Re: Inne på fjärde dagen av kuren för min gosse snart 6 mån

Inlägg av Umalotta »

Då va vi igång med 5:e natten då...lade gossen tillrätta 20:00 (första gången det inte följs av protester..) och ramsar ut...han skriker aldrig upp sig utan gnölar i olika tonarter en stund så jag får påminna, men sen blir det tyst och jag bekräftar! 20:48 vaknar han med ett skrik...han slutar inte fastän jag påminner, låter snarare än mer desperat, och jag hör att han har ansiktet i madrassen. kikar försiktigt och han ligger tätt mot spjälskyddet på mage fortfarande men med huvudet åt fotändahållet(?!) istället. Påminner igen ...och vips blir det tvärtyst mitt i ett skrik.Bekräftar och går. ska smyga in efter 10 minuter och slänga på honom täcke och kika hur han ligger...men jag får tvärnita i dörren för han lägger av ena Mega-rapar och rör på sig en massa. Det blir åter tyst....Men 21:05 Börjar han skrikgråta det där desperata skriket igen och det blir bara värre, han skriker så han knappt får luft(panik), går då faktiskt in och lägger honom tillrätta (han hade tryckt sig så tätt mot spjälskyddet att han inte fick fram ena armen som han hade utmed sidan och kunde alltså inte lägga huvudet åt det håll han ville), tryckte till och gick ut med ramsan medan han skrek, men han slutade faktiskt skrika innan jag dragit ramsan klart så jag drog på med bekräftelsen också och han tog den med en gång.
Men det verkar vara bekymmersamt för honom det där magläget( är det att han är för otränad att vara på mage tro?) När han är på sin filt på dagen rullar han ofta runt åt båda håll och han har sedan 1,5 månader krupit "på rygg" och nu försöker han även på mage...men blir snabbt väldigt arg när han är på mage och inte kommer nånvart...
Vad ska jag göra? Ska jag fortsätta att lägga honom på mage för natten...går detta över kanske? Är det bara för han e ovan han blir sådär? :(
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Jaha då va natt 5 avklarad då.
Som jag skrev igårkväll så va det ju lite strul kring 20:48 och fram till 21:12.

Såhär ser min Nattbok ut:

20:00 Lägger tilrätta och ramsar ut.Tyst först , pratar upp sig sen...

20:03 Påminner, blir tyst under tiden men börjar igen efter bara en kort stund...gnölar vidare...men tystnar själv och jag ger bekräftelse som dessutom tas emot. Då är klockan 20:07

20:48 Vaknar i panikskrik, Ger Ramsan utanför, men det hjälper ej...kikar försiktigt och han har snott sig i sängen och har näsan i mdrassen...blir dock plötsligt tvärtyst...ger bekräftelse och den tas emot...detta tog allt som allt någon minut.

21:05 Börjar gnöla...Blir JÄTTEARG! Han ligger på mage och Panikskriker...kikar försiktigt...han har hamnat med armen fast bakåt, går in och lägger snabbt tillrätta, ramsar ut...han vrålar först men tystnar under ramsan som jag drar ihop med bekräftelsen. Tyst.Nu är klockan 21:12

22:34 Gnöl i sömnen...somnar igen själv.

03:42 Gnölar lite...gnällpratar om vartannat..har små tysta pauser...tillslut går jag dit 03:47 och ger ramsa så han ska förstå att det inte är nån idé...han tystnar...så jag bekräftar...

Halvbökig från ca 05:30 vaknar och låter, men blir tyst själv så jag inte känner att jag behöver ingripa( dvs blir tyst just som jag tänker gå dit...)

06:22 Får en ramsa. Blir tyst.

06:30 Han börjar att arbeta upp sig vid varje "gnöl-monolog"..får påminna igen och igen...han vill inte vara med på det! Han vill gå upp!

06:45 Tystnar själv tillfälligt.

06:52 Tar fart igen! Ger Hög ramsa, han tystnar under den..men vill fortsätta efteråt...påminner igen och han tystnar kort..
06:56 Gör jag morgon eftersom det ju iallafall är tyst...
Han ligger på rygg i fotändan , insnurrad i täcket , bara ansiktet sticker fram, han har försökt kämpa sig loss, han e alldeles svettig( till saken hör att täcket hade hängt på kanten i fotändan , för vi har så varmt i den delen av landet där vi bor så just nu behöver ingen sova med täcke, men han har dragit ner det och lekt eller nåt!) Han blir ock väldigt glad av att se mig och smilar med hela lilla ansiktet!
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Igår (dag 5) Va det min mans tur att lägga gossen både för lurarna och för kvällen (Natt 6) , Vid första luren så blev han nog lite osäker och det märkte ju gossen direkt! (de måste ha inbyggd radar för sånt där!) Men Mannen fick självförtroendet mer under dagen då de också fick "bygga upp" en "egen" kommunikation med ramsan, och när han märkte att han också "kunde". Så läggningen sen då...Nog märktes det att Gossen blev osäker, för mannen va inte den smidigaste att lägga tillrätta precis..jag fick göra mimrörelser i dörröppningen för att korrigera honom lite...återigen..barna märker det direkt! Fast trots att han naturligtvis gick igång med gnöl direkt så eldade han inte upp sig först...utan mera gnäll..gnöl...men tillslut gjorde han ett sista försök 20:10 ( det där med att ligga på mage är han fortfarande arg över emellanåt) och va superarg...men Mannen fixade det också med mig som stöd (ståendes nere i trappan)med att tajma in påminnelse och bekräftelse...jag har fortfarande lättare att höra på gossens röst vartåt det lutar så att säga...sen sov gossen non-stop till 06:30 då vi hörde att han bökade och stökade i sängen.
Sedan gjorde vi morgon åt en gla skit 06:59! :D Nu får vi se hur dagslurarna funkar idag...
Alla läggningar ska det ju fortfarande skrikas efter att man lagt ner honom...man måste i stort sett alltid dra nån påminnelse då han eldar upp sig så mycket! Är det nu under uppföljningsveckan detta ska "försvinna" för det är väl tänkt att OM han nu låter lite så ska han ju bli tyst på första ramsan, den man drar då man går ifrån honom? Eller?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Umalotta och välkommen hit :D

Ni har ju utfört ett STRÅLANDE jobb hittills! =D> Jag gillar spec dina reflektioner kring det här med vikten av säkerhet och attityd hos oss föräldrar, för det är eg det som det hela handlar om :thumbsup: .

Jag tycker såhär - nedläggning på mage (ett kraftfullt besked) och sedan får han böka sig hur han vill. De flesta barn sover bättre på magen, så är det, men i takt med att de blir äldre - och säkrare sovare-så väljer de andra sovställningar när vi inte ser det!

Jag hade nog hellre arbetat med ramsan för att få honom att somna om, snarare än att gå in och vända och "serva".

Jag hade en sk vändningscirkus med min son när han var kring 7 månader. :!: Tyvärr så slutade det med att han blev så van att jag kom in och vände honom att det blev ett dåligt beteende, dvs han ropade så fort han hamnade på rygg (för honom var det omvänt, han trivdes bättre på magen med rullade runt och tog sig inte tillbaka själv). Efter 2 v på det viset så tog jag 2 nätter då jag bara jobbade med ramsan och inte gick in öht.Efter det var det tyst och vi hittade honom lite varstans i sängen på morgonen, men han sov iaf, och lät han om natten efter det så fick jag lita till att han skötte det själv. Men det där måste man såklart avgöra själv. Jag bedömde att det bara var vanligt gnöl etc och att jag bara gjorde honom en björntjönst i o m att jag gick in och vände...

Fortsätt låta honom jobba på mage på dagtid och RULLA RUNT - fram å tillbaka . Ni kan ju förslagsvis dela upp det på kortare små pass så att han inte blir helt utmattad. 2-3 veckors gympa ger mersmak, och behåller ni bara självklarheten och attityden så kommer han snart behärska sin lilla kropp till fullo.

I sinom tid kommer han själv att lära sig att snurra runt och inta den sovposition som han gillar bäst, men fram tills dess är det helt OK att hjälpa till om han ber om det... Men övar man flitigt på dagtid så lär dom sig ganska snabbt att även manövrera sig på natten oxå :wink:

Lär mer om olika strategier här när det kommer till vändningar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Ha det bra och fortsätt jobba på i samma fina anda!
=D>
/Sanna
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Hej Sanna! Tack för ditt svar! :D
Det va bara den enda gången jag hjälpte honom rätt igen...igår när han blev arg fick han lösa det själv! Och det funkade ju för tyst blev han efter en stund! Jag är så glad..idag på dagslurarna som varit hittills har han inte eldat upp sig som han brukar, utan de har mest varit smågnöl och tyst med bara en påminnelse...det går ju framåt! Men det kanske är för att jag har backat lite och inte varit för snabb med att påminna och "störa" i onödan...jag har ju gjort det för att jag "trott" att han ska elda upp sig ordentligt, och det gjorde han ju också eftersom det va vad jag förväntade mig...så nu när jag bytt strategi och utgår ifrån att han ska tystna själv alldeles strax..då gjorde han ju det! Helt magiskt! Hahaha!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup:
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Inatt (Natt 7) Har lilla gossen sovit utan hjälp sen 20:05( nytt nattningsrekord!) Till 07:00 !!!! Jag har hör lite gnöl vid olika tidpunkter under natten, men han har rett ut det helt själv och somnat om! Jag grät en skvätt nu på morgonen ,av glädje och lättnad...alla bittra tårar (över alla förlorade månader) har jag lagt på hyllan i och med sista kurdagen för någon dag sen! Det känns SÅ skönt att lämna allt det dåliga som var bakom sig nu och bara se framåt! På alla underbara månader (och år!) vi har framför oss...
(Min lilla gosse sitter nu i stolen brevid mig och "pratar " med boken "Max lampa"...och det är endast en kvart kvar till fm-luren!, hade vart heeelt otänkbart för bara någon dag sedan, då hade jag fått kämpa en halvtimme innan för att hålla honom på gott humör!)
Vi har fått livet tillbaka! :D :D :D
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härlig läsning! Jag vet precis hur du känner dig
:lol: :heart: \:D/

Grattis till väl utfört arbete. Nu är det bara att leva livet :thumbsup: :heart:
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Natt 9 har nu passerat!
Gossen har sovit gott med endast något kort uppvak som han snabbt har somnat om igen från. Imorse när jag väckte vid 7 så låg han till och med på mage och sov! Det är första gången jag hittat honom så.

Snart är även uppföljningsveckan till ända och vi har ju nu provat att leva efter ett schema under hela den här tiden.
Har fungerat rätt bra även om det känns som att det va en smula ogenomtänkt i vissa delar...

såhär ser det ut:

07:00 Väckning / Äta ( Bröst)
09:00-10:00Sova i vagnen
10:00 Äta (Bröst)
11:45-14:00 Sova i vagnen
14:00 Äta ,Först Bröst, sen matig puré typ älg och någon rotfruktspure (ska dom dricka vatten till maten?)
16:15-17:00 Sova i vagnen
17:00 Äta, Först Bröst sen gröt...
18:00 kvällspromenad med vovvarna
18:45 Bad
19:00 Äta nattslurk,först Bröst sen ersättning eftersom mjölkproduktionen har börjat avta under dagen...
20:00 Sova Natt

Nu har jag ett problem...
och jag hade helt glömt detta då kuren startades eftersom jag va så slut i huvudet då...annars hade jag nog utgått ifrån detta som jag nu ska komma till...

Den 14:e ska gossen döpas... vi har tid kl :13:00...mitt i sovstunden!

Har skissat på ett alternativt schema för den dagen...men bör man börja några dagar innan så han hinner vänja sig...eller hur gör man? Det bär mig verkligen emot egentligen att vara och kludda i schemat nu när det funkat så bra... så här hade jag tänkt mig...

06:45 Vakna och äta
08:45-09:30 Sova
09:30 Äta
11:15-12:15 Sova
12:15 Äta
13:00 Dop
15:00 Äta
15:15-17:00 Sova
17:00 Äta middag
18:45 Bad
19:00 Äta nattslurk
20:00 Sova natt

Kan man göra så här endast för en dag?
Kraaaam!
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Alltså! Nu har Gossen vrålat en halvtimme! Lunch-luren på 2,15.
Han ska sova mellan 11:45 och 14:00...han satte igång 13:25...avvaktade först , men han jagar upp sig mer och mer och mer...han snyftar och hulkar och skriker,tillslut..gick jag och påminde....väntade lääääänge innan nästa påminnelse...försökte verkligen in i det längsta att han skulle få reda upp det själv... nu vill jag bara få honom lugn så jag kan "väcka " honom...snacka om bakslag! Igår började han nästan vid exakt samma tid på lunchluren...men slutade efter en kvart med nån liten påminnelse som hjälp! :( Jag visste ju att dagslurarna skulle kunna krångla i början..men så här galen trodde jag inte han skulle bli...
förmiddagsluren går lättast...då somnar han lungt nästan med en gång...
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej umalotta :)

Det är klart att man kan göra ett undantag ("en gång..." 8) . Jag hade jobbat med marginalkvartarna den dagen, dvs gett en extra kvarts vila (kanske både innan och efter sovpasset) för att komma upp i rätt antal timmar.

Och sen får man ju vara medveten om att det är som det är just den dagen oxå, och inte drabbas av panik om ngt kör ihop sig :roll:

Ang ert schema så skulle jag bara vilja kommentera lite, om det är ok :wink: ? (du har ingen talan :lol: )

Först - maten! En 6-månaders behöver två stadiga mål mat/dag - lunch och middag och så ett mellis på em!
3-3.5 tim mellan måltiderna, så att man hinner bli hungrig!

Frukost och kvällsslurk ska vara gröt el välling och kanske kan man klämma in ett litet mellis på fm oxå om det behövs (lite fruktpuré el en liten macka el en skorpa el ngt). Med andra ord - bort med amningen och in med maten nu! :thumbsup: Precis som du själv skriver - brösten börjar vara ganska trötta nu :wink: och ska jag vara ärlig så är nog amning vid 6 mån mer "mys"...

:arrow: Och ja, vatten till maten - fyll på bara (nappflaska el pipmugg efter smak). När man slutar amma och börjar ge vanlig mat blir de ofta lite hårda i magen oxå, så att ge extra slurkar med vatten under dagtid ska man inte glömma.Lite katrinplommonpuré varje dag ( t ex i morgongröten el som mellis på fm) ser till att magen sköter sig som den ska oxå. Päron och kiwi är oxå laxerande och brukar vara uppskattat! (Det finns färdig päron - och kiwipuré att köpa om man som jag är av det latare slaget).

Sen - ang dagslurarna: att sova 2.15 mitt på dagen är en ganska så stor utmaning för en 6-månaders. 1.5 tim är nog mer lagom :wink: Kan ju vara därför han envisas med att vakna tidigare än han ska där mitt på dan :?:
:arrow: Inför 12-timmarsnatt istället och så:
45 min på morgonen
1.5 tim mitt på dan
45 min på em.

Klassiskt intervall, funkar i alla lägen för en 6-mån :thumbsup:

Ok?

Mvh Sanna
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

Hej igen! Tack för ditt snabba (och uppriktiga!) svar!
Ja det där med amningen...du har förmodligen rätt...får börja trappa ner till endast "kärleksamning" morgon och kväll...kan ju underlätta nu inför jaktsäsongen också...så att mannen kan vara med Isak hela dagar då det är "mina" jaktdagar...
Hur snabbt kan man trappa ner? Är rädd att han ska bli just hård i magen eller få vätskebrist eftersom han inte riktigt vill dricka vatten ännu...ger honom dock flaskan varje dag för att få honom att prova...(Har gjort det nu på sommaren också då det varit så varmt!) Men han är inte så pigg på det... får försöka vidare..kanske är som med maten...han skjutsade resolut ut allt vad smakisar hette förut...nu äter han allt han får i munnen..en förvandling efter kuren må jag säga! Kanhända att han nu fick krafter att "växa upp" ännu ett steg? Mannens kommentar i eftermiddag: "Alltså, han har ju helt plötsligt blivit så stor, på bara en vecka! Ingen liten bebis längre!" (Fast en liten bebis är han ändå...både jag och mannen är små...Isak är 63cm lång...har en kompis vars 3,5 månaders är 62 cm...hmmm) :D Gillar även ditt schemaförslag....så fort uppföljningsveckan är till ända så får vi gå över till 12 timmars natt...det va bara jag ( min dumbom) som trodde att 11 timmars natt i början skulle vara som typ en övergång eftersom han ju varit vaken så ofta om nätterna innan och ätit....har nu förstått att det aldrig var HAN som behövde en eventuell övergång utan hans fjompiga morsa...jaja...man lär sig hela tiden...hihi... :lol:
Tusen, tusen Tack goa Sanna för dina kloka visdomsord! Kram!
Umalotta (som egentligen heter Anna) :)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Anna :-)

Vad bra att du gillade schemaförslaget och det andra oxå :)
Min erfarenhet är att man kan dra ner på amningen ganska så snabbt i o m att man märker att de får i sig riktig mat - och det verkar ju inte din son ha ngr problems med :D

Med senaste barnet så slutade jag först på natten i o m att vi kurade (han var då 5 mån), sen ammade jag bara morgon och kväll (mest för min egen skull, han åt gröt och var nöjd med det :wink: ) men efter typ 1 v så insåg jag att det var helt meningslöst, han var dessutom inte spec intresserat. Så jag tror ärligt talat inte att man behöver ha ngn slags avtrappning utan att man bara kan sluta rakt av och fylla dagarna med riktig, god och spännande mat som man t om kan få börja öva att käka själv m h a händerna :thumbsup:

Min son avskydde oxå flaskan, så jag fick klura lite...fick tips om en pipmugg från Avent som heter "Magic cup" och köpte den (finns på vanliga affärer typ COOP, i babysortimentet). Och den tog han direkt!

Strax efter så började han även acceptera nappflaskor av den mindre sorten, från Esska, som han själv kunde hålla i när han drack. Så prova. Annars så är det ju vatten i både ersättning och välling, så kör du med det får han ju i sig under tiden ni lär honom att gilla pipmugg elelr flaska. Min mellandotter som var (och är) av sin egen sort, fick ges vatten på sked några veckor innan hon började dricka självmant. Jag gav henne oxå såndär "baby-juice" bara för att hon skulle få i sig nåt, men sen gick det plötsligt hur bra som helst :wink:

Som sagt - katrinplommonpure´-en hel liten burk till morgongröten el mellis på fm, håller en trög liten mage i
schack tills dess att vattenkonsumtionen ökar. Messmör är oxå laxerande och man kan ge en tsk bara rakt av in i munnen (el blanda i vällingen/ersättningen). Ersättning kan ju oxå göra dem hårda i magen, jag har iofs aldrig upplevt det med mina döttrar som ätit det parallellt med att jag ammat, men vid 6 mån kan man med fördel gå över till välling istället - den är mer mättande än ersättning.

Visst är det härligt att se hur aptiten oxå ökar i takt med att sömnen sitter och livsandarna vaknar till liv :D ! Ös på nu bara, det kan INTE bli för mkt! Och som du säger, man blir så stolt över sitt "kompetenta barn" :heart: .Egentligen så har de ju bara väntat på att få ledning från oss, och nu har de fått det :heart: Så var stolta över hur väl ni tar hand om er lille Isak och ta åt er av alla hans framgångar!

Ha det så gott. Och kram tillbaka!
:heart:
Umalotta

Inlägg av Umalotta »

En rapport från mig nu när det gått 18 dagar sedan kurstart!

Efter uppföljningsveckan gick vi över till 12 timmars natt.
Han har varit lätt att lägga för det mesta...på kvällen pratat en stund , ibland blivit lite arg. Har dock endast behövt påminna någon enstaka gång.På dagslurarna har han oftast protesterat några minuter innan han tillslut blivit lugn och somnat. Fortsatte tålmodigt precis som förut...tänkte att det ger sig när det ger sig!

Men som i tv-reklamen: "Plötsligt händer det"...Helt plötsligt för någon dag sedan så var han bara tyst när jag ramsade och gick in igen, och där sov han sen så gott ute i vagnen ända till jag kom och väckte. Och så har det fortsatt! VARJE sovstund! Även på kvällen! Hahahaha!!! Fantastiskt! Nu har han FATTAT och ACCEPTERAT!

Han vaknar till några gånger på natten...pratar lite och somnar om...imorse började han grejja på i den klassiska Vargtimmen 05:30...gick upp och sa en hög vänlig ramsa.....tyst en stund...sen lite mer prat sen tyst...06:15 prat igen...nu gick jag inte och ramsade...borde jag ha gjort det? Han pratade lite då och då fram till 06:30 tror jag...sen tyst ...07:00 när jag väckte så sov han då iallafall...

Någon gång har han vaknat upp i ett vrål (Mardröm kanske?) och skrikit ledset ibland, argt ibland! Jag har då sett till att i första hand leva om lite utanför så han hör att det är någon där...och i sista hand ge en ramsa( för jag har upplevt att om han är arg så biter inte ramsan...då blir han bara ännu argare!) Är han ledsen däremot har den fungerat....

Men som sagt...det är bara dessa "smågrejjer" kvar att slipa på nu...så vi fortsätter som förut eftersom de ju fungerar så himla bra!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"