Ett par bollar har studsat runt i mitt huvud de senaste dagarna. Kan någon av er ta lyra? Eller kasta en boll tillbaka? Funderingarna gäller vår kära nyblivna tvååring som verkar ha tagit ett steg in i en ny fas och jag känner att jag behöver möta honom på ett lite nytt sätt.
Trots
Just nu består dagarna av en hel del NÄÄ:anden. T.ex. då vi ska gå ut kan jag fråga: Var e nya fina vinterstövlarna och mössan? Då ropar lille herremannen NÄÄ
Social delaktighet
Vad gör/gjorde era tvååringar? Vår unge man hjälper till på de mesta ställena. Han plockar och fixar, fejar och går an 8) . Men jag har två huvudmoment (knappt en halvtimme vardera) som han SKA vara med på. Matlagning på förmiddagen och bortstädning på kvällen. De här två punkterna består ju av sånt man MÅSTE göra, skala potatis, krydda soppan, blanda dressingen, plocka i diskmaskinen, dammsuga o.s.v. Utöver det här är han med på mer spännande saker. T.ex. balanserar på en pall och plockar tvätten från tvättmaskinen till torktumlaren, vattnar blommor, skruvar, sågar, spikar (med sin far). Grejen är den att så fort vi börjat på med att t.ex. plocka tvätten kommer han på nåt annat som ska göras och rusar iväg eller lägger sig på golvet med nalle och myser.Låter ni era barn sticka så här mitt i arbetsmomentet? (Under de två passen som är återkommande varje dag ser jag till att han är med hela tiden.) Dessutom tröttnar han ju ibland på potatisskalandet och vill göra nåt annat. Jag lockar honom till att fortsätta för det måste ju bli gjort. Även om det inte är kul alla dagar (fast man spolar vatten på potatisarna så att halva köket (inkl. lillebror) blir sjöblött)
Sällskap
Jag tycker att jag någonstans i Barnaboken har läst att fram till tvåårsåldern behöver barnet bara en vuxen??!! Har jag rätt? Vår tvååring umgås till 95% med mej och lillebror. Hans pappa dubbelarbetar. Bara en undring...
Syskon
Samspelet är fascinerande att se! Jag njuter varje dag. Och ångrar inte en sekund att jag fått två barn tätt ihop
Uups, det blev långt. LÅÅÅÅÅnga bollar