Hej igen!
AJAC skrev: Jag har läst om trots i BB, men inte ännu Något om personligheten, men det ska jag absolut göra, låter som intressant läsning!

Hela 5:e delen är jättenyttig när ens barn börjar komma upp i sån ålder att de ska fostras och inte bara
inte hindras längre.

Syskonkapitlet är också väldigt användbart.
AJAC skrev:
Vi vill börja med det här att låta honom skrika i sitt rum - men det jag undrar över är om man ska låta honom vara själv där inne eller vara med honom i rummet, med tanke på det du skrev titt_lie, att man inte ska lämna honom? Bara så jag förstått allting rätt.

Det viktiga här är att man skiljer på sak och person. Dvs att ni inte tar avstånd från honom (lämna honom fysiskt ensam går dock bra!

) utan från det beteende som ska korrigeras. Precis som du är inne på är retoriken viktig, det heter förstås "Det är jobbigt för oss att höra på sånt där skrik, så nu får du skrika färdigt här inne på rummet" och inte "Du är för jobbig när du skriker så där..."etc - men för honom är handlingarna fortfarande viktigare än vad du säger, så det allra viktigaste är att förvisningen ska följas upp. Läs på i BB (också i 5:e delen, tror jag, det handlar om Lisa som bits - du kan slå på förvisning i registret) så att du har klart för dig hur det ska gå till och inte ger några förvirrande signaler. 8)
AJAC skrev:
Det svåra blir bara att bedöma när det "gått över gränsen" och förvisa honom till rummet, eller om det ska vara direkt...? Ibland är det ju bara ett eller två höga skrik rakt ut och sen inget mer...

Börja med att varna på temat påminna: "Ojdå vännen, nu skriker du ju igen! Vi skriker inte, vi pratar vanligt till varandra." Du kan ju ge det två-tre påminnelser innan du påpekar att man får gå och skrika nån annanstans (namngivet, vad som passar hos er: hans rum, badrummet etc). Kanske godtar han det då

och går och skriker i sitt rum, men annars får du vara beredd att omsätta förmaningen i förvisning. Och resultatet du vill ha i så fall är att han - till slut, men vägen dit kan vara stökig! - blir lättad därför att han får svar på sin fråga.
AJAC skrev: Du undrade lite vad som utlöser skriken, och det kan ju vara precis vad som helst... Tex som toalettbestyren jag berättat om, om vi då inte kan läsa bok längre,kan ju utlösa skrik. Andra exempel kan vara...Om han ser morfar i fönstret och morfar sedan inte kommer in genom den dörr vår son har tänkt, så möts morfar av illvrål när han kommer in. Om jag skär en minintomat fel, i 4 delar istället för 2. Om vi inte förstår direkt vad han säger. Om hans pappa råkar gå fortare i huset än vad vår son vill. Om ett klosstorn välter. Om vi ska gå in o äta efter att ha varit ute. Om kardborrebandet på skon sitter lite snett...igår skrek han när jag inte förstod direkt hur jag skulle hålla upp en filt och snurra, fastän jag försökte förstå hur han menade... ja, det var några exempel. Han kan också skrika när han tycker något är kul.

Här är det läge att börja sortera: Toalettgrejen är för mig en trotsgrej som behöver genomdrivas. Är något kul ska han bara påminnas (om jag tycker att mina barn blir högljuda kan jag börja viska själv, det funkar ofta i såna situationer då humöret ändå är gott

). Morfar, minitomaten, missförstånd, klosstorn och kardborreband är däremot saker som lämpar sig att pakta kring. "Ajdå, dumma klosstornet/kardborrebandet/tomaten/dörren, som den bär sig åt! Hur ska vi lösa det här nu då?" (Dvs, du blir också ledsen på saken och delar hans upprördhet och ni söker gemensamt efter ett sätt att hantera besvikelsen

han känner sig inte mästrad utan förstådd.) Jag tror att tråden om vanmakt har givit dig några bra hints om detta, och att paktandet om småsaker kan göra att skrikandet avtar rent generellt, därför att han blir mindre frustrerad. Om du dessutom ger honom i uppdrag att skära tomaterna och öppna dörren åt morfar kanske ännu en besvikelse kan avvärjas?

Den sociala delaktigheten är
ENORMT VIKTIG - och i alla fall här hemma kommer jag på, vaje gång det blir något trassel, att vi har slarvat med den, eller i alla fall låtit den gå på slentrian, och inte märkt att barnen har vuxit ur sina uppgifter och behöver svårare saker att tampas med.
AJAC skrev:Jag har i mitt sätt att vara förälder varit ganska...avledande. Varit bra på att avleda när min son blivit upprörd, använt mig av distraktionens konst, och mycket humor. Det har många gånger motat Olle i grind, och minskat antalet bråk. "Choose your battles" liksom. Ja, typ som i titt_lies exempel med glaset, smart avledning, inget större bråk. Att få dem att tänka på något annat. Men som ni också verkar tycka, så är det här med skrikandet och de jobbiga toalettbesöken en fight man måste ta hela vägen.

Att välja sina strider kan vara svårt i umgänget med ett trotsbarn - fram dit är det ju ett förtjusande förhållningssätt att distrahera och skoja, men när man väl har kommit dithän att barnet BEGÄR svar, och begär att man står upp för de normer som gäller, då måste man göra det - och ju tidigare man gör det och ger övertygande svar, desto mindre behöver han ju ifrågasätta det. Men sedan ska man förstås fortsätta ha humor och skoja utanför själva trotsutbrotten (för troll spricker ju i solsken!) men det är tyvärr min akilleshäl så det tänker jag inte försöka råda dig om.
AJAC skrev:
Vissa saker börjar bli lite bättre. Det är så konstigt, det är först när saker börjar lätta lite grand som man får "kraft" att "söka hjälp".

Igår kunde han faktist sitta en liten stund själv på toan medan jag bytte blöja på lillebror. UTAN att skrika, utan bläddrade lite i bokan själv.

Ett enormt framsteg!
Bra! :thumbsup:
Att skriva ned sina tankar gör ju samtidigt att man strukturerar dem. Så poletter kan också ramla ned hos en själv bara av själva skriv-processen.
AJAC skrev:Det är nästan värre när sambon eller någon annan också är hemma. Vet inte om ni känner igen det här... ? Det är som att han då vet att det finns mer "utrymme" att kräva saker och ting... förstår ni hur jag menar?

Det kan vara värt att fundera på om ni är eniga i ert förhållningssätt. Precis lika kan man ju aldrig vara, men man kan försöka harmoniera hyggligt för om du sätter ned foten lite tidigare än vad pappan gör så är det inte alls konstigt ifall den lille herren lägger på ett extra kol när pappa kommer hem, för att ta reda på var gränsen går för honom också.
Heja heja!