Jag vill bara börja med att säga att dessa forum är fantastiska! =D> Jag håller just nu på att kura min lille kille på 4,5 mån så jag har varit helt insnöad på trådar som handlar om kurandet. 8) Nu har jag börjat titta runt lite och man hittar ju svar på allt. Nästan. Det är en sak jag inte hittade några svar på så därför startar jag en ny tråd.
August blir tokig när vi åker bil - och inte av lycka tyvärr.
De flesta barn verkar somna direkt när de ska åka bil, men inte August inte.
Till en börjar går det relativt bra, efter ca 10 sekunder börjar han gnälla. Hans gnällande fortsätter i allt från 1 minut till 5 minuter varpå han börjar gråta och skriker upp sig tills han till sist är illröd (nästan blå) i huvudet och knappt kan andas! (Låter det som) Det går dessutom fort från gnäll till total kaos, så snabbt att man knappt hinner köra in till sidan och parkera.
Vid flertalet tillfällen har vi fått packa ut vagnen ur bilen & jag går hem med honom i vagn när min man kör hem bilen.
Vi har gjort det både när han ska sova och när han är pigg och har ätit. Jag leker och pratar och skojar - det blir samma resultat. Kaos. Nu när jag kurat inser jag ju också att jag antagligen fyllt hela bilen med vargar. ](*,)
Kan någon snälla hjälpa mig med hur jag ska ta mig an problemet? :-k
August 4,5 mån vägrar åka bil
-
lille Augusts mamma
August 4,5 mån vägrar åka bil
//Anna - mamma till August 110308
Kurstart 18 juli 2011
Kurstart 18 juli 2011
-
frk Carlsson
Re: August 4,5 mån vägrar åka bil
Hej Anna 
Jag ser att ni precis börjat kurandet, och då tänker jag att det inte är så konstigt att han inte vill sova i bilen. Han har nog med att fatta galoppen avs att lära sig somna i sin säng el i vagnen el var annars han sover sina dagslurar.
Så tagga ner lite
Ge det hela tid. Kuren + uppföljningsveckan bör tillbringas hemma i lugn och ro. Lurar i bilen tror jag passar bättre när man är en säker sovare och inte har fullt upp med att lära sig ramsan och schemat och allt annat.
Jag är personligen ingen fan av att ge lurarna i bilen etftersom de ofta blir kortare än de ska vara, så för oss blir det undantag de få ggr Sigge tar sina lurar där.
Vänliga hälsningar,
Sanna
Jag ser att ni precis börjat kurandet, och då tänker jag att det inte är så konstigt att han inte vill sova i bilen. Han har nog med att fatta galoppen avs att lära sig somna i sin säng el i vagnen el var annars han sover sina dagslurar.
Så tagga ner lite
Jag är personligen ingen fan av att ge lurarna i bilen etftersom de ofta blir kortare än de ska vara, så för oss blir det undantag de få ggr Sigge tar sina lurar där.
Vänliga hälsningar,
Sanna
-
lille Augusts mamma
Tack för svar! Jag tror dock att jag var lite otydlig
Han har aldrig sovit i bilen & han kan inte heller åka bil vaken. Jag har faktiskt inte testat sedan kurstart. Jag tänker inte heller åka bil med honom nu under uppföljningsveckan, men måste ju försöka få bukt på det hela så småningom. Det är lite svårt att inte kunna åka någonstans.
Hur gör man för att de ska kunna åka när de är vakna? Går det, eller är han för liten? Är det bästa sättet att köra när de tar sin lur?
Har du/ni något tips på hur jag ska ta mig vidare? Hur övar man på att åka bil med en liten kille som blir som förbytt när vi börjar köra? Nu naturligtvis redan när man spänner fast honom...han vet väl vad som väntar & avskyr att spännas fast... 8-[
Tacksam för tips.
Kramar 
Han har aldrig sovit i bilen & han kan inte heller åka bil vaken. Jag har faktiskt inte testat sedan kurstart. Jag tänker inte heller åka bil med honom nu under uppföljningsveckan, men måste ju försöka få bukt på det hela så småningom. Det är lite svårt att inte kunna åka någonstans.
Hur gör man för att de ska kunna åka när de är vakna? Går det, eller är han för liten? Är det bästa sättet att köra när de tar sin lur?
Har du/ni något tips på hur jag ska ta mig vidare? Hur övar man på att åka bil med en liten kille som blir som förbytt när vi börjar köra? Nu naturligtvis redan när man spänner fast honom...han vet väl vad som väntar & avskyr att spännas fast... 8-[
Tacksam för tips.
//Anna - mamma till August 110308
Kurstart 18 juli 2011
Kurstart 18 juli 2011
-
frk Carlsson
Okej, då är jag med
Vet du, vi hade exakt samma problem med vår yngste
Vi var helt ställda
eftersom de två äldre barnen inte alls hade ngr som helst problem med att åka bil som bäbisar. Men han SKREK och var helt hysterisk varenda gång vi satte oss i bilen. Varje gång jag skulle med honom in till stan, ca 10 min bilresa, var ett helvete eftersom han GALLSKREK. Jag gick så långt att jag började planera mitt liv efter honom och uträttade endast "viktiga" saker om han var tvungen att följa med. I övrigt fick han stanna hemma med min man. Skulle vi nånstans hela fam var det bara att bita ihop och det blev inte så långa sträckor
Vid 3 månaders ålder så gav det med sig, vet ej varför. Jag funderade dock en hel del å klurade själv, det enda som jag tror kan ha påverkat var att vi bytte till en vanlig bilbarnsstol, dvs en som man monterar fast. Då kom han liksom upp och slapp sitta fast inne i det där babyskyddet. Han kanske ville se var fan han var?
Det finns tillbehör så man kan rigga dem för småttisar så att de sitter mer tight, vi lutade även hans så att han satt i typ 45 grader, inte helt enl säkerhetsföreskrifterna
men vi var desperata - och vardagen måste funka!
- Sätt honom i framsätet, på passagerarsätet, så han slipper va ensam i baksätet (kom ihåg att stänga av air bagen bara...det går inte på våra bilar...så han har fått sitta i baksätet pg a det, men tack vare den nya stolen så gick det utan problem
)
- Köp en spegel att fästa på sätet så att han kan titta i den.
Vi bytte till vanlig stol ganska tidigt med de två andra oxå (de var ganska storväxta), det är lixom inga problem, det finns många modeller som är från 0 kg.
I ert fall så blir det oxå ngt alldeles nytt (dvs en helt ny stol) som inte är förknippat med att måsta skrika etc redan vid fastspänningen.
I övrigt tänker jag såhär - kan man tänka på samma sätt som när man kurar kanske? Bilbarnstolen ska vara en plats, som vilken som helst, lugn och trygg. Kanske kan ni bara öva på att sitta i den när bilen står still...ngr minuter/dag till att börja med och sen utöka svårighetsgraden om du fattar
? Och så hela tiden GLADA och SKOJA, muta med ngn leksak eller ngt annat som han gillar, så att uppmärksamheten från bilbarnstolen tonas ned lite.
Köper ni en helt ny stol skulle ni ju kunna ha den inomhus oxå under en period och låta honom sitta i den lite då och då för å bekanta sig...Min son vägrade ju åka vagn oxå
men vid 3 mån ålder fick jag nog av bärsjalen och började ha vagnen inomhus och så fick han sitta i den, uppallad på kuddar, 10 min varje dag...och långsamt började han vänja sig och sen kunde vi ta kortare utflykter som ganska snart blev längre, vid 4 mån SOV han i vagnen
från att en mån tidigare vrålskrikit och vridit sig som en mask...
I övrigt har jag nog inget att komma med förutom att härda ut och planera sin vardag - dvs lämna honom hemma så gott det går om man måste ta bilen (annars bara bita ihop
), även fast att det inte känns helt Ok kanske...men hur ska man annars uthärda?
Hoppas att det löser sig för er!
:thumbsup:
Kram!
Vet du, vi hade exakt samma problem med vår yngste
Vid 3 månaders ålder så gav det med sig, vet ej varför. Jag funderade dock en hel del å klurade själv, det enda som jag tror kan ha påverkat var att vi bytte till en vanlig bilbarnsstol, dvs en som man monterar fast. Då kom han liksom upp och slapp sitta fast inne i det där babyskyddet. Han kanske ville se var fan han var?
Det finns tillbehör så man kan rigga dem för småttisar så att de sitter mer tight, vi lutade även hans så att han satt i typ 45 grader, inte helt enl säkerhetsföreskrifterna
- Sätt honom i framsätet, på passagerarsätet, så han slipper va ensam i baksätet (kom ihåg att stänga av air bagen bara...det går inte på våra bilar...så han har fått sitta i baksätet pg a det, men tack vare den nya stolen så gick det utan problem
- Köp en spegel att fästa på sätet så att han kan titta i den.
Vi bytte till vanlig stol ganska tidigt med de två andra oxå (de var ganska storväxta), det är lixom inga problem, det finns många modeller som är från 0 kg.
I ert fall så blir det oxå ngt alldeles nytt (dvs en helt ny stol) som inte är förknippat med att måsta skrika etc redan vid fastspänningen.
I övrigt tänker jag såhär - kan man tänka på samma sätt som när man kurar kanske? Bilbarnstolen ska vara en plats, som vilken som helst, lugn och trygg. Kanske kan ni bara öva på att sitta i den när bilen står still...ngr minuter/dag till att börja med och sen utöka svårighetsgraden om du fattar
I övrigt har jag nog inget att komma med förutom att härda ut och planera sin vardag - dvs lämna honom hemma så gott det går om man måste ta bilen (annars bara bita ihop
Hoppas att det löser sig för er!
Kram!
-
frk Carlsson
Bara ngr förtydliganden
:
Det där med att tänka på samma sätt som när du kurar, med det menar jag - bilbarnstolen har blivit ngt negativt laddat, ngt han inte klarar av (på samma sätt som med att sova och att tycka om sin säng) och på samma sätt och ffa med samma attityd så kan du/ni hjälpa honom :thumbsup:
Om ni bestämmer er för att "öva" på att sitta i stolen inomhus el när bilen står stilla, se till att bryta innan han börjar gråta då, så att ni inte befäster det negativa med att sitta i stolen.
De kan absolut åka bil vakna när de är kurade
Mina barn somnar inte bara för att de sätter sig i en bil
om nu inte menaingen har varit att de ska ha fått ta luren i bilen.Det där regleras av kroppens klocka, och det är bl a det ni bygger upp nu under kuren
Ha det!
Däremot så kommer de kanske inte att somna på pricken det klockslag som schemat säger, utan det kan bli lite utdraget och luren kan bli kortare.
Det där med att tänka på samma sätt som när du kurar, med det menar jag - bilbarnstolen har blivit ngt negativt laddat, ngt han inte klarar av (på samma sätt som med att sova och att tycka om sin säng) och på samma sätt och ffa med samma attityd så kan du/ni hjälpa honom :thumbsup:
Om ni bestämmer er för att "öva" på att sitta i stolen inomhus el när bilen står stilla, se till att bryta innan han börjar gråta då, så att ni inte befäster det negativa med att sitta i stolen.
De kan absolut åka bil vakna när de är kurade
Ha det!
Däremot så kommer de kanske inte att somna på pricken det klockslag som schemat säger, utan det kan bli lite utdraget och luren kan bli kortare.
Hej!
Jag har egentligen inga fler tips att komma med utan vill bara säga att vi hade det likadant. Gallskrik i bilen jämt!
Vi bytte bilbarnstol vid 6 månader och då började det också bli bättre för oss. Vet dock inte om det berodde på att han blivit äldre eller för att han ville se/sitta bättre. Vi var också noga med att inte ha jacka och varma kläder i bilden vilket underlättade en del (dom blir ju så varma när dom skriker) och att han var relativt nymatad.
Sen försökte jag alltid åka så någon kunde sitta bak med honom och även om han skrek så visste jag att han inte satt ensam. Sen försökte jag hålla mig lugn inför varje resa och tänka: Nu ska vi åka bil vare sig du vill eller inte och om du känner för att skrika hela resan så får du väl göra det!
Alltså; det kommer bli bättre!
//Nathalie
Jag har egentligen inga fler tips att komma med utan vill bara säga att vi hade det likadant. Gallskrik i bilen jämt!
Vi bytte bilbarnstol vid 6 månader och då började det också bli bättre för oss. Vet dock inte om det berodde på att han blivit äldre eller för att han ville se/sitta bättre. Vi var också noga med att inte ha jacka och varma kläder i bilden vilket underlättade en del (dom blir ju så varma när dom skriker) och att han var relativt nymatad.
Sen försökte jag alltid åka så någon kunde sitta bak med honom och även om han skrek så visste jag att han inte satt ensam. Sen försökte jag hålla mig lugn inför varje resa och tänka: Nu ska vi åka bil vare sig du vill eller inte och om du känner för att skrika hela resan så får du väl göra det!
Alltså; det kommer bli bättre!
//Nathalie
Neo född aug 2010
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
Noel född 10 juni 2012 (bf 29 maj)
-
Sofias mamma
Hej, har inte så mycket mer att komma med än att säga att du inte är ensam om detta, även fast det vanligaste är barn som älskar att åka bil och somnar i bilen. Min älsta dotter var precis som din son. Som vissa skriver blev det något bättre då vi bytte stol. Helt bra blev det först då vi bytte till framåtvänd stol. När han blir lite äldre kan du prova dvd med molly mus, teletubbies osv., kan funka bra
Tiden går snabbt, ni är snart där
Men jag vet hur jobbigt det känns när man är mitt i det och varje bilresa är jättejobbig

Vår son avskydde oxå att åka bil men när vi bytte bilbarnstol blev det bättre och numera funkar det jätte bra. Är han trött eller hungrig går det inte alls. Han sover aldrig någonsin i bilen oavsett hur trött han är...
Innan kurning skrek han nästan direkt när man satte ner honom i bilbarnstolen.
Hurivida om det var kuren eller ny stol som hjälpte vet jag inte, kanske både och?!?
Avvakta lite som fröken carlsson skriver, efter några veckor blir det bättre.
Innan kurning skrek han nästan direkt när man satte ner honom i bilbarnstolen.
Hurivida om det var kuren eller ny stol som hjälpte vet jag inte, kanske både och?!?
Avvakta lite som fröken carlsson skriver, efter några veckor blir det bättre.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .