Hej, jag har inte provat AWs sömnmetoder tidigare men tror nu att det kanske kan vår lille son att somna på kvällarna. Han har aldrig haft problem att sova hela nätterna och hade till för ett halvår sedan inget problem att somna själv i sin säng kl 19. Men under hösten har det blivit andra bullar. Efter att vi flyttade ville han inte somna själv så han har då och då fått somna i vår säng och sen har vi burit över honom. Det har gått relativt fort att få honom att somna så, ca 15 minuter, så vi har inte sett det som något problem direkt. Men på senare tid har det bara blivit värre och värre och nu kan läggningen ta upp till två timmar och han somnar nu ofta först efter 22!
Vi har tidvis satt in en kur enligt 5-minutersmetoden (jag har förstått att AW är emot denna och vi med efter de senaste försöken) men det ledde till att han blev helt panikslagen och gjorde allt för att klamra sig fast vid oss när vi försökte lägga honom ner. Han hoppade hela tiden ur spjälsängen och kom ut och blev allt mer panikslagen när vi la tillbaka honom. Till slut somnade han av ren utmattning och det kändes inte bra.
Nu har vi bäddat en större säng i hans rum där vi ligger tillsammans med honom så att han somnar i sitt rum i varje fall. Men det tar fortfarande väldigt lång tid, plus att han fortsätter att komma på natten till oss.
Om en vecka beräknas en till liten familjemedlem göra entré så det känns ganska så akut att få ordning på kvällarna, så om någon har tips och råd på hur vi ska göra vore jag evigt tacksam!!! Har redan fått en hel del idéer efter att ha läst en stund på sidan här, men om någon kunde kommentera vårt "specifika" fall (förmodligen ganska likt många andra) vore det väldigt snällt! Mvh Mellan
2,5 åring som inte vill somna och syskon på v&au
-
jennyjenny
Hej där!
Först och främst: BRA att ni tagit tag i situationen och inte bara åker med. Det är ju ni som är chaufförerna! MÅNGA, många många har har varit i er sits och vänt det ohållbara till någonting mycket bra! Det kommer ni också att göra, för det finns verkligen bara en väg att gå från och med nu om ni inte ska bli galna: ta toktag i situationen och vänd steken rätt, en gång för alla! Betrakta varje dag från och med nu som början på de nya rutinerna. Det är egentligen mycket enkelt, bara man vet varför man gör det man gör.
Steg ett är att läsa på, allt som står här på webben, och passa på innan den nya bebisen gör entré! Läs på läs på läs på till ögonen blöder brukar det sägas här, och du kommer märka att det går av sig självt, det är verkligen hur intressant som helst och man blir mer och mer peppad för varje rad man läser! Här på webben finns massor av information, både introduktioner och lathundar skrivna av Anna Wahlgren, även sådana som behandlar lite äldre barn, samt hur många frågor och svar som helst.
När ni sedan bestämt er för ert upplägg finns detta forum här för att svara på detaljfrågorna, ge uppmuntran och dela med sig av erfarenhet. Det kommer att bli lättare än vad ni tror väl ni har startat! Men ni måste först bestämma er från grunden och skaffa er kunskapen om Annas verktyg. Sen kommer lugnet att lägra sig. Jag LOVAR dig - jag har själv varit med om det två gånger! Så sätt igång!
Ser med spänning fram emot fortsättningen/Jenny
Först och främst: BRA att ni tagit tag i situationen och inte bara åker med. Det är ju ni som är chaufförerna! MÅNGA, många många har har varit i er sits och vänt det ohållbara till någonting mycket bra! Det kommer ni också att göra, för det finns verkligen bara en väg att gå från och med nu om ni inte ska bli galna: ta toktag i situationen och vänd steken rätt, en gång för alla! Betrakta varje dag från och med nu som början på de nya rutinerna. Det är egentligen mycket enkelt, bara man vet varför man gör det man gör.
Steg ett är att läsa på, allt som står här på webben, och passa på innan den nya bebisen gör entré! Läs på läs på läs på till ögonen blöder brukar det sägas här, och du kommer märka att det går av sig självt, det är verkligen hur intressant som helst och man blir mer och mer peppad för varje rad man läser! Här på webben finns massor av information, både introduktioner och lathundar skrivna av Anna Wahlgren, även sådana som behandlar lite äldre barn, samt hur många frågor och svar som helst.
När ni sedan bestämt er för ert upplägg finns detta forum här för att svara på detaljfrågorna, ge uppmuntran och dela med sig av erfarenhet. Det kommer att bli lättare än vad ni tror väl ni har startat! Men ni måste först bestämma er från grunden och skaffa er kunskapen om Annas verktyg. Sen kommer lugnet att lägra sig. Jag LOVAR dig - jag har själv varit med om det två gånger! Så sätt igång!
Tack för svar!
Har redan hunnit titta en del, men har inte hittat den lathund du talar om. Ska försöka få tag på boken i någon bokhandel också eftersom det är så bråttom... Igår kväll låg jag bredvid min pojke i sängen men sa bara ramsan och var liksom helt passiv, så då somnade han lite fortare än vanligt. Ville ha lite mer koll på hela metoden innan vi kör igång ordentligt, vilket jag hoppas blir ikväll om jag får pejl på det hela! Tack för peppningen!jennyjenny skrev:Hej där!
/Mellan
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Sova hela natten-boken rekvirerar du nog snabbast härifrån (se förstasidan)
LYCKA TILL
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022