Frågor inför kurning av lille V snart 9 månader!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sofie8

Re: Frågor inför kurning av lille V snart 9 månader!

Inlägg av sofie8 »

V somnade inte om och var alltså vaken mellan kl. 4.40-6.15 när jag gjorde glad morgon i en paus. Om någon kan ge mig tips om strategi i vargtimmarna kurnatt tre vore jag tacksam!
mamma till en fin liten kille född 101028
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Rapport natt 3:
Läggs kl 18.30 men somnar först efter en timme. Blir arg så fort jag lämnar rummet. Han får vara arg ifred ett tag och jag ramsar i omgång när jag hör att han inte lugnar sig. Känner att han inte varvar ner av ramsan och får gå in tre gånger för att buffa lugn och ramsa ut. Hör därefter ingenting förrän kl 5 (!). Ger en pangramsa och sätter på klassisk musik. Lite gnäll och mutter hörs från rummet ca en timme men vi får sedan väcka kl 6.30! Förutom läggningen är jag mycket nöjd!

Några frågor:
1. Det känns som att pangramsa och klassisk musik fungerade när han vaknade kl 5. Men jag har sett att Frk Carlsson svarat i en annan tråd att detta använder man först i uppföljningsveckan eftersom barnet måste ta in ramsan först. Ska jag ändå fortsätta med den här strategin?
2. Läggning på en timme känns lääänge. Är det ändå vanligt så här tidigt i processen? Jag har läst i boken att vid ilska ska han vara arg en minut eller två för att sedan lugna sig. Han är ju arg och ledsen om vartannat en timme! Det känns inte som att han svarar på ramsan. Har läst andra svar med olika strategier:
*man kan få ramsa upp till tre timmar för att den ska ta
*man i början av processen verkligen ska förmedla lugnet och kan få backa och buffa på väg in i sömn.
Hur gör vi bäst?
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Måste först börja med att berätta att det är fantastiskt att äntligen få sova på natten! Sedan kurnatt fyra har V i princip sovit hela nätter. Vi har aldrig behövt gå in, bara ramsa någon gång vid kl 4-5. Har fått väcka alla mornar utom en sen vi började . Vi är så glada och tacksamma för det vi åstadkommit. Precis som det står i boken är det enda vi ångrar att vi inte påbörjat kuren tidigare! Det är fantastiskt att V faktiskt vill sova! Som vi har varit inne och stört på nätterna tidigare med att först stoppa i nappen och sedan vi slutat med den gungat honom till sömns med vyssanlulltassar. V är nu en pigg och glad kille som inte gnäller av trötthet på dagarna längre! På köpet har han fått pigga och utvilade föräldrar som orkar dagarna bättre.

Jag vet att det är semester och att många av er har fullt upp. Men det var ett tag sedan jag fick svar så jag vore så tacksam om någon kunde ta sig lite tid! Det vi har problem med idag är läggningarna som alltid följs av stora protester. Senaste dagarna har tiden kortats lite men V skriker ca 20 min innan han somnar. Hur hanterar vi detta bäst? Vi hör ju att han till en början är arg och då låter vi honom vara. Efter ett tag går det över mer till gråt och ledsenhet. Vi ger honom då påmnnelseramsor men det känns inte riktigt som att vi når fram. Ska vi envisas med att ramsa och få sista ordet? Ska vi se till att ge en bekräftelse innan han somnar eftersom han inte godtar denna i första ramsan som ges i samband med läggningen?

Vore tacksam för svar så att vi kan få till även läggningarna nu när allt annat går så bra! Vi vill ju inte att skrik/gråt ska vara det som följer honom in i den sköna sömnen.

Tack på förhand!
Elle

Inlägg av Elle »

Hejsan!

Hur går det för er? A och O är superglada läggningar, skratt och bus en lång stund sedan ner i sängen, kort tillrättaläggande och ut med en glad och hög ramsa. Sedan går ni till ert och gör husljud, har tvn på etc för att sonen ska höra att ni finns där och vaktar. Ni hör om han behöver er hjälp=betryggande ramsa eller om han bara är sur/förbannad etc och behöver få vara det innan han kan komma till ro.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Tack för svar! Det går bra här. V somnar nu på allt från 5-20 min så det går framåt. Jag tror att en del barn behöver få vara arg och reagera innan de kan komma till ro och somna. Kan det inte vara så? Nätterna är så mycket bättre än tidigare även om det ibland är några uppvak som behöver ramsas. Vi går dock aldrig in i hans rum på längre. Han har ibland vaknat runt kl 5. Då sätter vi på klassisk musik och ganska ofta somnar han faktiskt om. Gissar att det bara är att nöta på för att allt ska sätta sig. Återkommer när fler frågor dyker upp!
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"