Helamma och 12 timmar sömn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maxikaxi

Helamma och 12 timmar sömn?

Inlägg av maxikaxi »

Hej,

Läste i barnaboken att man bör komplettera med välling på kvällen för att de ska kunna sova 12 timmar på natten. Jag helammar fortfarande min son (närmar sig 5 månader) och vill inte börja med välling än. Är det orealistiskt att tro att han ska kunna sova 12 timmar på bara bröstmjölk? Nu sover han 20-07, men vaknar alltid kring 6:30. Drömmen vore ju att han sov 19-07 eftersom han har svårt att komma till ro på dagen. Vi har hållt på med kuren i tre veckor i morgon.

Gott Nytt År
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
JH

Inlägg av JH »

Har väl inget heltäckande svar direkt, men vill bara säga att jag helammade Elsa när vi påbörjade kuren (nu har vi börjat försöka med gröt på kvällen, men det är svårt att få i henne så mycket tycker jag :?) Efter 3 veckor så sov Elsa hela natten i 3 nätter och då ammade jag bara - så det går allt! :D Nu har hon börjat strula under vargtimmen igen, men jag tror att det är för att vi varit borta under julen, men kanske är det för att hon behöver mer mat - jag vet faktiskt inte, men det vore intressant att få andra svar! :)
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Matar du enl. standardmodellen på dagen?
I så fall betryggar du ju att han blir mätt. Och vet även att du måste truga och truga, så du ser till att inte minsta lilla droppe till går ner! :wink:

Eftersom han sover oroligt och inte så mycket på dagen kan det för mig verka som att du bör börja med lite smakportioner som komplement.
Han är större nu, och behöver mer och kraftigare föda.

Orealistiskt är det väl inte, kanske att han ska sova längre natt på bara bröstmjölk.
Men om han inte får NÅGON annan mat på dagen, inga smakportioner eller något mer än bröstmjölk, så skulle jag nog ändå rekommendera att ge välling inför natten.
Han sover ju redan så fint! Det är ju jättebra jobbat! Men nu ska du få honom att sova 1 - 1,5 timme ännu längre med bara bröstmjölk i kroppen.
Jag tror att du åtminstone bör börja ge smakportioner på dagen.

Det var min vinkel, hoppas det kommer fler :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej,

Jag matar enligt standardmodellen under dagarna och inför natten trugar jag tills han säger ifrån (han har börjat göra det numer). Då väntar jag ett litet tag och sedan trugar jag igen. Nu har jag provat att lägga honom en halvtimme tidigare och han sover numer till 7. Han verkar inte vara vrålhungrig på morgonen, utan han är jätteglad som vanligt! Självklart ska vi börja med smakportioner och välling, men han har vuxit så bra på bröstmjölken så vi har inte velat störa det. På BVC fick vi rekommendationen att vänta till 5 månader. De hade erfarenheten av att så glupska barn som vårt snabbt ratar bröstet när de inser att det går att få mat fortare. Förstagångsmamma som jag är har jag lyssnat på det rådet.

Vi är supernöjda med resulatet av denna sömnkur. Aldrig hade vi trott att det skulle fungera så bra :D

Tack för svaren
Kram Jenny
Erika 2011-10-03 (39+0)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Även om vi inte körde någon kur så tidigt, så sov Vera hela nätter när jag bara ammade. Vid 6 månader bytte vi ut ett mål, men det var mitt på dagen, så jag ammade flera gånger om dagen (och varje kväll) till hon var nästan åtta månader.

Om ni vill ha 19-7 som natt-tid, varför lägger ni då kl.20? Oftast har barnen lättare att sova längre om man läggger dem tidigare - hur konstigt det än låter.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Vi ska prova och lägga honom 19 fortsättningsvis, eftersom det verkar som han sover till 6:30-7 oavsett när vi lägger honom. Så du har nog rätt i att de har lättare att sova längre ju tidigare man lägger dem. Skönt att veta att det finns fler som "bara" ammar.
Erika 2011-10-03 (39+0)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"