11 mån flytta in till 4,5-åring?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jema

11 mån flytta in till 4,5-åring?

Inlägg av Jema »

Hej!
Vi tänkte snart flytta ihop vår 11-månaders tjej med sin storasyster på dryga 4,5 år.
Lillasyster sover i dagsläget i vårt sovrum fast bakom skärmvägg så hon ser oss inte. Tanken är att hennes säng ska stå kvar där och att vårt sovrum ska bli barnens.
Nu snurrar tankarna och jag funderar lite på hur vi enklast möblerar i rummet? Dvs, ska lillasyster förbli bakom sin trygga skärmvägg eller ska den väck så att hon ser storasyster?
De gånger då vi alla sover i samma rum (på landet) så har lillasyster en tendens att vakna tidigt och ställer sig då upp och skriker när hon ser oss andra som förbrilt försöker låtsas att sova..
I övrigt sover båda två väldigt bra på nätterna. Den lilla skriker/gnäller lite nästan varje natt i sömnen men sällan så att man behöver hjälpa henne.
Andra tips på vägen är också välkomna!

Tack!

Hälsn. Jema
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: 11 mån flytta in till 4,5-åring?

Inlägg av SusanD »

Hej,

anordna ett riktigt ordentligt inflyttningskalas och ta hjälp av storesyster med möblering, uppblåsning av ballonger och allmänt fix. Fundera tillsammans med henne om hur ni ska möblera, vad som blir bäst för henne och lillasyster. Då blir hon delaktig och kommer gilla att få in sin lillasyster på sitt rum.

Vi har fyra barn sovandes i samma rum och inga skärmväggar. Se bara till att mörkläggningen är total så fungerar det bra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jema

Re: 11 mån flytta in till 4,5-åring?

Inlägg av Jema »

Tack för svaret Susan! :)
Jag tror inte storayster har något emot alls att flytta ihop med lillasyster. Utan det är främst möbleringen jag är bekymrad över. Dels eftersom storasyster gärna går upp och kissar tidigt på morgonen och jag är då rädd att lillasyster vaknar då eftersom hon är väldigt lättväckt från 5.30 och framåt (vi har morgon kl 07.00). Skulle hon se storasyster uppe vid den tiden då skulle hon tro att det var morgon.
Det är därför jag funderade över om vi skulle behålla lillasyster lite avskärmad i rummet?
Hon sover så bra på natten och jag är helt enkelt orolig att förstöra det genom att ta bort skärmväggen.

/Jema

Återgå till "Barnafostran"