Varför vill han inte sova???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
augustimamma-10

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Natt 20:

Somnade 20:15
23:10 vaknade, ramsa x 4, somnade om.
05:21 ( :!: ) vaknade, ramsa x 4, somnade om
05:40-05:48 vaknade, ramsa som inte tog, stog upp i sängen. Tillrättaläggning, solfjäder och ramsa ut
06:00-06:07 Tillrättaläggning, solfjäder och ramsa
06:55 klarvaken, husljud och ramsa när ropen blev för höga.
07:33 Uppstigning med buller och bång

Nöjd med nattens framsteg, nu ska bara morgonen sätta sig med så kan vi snart sova hela natten, alla tre! :D

Eftersom han nu ska lägga sig 19:30 så tänker jag att det är kanske bra att göra de små justeringar som jag har märkt beöver göras samtidigt?
Förlsag:
Vakna 07:30
Frukost 07:45
Mellis 09:15 (tidigare 09:45)
Sova 09:45-11:15 (tidigare 10:15-11:45)
Lunch: 11:30 (12:00)
Mellis: 14:15 (låg tidigare kl 15, efter tuppluren)
Sova 14:30-15:15 (tidigare 14:00-14:45)
Middag 17:30
Välling 19:15
Sova 19:30

Vi har märkt att han oftast är hungrig innan han ska sova på eftermiddagen och samtifigt för pigg att somna. Så nu tänker jag att vi byter plats på det så kan han somna mätt och belåten och det går lite längre vakentid mellan sovpassen eftersom fm luren är framflyttad 30 minuter.
Låter det som en bra strategi??
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
augustimamma-10

Hej!!

Nu har vi hållt på i över tre veckor och lille O kommer inte riktigt ända fram. Han har gjort STORA famsteg dock, även om han vaknar i snitt 4 ggr per natt nu men lyckas för det mesta somna om själv med en ramsa.
:heart: :heart: :heart:

Dagslurarna går bättre än tidigare men inte helt bra. Inte så att det är stora bekymmer, men han vill bara inte riktigt slappna av och somna utan ligger och jiddrar i vagnen ett bra tag innan han slocknar. Men han är inte förbannad utan bara "osovandes". (ca 10-30 minuter innan han slocknar av sig själv)

I övrigt skrattar vi, kör benhårt efter schemat och har varit hemma i tid till varje läggning.

Jag vet att det inte finns något facit på när de börjar sova hela natten, men vad är rimligt? :?: (Jag vet att vi gjorde en backning när vi var iväg med båten) Jag trodde inte det skulle ta nästan en månad att kura lilleman :shock: , när kan man våga sig iväg utanför huset igen? :)

Tacksam för era svar!
//Augustimamma-10

Kurstart 110702
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Vet ni vad, jag tror ni verktygar honom för mkt. Ni måste stå tillbaka i förtroende för honom. Han både kan och vill sova. Jag tror ni ska göra som så att ni avvaktar lääääääänge innan ni ens tänker på att ramsa på natten. Lyssna inte för mkt på juvelen för då utsätter ni honom för överkoncentrationen som han ju bara blir orolig av. Det kan bli en gräslig natt men sen e det bra. De e smarta de små. Han kommer fatta att på natten: HÄNDER INGENTING. Ramsan är erat KRIS-verktyg. :idea:

Får den lilla människan gott om social delaktighet och tid att gå, klättra, krypa, undersöka utomhus? Detta brukar göra underverk för sömnen liksom skrattet. Hur är det med skratt?

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
augustimamma-10

Hej och tack!

Det kan mycket väl vara så att jag verktygar ramsan för mycket, ska genast testa att vara tyst och endast ramsa vid krislägen! :)
Ska bli spännande inatt att se hur det funkar!

Vi har mycket bus och stoj och skratt, är ute och myser och gungar och träffar andra barn och leker, åker vagn, försöker gå, kryper runt, äter gräs och allt annat man kan hitta att stoppa i munnen och gör en massa annat kul. Han är trött på kvällarna och vill mer än gärna sova. Skrattar gör vi ofta, både med och åt lille O, vi har en mycket social liten kille som hittar på massor av hyss ;)

Vi ska snart åka iväg ett par dagar och vill ju vara så väl förberedd på det som möjligt. Känns ju liksom inte riktigt som att vi har avslutat vårt kurande och gått in i nästa steg ännu med njutning...

Luvisen, en nyfiken fråga: du som har maratonkurat, vad var det som gjorde att det krävdes maratonkurning??

Kram!
//Augustimamma-10

Kurstart 110702
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ska bli spännande inatt att se hur det funkar!
Fin fin attityd! :thumbsup:
Vi har mycket bus och stoj och skratt, är ute och myser och gungar och träffar andra barn och leker, åker vagn, försöker gå, kryper runt, äter gräs och allt annat man kan hitta att stoppa i munnen och gör en massa annat kul. Han är trött på kvällarna och vill mer än gärna sova. Skrattar gör vi ofta, både med och åt lille O, vi har en mycket social liten kille som hittar på massor av hyss
Låter som ni har det mysigt. :D Men satsa verkligen på att låta lillen vara på marken. Så lite tid i vagnen som möjligt och sen ge honom ordentligt med utrymme i vardagens arbete så att han känner att han är faktiskt och konkret behövd. Sedan måste man tacka så hemskt mkt för precis all hjälp som man får av små älsklingar. Även den man ibland inte vill ha. :mrgreen: :lol:

Mer om social delaktighet finns att läsa om i Anna Wahlgrens fina Barnaboken som jag varmt kan rekommendera. Praktisk handledning av små upp till 16 år. :wink:

Konkreta tips på social delaktighet kan du läsa om här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Det man kan börja med som funkar på alla små är att få vara med och DISKA. They löööv it. Stoppa ned ungen i ena diskhon med ren diskborste att avsmaka/eller vispa med och fyll den andra diskhon med vatten och disk. Sen e det bara att köra! Gott nöje! :wink: (såpa att diska med då som är mild...)
Luvisen, en nyfiken fråga: du som har maratonkurat, vad var det som gjorde att det krävdes maratonkurning??
Jag saknade attityden av självklarhet, sonen hade rejält med överlevnadsångest som gjorde sitt sista hemska yl då han var knappt 1,5 år. Sen var den borta- puh! Samt att min gosse hade ordentligt nedslitna marginaler. :cry:

En dålig kombo helt enkelt- men så fint det blev till slut. :heart: :heart:

Värme!/Luvisen
SM rookie
augustimamma-10

Hej igen,

Lille O ska klart få prova att vara med att diska, får väl bli lite handdisk framöver för riktigt än tror jag inte han fixar att sätta ner i diskmaskinen ;) även om han mer än gärna skulle vilja! :D Diskmaskinen och tvättmaskinen är absoluta favoriter!

Han brukar vara med och dammsuga, när vi borstar tänderna (tycker han är såååååå roligt!) plocka upp varor, plocka i och ur tvättmaskinen, sitter med vid bordet om vi inte äter samtidigt, hänger i vagnen om vi grillar ute, hjälpa mamma att självscanna i affären, gå bort till grannen och plocka sten på uppfarten etc etc. (Han brukar inte vara speciellt mycket i vagnen, utan det är mer när han ska sova sina dagslurar eller om vi ska iväg någonstans)

Jag hoppas innerligt att just denna natten inte blir ett spektakel, ligger i feber och halsont och är lite ynklig men han har fått somna själv utan överdriven inblandning av mamma ikväll. Läggning, solfjäder och ramsa ut och bekräftelse. Thats it. Sen låg han och jiddrade och lekte och jag vet inte vad han höll på med det i ca 45 minuter.... Länge! Nu är det tyst :heart: och jag håller tummarna.

Sov gott där ute! :sleep: Och Luvisen, starkt av dig att orka med en så lång kur! Och tur att man vet att man får något fint i "present" när man har fixat kuren så man står ut när det blir jobbigt ;)
//Augustimamma-10

Kurstart 110702
jenniferwi

Inlägg av jenniferwi »

Hej,

Läste att du ska undvika verktygen i natt. Vill därför sända extra mod och styrka från oss i Skåne, vi tror stenhårt på dig!!
Lycka till!
Kram
Jennifer

Oscar 081229 ej kurad
Anton 110128, 6 månader vid kurstart
augustimamma-10

Tack kära ni!

Känns som om det bara måste funka för jag är inte riktigt i form för att ta en riktig fight. Tack och lov gick det ju bra vid läggningen, så varför skulle det inte fortsatta på samma fina bana? ;-)
(Fast det tog ju lite tid B-))

Uppdatering kommer imorgon!
Kram!
//Augustimamma-10

Kurstart 110702
augustimamma-10

OJOJOJOJOJ.....

Alltså... vilken natt! :D

Lille O somnade efter ca 45 min lek i sängen själv (han satt upp igen i sängen innan jag hade hunnit ut genom dörren) men han var nöjd och ropade inte efter mamma eller skrek att vargen kommer så jag lät honom vara. (somnade runt halv 9-snåret alltså, på tok för sent men ändå)

Sen vaknade han och låg och jiddrade och lekte i sängen en kvart mellan 04:00-04:15 och jag gjorde INGENTING. Somnade om alldeles själv och sov sedan till klockan 06:50 med uppvaknande och gråt. Jag gjorde en pangramsa och satte på lite musik, han tystnade och låg och lekte i sängen till uppstigning 07:30!

Hallelulja moment! \:D/

Bara lite strul med dagslurarna kvar, eller egentligen bara eftermiddagsluren när han inte vill somna alls. :roll: Vet faktiskt inte varför han inte vill alls då.
//Augustimamma-10

Kurstart 110702
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Barn vill och kan sova. Det kommer bara lillen får vara med i centrum utan att utgöra centrum samt får hjälpa till med allt.

Plocka disk i diskmaskinen går fin fint man får bara kvickt plocka bort allt vasst och sen hjälpa lillen att finna bestiklådan. :mrgreen:

När min gosse var i samma åldern la han undan bestiken och fyllde tvättmaskinen med tvätt samt satte i gång alla maskiner. 8) Han betalade också i kassan med kortet när mammsen behövde handla. :P

Idag gör han det med fast mkt bättre och snabbare utan att jag behöver guida. :wink:

Och snyggt jobbat under natten! Låt nu lillen vara ifred fram över och lyssna inte alls. Är det KRIS kommer du garanterat vakna alla gånger.

Sov gött!/Luvisen
SM rookie
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

det kan kanske vara dags att dra er till en lur? 1,5 eller 2 timmar.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
augustimamma-10

Hej Lilla Mia,

Ja, tanken har slagit oss att det börjar bli dax att snart gå ner mot en lur.
Han sover ju 1½ timme på fm, men han är ju så trött på em och blir ju supergrinig om han inte får sova. Idag slängde vi därför in en femminutare när han till sist däckade alldeles för sent.
Men jag är rädd att han inte får ihop sina dyrbara sömntimmar med bara en lur?
//Augustimamma-10

Kurstart 110702
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Korta fm-luren till 20 min (exakt) tycker jag och ge honom en 1,5-timmes middagslur mitt på dagen / tidiga em!

Det behöver han. Låt honom släppa 20-minutaren när han är mogen för det. Det finns gott om ettåringar - och ettochetthalvtåringar med, för den delen - som sover, och behöver soiva, 14 tim/dygn.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
augustimamma-10

Tack, Anna!

Han ska börja så smått på dagis om en månad och då är tanken att han ska vara där på eftermiddagarna och vi flexar våra dagar för att lille O inte ska behöva vara så många timmar varje dag.
Det känns som vi måste kolla med dagis vad det är för tider som gäller så det synkas på bästa sätt. Eller vad tycker du?
Ska införa 20min lur nu på fm och längre tid på em till att börja med.

Ps: inatt sov älsklingen. mellan 20.05 till 07.10! Utan att vakna :-D Det tackar vi för!
//Augustimamma-10

Kurstart 110702
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

augustimamma-10 skrev: inatt sov älsklingen. mellan 20.05 till 07.10! Utan att vakna :-D Det tackar vi för!
:D Strålande :wink: :lol:

Ja, mig ska man inte fråga om dagis :roll: Som jag INTE tycker ska diktera livet, i något som helst avseende, för så små barn.

Men ta reda på när de har sin vila, förstås. Och anpassa. 2 tim får vi hoppas de har. Det har de antagligen inte.

Men det kan man försöka tjata sig till, och det kan funka, om barnet bara får vara i fred. (En tulipanaros på dagis, alltsomoftast :shock: )

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"