Bra böcker om trots och bemötande.
Bra böcker om trots och bemötande.
Vill få tag på lite bra böcker om att bemöta barns trots, vet att jag läst här inne förrut om tips på bra böcker, men hittar inte länken. Vill fylla på min bokhylla med bra läsning nu på sommarn. 
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Re: Bra böcker om trots och bemötande.
Såg att du inte fått något svar så kag tänkte ge det ett försök! Jag känner till en bok och den heter Trotsboken.
-
Clara Cecilia
Hej!
Ja den bästa boken vad gäller trots och bemötande och livet med barn överhuvudtaget är ju Barnaboken då
!
Clara
Ja den bästa boken vad gäller trots och bemötande och livet med barn överhuvudtaget är ju Barnaboken då
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
:thumbsup:Clara Cecilia skrev:
Ja den bästa boken vad gäller trots och bemötande och livet med barn överhuvudtaget är ju Barnaboken då!
Ja, har man den behövs ingen annan! Trotsboken bemöter inte trotsbarnet på det kärlekfulla och konstruktiva sätt som Anna beskriver det i Barnaboken. Såhär skriver Anna själv om just Trotsboken i en tråd:
Precis som jag kan rekommendera min egen Barnaboken vill jag bestämt avråda från "Trotsboken" på marknaden. Den och liknande ger röst åt dagens gängse såkallade barnpsykologi, där barnet ses som en slug liten illvillig fiende som ingenting hellre vill än ställa till ett helvete för sina ömma föräldrar och som skulle ha stor (sadistisk, får man förmoda) glädje av att lyckas vinna den maktkamp samma barnsykologi uppmuntrar till redan i magen numera, höll jag på att säga och som man kallar "uppfostran". Som föräldrapsykologen Malin Alfvén uttryckte saken i TV: "Vi uppfostrar hela tiden. Till barnet i magen säger vi NEJ, du får inte sparka mamma på det där viset!"
Trotsåldern är förtroendets tydligaste utmaning. Barnet är inte det minsta intresserat - eller betjänt - av någon avvisandets brutala politik, varken i magen eller utanför. Det är ingen människa, särskilt inte människor i kris, små eller stora. Det är nu du får visa att du håller måttet som ditt barns allra bästa vän i världen. Vänner hjälper, stöder, visar vägen, bejakar. Framför allt: vänner FÖRSTÅR. Börja där. När du väl förstår, kan du också hjälpa.
Hela tråden har du här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... trotsboken
Kram Mia
Tack , barna boken finns redan i min bokhylla.
Jag har haft barnaboken sen mitt första barn, men vet att det fanns några böcker här som någon rekommendera, det var inte trotsboken. Någon annan som vet länken eller böckerna?
Det var bra böcker som ni rekommendera här på forumet..
Jag har haft barnaboken sen mitt första barn, men vet att det fanns några böcker här som någon rekommendera, det var inte trotsboken. Någon annan som vet länken eller böckerna?
Det var bra böcker som ni rekommendera här på forumet..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Oj oj oj oj vilken ilska! När jag läser tråden ang kritik mot trotsboken blir jag förvånad. Varför så arrrrg? Jag har inte läst hela trotsboken och det var länge sedan jag läste den men jag minns tydligt att mitt intryck av boken var att den ville förmedla att barn hade vissa utvecklingsperioder och då behöver extra stöd och hjälp. Påhoppen i AWs tråd känns grovt överdrivna. Menar man att majoriteten av dagens föräldrar tänker så? . Jag är mycket förvånad? Läs boken, gör egen bedömning och anpassa efter vad du tycker är rätt.
Nja, inte är det ilska Soffan123, bara kritik
Skillnaderna mellan Barnaboken och Trotsboken är så pass stora, och fostrar man med Barnaboken i bakhuvudet har man tänket leda, visa, lära, hjälpa och det sista man då vill är att skuldbelägga barnet.
AW är "allergisk" mot att lägga skulden på barnet, och eftersom det här är Annas forum som har just Barnabokstänket som grund är det kanske inte så konstigt att vi som är här har ungefär samma tänk vad gäller fostran och trots (och sömn osv...).
Det finns en bok till som är bra tycker jag, som inte skuldbelägger barnet och ger föräldern bra verktyg och det är Växa med ansvar av Barbara Coloroso. Inte alls lika omfattande som Barnaboken och kanske lite mer riktad till äldre barn, men helt klart läsvärd.

Skillnaderna mellan Barnaboken och Trotsboken är så pass stora, och fostrar man med Barnaboken i bakhuvudet har man tänket leda, visa, lära, hjälpa och det sista man då vill är att skuldbelägga barnet.
AW är "allergisk" mot att lägga skulden på barnet, och eftersom det här är Annas forum som har just Barnabokstänket som grund är det kanske inte så konstigt att vi som är här har ungefär samma tänk vad gäller fostran och trots (och sömn osv...).
Det finns en bok till som är bra tycker jag, som inte skuldbelägger barnet och ger föräldern bra verktyg och det är Växa med ansvar av Barbara Coloroso. Inte alls lika omfattande som Barnaboken och kanske lite mer riktad till äldre barn, men helt klart läsvärd.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det låter som om du blandar ihop Malin Alfvéns Trotsboken (med en medförfattare vars namn ag glömt) med en bok om sju utvecklingssteg under det första året som blev väldigt populär när den kom för några år sedan, skriven av ett par holländare.Soffan123 skrev:Jag har inte läst hela trotsboken och det var länge sedan jag läste den men jag minns tydligt att mitt intryck av boken var att den ville förmedla att barn hade vissa utvecklingsperioder och då behöver extra stöd och hjälp.
Men som det redan står på Barnabokens omslag (2008): DEN ENDA BOK DU BEHÖVER...
På Familjeliv.se till exempel hittar du säkert alla möjliga och tänkbara boktips. Här på min hemsida med dess av mig skapade Föräldraforum är det förstås Barnaboken och Internationella Sova hela natten som gäller som grundläggande rättesnören, om man säger. Det förstår du säkert
Vilket förstås inte hindrar att vem som helst kan diskutera vad som helst - på Kackelforum
O:)
PS:
Hahaha, tycker du detSoffan123 skrev: Oj oj oj oj vilken ilska! När jag läser tråden ang kritik mot trotsboken blir jag förvånad. Varför så arrrrg? --- Påhoppen i AWs tråd känns grovt överdrivna.
Vad kallar du det, månne
Hennes övertramp där och då har naturligtvis ingenting att göra med att Trotsboken är en dålig bok. Den läste jag som niobarnsmamma och författare själv.
Det är den: riktigt, riktigt dålig i bemärkelsen oanvändbar, värdelös som rådgivare och illa skriven. Den försöker inte ens avhandla vad trotsåldern är och VARFÖR - vad den syftar till och kommer sig av - än mindre hur man bemöter den utan att (oavlåtligen) kränka barnet.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
indra skrev: Vill fylla på min bokhylla med bra läsning nu på sommarn.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022