Jag har en fråga jag inte hittat svar på här ännu.
Jag har en liten son , Jack, som blir 4 månader imorgon. Jag har tyvärr inte haft nys om Anna Wahlgren och standardmodellen förrän ca två veckor sedan så därför har lille Jack inte riktigt fått med sig så långa stunder av sammanhängande sömn ännu. Jag har dock hela tiden hållit ett slags schema till honom där han ätit ca var tredje timme och lagt sig för natten 19.00 och fått morgon 7.00.
Senaste veckan har hans schema sett ut såhär :
7.00 morgon +mat (amma)
9.00 sömn 45 min
10.00 mat ( amma + smakportion)
12.00 sova 2h
14.00 mat ( amma)
16.15 sova 45 min
17.00 mat ( amma + ersättning)
18.00 bad , lek och stoj och nattslurk(ersättning)
19.00 Godnatt
Sedan han föddes har han vaknat ca 22/23 och 03/04 för att äta på natten. Jag ville bli av med dessa nattmål men läset inte på ordentligt (vojne , vojne).
Vi gjorde på detta sätt :
Han läggs i sängen på rygg med larm. Jag har försökt lägga på mage men han vaknar väldigt snabbt av det och är arg. Han somnar bättre på rygg. Detta har dock gjort att jag ej buffat eller gjort solfjädern utan istället skakat sängen om han skrikit så att han blir lugn. När han är tyst ( går fort , under minuten) ramsar jag ut ur rummet.
Jack har sovit bättre och bättre natt för natt.
Natt 1 vaknade han två gånger och fick ramsan samt att jag fick gå in några gånger för att lugna.
Natt 2 Somnade direkt menvaknade han en gång vid 4 och fick ramsan, somnade om.
Vaknade dock vid 06 och fick ramsa igen men somnade aldrig om. Togs upp när han var ganska lugn före 07.
Natt 3 lite oro vid läggning (ca 10 min) sov sedan hela natten till efter 06, blev ramsad men kom upp vid 06.30
Natt 4 oro vid läggning ( igen ca 10 min) ligger sedan och jollrar samt bökar själv i sängen. vid 19.40 är det tyst i sängen. Vaknar 6.45 av att hans ben fastnat mellan spjälorna i sängen ( trots spjälskydd. Är ej ledsen och får god morgon då.
Jag undrar nu :
. Borde jag lägga honom på mage för att främja sömnen i långa loppet? Kommer detta att störa mycket? Jag har ju inte alls använt verktygen buffning och solfjäder...Blir det till att börja om från start nu? Jag var ej riktigt beredd när jag började och fattar inte varför jag in te väntade och fick svar på mina frågor INNAN! Känns som om jag förstört allt med min hastiga start nu när jag inte gjort rätt från början!
Dagssömnen funkar ok men han vaknar ofta efter 25-30 minuter istället för 45 min.
Tacksam för svar och hjälp!
/Jenny
Kurat utan buffning på rygg...blev allt fel nu?
-
ilindstrom
Re: Kurat utan buffning på rygg...blev allt fel nu?
Hej och välkomen hit!
Tycker det låter som om det går bra för er, så jag skulle inte oroa mig. Ni har hittat ert sätt att främja sömnen och det är ju bra. Fortsätt jobba med målet i sikt så kommer snart allt flyta på. Men jag skulle ändå smyga in ramsan, den är ett superbra verktyg.
Vet inte om du hittat barnaboken , annars rekommenderar jag den varmt.
Lycka till!
Ida
Tycker det låter som om det går bra för er, så jag skulle inte oroa mig. Ni har hittat ert sätt att främja sömnen och det är ju bra. Fortsätt jobba med målet i sikt så kommer snart allt flyta på. Men jag skulle ändå smyga in ramsan, den är ett superbra verktyg.
Vet inte om du hittat barnaboken , annars rekommenderar jag den varmt.
Lycka till!
Ida
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
TACK, ilindström
Det är inte så lätt att "böka själv i sängen" (vilket han behöver kunna göra) när man ligger på rygg. Det blir mest sprattlande med armar och ben, som då alltså kan fastna mellan spjälorna. Inte bra alls. Lägg honom på mage så han kan "böka" på rätt sättPrillboll skrev: --- ligger sedan och jollrar samt bökar själv i sängen. ---Vaknar 6.45 av att hans ben fastnat mellan spjälorna i sängen.
Små barn ska "sova groda". De är gjorda för det (liksom grodan
Ja, och inte bara för att främja sömnen, se ovan. Han bör LEVA på mage, i princip. Allså även vaken. Gärna på höjd med din hand över ryggen och intressanta - färgglada - saker omkring sig att titta på och försöka nå.Prillboll skrev:Borde jag lägga honom på mage för att främja sömnen i långa loppet?
Har du andningslarm
Nej då, ingenting är förstörtPrillboll skrev:Blir det till att börja om från start nu? --- Känns som om jag förstört allt med min hastiga start nu när jag inte gjort rätt från början!
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TACK ilindström och Anna för svar!
Ja, han sover med larm sedan han föddes. Problemet när jag lagt honom på mage är ju att han inte alls är van och sålunda blir ganska sur av det men just nu sover han faktiskt sin lilla förmiddagslur på mage i vagn ( med larm) och so far so god!
Skall lägga honom på mage i sängen och då lär jag antagligen få börja med tillrättaläggandet och buffa och solfjäder för att han skall bli lugn.Jag antar att det blir lite av att börja om men det är ok.
Han har sovit bra senaste nätterna även om han idag vaknade vid 05 och trodde det var morgon. Jag missade att ge honom ramsan direkt då utan hoppades att han skulle somna om men det gjorde han ju inte utan han blev ledsen/sur då ingen morgon kom. Fick ramsa och gunga sängen och ramsa igen men sen somnade han om vid 06 och sov till 07.
Jack sover i vårt rum och det är inte optimalt då det är svårt att själv få ro eftersom jag ligger på spänn och lyssnar av honom för att vara beredd. Skall flytta in honom i eget rum så snart vi har det färdigt.
Och ja, jag har Barnaboken och SHN och läser flitigt!
Stort tack Anna för dina klokskaper!
Min mamma sa häromdagen att hon också köpte Barnaboken när den kom på 80-talet och nu i efterhand kommet jag ihåg att hon hade den framme. Den var röd då vill jag minnas...
Stort tack för svar som sagt!
Vi jobbar på här!
Ja, han sover med larm sedan han föddes. Problemet när jag lagt honom på mage är ju att han inte alls är van och sålunda blir ganska sur av det men just nu sover han faktiskt sin lilla förmiddagslur på mage i vagn ( med larm) och so far so god!
Skall lägga honom på mage i sängen och då lär jag antagligen få börja med tillrättaläggandet och buffa och solfjäder för att han skall bli lugn.Jag antar att det blir lite av att börja om men det är ok.
Han har sovit bra senaste nätterna även om han idag vaknade vid 05 och trodde det var morgon. Jag missade att ge honom ramsan direkt då utan hoppades att han skulle somna om men det gjorde han ju inte utan han blev ledsen/sur då ingen morgon kom. Fick ramsa och gunga sängen och ramsa igen men sen somnade han om vid 06 och sov till 07.
Jack sover i vårt rum och det är inte optimalt då det är svårt att själv få ro eftersom jag ligger på spänn och lyssnar av honom för att vara beredd. Skall flytta in honom i eget rum så snart vi har det färdigt.
Och ja, jag har Barnaboken och SHN och läser flitigt!
Stort tack Anna för dina klokskaper!
Min mamma sa häromdagen att hon också köpte Barnaboken när den kom på 80-talet och nu i efterhand kommet jag ihåg att hon hade den framme. Den var röd då vill jag minnas...
Stort tack för svar som sagt!
Vi jobbar på här!
Hej!
Var ett tag sedan jag skrev här och vill bara berätta vad som hände för oss!
Vi började ju så smått med lille Jack och hade honom på rygg men det hela kom av sig pga att jag nog var för dåligt påläst ( säkerheten satt inte som smäck).
Vi avbröt det hela och bestämde oss för att kura på riktigt när min man fick semester i juni och nästa vecka skall vi göra detta.
Dock kunde vi inte hålla oss från några förändringar under tiden...
1. Vi flyttade in Jack i eget rum och mörklade så gott det gick ( ganska bra gick det..)
2. Vi lade honom på rygg ( har larm, babysense 2)
Dessa två saker medförde att :
Vi kunde buffa honom " på riktigt" och använda solfjädern och detta i sin tur medförde att vi nu har bra verktyg för att lugna honom i sängen. Han somnar snabbt inför natten 19.00 . Jag lägger tillrätta, gör solfjäderna och ramsar ut. Han somnar ofta själv , det tar ca 5- 10 minuter. Han vaknar dock fortfarande två gånger under sin natt ( ofta 23 eller midnatt och 04 eller 05) och då ammar jag och det är dessa amningar vi nu måste få bort! Lille Jack är ju snart 6 månader!
På måndag är vi alla lediga och då ska nattmålen börja kuras bort alltså...
Jag vill bara säga att det har varit en stor förbättring av Jacks nattsömn ( och dagssömn) sen han började sova på mage! Visst vaknar han fortfarande sina gånger på natten men han sover djupare och ofta lite längre pass än förr! Det känns också tryggt att lättare kunna lägga tillrätta, göra solfjädern och buffa om han nu protesterar vilt när vi ej tar upp honom när han vaknar på natten.
Vi följer samma schema jag berättat om tidigare och det går fint under dagen. Kanske skall jag korta sömnen med 30 min nu när han är äldre så jag tänkte antingen ta bort 30 min från långa luren mitt på dagen eller 15 och 15 från morgon och eftermiddagsluren.
Vi kämpar på alltså och jag ser fram emot att Jack ska få 12 h natt utan uppvak.
Själv var jag så ängslig över att lägga lillen på mage men nu när jag ser hur fint han trivs med det och hur lugnt han sover ångrar jag att jag ej gjort det tidigare. Jag har haft larm sedan han föddes.
Ingen egentlig fråga här än men om någon har synpunkter på schemat eller annat så är det välkommet såklart!
Var ett tag sedan jag skrev här och vill bara berätta vad som hände för oss!
Vi började ju så smått med lille Jack och hade honom på rygg men det hela kom av sig pga att jag nog var för dåligt påläst ( säkerheten satt inte som smäck).
Vi avbröt det hela och bestämde oss för att kura på riktigt när min man fick semester i juni och nästa vecka skall vi göra detta.
Dock kunde vi inte hålla oss från några förändringar under tiden...
1. Vi flyttade in Jack i eget rum och mörklade så gott det gick ( ganska bra gick det..)
Dessa två saker medförde att :
Vi kunde buffa honom " på riktigt" och använda solfjädern och detta i sin tur medförde att vi nu har bra verktyg för att lugna honom i sängen. Han somnar snabbt inför natten 19.00 . Jag lägger tillrätta, gör solfjäderna och ramsar ut. Han somnar ofta själv , det tar ca 5- 10 minuter. Han vaknar dock fortfarande två gånger under sin natt ( ofta 23 eller midnatt och 04 eller 05) och då ammar jag och det är dessa amningar vi nu måste få bort! Lille Jack är ju snart 6 månader!
På måndag är vi alla lediga och då ska nattmålen börja kuras bort alltså...
Jag vill bara säga att det har varit en stor förbättring av Jacks nattsömn ( och dagssömn) sen han började sova på mage! Visst vaknar han fortfarande sina gånger på natten men han sover djupare och ofta lite längre pass än förr! Det känns också tryggt att lättare kunna lägga tillrätta, göra solfjädern och buffa om han nu protesterar vilt när vi ej tar upp honom när han vaknar på natten.
Vi följer samma schema jag berättat om tidigare och det går fint under dagen. Kanske skall jag korta sömnen med 30 min nu när han är äldre så jag tänkte antingen ta bort 30 min från långa luren mitt på dagen eller 15 och 15 från morgon och eftermiddagsluren.
Vi kämpar på alltså och jag ser fram emot att Jack ska få 12 h natt utan uppvak.
Själv var jag så ängslig över att lägga lillen på mage men nu när jag ser hur fint han trivs med det och hur lugnt han sover ångrar jag att jag ej gjort det tidigare. Jag har haft larm sedan han föddes.
Ingen egentlig fråga här än men om någon har synpunkter på schemat eller annat så är det välkommet såklart!
-
annawahlgren
Prillboll skrev:Vi började ju så smått med lille Jack och hade honom på rygg men det hela kom av sig pga att jag nog var för dåligt påläst (säkerheten satt inte som smäck).
Där skrev du allt fel, vaPrillboll skrev:1. Vi flyttade in Jack i eget rum och mörklade så gott det gick ( ganska bra gick det..)
Det tog lite tid för magpolletten att trilla ner - som alltid hos små barn som inte fått sova på mage från början - men så fort han väl fått kläm på det vill han inte ha något annat. Vad nu läkarvetenskapen och skräckpropagandan än säger, är det nu en gång för alla så att små barn är gjorda för att både sova och leva på mage. Precis som exempelvis sköldpaddan. Tills de kan resa sig upp och gå. I motsats till sköldpaddanPrillboll skrev: Jag vill bara säga att det har varit en stor förbättring av Jacks nattsömn ( och dagssömn) sen han började sova på mage! --- Själv var jag så ängslig över att lägga lillen på mage men nu när jag ser hur fint han trivs med det och hur lugnt han sover ångrar jag att jag ej gjort det tidigare. Jag har haft larm sedan han föddes.
Mörkläggningen är A och O, särskilt om lilla älsklingen är benägen att vakna tidigare än natten är slut. Finns minsta ljus på morgonkulan, "tror" barnet att det är morgon - en gång i världen levde vi så; gick upp med solen och gick till sängs när den gick ner. Därför ska det vara så beckmörkt att man bokstavligen inte ser handen framför sig. Alla människor vaknar till då och då men seglar inte upp till ytan, om man säger, om det fortfarande är mörlkt. Då är det fortfarande natt. Då sover man vidare. Men finns minsta ljus att se, sätter lilla barnahjärnan omedelbart igång.
Här finns gott om mörkläggningstips. En billig och enkel akutlösning är aluminiumfolie direkt på fönstren; man sprutar på vatten från en blomspruta på rutorna och fäster. Vad jag också tycker är kolossalt praktiskt och bra att ha till hands på resa, på övernattningsbesök men även hemma, om så skulle vara - är två svarta lakan, en tvättlina och ett gäng klädnypor. Med det och en smula fantasi kan man lätt skapa ett mörkt rum i rummet, där barnet sover.
Haha, rätt! Den var jätteröd, och det var i en tid när Maos lilla röda fortfarande var en bibel i vänsterkretsar. Så Barnaboken fick heta "Annas stora röda" 8) Hälsa mammaPrillboll skrev:Min mamma sa häromdagen att hon också köpte Barnaboken när den kom på 80-talet och nu i efterhand kommer jag ihåg att hon hade den framme. Den var röd då vill jag minnas...
Vet du, med den här Attityden du har nu, av Självklarhet och Säkerhet, fixar du hans 12-timmarsnätter i ett litet nafs. Ett nafs på tre nätter. Är mitt heta tipsPrillboll skrev: Han vaknar dock fortfarande två gånger under sin natt ( ofta 23 eller midnatt och 04 eller 05) och då ammar jag och det är dessa amningar vi nu måste få bort! Lille Jack är ju snart 6 månader!
Under förutsättning preståss att han får mera mat under dagen - riktig mat, som inte framgår av schemat (men det är ju lite gammalt nu). Havregrynsgröt med en rejäl smörklick (äkta vara) och/eller mosad banan och/eller fet mjölk - ja, det är närmast ett måste nu
Han behöver verkligen inga nattmål längre. Det tror han bara, eftersom han alltid har fått det. Små barn gör som vi lär dem. På tredje dagen kommer han att förlägga apiten till där den hör hemma: på dagarna
Pris och beröm för vackert arbete :-({|= Fixa nu resten också - du är så pass påläst att du kan gå efter Lathunden rakt av - så sover ni alla snart som grisar. Simsalabim
Hej igen!
Tack Anna för dina synpunkter!
Jag kan säga att du hade rätt i din gissning om att det skulle ta 3 nätter! Natt 4 sov Jack som en stock sina 12 timmar. Sedan dess har vi lite problem med uppvak mellan 2-3 eller 4-5 men ofta somnar han om av sig själv efter en stunds joller( ibland missnöjt grymtande ). Ibland har vi ramsat när han undrat vad som händer( funkar sådär- vi har slarvat med ramsan då han sov hela nätter så snabbt och nästan utan att vi behövde ingripa) och någon gång har vi fått lägga tillrätta när han blivit riktigt upprörd.
Tack för mattips! Jag slutade amma helt för två veckor sedan och Jacks mat/sov schema ser nu ut på detta vis :
7.00 god morgon + ersättning sedan ensamlek i sängen
8.00 frukost med mamma och pappa vid bordet. Gröt.
9.00 sova ca 45 min
11.00 Lunch . En stor portion puré med fisk, kyckling eller kött och fruktpuré till efterrätt.
12.30 sova 1,5 h
14.00 Mellanmål. fruktpuré + ersättning
16.30 Sova ca 45 min
17.00 Gröt
18.00 Bada
18.45 Kvällsvälling
19.00 Godnatt
Jag tycker att schemat har fungerat bra även om vi har lite kämpigt med långa luren mitt på dagen där Jack ofta vaknar efter 45 min och har svårt att somna om på egen hand. Jag får ofta "hjälpa till" genom att lägga tillrätta. Jag har inte riktigt jobbat nog hårt med ramsan ( varesig gonatt-ramsan eller lur-ramsan) så den sitter inte som den skall. Detta måste åtgärdas. När Jack skulle sova hela nätter gick det så smidigt så vi behövde inte ramsa så mycket. Jag tror inte den sitter så bra pga detta. Vi gick också in för fort och la tillrätta när han vaknade och frågade och då somnade han direkt men vi skulle ju ha ramsat!!!
Ja ja...sent skall syndaren vakna och vi får bakläxa oss igenom det där... :
Och sedan vill jag bara tacka dig Anna för både Barnaboken och sova hela natten. När jag fick Jack fick jag bara höra att man skulle följa bebisens rymt och att rutiner var bara att glömma. Detta gjorde att vår första månad tillsammans var ganska kaosartad. Jack åt och sov och skrek och grejjade och själv försökte jag "följa" honom men det gjorde mitt liv (och hans såklart!) till en enda röra. Till sist bestämde jag mig för att ta kontrollen över tillvaron och började med att bestämma när Jacks dag skulle börja och när den skulle sluta. Jag försökte hålla mattider var tredje timme och planera in sovstunder under dagen som skulle vara samma varje dag om det gick. Inför nattsovandet hade vi samma rutin varje dag med bad och ammning och en liten vers när han låg i sängen.Detta blev min räddning och fast tiderna under dagen förändrades ibland fick Jacks liv och mitt liv en någolunda struktur.Alla mina vänner som har barn sa att det inte var någon idé att göra såhär eftersom det inte gick att hålla tider eller rutiner med ett så litet barn men jag tyckte det gick ganska så utmärkt! Nätterna var dock upphackade eftersom Jack åt då också och detta höll ju i sig länge. Det skulle försvinna av sig själv sa alla men jag undrade jag. När jag sedan äntligen satte mig med Barnaboken ( och sedan Sova hela natten) var det som att poletten trillade ner! Underbart! Man KAN ha rutiner och ett fast schema ( vilket jag ju själv egentligen insett och försökt mig på). Det faktum att det faktiskt är jag som vuxen som skall ta kommandot och lära Jack hur saker fungerar ( inte tvärtom) är ju så logiskt och riktigt att jag inte kan förstå hur någon kan tro annat!
Skulle kunna skriva så mycket här men egentligen vill jag nog bara tacka dig för dina klokskaper Anna!
Nu skall jag ta en kopp kaffe och en titt i tidningen innan Jack vaknar efter sin lunch-lur!
/Jenny
Tack Anna för dina synpunkter!
Jag kan säga att du hade rätt i din gissning om att det skulle ta 3 nätter! Natt 4 sov Jack som en stock sina 12 timmar. Sedan dess har vi lite problem med uppvak mellan 2-3 eller 4-5 men ofta somnar han om av sig själv efter en stunds joller( ibland missnöjt grymtande ). Ibland har vi ramsat när han undrat vad som händer( funkar sådär- vi har slarvat med ramsan då han sov hela nätter så snabbt och nästan utan att vi behövde ingripa) och någon gång har vi fått lägga tillrätta när han blivit riktigt upprörd.
Tack för mattips! Jag slutade amma helt för två veckor sedan och Jacks mat/sov schema ser nu ut på detta vis :
7.00 god morgon + ersättning sedan ensamlek i sängen
8.00 frukost med mamma och pappa vid bordet. Gröt.
9.00 sova ca 45 min
11.00 Lunch . En stor portion puré med fisk, kyckling eller kött och fruktpuré till efterrätt.
12.30 sova 1,5 h
14.00 Mellanmål. fruktpuré + ersättning
16.30 Sova ca 45 min
17.00 Gröt
18.00 Bada
18.45 Kvällsvälling
19.00 Godnatt
Jag tycker att schemat har fungerat bra även om vi har lite kämpigt med långa luren mitt på dagen där Jack ofta vaknar efter 45 min och har svårt att somna om på egen hand. Jag får ofta "hjälpa till" genom att lägga tillrätta. Jag har inte riktigt jobbat nog hårt med ramsan ( varesig gonatt-ramsan eller lur-ramsan) så den sitter inte som den skall. Detta måste åtgärdas. När Jack skulle sova hela nätter gick det så smidigt så vi behövde inte ramsa så mycket. Jag tror inte den sitter så bra pga detta. Vi gick också in för fort och la tillrätta när han vaknade och frågade och då somnade han direkt men vi skulle ju ha ramsat!!!
Ja ja...sent skall syndaren vakna och vi får bakläxa oss igenom det där... :
Och sedan vill jag bara tacka dig Anna för både Barnaboken och sova hela natten. När jag fick Jack fick jag bara höra att man skulle följa bebisens rymt och att rutiner var bara att glömma. Detta gjorde att vår första månad tillsammans var ganska kaosartad. Jack åt och sov och skrek och grejjade och själv försökte jag "följa" honom men det gjorde mitt liv (och hans såklart!) till en enda röra. Till sist bestämde jag mig för att ta kontrollen över tillvaron och började med att bestämma när Jacks dag skulle börja och när den skulle sluta. Jag försökte hålla mattider var tredje timme och planera in sovstunder under dagen som skulle vara samma varje dag om det gick. Inför nattsovandet hade vi samma rutin varje dag med bad och ammning och en liten vers när han låg i sängen.Detta blev min räddning och fast tiderna under dagen förändrades ibland fick Jacks liv och mitt liv en någolunda struktur.Alla mina vänner som har barn sa att det inte var någon idé att göra såhär eftersom det inte gick att hålla tider eller rutiner med ett så litet barn men jag tyckte det gick ganska så utmärkt! Nätterna var dock upphackade eftersom Jack åt då också och detta höll ju i sig länge. Det skulle försvinna av sig själv sa alla men jag undrade jag. När jag sedan äntligen satte mig med Barnaboken ( och sedan Sova hela natten) var det som att poletten trillade ner! Underbart! Man KAN ha rutiner och ett fast schema ( vilket jag ju själv egentligen insett och försökt mig på). Det faktum att det faktiskt är jag som vuxen som skall ta kommandot och lära Jack hur saker fungerar ( inte tvärtom) är ju så logiskt och riktigt att jag inte kan förstå hur någon kan tro annat!
Skulle kunna skriva så mycket här men egentligen vill jag nog bara tacka dig för dina klokskaper Anna!
Nu skall jag ta en kopp kaffe och en titt i tidningen innan Jack vaknar efter sin lunch-lur!
/Jenny
-
annawahlgren
Du hade så rätt. "Alla" andra hade så FEL.
=D>