Standardmodellen för min femveckors - lite tips?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
goabullen

Standardmodellen för min femveckors - lite tips?

Inlägg av goabullen »

Hej alla experter,
Jag är lycklig mamma till mitt andra barn - en liten dotter som idag är fem veckor. I onsdags började jag följa standardmodellen då jag känner att jag inte pallar dålig sömn - nu när jag även har en tvååring och underhålla på dagarna. Känner att jag blir en mycket bättre mamma om jag får sova.

Till min fråga. Läste detta http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 dvs ett kompendium för 0-2 månader och ser att det står att man ska ta bort ett nattmål redan vid 1 månad. Vore underbart - men hur snabbt kan man göra det? Min lilla skatt är ju en månad men jag har ju precis börjat så det känns kanske tidigt att göra det på en gång?

Det har blivit bättre sen vi började proppa i henne mat. Nu sover hon från 22.30 till ca 1-2 på natten. Under förra veckan kunde hon vakna heela tiden - har förstått nu att hon var hungrig - trodde det räckte med att jag gav ena bröstet. Så kan det vara. Sen sover hon dock inte lika länge - vaknar med fler uppvak fram till uppstigning ca halv åtta då vi gör oss iorndning för dagis. Har lite svårt att ge bröstet igen då hon gärna somnar. Hon har varit lite av en sömntuta sen hon föddes så jag kanske ska ha tålmodan och vänta så tar hon snart bröstet bättre - i och med att hon är mer vaken. Eller vad säger ni?

Har beställt ett andningslarm som kommer på måndag eller tisdag och funderar på om jag även ska lägga henne på mage..

Kanske blev rörigt det där - men jag undrar just nu:
när kan man ta bort ett nattmål och är det ok att ha lite is i magen och vänta så gumsan börjar bli lite mer vaken och nyfiken på världen så hon kan äta av båda brösten effektivt'?
Dotter född 2011-04-22 Start med standardmodellen

Son född 2009-03-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Standardmodellen för min femveckors - lite tips?

Inlägg av Sarisparis »

Hej goabullen och välkommen hit! :D Grattis till lilla bebisen :heart:

Underbart att ni känner av standardmodelleringseffekten redan. Guldbörjan för lilla tjejen! :thumbsup:

Kanon ocksâ att du skaffar andningslarm och att lillan fâr sova pâ mage. :thumbsup:

Jag skulle helt klart satsa pâ minst en vecka med riktigt standardmodellerande och magläge innan jag överhuvudtaget funderade pâ att göra nâgonting ât nätterna. Jag skulle tippa att med magläge och med mycket mat dagtid sâ kommer nätterna att bli lugnare och lugnare av sig själva. Jag har aldrig aktivt tagit bort nattmâl, de har fallit bort av sig själva i och med att dagarna blev mer och mer välfyllda.

Förstâr jag dig rätt att du menar att hon somnar när du erbjuder bröst nummer tvâ, alltsâ efter bröstnr1 x2, byte och umgänge dagtid? Isâfall skulle jag truga lite till, rapa (även om det inte behövs) och truga igen. Somnar hon ändâ, sâ lägg henne och lât henne sova. Hon är ju inte gammal i världen än och ganska snart kommer hon att orka mer. :heart:
Om hon pâ natten somnar som en stock efter första bröstet sâ skulle jag inte göra nâgon affär av det. Eventuellt rapa henne och lägga till igen.

Har du Barnaboken? Den och andningslarmet tycker jag borde stâ högst upp pâ inköpslistan när det vankas bebis. :lol:

Njut vidare av dina smâttingar och âterkom!

:heart:
goabullen

Inlägg av goabullen »

Tack så jättemycket för ditt svarSarisparis! Uppskattas verkligen!

Förstâr jag dig rätt att du menar att hon somnar när du erbjuder bröst nummer tvâ, alltsâ efter bröstnr1 x2, byte och umgänge dagtid?

Ja det stämmer - hon somnar gärna. Ska försöka truga lite till då :-) Sen har jag problem och rapa henne också. Har du något mer raptips. Har försökt att sätta henne på knät och luta fram henne och det har funkat typ en gång. Har väldigt svårt och buffa henne över axeln. Inatt råkade jag gå i trappen och då rapade hon högljutt :D - men det har inte funkat idag. Jag la henne på mage nu vid vakentiden och då kom faktiskt en rap. Har ni några fler tips?

Barnaboken får jag låna av en kompis idag faktiskt - ska läsa in mig på den :-)

Det har hänt att hon vaknar efter 1 timme och en kvart fast jag vill att hon minst ska sova en timme till - hur gör jag då? Ger jag bröstet eller vagnar jag? Igår bajsade hon också efter en timme och då blev hon jättehungrig - gav bröstet. Sen var hon pigg. Ska jag fortsätta att vagna henne igen så att hon sover sina 2,5 timmar eller? Tycker det är så svårt. Är hon uppe så känns det som om hela schemat spräcks..

Försöker ha det här som ungefärligt mål:
8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
17.30-19.30: sova 2 timmar.
19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30-4.30: sova natt 6 timmar
4.30-4.50: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.50-8.00: sova 3 timmar till.

Tack igen för ditt svar! :lol:

Son född 2009-03-12
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej och välkommen! :)

Vad roligt att du sett en sådan förändring bara av att ge mer mat. :thumbsup:

Om hon nu vaknar kan du antingen vagna för att vagna över skarven där så att hon somnar om eller ta upp och fylla på och sedan snabbt lägga igen och om det behövs vagna igen. Men. Hon är så liten än så se tiderna mer som en riktlinje och inte ngt fast. Halkar ni av banan så styr ni sakta tillbaka mot den igen. Man kan använda sig av en liten tjugominutare (powernap) om det behövs eller lägga en halvtimme tidigare på nästa lur. Alla lurar kan man ha en marginalhalvtimme på. Alltså ändra åt endera håll om det skulle behövas.

Här kommer en tråd om rapar som inte vill komma ut:

"Svårt att få juvelen att rapa - lite tips"
viewtopic.php?t=14298&highlight=rapa

Vilken bra kompis du har som har barnabok att låna ut. Där finns allt du behöver ända fram till lilltjejen blir sexton år. :)

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
goabullen

Inlägg av goabullen »

Tack Nimrah för svaren! Hur menar du med detta?
Nimrah skrev:Hej och välkommen! :)

Om hon nu vaknar kan du antingen vagna för att vagna över skarven där så att hon somnar om eller ta upp och fylla på och sedan snabbt lägga igen och om det behövs vagna igen. Men. Hon är så liten än så se tiderna mer som en riktlinje och inte ngt fast. Halkar ni av banan så styr ni sakta tillbaka mot den igen. Man kan använda sig av en liten tjugominutare (powernap) om det behövs eller lägga en halvtimme tidigare på nästa lur. Alla lurar kan man ha en marginalhalvtimme på. Alltså ändra åt endera håll om det skulle behövas.

Ska jag fortsätta och väcka vid den ursprunglia tiden eller ska jag förlänga from då jag gör en påfyllning med 2 timmar? Antar att man håller sig till den ursprungliga planen.. Får förresten inte länken om rapningen funka. Är det superviktigt och alltid rapa? Hon har idag kräkts lite efter första amningen - betyder det att hon är mätt eller ska man erbjuda bröstet igen (dvs samma)? Hon har tagit bröstet och ätit pyttelite och ytterst motvilligt vid andra matningen av samma bröst..

Tack för svaren igen!
8)

Son född 2009-03-12
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ursprungliga planen tänkte jag... :) När de är så här små kan man alltid fylla på. :) Superviktigt att rapa vet jag inte. En del verkar också vara mer känsliga än andra. Att hon kräkts betyder inte nödvändigtvis att hon är mätt. Erbjud igen du. Ibland behövs det bara en liiiiten skvätt till för att de ska känna sig alldeles nöjda.

Här är länken igen:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
goabullen

Inlägg av goabullen »

Nimrah skrev:Ursprungliga planen tänkte jag... :) När de är så här små kan man alltid fylla på. :) Superviktigt att rapa vet jag inte. En del verkar också vara mer känsliga än andra. Att hon kräkts betyder inte nödvändigtvis att hon är mätt. Erbjud igen du. Ibland behövs det bara en liiiiten skvätt till för att de ska känna sig alldeles nöjda.

Här är länken igen:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

Tack för svaren igen! :P

Idag har det varit en sovdag.. Får henne inte att vara vaken mer än en timme åt gången - hinner inte få i henne så mycket mat då tyvärr. Får köra på med schemat så snart hon börjar vara lite mer vaken. Försöker iaf ge henne massa mat när hon är vaken. Svårt dock att tajma in så hon inte blir för trött. Men hon är ju som sagt bara 5 veckor drygt. Mycket kan hända. Inatt var hon vaken en massa. Imorrn tänkte jag köra på magläge när andningslarmet kommer. Förhoppningsvis blir det lite mer sömn på natten då.

Son född 2009-03-12
goabullen

Inlägg av goabullen »

Hej!
Skull bara vilja berätta att lillskruttan sober jättebra sen vi började med mage.. Hon sover ganska mycket på dagarna ännu så jag har haft jättesvårt och följa nåt schema. Men sen vi började med mage har hon oftast sovit från halv elva till ca fem på morgonen. Idag var det rekord när hon sov till kvart I sju.. :D

Återkommer säkert snart!
Kramar
Karin

Son född 2009-03-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup: Tack för rapporten!

goabullen

Inlägg av goabullen »

Hallå hallå!
Nu har min lilla skatt redan hunnit bli tre månader och igår satt jag och läste barnaboken som jag lånat på biblioteket! Blev inspirerad och få till ett riktigt schema för min tjejen.

Som det är nu så har jag vissa fasta tider men inte klockrent schema. Hon vaknar alltid 08 då hon får mat. Sen är hon vaken ca 1-2 timmar och sover på det antingen 45 minuter följt av en kort vakenperiod och sen sover hon ytterligare 1,5 timme. Eller så sover hon ett långt pass direkt - kanske 2-2,5 timmar. Under dagen är hon max vaken 2,5 timmar åt gången. Hur länge lurarna är varierar kraftigt. Hon är alltid vaken mellan 18 (eller 19) på kvällen för att få sista nattslurken vid halv nio och sova efter det. Under natten vaknar hon just nu nån gång, kanske vid 00 eller 2 på natten. Då brukar jag få henne att somna om genom att buffa och ge nappen (min tjej är en riktig snuttetjej som ofta ratar bröstet när hon blir trött men tar tacksamt emot nappen istället då det inte kommer mat ur den :-) Sen vaknar hon för mat mellan halv 5 och 6 på morgonen. Efter det somnar hon om och 8 är det morgon.

Jag känner nu att jag skulle vilja styra hennes tupplurar lite mer så att hon blir för trött på en gång om hon sovit för lite och grinig. Sen har vi det här med maten. Jag läste ju mest när hon var lite yngre i sovahelanattenboken och då har jag fram tills nu tillämpat mat direkt vid uppvak som oftast och sen igen innan nästa lur. Som jag förstått det så behövs inte den innan luren längre. Stämmer det? Känns nämligen just nu som att hon gärna krånglar vid bröstet och inte hinner bli tillräckligt hungrig vilket gör att både hon och jag blir förvirrad då jag inte vet om hon är trött eller hungrig. Som följd av det vet jag inte om hon får tillräckligt för att orka sova till morgonkvisten.. Nån som har några funderingar kring detta om maten vore jag jättetacksam!! Ska jag ta bort slurken innan sovning?

Läste i sova hela natten boken om lille Ludvigs schema som är 3,5 månad. Är det för tidigt och upprätta ett liknande schema nu?? Känner mig lite förrvirrad nu när jag läst så mycket överallt :-) Ska nu försöka hitta nåt bra schema som passar oss i forumet så jag vet hur mycket hon ska sova på dagen..

Återigen - tacksam för all feedback jag kan få! :D
Kram på er!
//Karin

Son född 2009-03-12
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Jag tycker att det låter som en toppenidé att strukturera upp dagarna. Och du har helt rätt rörande detta med måltiderna, nu är det läge att slopa knockout slurken och låta magen vila. :D Du lyssnar bra på din lilla raring!

Kolla in den här länken och fundera på vad som skulle passa er familj:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Om du har fler funderingar så återkom så bollar vi!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej goabullen! :D
goabullen skrev:Känns nämligen just nu som att hon gärna krånglar vid bröstet och inte hinner bli tillräckligt hungrig vilket gör att både hon och jag blir förvirrad då jag inte vet om hon är trött eller hungrig. Som följd av det vet jag inte om hon får tillräckligt för att orka sova till morgonkvisten.. Nån som har några funderingar kring detta om maten vore jag jättetacksam!! Ska jag ta bort slurken innan sovning?
Mânga upplever att trefyramânaders inte är sâ intresserade av att dia längre, resten av världen är mycket intressantare! :lol: Testa att lägga henne till bröstet precis efter att hon sovit, gärna innan hon vaknat till ordentligt och ge bâda brösten i ett svep. Pâ sâ vis fâr du till lite mer sammanhängande mâltider (och precis som Clara sa sâ är det hög tid att skippa sista slurken innan lur) vilket leder till bättre hunger till nästa mâl. En god cirkel! :D

goabullen

Inlägg av goabullen »

Tack för era svar!! Gulliga ni när!

Håller på och snickra på ett schema men har inte helt kommit i mål. Har försökt och känt av hur hon vill ha det idag och tänkte ta ett kort sovpass på förmiddan och ett längre på dan. Just nu har jag lite problem med henne att hon krånglar vid bröstet heela tiden. Jag tänker ju att hon måste ha mycket mat på dan då hon ska sova hela natten men som det är nu lyckas jag knappt och få henne och ta andra bröstet vid amningen. Hon skriker varje gång och jag får lura i henne genom att stopp in nappen och ta ut den och ta in bröstet istället. Hon får bara i sig lite grann av andra bröstet (i slutet av timmen då hon vägrar bröst nr 2 direkt efter när bröst nr 1 är klart :-) och hon spyr nästan varje gång. Känns som att hon är mätt eller övertrött eller nåt vilket är lite stressande eftersom jag är så angelägen om att hon ska bli mätt under dagen. Hon sover nu oftast halv nio på kvällen för att käka vid ca 4.. Vet inte om jag ska vänta till att få henne att sova hela natten när jag börjar med smakportioner vid fyra månader.. Är så osäker om hon blir mätt. Tror också det hänger ihop med att hon inte sover så bra som hon skulle kunna under dagen..

Oj det blev långt och invecklat det där. Måste hoppa i säng för att orka med natten. Rapporterar..
Kramkram!

Son född 2009-03-12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

goabullen skrev:Oj det blev långt och invecklat det där. Måste hoppa i säng för att orka med natten. Rapporterar..
Det brukar vara en bra idé att sova pâ saken :D , hur har det gâtt?

goabullen

Inlägg av goabullen »

Hej!
Hon äter fortfarande jättedåligt på dan. Äter ej ens klart på bröst nr 1 och vill inte ha mer utan skriker och vänder sig bort från bröstet. Sen dpyr hon ofta lite men Vill ändå inte ha mer inom en timme..Inatt sov hon dock från 21 till halv fem så det är ju ganska bra. Vet inte om det är taskigt" och buffa henne så att hon sover hela natten om hon äter dåligt.. Igår och idag följer hon nya sömnrutinen bra. Maten kanske kommer på köpet om dagslurarna funkar.. Nån som har nån liknande erfarenhet? :roll:

Son född 2009-03-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"