Hjälp med 4,5 mån -

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lille Augusts mamma

Re: Hjälp med 4,5 mån -

Inlägg av lille Augusts mamma »

...ett litet tillägg.

Denna "lunchlur" sover han fortfarande. Om 3 min ska han upp. Han vaknade alltså inte idag :-k

Jag har ju ingen aning, men det verkar som om en mätt mage gör lite MYCKET enklare för en liten kille på 4,5 mån.
//Anna - mamma till August 110308

Kurstart 18 juli 2011
Elle

Inlägg av Elle »

lille Augusts mamma skrev: Och maten...vi ska inte snacka om maten. Han ammar och ammar och ammar och äter - vi har kommit igång ordentligt med smakportioner & han är helt till sig! jag vågar inte ge för mycket så här i början, men han vill bara ha mer och mer och mer.
Ja, en mätt mage är A och O för att kunna sova gott. Så mata på! Ge katrinplommonpuré som efterrätt så får magen lite hjälp.
lille Augusts mamma skrev: 1. När jag lägger honom nu är han alltid lugn, lägger lilla huvudet ner själv, jag ramsar och går ut eller lämnar vagnen - fortfarande tyst & lugn. Efter några sekunder början han gnälla & till sist skrika - vad ska jag göra här? Vad gör jag för fel? Ska jag ge honom en pangramsa direkt, eller ramsa x4, eller låta honom vara ett tag? HJÄLP?! Jag känner att vi är så nära, men känner mig osäker i dessa situationer. Endast på dagen dock...
Här måste du backa och LYSSNA på sonen och lära dig hans olika skrik. Är han bara arg och sur över att inte kunna somna direkt? Låt honom vara, det är fullt tillåtet. Blir han däremot ledsen så behöver han en betryggande ramsa.
lille Augusts mamma skrev: 2. Nu sover August i vagnen. I sitt rum natt & 1:a lur, nere hos oss på nedanvåningen 2:a luren & utomhus sista luren. Gör det något om han sover samtliga sovpass i sitt rum? Blir det fel inför natten då? Jag tänker att det kanske ska vara till natten.
Det viktigaste är att det är skillnad på dag och natt så det är ljud och liv runt honom på dagtid. Jag har alltid haft vagnen ståendes i vardagsrummet/ute bland oss dagtid så de blir vana vid ljud.
lille Augusts mamma skrev: 3. Jag vill gärna lägga över honom i spjälsängen. Jag förstår att vi kanske inte ska göra det under uppföljningveckan, men efter den borde det väl vara okej att byta till spjälsäng? Eller ska man låta kuren "sätta sig" lite till först?
Ja, låt schemat sätta sig ordentligt innan ni byter sovplats. Sedan tänk efter vad som passar er som familj. Kanske är ni alltid ute på fm/em och vill ha den/de lurarna i vagnen?
lille Augusts mamma skrev: 4. När är det okej att sova borta, med tanke på kurning & att de ska få ha sin "lilla värld". Är det efter uppföljningsveckan och när han sover 12 timmar natt, eller bör man vänta tills det har fungerar någon månad till?
Ja, tills det är stabilt utan uppvak och ni känner er trygga med att besvara hans ev frågor på bortaplan.
lille Augusts mamma skrev: 5. Om 2,5 veckor fyller August 5 månader. Jag gick dessutom 2 veckor över tiden med honom, vilket kanske också spelar in. Jag vet att man inte ska ändra i schemat under kuren & uppföljningsveckan, men jag skulle ändå vilja höra vad ni tycker - var ska man minska en halvtimme?

Schema just nu:
07.00 Godmorgon
09.00 Sova 45 min
12.00 Sova 2 h
16.15 Sova 45 min
19.00 Godnatt 12 h
Då tycker jag att du helt enkelt ska dra ner lunchluren till 1,5 timme och sedan se sista luren som förutsättningar till 45 min sömn. Om han sedan vaknar och ligger och snackar en stund, ja det är fullt tillåtet, då får han vila sista stunden.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

Såg ditt sista inlägg nu. Att han sov gott sina 2 tim idag. Så avvakta med att dra ner på schemat, det kanske är så "enkelt" att det är maten som är lösningen.

lille Augusts mamma

Tack för alla svar! =D>

I natt sov August från 19.00-07.00 utan att jag behövde gå in i hans rum. Jag fick ramsa från sängen i vårt sovrum, men det blev tyst direkt! :o Så förvånad man bli när det händer :D

Förra natten var likadan, men jag fick gå in på morgonen en gång då han inte tog emot ramsa. Han hade sparkat av sig filten & var iskall! :( Jag lade på honom filt & ramsade, det blev tyst. I natt hade han också sparkat av sig filten och var mycket mycket kall! Han sov ju sina 12 timmar, men det är ju säkert lite svårt att sova när man fryser och jag vill ju inte att han ligger och blir kall. Några tips? :-k

Jag vet inte riktigt när man våga gå in och lägga på en filt till eller stoppa om honom. jag brukar göra det precis när han somnat, dvs. efter 10 min & det fungerar, men då är filten alltid ok. Han måste röra sig mycket på natten :-k
Elle skrev:Såg ditt sista inlägg nu. Att han sov gott sina 2 tim idag. Så avvakta med att dra ner på schemat, det kanske är så "enkelt" att det är maten som är lösningen.

Igår vaknade han efter 1,5 timmar igen & sista luren efter en halvtimme. Så har det sett ut rätt länge, men han verkar sova bättre när det är lugn och ro runt omkring honom. Ska jag ha lugnt nu så att schemat sätter sig eller vänja honom vid ljud och stök redan nu?

En fråga till...har man kvar en lur på 1,5 timmar runt lunch? Eller bör den vara 2 timmar framöver också?

:heart: :heart: :heart:

Anna

Kurstart 18 juli 2011
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

lille Augusts mamma skrev: Han hade sparkat av sig filten & var iskall! :( Jag lade på honom filt & ramsade, det blev tyst. I natt hade han också sparkat av sig filten och var mycket mycket kall! Han sov ju sina 12 timmar, men det är ju säkert lite svårt att sova när man fryser och jag vill ju inte att han ligger och blir kall. Några tips? :-k
Hej!
Jag brukar ha på min lilla en pjamas så att hon inte fryser om hon inte har täcke. Är det kallt har jag pjamas med långa ärmar och ben, sommartid med korta. Vintertid strumpor. Så gör jag för då slipper jag oroa mig för att hon fryser och minskas trafiken in till henne :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
lille Augusts mamma

Ja! Såklart, ska inhandla detta. Tack för tipset. =D> Jag tycker att det har varit lite klurigt nu på sommaren, för det har varit så varmt och fuktigt vissa kvällar och sedan blivit kallt under natten, speciellt om man sparkar av sig filten...

lille Augusts mamma skrev:
Igår vaknade han efter 1,5 timmar igen & sista luren efter en halvtimme. Så har det sett ut rätt länge, men han verkar sova bättre när det är lugn och ro runt omkring honom. Ska jag ha lugnt nu så att schemat sätter sig eller vänja honom vid ljud och stök redan nu?

En fråga till...har man kvar en lur på 1,5 timmar runt lunch? Eller bör den vara 2 timmar framöver också?
Fick inte svar på detta & skulle bli SÅ tacksam för ett svar.

Anna, som precis lagt en kille som somnade på 3 minuter från det jag lade honom i vagnen! \:D/

Kurstart 18 juli 2011
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, den långa luren efter lunch kommer sonen ha kvar tills han slutar sova middag. Så den är bra att låta vara lång. Däremot är det vanligt när man ska dra ner en halvtimme sömn på schemat att man antingen minskar ner sista luren till en 20-minutare(om juvelen fixar em) eller så minskar man lunchluren till 1,5 tim. Känn efter vad som passar er. Även om han ibland vaknar efter 1,5 tim på lunchluren är det ju inget som hindrar att han har förutsättningarna till 2 tim.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"