Första natten!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jenniferwi

Första natten!!

Inlägg av jenniferwi »

I natt har jag kurat min första natt och allt har gått över förväntan!
Anton, snart 6 månader, brukar vakna varannan timme, få en slurk bröstmjölk, in med napp för att sedan somna in - men det orkar vi inte fortsätta med :cry:

I natt har jag därför genomfört första natten. Anton lades kl. 20.00 och om en halvtimme ska han väckas (07.00). Han har givetvis varit frågande och förbannad omvartannat men jag har varit envis som synden och buffat, fjädrat och ramsat för glatta livet. Totalt har han vaknat 4 gånger och kl. 07.00 har han sovit sammanlagt 5 timmar och 45 min (av 11 möjliga), så jag antar att han kommer vara ganska trött under dagen som kommer. Vid det senaste uppvaknandet lyckades jag dessutom få honom att somna om genom att enbart ramsa vid dörren, det måste väl ses som ett framsteg, eller?

Jag ser fram emot kura natt nr 2 och kommer med all säkerhet finnas här inne på detta forum även då, för att läsa och få stöd :D
Jennifer

Oscar 081229 ej kurad
Anton 110128, 6 månader vid kurstart
Elle

Re: Första natten!!

Inlägg av Elle »

Hej Jennifer!

Varmt välkommen till Forumet :D Strålande jobbat inatt =D> ! Fortsätt lika fint inatt. Ha "Lathunden" bredvid dig som en påminnelse och lyssna av sonen.

Vi finns här :D Jag ser fram emot att höra hur det går för er!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
jenniferwi

Inlägg av jenniferwi »

Hej Elle, och tack för påhejandet :D
Dag 1 har gått strålande, vilket jag knappt kunde förvänta mig med tanke på många andras erfarenheter. Just därför var det nog tur att det var pappa som tog hela dagen och inte jag :oops: Anton somnade direkt när pappa ramsade sig ut ur rummet vid varenda dagslur, jag är så stolt över båda mina killar!

Så var det nu min tur igen inför natt 2. Efter att ha lagt honom efter konstens alla regler så låg han och småstonkade i flera minuter och jag väntade spännt på att få ge honom en bekräftelseramsa. Så plötsligt blev han tvärirriterad. Jag har fått ge påminnelseramsor och bekräftelseramsor i ett par omgångar. Totalt tog det 44 minuter innan han somnade in :( . Gjorde jag något fel eller kan det ta så lång tid även natt 2?
Jennifer

Oscar 081229 ej kurad
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen Jennifer :D

Toppenbra jobbat! Ni börjar redan bygga upp en kommunikation med ramsan. Kanon!

jenniferwi

Inlägg av jenniferwi »

Oj, oj, oj, vad jag har varit trött idag, men det är det värt :sleep:

Natt 2:
I det stora hela gick natten riktigt bra. Anton vaknade 4 gånger under natten precis som vid första natten, men nu gick det fortare att få honom att somna om.
Jag var däremot lockad att skippa bekräftelseramsan vid ett flertal tillfällen eftersom det kändes som att den väckte/förargade honom och så fick man starta om med en påminnelseramsa - suck!! Men ack den som ger sig! I SHN-boken stod det ju hur viktigt det var att bekräftelsen fick sista ordet, så det vara bara till att envisas. Jag ska ju inte sticka under stol med att där och då, trött och ensam med sitt barn mitt i natten är det ju lätt att missa helheten och det långsiktiga perspektivet. För mig har det då hjälpt att åter läsa i boken och på detta Forumet.

Sammanfattning så här långt:
Natt 1: A. vaknade 4 gånger och sov totalt 6h och 45 min.
Natt 2: A. vaknade 4 gånger och sov totalt 8h och 50 min. :D
Jennifer

Oscar 081229 ej kurad
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Snyggt jobbat med bekräftelsen- det gör susen i längden! :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
jenniferwi

Inlägg av jenniferwi »

3:e natten.

Jag kan knappt tro att det är sant men i natt har jag och Anton SOVIT!
Anton somnade utan protester kl. 20.00. Vaknade till kl. 24.00 då han fick en påminnelse ihopdraget med en bekräftelse - sen var det tyst hela natten! KL. 07.00 var det en utvilad och sprudlande mamma som väckte sin underbara son! :D :lol: :D

Nu har jag nyss lagt honom igen för hans första tupplur för dagen - inga som helst protester!

Jag vet att det kan komma och med all sannolikhet kommer att komma bakslag! Men jag väljer att inta attityden att nu är det sluttrasslat på nätterna - hädanefter sover vi på nätterna, punkt slut!
Jennifer

Oscar 081229 ej kurad
augustimamma-10

Inlägg av augustimamma-10 »

Imponerande och stort grattis!!! :D

Håller alla tummar för att det nu fortsätter i samma fina bana! :D
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
jenniferwi

Inlägg av jenniferwi »

Tack för supporten Augustimamma, hur har det gått för dig?

Kram
Jennifer

Oscar 081229 ej kurad
Elle

Inlägg av Elle »

STRÅLANDE jobbat!!
jenniferwi skrev:Men jag väljer att inta attityden att nu är det sluttrasslat på nätterna - hädanefter sover vi på nätterna, punkt slut!
Detta kallar jag attityd!

Lycka till med fortsättningen av kuren och uppfölningsveckan!
jenniferwi

Inlägg av jenniferwi »

Pang, boom, krasch!!!
Så långt kom jag med den attityden......

4:e Natten:

Inga problem med att lägga killen. Han vaknade till vid 01.00-snåret men somnade om efter 2 påminnelser....men sen satte det igång. Lille Anton var tvärförbannad :evil: mellan kl. 03.00 och 04.30!!
kl. 06.50 dvs 10 min innan det var dags att göra glad morgon så blir han arg igen, jag hade världens "schå" att hitta en lugn lucka att gå in och "väcka" honom.

Förmiddagsluren lika katastrof! Han sov inte en minut av den 1 och 1/2 timmen han skulle sovit!

Antar att det nu gäller att inte tappa modet!
:?: En liten fråga bara. Låter detta som ett normalt bakslag under kurtiden eller kan vi ha brustit i att lugna honom?
:?: Vi har samtidigt jättesvårt att få honom att äta sin smakportioner, kan det vara så att han inte är tillräckligt mätt och att sömnen störs av hunger?

10, 9, 8......2, 1, 0 samt två djupa andetag - lets go again!!
Jennifer

Oscar 081229 ej kurad
Elle

Inlägg av Elle »

Först och främst så var LUGN! Ja, detta är en klassisk "djupdykning" i det gamla där sonen måste kolla om det VERKLIGEN ska vara så här nu??! Så fokus på målet, håll er lugna och ladda med attityden igen.

Ni fixar det här!!
jenniferwi

Inlägg av jenniferwi »

Tack för svaret Elle!

Läggningen gick på 30 sekunder ikväll. Ikväll försökte jag ge honom välling men efter 15 minuters strid gav jag upp! Det blev en kvällsslurk från bröstet och lite extra mycket bus innan läggning istället......återkommer imorgon med rapport om Natt 5.

Vilken tur att ni alla andra finns här ute på nätet =D> Utan stöttning och pushning hade jag, och många andra, tappar tilltron på sin egen förmåga! Tack för att ni finns! :heart:
Jennifer

Oscar 081229 ej kurad
jenniferwi

Inlägg av jenniferwi »

Natt 5:
Ingen jättebra natt i natt heller. Mellan 22.00 och 04.00 vaknade Anton 4 gånger men lyckades somna om varje gång, antingen av sig själv eller med hjälp av en påminnelseramsa. Så den biten känns bra!
MEN.....från kl. 04.10 och fram tills jag gjorde glad morgon kl.07.00 så funkade ingenting!! Möjligtvis att han slumrade till i 5 minuter vid något tillfälle (eller så hämtade han bara kraft och var därför tyst), för annars så grät och skrek han konstant - fattar inte att han orkade!!
:?: Vad ska man göra vid ett sånt tillfälle? Det känns ju inte ok att han ska vara ledsen i nästan 3 timmar, eller?
Jennifer

Oscar 081229 ej kurad
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej, nej ingen skall vara ledsen så länge.

Det är vargtimman som spökar för lille herrn, hur låter han när han vaknar? För att komma till bukt med dessa uppvak får man utarbeta en egen liten strategi. Många kör pangramsa - en hög och glad ramsa DIREKT vid första fråga, eller i en paus om man inte hinner upp, för att lägga locket på om man säger - som efterföljs av antingen musik (Mozart) eller husljud eller tyst. Vi körde pangramsa och sedan tyst, för hos oss händer ingenting på natten, då sover man, så jag ville vänja henne vid det direkt.

Samma där, man är tidig med pangandet första morgonen för att sätta budskapet och följer efter med husljud tills omsomnande. Kan bjuda på en punktsättande påminnelse, lite mer bestämd som säger "nähej, nu tänker i alla fall mamma sova och det skall bli så skönt så skönt". Morgon två eller tre kör man pangramsa igen men låter mer och mer husljuden/musiken eller vad man valt att ta över. osv... till sist sover de över denna "skarv". :wink: Men det handlar även här om att vara målmedveten, dvs att inte fastna i ett ramsningsträsk eller annan underhållning på morgonkvisten. :wink:

Du KAN fjädra också första morgonen - ordlöst gå in och fjädra tills han sover vid varje uppvak efter 04 och göra så fram tills det är 30 minuter kvar tills morgonen om han vaknar någon mer gång. Vaknar han härefter gör du ingenting annat än att kanske bjuda på nåt toaljud eller annat som faktiskt kan ske nattetid, gör GLAD morgon i en paus eller nöjt ögonblick - ta marginalkvarten till hjälp. Morgon 2 backar du och kan bjuda på EN fjäder, max 2 - men då bara till lugn, sen ramsar du ut och går och lägger dig eller gör husljud. Morgon tre kör du pangramsan som efterföljs av musik eller annat. Därefter bjuder du på enbart musiken eller ljuden - OM det behövs, OM inte poletten ramlat ner då.

Vad sägs om detta?

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"