Frågor inför kurning av lille V snart 9 månader!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sofie8

Frågor inför kurning av lille V snart 9 månader!

Inlägg av sofie8 »

Hej på er!

Jag höll tidigare till i forumet för späda och små och vi har från start haft SM i bakhuvudet. Vår son V sov till en början bra och hade en period runt 5-6 månader där han bara vaknade en gång för mat men för övrigt sov hela natten. Vid sju månader började problemen, V valde självmant att sluta äta på natten och vi var hoppfulla att sömnen skulle bli bättre. Sedan dess har sömnen nattetid varit katastrofal med någon enstaka natt då och då med "bara" tre korta uppvak. Vissa nätter kan han vara vaken två timmar innan han somnar om och ibland vaknar han en gång i timmen i stort sett hela natten med undantag för de första tre-fyra timmarna som han sover gott. Som om detta inte vore nog vaknar han gärna kl 4.30-5 på morgonen... Vi inser nu att detta inte är något som kommer att lösa sig av sig självt utan vi måste göra något. Som det känns nu har vi absolut ingenting att förlora!

Det känns som att vi gett V alla förutsättningar för att sova gott: eget mörkt rum, sova på mage, ingen mat nattetid, vi tar aldrig upp ur sängen och sedan en dryg vecka ingen napp. Men detta räcker inte och jag tror att problemet ligger i att han inte kan somna och somna om själv. Med napp kunde han somna själv men nu gungar/buffar vi honom i rumpan när han ska somna på kvällen och det tar ca 10-15 min. Samma sak gör vi på natten. Dessutom springer vi på hans rum nattetid ivriga i att han ska somna om så fort som möjligt och då är det säkert så att vi stör honom. Vi upplever att han annars vaknar till för mycket...

Sedan en vecka tillbaka sover han två pass på dagen; kl 8 på morgonen (då han är så trött pga tidiga mornar) och sedan en gång till vid k 12-13. Hur länge han sover varje pass varierar från 45 min-2 tim. Men totalt ca 3 timmar per dag skulle jag uppskatta. Vi har fasta mattider; kl 6 välling, kl 7 andra frukost macka; kl 10.30 lunch, kl 13.30 mellis (oftast yoghurt med banan och macka), kl 16.30 middag och kl 18 gröt inför natten.

Så nu över till lite frågor:
1. Jag har läst att många barn föredrar natt kl 18-6 el 18.30-6.30. Jag är kvällstrött och morgonpigg, alltså inga problem att gå upp tidigt om jag får sova på natten. Så vi tänker nog köra på något av ovanstående. Hur är bäst att fördela sömnen på dagtiden? Tänker att det får bli ett sovpass på 45 min och ett på 1.5 timme. V verkar oftast vilja sova längre på fm går det bra att ha långa sovpasset där även om det på sikt kommer ligga efter lunch? Eller kortar man relativt snart ner sömnen till bara 20 min på fm?
2. Hur ser mattiderna ut? Om vi tar morgon kl 6.30 tänker jag att det bara blir en frukost då och lunch kl 10. Men då kommer lunchluren långt efter lunch, funkar det?
3. Var förlägger vi dagslurarna? V sover alltid på rygg/sida i vagnen ute på altanen och jag vill gärna fortsätta så för att vara flexibel. Men har förstått att långluren kan bli svår att ha på rygg. I så fall skulle jag föredra att ha långluren på fm då vi ändå är hemma och ta korta luren i vagnen. Hur gör ni andra, erfarenheter?

Den här veckan läser vi på och nästa vecka kör vi! Tacksam för hjälp och synpunkter!
mamma till en fin liten kille född 101028
Anna09

Re: Frågor inför kurning av lille V snart 9 månader!

Inlägg av Anna09 »

Hej,

bra beslut att kura, ni behöver helt klart visa att man sover på nätter, utan napp i frid och fröjd. :)

Generellt är det bra att han kortare lur på fm och längre efter lunch, särskilt med tanke på herrns ålder - han är på tok för ung för att endast ha en kort lur mellan fm och kvällen. Det blir för många timmar. Tänk inte på hur han sover idag när du skall spika schema, för det är ju ingen bra norm att gå efter om man säger. Och som du själv säger, snart kortar du även fm-luren för att ha den långa kvar. MEN, jag tycker att utöver de två lurarna bör det finnas någon form av vila/förutsättning att kunna ta sig en lur även på em, förslagsvis i vagn under promenad. Sen om man sover 5 eller 20 min där spelar ingen roll, se det som att man lurar efter behov.

Läs även på om 8 månaders ångesten, det var nog den som stjälpte det hela, eller rättare sagt brist på tydliga svar på de frågor som dök upp då. :roll: Läs på om förhållningssätt eftersom frågorna under ångesten kan vara större och då kräva större svar. :wink:

Mattider... frukost direkt efter morgonen, kanske nåt mellis före fm-luren och sen färdig med lunchen 20-30 min före långluren - sen mellis efter den för att ha middag vid 17-tiden. Kvällsslurk/kvällsbanan 30 minuter före läggning, ca 1 timma efter middagen brukar vara perfekt.

14 timmar sömn över dygnet från 9-10 mån ålder ger då natt 12 timmar, fm lur på 20 min (förutsättningar under 45 min, klocka 20 sovning) och långlur på 1.5 tim förslagsvis. Och kanske bjuda på en 5 minutare under em-promenad.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Tack för ditt svar!
Vi inser att det kommer att bli svårt att kunna påbörja en kur de närmsta veckorna då vi har lite kortare semesterresor inbokade och vid några tillfälle ska vi ha barnvakt. Hur länge måste man vara bara hemma för att köra igång, två veckor, en månad eller ännu längre? Semestern hade kanske annars varit ett ypperligt tillfälle att börja. Vi får se hur vi gör och om vi ställer in något av det vi bokat. Ju mer vi läser ju mer taggade att köra igång blir vi ju.

Jag skulle tro att V kommer hinna bli 9 månader innan vi kör igång. Är det inte två schemalagda lurar vi ska ha? Jag har läst att antingen byter man vid sju eller nio månader. Men visst en vila i vagnen på promenad under em kan vi absolut ha. Återkommer med schemaförslag!
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Nu har vi bestämt att vi kör kur nästa vecka!
Hur ser det här 9-månaders schemat ut: (V blir 9 mån 28/10)
6.30 vakna välling
8 andra frukost
8.30-9.15 sova 45 min (eller bara 20 min?)
11 lunch
12.30 sova 1.5 (eller sova redan 12?)
14 mellanmål
17 middag
18 gröt som kvällslurk
18.30 sova natt

Läser just ni boken för andra gången och ska låna Barnaboken för att läsa på om 8-månadersångest. Kika gärna på mitt schema och kom med synpunkter! Jag återkommer säkert med fler frågor innan vi kör igång.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej sofie8!

En 9-månaders behöver ca 14 tim sömn/dygn. 2 lurar tror jag blir toppen. Jag tror han kan behöva 45 min på fm och 1,5 tim efter lunch men där känner du honom bäst.

Orkar han från 13.30-18.30 om du tidigarelägger lunchluren? Kanske avvakta med det tills det är dags att korta fm-luren till en 20-minutare?

Men som sagt var, du känner sonen bäst och vet vad som passar honom och er. Huvudsaken att han får sin sammanlagda sömn, massor av mat, social delaktighet, utevistelse, umgänge och SKRATT varje dag :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Då kör vi på schemat 45 + 1.5 (kl 12.30-14)! Jag läser, läser och läser men har några frågor som jag gärna vill ha svar på så att jag säkert förstått rätt:

1. Vid läggning första kvällen lägger jag till rätta, buffar lugn (brukar gå ganska snabbt, vi buffar redan idag, men till sömns så det ska det blir ändring på nu), ramsar ut och sen avvaktar. Känner jag den här killen rätt kommer han ställa sig upp i sängen. Inget att göra åt förrän han är ledsen och ber om hjälp, eller hur? Då går jag in och lämnar besked igen, men kort har jag förstått. Det kan alltså bli in flera gånger innan beskedet har gått in? Eller ska jag stå längre tills han blir riktigt sömntung? Använder jag påminnelseramsan redan vid läggningen om det behövs? Tänker att ramsan är helt ny för honom då.

2. Vid varje uppvak första natten går jag direkt in lägger till rätta och buffar lugn. Går ut med ramsan. Efter det får han reagera och gäller då regeln att jag ger påminnelsen utanför dörren och inte går in igen förrän han är ledsen? Har för mig att jag läst någonstans om att buffa sömntung dvs nästan in i sömnen. När gäller det?

3. Vår kille börjar ju bli stor och rör sig därför ganska mycket, både ställer sig upp i sängen och rullar över på rygg i sömnen. Första natten vänder jag ju runt när jag lägger till rätta. Vad gäller andra natten? Ska han fixa att somna på rygg då? Han kan vända sig om själv på mage (gör det gärna i vaket tillstånd) men har aldrig gjort det på nätterna.

Det var nog allt för nu. Tacksam för hjälp!
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Nu är det bestämt att vi börjar kura måndag kväll! Är laddad! Vet att alla hjälper till här frivilligt och att det är semester och allt men hoppas på svar på mina funderingar innan dess!

Någon mer som ska kura i veckan så vi kan följas åt?
Elle

Inlägg av Elle »

Bra att du ställer frågot och rätar ut alla :?: innan kurstart! Om du tar fram Lathunden så står där precis hur du ska handla under kurnätterna. Men sedan är A och O att lyssna av sonen och inte överarbeta verktygen.

Att somna på rygg går ju prima om han väljer det, då kan du helt enkelt gå in efter att han sovit 10 minuter och vända runt honom. Men ber han verkligen om hjälp så går du in, lägger tillrätta och buffar sömntung.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Nu är vi igång!!

Läggningen tog längre tid än jag trodde. V blev såå arg när jag lämnade rummet och inte gungade honom till sömns. 18.30-18.45 buffades han lugn och jag gick sen ut med ramsan. Därefter blev han arg och jag fick ge besked igen. Märkte ganska snabbt att buffningen inte tog så jag fick stå och solfjädra istället för att få honom lugn. Har jag fel teknik när jag buffar då? Det var så svårt att hålla honom nere och samtidigt buffa. Han ålar sig och försöker komma loss. Nu har jag ont i mina armar och handleder!

19.20 går jag ut efter att ha varit inne i omgångar fyra gånger och gett besked. Han är fortfarande arg. Kanske är det därför han inte låter sig lugnas och bara blir ännu argare när jag kommer in. Arga barn ska ju inte verktygas. Jag ger påminnelseramsa istället och till slut lugnar han sig. Ger bekräftelse men han går igång igen. Diskar och gör husljud. Hör istället att han börjar småprata för sig själv. Låter som att han är på väg in i sömn och jag ger bekräftelse 19.35. Är osäker på när han somnar så det är svårt att tajma den rätt. Efter en stund har det varit tyst så länge att han måste ha somnat. Går in efter 10 min och hittar honom sovandes i sin vanliga ställning på magen.

Ska jag tänka att han inte ska verktygas i natt om han är arg även om det är första natten? Misstänker att vargtimmarna blir jobbiga. Han brukar oftast vakna kring kl 4.30 och inte somna om. Ska jag spela klassisk musik redan imorgon bitti även om det är första natten?

Det ska blir spännande det här även om jag är lite nervös! Ska läsa på mer i natt så jag är mer säker på hur jag ska göra.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och spännande att du nu är igång!

Du jobbar strålande, ge buffningen tid, ge dig inte. Ifrågasätt inte dig själv eller din teknik. Helt rätt, att ramsa/verktyga ett argt barn är som att hälla bensin på en öppen eld - servera istället, precis som du gjorde, husljud. :thumbsup:

Du kör hela denna natt som det står i boken, buffning vid minsta pip tills sömntung, ramsa ut - självklar och GLAD, bekräftande om han somnar av buffningen.

Det är först i morgon du börjar backa. Om han vaknar precis före väckning - använd marginalkvarten, "väck" superglatt i nöjt ögonblick eller efter han somnat om.

Kör hårt! Inte vara nervös, lät lathunden och lita på att du kan och vet svaren han behöver!!! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Skriver en rapport med lite medföljande frågor.
V sover till 22.50. Jag hör hur han vaknar till går in buffar x 4 går ut med ramsa. Det är tyst så jag ger bekräftelse. Osäker på om han verkligen vaknade till eller om jag var (för) snabb...
Nytt uppvak kl 00. Går in direkt, buffar lugn x 8 och går ut med ramsa. V skriker upp sig direkt. Men tystnar sen och jag ger bekräftelse. Hör att han är vaken, pratar för sig själv och får hållas. Ramsar igen men går kl 00.15 in igen då han inte lugnar sig. Svårt att buffa honom lugn då han inte riktigt vill ligga still. Blir tyst och ger bekräftelse men han börjar småprata . 00.32 verkan han tröttna. Ger ramsa. Skriker upp sig men tystnar. Ger bekräftelse. 00.50 går in på nytt för att lägga tillrätta och buffa. Får efter lite gnäll bekräftelse 00.55. Hör lite prat men sen tyst.

Några frågor:
1. Förstår fortfarande inte hur jag ska kunna buffa ett barn som är så starkt och inte vill ligga still. Har tittat på filmklippet men det barnet är ju mycket mindre. Några tips?
2. Jag gick in vid första uppvaket men har sedan försökt att låta bli att gå in i det längsta. Det är väl rätt? Det känns som att han blir mer arg av att jag kommer in och sen går ut. Känns som att han lyssnar på ramsan!
3. Så svårt att veta när man ska ge bekräftelse. Han kan ju stå upp och vara tyst, men inte alls på väg att somna om... Efter bekräftelsen har han ibland pratat för sig själv, är det ok eller ska det vara knäpptyst efter den?

Kl är nu 00.10 och det verkar som att han är på väg att somna om. Kommer något gnällande ljud emellanåt men jag låter honom vara. Fortsättning följer!
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Så här kommer nu en rapport från resten av natten:
Vaknar nästa gång kl 4.15 (vid den här tiden brukar det inte gå att få V att somna om). Ger besked, påminner och bekräftar om vartannat. Somnar kl 4.55 vaknar igen kl 5 men här är jag inte riktigt beredd (trodde han skulle sova längre). Låter lite smågnälligt som att han skulle somna om så jag avvaktar. Har fel och han skriker upp sig så jag får ge besked. Blir samma sak igen, besked, påminnelse och bekräftelse om vartannat. Mycket protester! Somnar dock igen kl 5.25 och får en bekräftelse med sig. Nu är det bara 45 min kvar till morgon och jag hoppas att han sover åtminstone en halvtimme till så att jag får väcka inom marginalkvart.

Svårt att veta hur mycket jag ska avvakta. Jag tycker mest han låter arg. Men det är ju första natten så jag har gått in efter en stund när påminnelsen inte tagit.

Det har stundtals varit ganska jobbigt att höra hans frågor och protester. Men det är häftigt att det faktiskt går att få honom lugn och så småningom somna! Något att tänka på inför morgontimmarna imorgon? Känns som att det kommer bli den svåraste nöten att knäcka. I natt har tvn varit på hela tiden. Bättre med klassisk musik?

Nu ska jag strax lämna över och försöka få mig lite sömn!
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Sover till kl 6.30 då vi väcker en förvånad kille! De gånger han somnat om och sovit så länge någonsin i sitt liv kan räknas på en hand!:)
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Skriver igen då! Mest för att för egen del få ner vad som hänt och för att ni som läser och hjälper ska hänga med på hur det går för oss. Läggningen idag tog 25 min jämfört med 1 tim och 10 min igår. Bra va?:) Det var mest arga frågor. Jag ramsade och gjorde husljud om vartannat. Känns inte riktigt som att ramsan når fram än, hrm... Fick gå in och buffa lugn två gånger. Tog emot det sista gången och fick en bekräftelse. Lite osäker på hur snabbt jag ska agera i natt. Tycker jag läser lite olika i boken och här på forumet. DIrekt vid minsta uppvak eller avvakta?
sofie8

Inlägg av sofie8 »

Så här kommer rapport från natt 2 (som iofs inte är riktigt slut än):
Sover fram till 3.15 får ramsa och somnar om. Samma sak 3.40 och 4.30. Nu har han varit vaken sedan 4.40, dvs ungefär en timme. Har ramsat och varit inne och buffat lugn två gånger. Han har pratat, smågnällt och skrikit om vartannat. Satte för en stund sedan på lite klassisk musik. Svårt att veta vad man ska göra här... Han väntar ju bara på att det ska bli morgon. Har låtit honom prata ifred och ramsat först när skriken stegrats.

Är nöjd med att han sov fram till över kl 3 utan uppvak! Det var månader sedan det hände sist. Däremot vet jag inte riktigt vilken strategi jag ska ha för morgontimmarna. Ska jag redan så här tidigt i kuren gå ut med pangramsa, sätta på klassisk musik och sedan inte göra mer? Eller ska jag ramsa och försöka få till en kommunikation?

Han gnäller och skriker fortfarande om vartannat. Känns inte som att han kommer att somna....

Tacksam för hjälp!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"