Hej
Vår lilla tjej på 17 månader har varit knepig med sömnen sedan födseln. Efter 9 månader med ständigt nattammande ibland var tionde minut blev jag desperat, märkte ju att hon var trött stackarn, alldeles mörk under ögonen var hon. Jag kontaktade BVC och läkare och fick väl inte jättemycket ut av det.Då av en slump läste jag i Metro om Anna Wahlgren och körde kuren med gott resultat (efter några trevande försök först då vi inte fattat allt och var väldigt osäkra). Flickan fick äntligen SOVA! Och inte nog med det -hon VILLE sova; hon pekade på sängen och log när vi sa att hon skulle få sova!! helt fantastiskt! Hon blev alltså kurad vid 9 månader.
Nu till problemet; Tösen är nu 17 månader och allt har sedan tre veckor ballat ur. Hon vaknar tidigare och tidigare varje morgon och nu har det gått från att hon vid läggdags glatt lagt sig ner i sängen och somnat själv till fiasko och kaos. Vi har pajat det helt enkelt: då vi går in och solfjädrar är hon lugn men så fort vi tar bort handen reser hon sig och skriker ("maaamma" och jag bryter ihop och ger mig= går in och solfjädrar tills hon somnar.. inte bra alls)
Morgontjafset börjar ibland runt 03 och vi har försökt pangramsa men slutat med solfjäder till sömns. Ingen ursäkt men vi är så trötta.
Det gör så ont i själen att vi pajat detta. Det började med att hon blev förkyld och då kräks hon så lätt pga slem i halsen, då klarade jag inte av det utan stannade hos henne med solfjäder tills hon somnat. Sedan åkte vi på semester och jag fortsatte.. Å nu sitter vi här.
Vi har precis igår bytt hennes schema från två dagslurar till en. Så här ser nya schemat ut:
06.30 Tjohooo och god morgon (i teorin)
7.30 frukost
11.30 lunch
12.30-14.30 sova (i teorin 2h, idag blev det 1 -det gick inte som vi tänk oss..)
15.00 mellis
17.30 middag
18.30 välling
19.00 godnatt!
Hon äter MYCKET men jag märker att hon är trött. Nya schemat sitter inte än så dagarna har varit lite sisådär trevliga, hon är trött vid sin gamla sovstund men det tror jag löser sig snabbt.
Snääällla kan ni ge tips till oss om 17 månaders sovstrulare? Vi har mörklagt och har (igen) läst på i böckerna (SHN och Barnaboken) men jag behöver lite pepp och tips!
Vi lattjar och skrattar och hon ler när vi lägger henne i sängen, jag lägger solfjädern en kort stund, ramsar och går ut. Då börjar det. AAARG flicka: står i spjälsängen och skriker för full hals, å sen skriker hon "mamma" och jag får bita ihop tills käkarna knakar för att klara av att inte gå in och göra det jag vet hon somnar av: solfjädra länge. Vi ramsar inte alls för hon verkar bara arg och sur. I går gav min sambo upp och gick in efter en timme. I förrgår gav jag upp efter 45 minuter. Båda gångerna var hon helt blöt i håret av svett. Båda gångerna solfjädrade vi till sömns eftersom hon reser sig och börjar skrika för full hals så fort vi släpper.
Idag la vi henne som vi brukar men vi hade bestämt oss att inte gå in och öste på med skrammel och husljud och låtsades inte om henne (ingen ramsa, hon verkar bara bli ännu argare av det). Hon somnade tillslut efter 45 minuter men det var ju liksom av utmattning? Gör vi rätt?! Ska vi ramsa när det är så här (hon är arg och sur)? Ska vi gå in någon gång för att tillrättalägga henne eller inte alls när hon är så där arg/sur? Snälla hjälp oss! Jag känner mig så USEL som lämnade henne skrikande till sömns..
mamma till
11årig okurad sovproffs och 17 månaders kurad November 2010 (9 mån)
Kurad 17 månader -vi behöver hälp!
-
häxansurtant
Kurad 17 månader -vi behöver hälp!
mamma till
fröken1 född feb 2010 kurad 20/11 2010
fröken2 född juli 2000 frisk å sund
Re: Kurad 17 månader -vi behöver hälp!
Hej häxansurtant!
Vad bra att ni beslutat er för att styra upp detta. Först och främst: Ni vet HUR man gör, eller hur? Ni kan kuren och har gjort den en gång. Skillnaden nu är att tösen blivit större och ställer nya frågor, men svaren är ju dem samma eller hur?! Så ladda gärnet, läs tråden om den viktiga Attityden, ta fram Barnaboken och läs om Förtrotsen. Sedan kör ni!
Elle
Vad bra att ni beslutat er för att styra upp detta. Först och främst: Ni vet HUR man gör, eller hur? Ni kan kuren och har gjort den en gång. Skillnaden nu är att tösen blivit större och ställer nya frågor, men svaren är ju dem samma eller hur?! Så ladda gärnet, läs tråden om den viktiga Attityden, ta fram Barnaboken och läs om Förtrotsen. Sedan kör ni!
-
häxansurtant
Ville bara berätta hur det gått: Strikt omkurning och tufft stålsättande från oss gav resultat.. Efter tre dagar (då vi tvingade oss ifrån att gå in då hon var AARG) somnar hon numera lugnt själv och sover tills klockan ringer på morgonen.
Det är bara att inse att vi måste låta henne vara ifred när hon ska sova. Inga ramsor nära dörren, hon får vara arg och det ska vi inte göra något med. Svårt.. men nu vet vi hur vi ska göra om det sker igen. Vår dotter är utvilad och glad på morgonen igen! tack tack AW!
Det är bara att inse att vi måste låta henne vara ifred när hon ska sova. Inga ramsor nära dörren, hon får vara arg och det ska vi inte göra något med. Svårt.. men nu vet vi hur vi ska göra om det sker igen. Vår dotter är utvilad och glad på morgonen igen! tack tack AW!
mamma till
Vilken härlig läsning! Bra jobbat! Vilka insikter :thumbsup:
Elle
-
Sofias mamma
Härligt :thumbsup:
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
häxansurtant skrev:Det är bara att inse att vi måste låta henne vara ifred när hon ska sova. --- Vår dotter är utvilad och glad på morgonen igen! tack tack AW!
Och TACK själv - säger jag inte minst å lilla stora barnets vägnar \:D/
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022