11 år - och rädslan råder över nattsömnen.......

Skriv svar
Lenamari

11 år - och rädslan råder över nattsömnen.......

Inlägg av Lenamari »

Nu var det ett tag sedan jag skrev här - livet leker och allt är gott - utom nattsömnen, som är ett elände för lilla dottern, nyss fyllda 11 (Älva!).
Jag ska fatta mig kort: Älskade H kan inte somna själv, eftersom hon är vettskrämd över framförallt ett ansikte hon sett på Internet :evil: av den lilla flickan ur filmen The Exorcist. Googlar ni får ni säkert upp bilden hon sett. Bilden har legat fastklistrad i hennes inre i mer än ett år nu, och den lilla flickan dyker upp i hennes tankar vid läggdags. Vi har tittat tillsammans på andra bilder, av flickan som skådespelare och hur hon ser ut utan sminket, och det är kul och bra - dagtid. Om kvällen hjälper inget. Hon är rädd redan innan jag lämnat hennes rum, rädd för "flickan", rädd för att vara rädd, rädd för att inte kunna somna.
Jag har använt mig av alla de goda, självklara råden som getts här på Forumet, men inget hjälper. Någon timma går, sedan ropar hon, gråtande, och jag måste gå upp till henne och ligga en stund i hennes säng tills hon somnat - hon får inte längre komma ner till oss och sova i vår säng, något hon ibland fick tidigare.
Jag gör ingen stor affär av det hela, men det är jättesvårt att ha en liten tjejj som ligger i sin säng, genomsvettig och gråtande, i timmar, fylld av rädsla.
Ramsande hjälper absolut inte, det känns som om hennes rädsla ligger djupare.
VAD ska jag göra???
I övrigt är hennes dagar, hennes liv, glatt och utan rädslor. Hon är en härlig lycklig tjejj med massor av kompisar och inga problem. Hon är smart, rolig och alldeles underbar. HUR kan jag hjälpa henne att sova, själv, lugn och trygg??? [-o<
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: 11 år - och rädslan råder över nattsömnen.......

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skulle vilja tipsa dig att läsa om elvaåringen i Barnaboken :idea: Det är en svår tid, och någonstans måste eländet komma ut - om inte på dagarna (när din lilla flicka verkar så lycklig och glad) så på nätterna. vilket ju inte är att föredra, om man säger. På nätterna behöver hon sova sina 12 tim.

Jag skulle också vilja tipsa dig om "Bekymmer? Sömn" i femte delen av Barnaboken, avsnittet för lite äldre barn.

LYCKA TILL :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lenamari

Inlägg av Lenamari »

Tack! Ja, Barnaboken ska fram igen och jag ska läsa....... :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :-P :heart:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"