Snart 8 månader problem med nattsömnen...

Skriv svar
lindaj

Snart 8 månader problem med nattsömnen...

Inlägg av lindaj »

Hej allihop

Vi kurade för ca 2.5 månad sen med bra resultat på en gång. Vi har haft problem med tidiga uppvak men det känns bagatellartat med tanke på hur vi har det nu :(

Problemen började för ca en månad sen när han blev 7 månader med att daglurarna började krångla. Jag tog det som ett tecken på att schemat behövde ändras från tre till två daglurar. Nån vecka senare gjorde vi det och kör nu 12-45-1.5 (så gott det går).

I samma veva reste vi bort en långhelg. Vi sov då i samma rum i ett tyvärr inte helt mörkt rum. Han vaknade då ännu lite tidigare än vanligt och eftersom vi sov i samma rum visste vi inte riktigt hur vi skulle hantera det så vi tog till flaskan :oops: inte bra jag vet.

Vi trodde att allt skulle ordna upp sig när vi kom hem men då blev det ännu sämre. Han började vakna flera gånger per natt och det kunde ta 1 timme att få honom att somna om. Det här höll i sig några dagar sen blev det bättre igen men vi har tagit till flaskan vid tidiga uppvak. :oops: (aldrig innan 5 dock)

Senaste veckan har jag märkt att aptiten minskat och lagom till midsommarafton fick han feber som höll i sig tre dagar och nu fjärde dagen har han fått prickar på kroppen. Jag antar att det är tredagarsfebern. Under dagarna han hade feber var det inte läge att hålla nån slags schema för han var så trött. Idag gick det bättre. Aptiten är fortfarande inte tillbaka. Jag försöker fylla på med ersättning/välling för det är det enda han vill äta.

Nattsömnen har också varit sämre sista tre nätterna. Han vaknar flera gånger och låter helt hysterisk. Vi ramsar, går in lägger tillrätta ramsar ut, vi buffar när han blir hysterisk. Han blir lugn men arg igen när vi går ut. Så där hålller vi på. Kan ta 1 timme innan han somnar om.
I skrivande stund, tre timmar efter läggning, har han vaknat ca 5 ggr. De två första gångerna räckte det med en ramsa, tredje gången klarade han själv, de två sista har han låtit hysterisk så då har vi lagt tillrätta och ramsat ut sen ramsat utanför dörren ett par gånger. Än så länge har det inte krävts alltför mycket för att han ska somna om.
Han ålar runt rätt mycket i sängen och ofta när vi går in så ligger han på tvären (eller på rygg) och kommer ingen vart och han blir lugn så fort vi lägger honom mitt i sängen (men det kan ändå krävas ett par ramsningar när vi gått ut). Jag vet inte om det är 8-månadersångesten som får honom att vakna så mycket?

Som ni ser så har vi en hel del problem och det känns som om vi behöver köra en minikur. Dock kan vi ju inte göra det förrän aptiten är tillbaka och hur ska vi hantera 8-månadersångesten? Schemat 12-45-1.5 känner jag mig nöjd med och det samma gäller mattider.

Blev ett lång inlägg det här :) Tar tacksamt emot tips och råd på hur vi ska hantera/lösa detta. :heart:
Mamma till pojke född 101104 - kurad april 2011, 5.5 månad
miniz

Re: Snart 8 månader problem med nattsömnen...

Inlägg av miniz »

Hej lindaj!

Jag hade kört en minikur rakt av.
In vid första pip första natten, lugna och ut med ramsa.
Andra natten tar ramsan över.
Tradje natten avvakta och ramsa.

Läs pà i lathunden sà fàr du tillbaka attityden och kunnskapen!

Har han blivit frisk?

Ju mindre ni hjälper med att lägga tillrätta ju bättre. Min minsta kryper ofta upp i ett hörn och verkar trivas med det. :wink:

Berätta gärna hur det gàr.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
lindaj

Inlägg av lindaj »

Tack för svaret!

Efter två väldigt jobbiga nätter så hade vi en helt ok natt i natt.

Han sov från 7 till 3.30. Sambon tog hand om det uppvaket och han var inne och la tillrätta ett par gånger. I övrigt ramsade han. Efter 40 min var det tyst.

Han vaknade igen kl 5. Jag gick in la tillrätta och ramsade ett par gånger men han lät inte alltför missnöjd denna gång. Det var tyst efter 15 min.

Han vaknade igen strax efter 6 men då lät vi honom va och det blev tyst.

Klockan 7 gick jag in och väckte (första gången på länge). Ingen flaska inatt alltså :) Känns faktiskt väldigt bra!

From imorn så har sambon semester så från måndag så kör vi en minikur. Vi ska bort i helgen så därför börjar vi kuren på måndag. Tänkte ställa in resan eftersom han sovit så dåligt men den här natten gav mig lite hopp så vi åker ändå.

Jag skulle säga att han är frisk nu. Aptiten är väl inte helt tillbaka men det kan också bero på värmen som gör att han inte är så sugen på mat.

Jag håller med om att vi kanske är inne lite för mycket och lägger tillrätta men han har verkligen låtit helt förtvivlad. Han gillar att krypa upp i hörnet men när han vaknar och ligger på tvären och då inte kommer nån vart så blir han hysterisk.

Jag återkommer när vi startat kuren!

Hoppas nu helgen går bra! Vi ska bo ca 10 pers i en liten stuga (vi får dock eget rum).
miniz

Inlägg av miniz »

Bra sà.
Trevlig resa, packa med er attityden ocksà sà gàr det finfint!

Kram.
fem älsklingar
lindaj

Inlägg av lindaj »

Nu har vi "minikurat" om man kan kalla det det. Det krävdes inga drastiska metoder utan det gick lite över "av sig själv".

Dock så sover han inte 12 timmar utan vi har fortfarande problem med tidiga mornar och vi känner att vi måste byta taktik för det vi gör nu funkar inte. Det slutar med att vi ger ger upp mellan 6.30-6.45.

Vaknar han 5 somnar han i regel om väldigt fort. Vi brukar gå in och lägga tillrätta och ramsa ut. Det brukar räcka.

Sen vaknar han kl 6 men då är det svårare. Oftast har han vänt sig och vi brukade gå och vända på honom men det har vi slutat med för han blev så arg/ledsen. Nu ramsar vi bara men det är som att ramsa för "döva öron".

Har läst tips om klassisk musik. Det har vi inte testat. Däremot har vi testat radio men känns som om det är för mycket prat.

Är rädd för att han får i sig för lite mat för han är alltid superhungrig på morgonen och då känns det som om det inte spelar nån roll vad vi gör om han är hungrig, eller?

Är ändå glad att han nu sover hela natten fram till åtminstone 5-6 men hade ju varit bra att få honom att sova den där sista timmen också.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.
Vad bra att det gàr bättre.
lindaj skrev: Dock så sover han inte 12 timmar utan vi har fortfarande problem med tidiga mornar och vi känner att vi måste byta taktik för det vi gör nu funkar inte. Det slutar med att vi ger ger upp mellan 6.30-6.45.
Detta är problemet. Han vet att om han inte ger upp sà kommer ni in, till slut.

Ni màste ge honom raka svar. Pà natten sover man, helt til det är morgon. Ni kan servera en pangramsa pà morgonen och sedan làta honom vara. Om han blir ledsen fàr ni verktyga, med ramsan eller annat. Läs om klassisk musik, det har jag aldrig kört med, men vet att mànga har gjort det med gott resultat.

Kan du ge honom mer protein pà dagen och kvällen, sà hàller det längre i magen. Det är ocksà en vanesak att äta vid olika tider, om det är frukost kl 7 varje dag följer magen och hela pojken efter. :wink:

Kram.
fem älsklingar
miniz

Inlägg av miniz »

Glömde,

är det kolmörkt i hans sovrum?

Kram.
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"